دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان آفتاب سوختگی شدید پوست با روش های خانگی

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۳۰ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

قرار گرفتن برای مدت زمان طولانی زیر نور خوزشید باعث ایجاد آفتاب سوختگی می شود. برخی اوقات آفتاب سوختگی ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی تر در افراد شود به همین دلیل درمان آفتاب سوختگی باید مورد اهمیت قرار گیرد.

اگرچه آفتاب سوختگی پدیده ای طبیعی است اما شما می توانید از آن پیشگیری کنید. در معرض نور خورشید قرار گرفتن برای مدت طولانی برای پوست مضر است با این وجود نور طبیعی خورشید همچنین برای سلامت استخوان ها لازم و ضروری است زیرا نور خورشید حاوی مقادیر زیادی ویتامین D می باشد. بنابراین بدن شما باید بطور مستقیم در اوایل صبح و هنگام غروب خورشید که حضور اشعه ماورا بنفش در خوشید کمتر است در معرض نور خورشید قرار بگیرد. در این مطلب بطور کامل و جامع روش های درمان آفتاب سوختگی را در منزل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

قبل از رفتن زیر نور خورشید فراموش نکنید که از لوسیون ضد آفتاب روی پوست خود استفاده کنید و حتما باید با خود چتر، کلاه و عینک آفتابی ببرید. آفتاب سوختگی به سلامت عمومی پوست آسیب می رساند. ممکن است پوست نرم شما را در عرض چند روز زمخت و زبر کند. آفتاب سوختگی بطور طبیعی می تواند باعث شود پوست شما تیره و خشک شود. علاوه بر این روی پوست شما چروک ایجاد می کند. در ادامه بهترین روش های درمان آفتاب سوختگی را بیان خواهیم کرد.

    طب سنتی برای درمان موثر آفتاب سوختگی

برترین روش های خانگی درمان آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی همچنین ممکن است ناراحتی های پوستی مختلف را به همراه داشته باشد برخی از این مشکلات ساده و برخی دیگر مثل سرطان پوست جدی هستند. به همین دلیل نباید نسبت به آفتاب سوختگی بی توجه باشید. و باید به درمان آن اهمیت دهید. شما می توانید از محصولات آماده برای آفتاب سوختگی استفاده کنید که به سرعت آفتاب سوختگی را رفع می کنند اما برخی از آن ها ممکن است برای طولانی مدت مشکلاتی را برای پوست شما ایجاد کنند. به همین دلیل بهتر است برخی از روش های خانگی را برای درمان آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار دهید.

آب لیمو

برای رفع آفتاب سوختگی به ماده ای اسیدی نیاز خواهید داشت. بهترین اسید طبیعی که به آسانی در دسترس می باشد آبلیمو می باشد. یک لیمو تازه را فشار داده و آب آن را بگیرید. اما از آن به تنهایی استفاده نکنید زیرا ممکن است پوست شما را بسوزاند و پوست شما را زبر و سیاه کند. مقداری آب را با این آبلیمو ترکیب کنید و ترکیب را در یک بطری نگاه دارید. از مقداری پارچه استفاده کنید آن را در این ترکیب خیس کنید و روی محل مورد نظر قرار دهید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب خنک یشویید. استفاده هر روز از این ترکیب باعث بهبود سریع تر آفتاب سوختگی خواهد شد.

درمان طبیعی آفتاب سوختگی

روغن نارگیل

روغن نارگیل برای رفع و بهبود انواع سوختگی ها و البته آفتاب سوختگی موثر می باشد. قبل از رفتن به حمام هر روز پوست خود را با روغن نارگیل خالص ماساژ دهید. روغن نارگیل پوست شما را مرطوب کرده و خشکی ایجاد شده در اثر آفتاب سوختگی را رفع می کند. برای افزایش قدرت روغن نارگیل می توانید چند قطره آبلیمو را به این روغن اضافه کنید. برای بدست آوردن نتایج بهتر هر روز از این ترکیب استفاده کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درمان خانگی آفتاب سوختگی

خمیر و آب خیار

خیار محصولی طبیعی و عالی برای درمان آفتاب سوختگی می باشد. یک خیار را رنده کنید و آب آن را بگیرید. آب آن را در یخچال قرار دهید. حال باقیمانده خیار را بکوبید تا خمیری بدست آید. مقداری خاک رس را به خمیر خیار اضافه کنید و از آن به عنوان ماسک رفع آفتاب سوختگی روی محل مورد نظر استفاده کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب خنک بشویید. از آب خیار به عنوان داروی قابض روزی دو تا سه بار استفاده کنید. استفاده هر روزه از آب خیار به درمان محل آفتاب سوخته کمک خواهد کرد. باعث می شود پوست شما نرم و تمیز شود.

روش های درمانی آفتاب سوختگی

آلوورا

ژل داخل این گیاه آلوورا شاداب قرن هاست که برای درمان بیماری های مختلف مثل ناراحتی معده و عفونت کلیه مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین باعث تسکین آفتاب سوختگی می شود. گیاه را به چند تکه تقسیم کنید و یک تکه از آن را برداشته و ژل آن را بطور مستقیم روی پوست خود قرار دهید تا آفتاب سوختگی شما تسکین پیدا کند. همچنین می توانید از ۱۰۰ گرم ژل آلوورا استفاده کنید ژل آلوورا در اغلب داروخانه ها موجود است.

درمان در منزل آفتاب سوختگی

چای بابونه

چای بابونه می تواند روح شما را آرام سازد و علاوه بر این باعث رفع آفتاب سوختگی پوست شما می شود. چای آن را دم کنید و اجازه دهید تا خنک شود. وقتی آماده شد یک تکه پارچه را در آن خیس کنید و روی محل مورد نظر به کار ببرید. اگر شما به دانه های گرده گل بابونه حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید زیرا ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی شود.

درمان آفتاب سوختگی

سرکه‌ سیب

خواص سرکه سیب برای رفع آفتاب سوختگی و بثورات پوستی بسیار موثر است، این ماده غذایی دارای خاصیت ضدعفونی کننده و ضد قارچ می باشد و می توان از آن برای سم زدایی پوست استفاده کرد.

روش استفاده از سرکه سیب برای این منظور به این صورت است که یک قاشق چای خوری سرکه سیب را روی ناحیه آفتاب سوخته بمالید به طوری که پوست تان با آن خیس شود، همچنین می توانید با پنبه آغشته به سرکه این کار را انجام دهید.

درمانهای آفتاب سوختگی

سرکه می تواند پوست آسیب دیده را تمیز و ضدعفونی کند و نیز از طریق بازگرداندن PH طبیعی پوست آن را آبرسانی نماید.

ویتامین E

آفتاب سوختگی دردناک می باشد، زیرا اشعه فرابنفش در بدن می تواند رادیکال های آزاد تولید کند و این رادیکال های آزاد الکترون موجود در مولکول های سالم بدن را دزدیده و به آن آسیب می زنند، از این رو مصرف ویتامین E می تواند جلوی این فرایند را گرفته و از تاثیر منفی اشعه فرابنفش جلوگیری کند.

در واقع مصرف ویتامین E یکی از درمانهای مفید و موثر برای آفتاب سوختگی می باشد، این ویتامین از طریق فراهم کردن الکترونها برای رادیکال های آزاد، از نابودی مولکول های بدن جلوگیری خواهد کرد.

رفع آفتاب سوختگی

برای این منظور می توان ویتامین E  را به شکل خوراکی نیز مصرف کرد، اما تاثیر این روش از استفاده موضعی ویتامین کمتر می باشد.

حمام جوش شیرین

رفع آفتاب سوختگی از طریق غوطه ور کردن و خیساندن برای رطوبت رسانی به پوست یکی دیگر از راهکار های موثر می باشد.

حمام کردن در جوش شیرین یک روش عالی برای رطوبت رسانی به پوست و رفع آفتاب سوختگی می باشد، شاید عده ای تصور کنند که حمام جوش شیرین برای پوست کمی خشن است، اما در واقع این راهکار برای رفع خارش پوست و بهبود التهاب بسیار موثر می باشد. بنابراین می توانید یک یا دو پیمانه پودر جوش شیرین را در آب ولرم درون وان حمام بریزید و تا زمانی که آب سرد شود، پوست خود را در آن بخوابانید.

روش های درمان آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب سوختگی شدید می توانید به راحتی با استفاده از روش های خانگی درمان آفتاب سوختگی ذکر شده در این مقاله برای درمان خود اقدام کنید. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر برای درمان انواع بیماری ها با استفاده از روش های خانگی به بخش درمان خانگی و طب سنتی رجوع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *