دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تعویض پوشک نوزاد و چند نکته مهم که نباید فراموش کنید

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب شما را با مراحل عوض کردن پوشک نوزاد و نکات مهمی که برای این کار لازم است بدانید را بیان می کنیم. اگر دوست دارید روش اصولی این کار را بدانید تا پایان این مطلب با ما باشید.

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که بیش تر والدین با آن درگیر می شوند تعویض پوشک نوزاد می باشد. در واقع این چالش برای همه والدین وجود دارد و هیچ کسی نمی تواند آن را انکار کند. در ادامه شما را با روش این کار آشنا می کنیم و شما می توانید به راحتی پوشک فرزند خود را عوض کنید.

آماده سازی وسایل تعویض پوشک

تعویض پوشک نوزاد

در نظر داشته باشید که برای عوض کردن پوشک نوزاد باید مراحلی را طی کنید. این مراحل بسیار ساده می باشند و بعد از چند بار تکرار این کار به راحتی می توانید حتی نیمه شب و در اتاق تاریک هم این کار را انجام بدهید.

آماده کردن وسایل

یکی از مراحل بسیار ضروری که باید آن را بدانید این است که وسایل مورد نیاز برای پوشک کردن را فراهم کنید. برای این کار باید نکاتی را رعایت کنید که عبارت اند از :

  • استفاده از یک محیط گرم برای تعویض پوشک
  • استفاده از یک میز تعویض پوشک
  • یک کهنه و یا یک زیر انداز مناسب تهیه کنید و قبل از باز کردن پوشک نوزاد آن را زیر نوزاد پهن کنید.
  • مقداری دستمال در نزدیکی خودتان قرار بدهید تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید.
  • پوشک تمیز تهیه کنید.
  • پماد سوختگی و یا وازلین را در کنار وسایل قرار بدهید.

نکته :  در نظر داشته باشید که بسیاری از نوزادان به دستمال های مرطوب حساسیت نشان می دهند بنابراین لازم است تا به جای استفاده از دستمال مرطوب از آب ولرم و پنبه استفاده کنید.

عوض کردن پوشک نوزادان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مراحل تعویض پوشک

پوشک کردن نوزادان و کودکان بسیار ساده می باشد و بسیاری از والدین این کار را به سرعت یاد می گیرند. بهتر است قبل از این که این کار را انجام بدهید نکاتی را رعایت کنید و با تکرار این نکات ملکه ذهن شما می شوند و می توانید به راحتی پوشک کودک خود را عوض کنید. مراحل عوض کردن پوشک نوزاد را به ترتیب برایتان بیان می کنیم.

  1. دست هایتان را با آب و صابون بشویید تا باعث عفونت بدن کودک نشوید.
  2. کودک را در محیطی گرم روی یک حوله و یا زیر انداز قرار بدهید.
  3. پوشک کثیفی را که می خواهید آن را عوض کنید را باز کرده و بعد از آن سعی کنید دو پای کودک را از قسمت مچ پا با یک دست بگیرید.
  4. زمانی که مچ هر دو پای کودک را گرفتید کمی او را از زمین فاصله بدهید و پوشک کثیف را بردارید و کنار بگذارید.
  5. اگر در پوشک مدفوع وجود داشت بهتر است کودک خود را در حمام با آب ولرم بشویید و سریعا با یک حوله خشک کنید. البته می توانید برای تمیز کردن از کمی پنبه و آب گرم استفاده کنید.
  6. زمانی که بدن کودک را تمیز می کنید از تمیز شدن همه بدن کودک اطمینان پیدا کنید تا بدن کودک شما آسیب نبیند.
  7. بهتر است کمی کودک خود را آزاد بگذارید و یک پارچه تمیز روی پا هایش بیندازید و اجازه بدهید تا بدنش با جریان هوا خشک شود.
  8. اگر بدن شما به پوشک حساسیت نشان می دهد می توانید از پماد سوختگی و یا وازلین استفاده کنید.
  9. برای بستن دوباره پوشک تمیز باید مچ هر دو پای نوزاد خود را بگیرید و کمی بالا برده و با دست دیگر بخش پشتی پوشک را زیر نوزاد قرار بدهید.
  10. این تیکه پشتی باید تا کمر کودک برسد در غیر این صورت امکان نم دادن وجود دارد.
  11. نیمه جلویی پوشک را بالا ببرید و تا روی شکم برسانید سپس چسب های پوشک را ببندید.
  12. زمانی که چسب ها را می بندید باید اطمینان داشته باشید که چسب ها به پوست کودک نچسبیده باشند.
  13. زمانی که پوشک را تعویض کردید بهتر است لباس های کودک را پوشانده و او را در محلی ایمن قرار بدهید.
  14. در حین تعویض پوشک و زمانی که کودک شما روی میز قرار می گیرد نباید او را تنها بگذارید.
  15. بعد از این که از امن بودن محل کودک خود مطمئن شدید می توانید پوشک کثیف را در یک پلاستیک انداخته و آن را خوب گره بزنید و سپس پوشک نوزاد خود را در سطل زباله بیندازید.
  16. بعد از این کار بهتر است دست های خود را با آب و صابون بشویید.

نکات مهم عوض کردن پوشک

نکاتی درباره عوض کردن پوشک

در نظر داشته باشید که تعویض پوشک نوزاد کار بسیار راحتی است و کافی است اطلاعاتی درباره آن داشته باشید. بهتر است از پوشک های مناسب برای این کار استفاده کنید و سعی کنید از پوشک های خیلی تنگ و خیلی گشاد استفاده نکنید و در صورتی که نوزاد شما تازه به دنیا آمده است بند ناف او را نپوشانید تا زمانی که خشک شده و کنده شود. برخی نکات دیگر وجود دارد که دانستن آن ها ضروری بوده و می تواند به سلامت کودک شما کمک کند.

تفکیک حساسیت و عفونت

برخی از کودکان ممکن است به برخی از پوشک ها حساسیت نشان بدهند و گاها ممکن است دچار عفونت شوند. باید بتوانید این دو مورد را از هم تشخیص بدهید تا بتوانید درمانی برای آن پیدا کنید. درمان های این دو مورد کاملا متفاوت می باشد.

تعویض مرتب

سعی کنید تعویض پوشک نوزاد را به تاخیر نیندازید و برای پیشگیری از بروز حساسیت کودک و سوختگی بدن نوزاد به طور مرتب پوشک ها را تعویض کنید. حتی اگر کودک شما حساسیت ندارد می توانید از پماد های مخصوص ادرار سوختگی برای بدنش استفاده کنید و یادتان نرود که کیفیت پوشک دلیلی برای به تاخیر انداختن تعویض آن نمی باشد.

تعویض پوشک نوزاد

استفاده از وسایل سرگرم کننده

کودک شما بعد از چند ماه بزرگ تر شده و بازیگوشی می کند بنابراین برای تعویض راحت تر پوشک می توانید از وسایل سرگرمی مناسب استفاده کنید. قبل از این که این اسباب بازی ها را در اختیار کودک قرار بدهید لازم است از تمیز بودن آن ها اطمینان پیدا کنید.

داشتن پوشک به اندازه مناسب

باید بدانید که کودکان ممکن است در روز ۸ الی ۱۰ عدد پوشک کثیف کنند بنابراین بهتر است اگر بیرون می روید تعداد مناسبی از پوشک ها را با خود بردارید و  عوض کردن آن ها را به تاخیر نیندازید تا مشکلات پوستی و عفونتی برای فرزند شما ایجاد نشود.

داشتن پلاستیک مناسب برای بیرون از خانه

زمانی که می خواهید به خانه دیگری بروید و یا به طور کلی می خواهید به بیرون از خانه بروید بهتر است پلاستیک مناسب داشته باشید و اگر سطل مخصوص برای انداختن پوشک پیدا نکردید می توانید پوشک کثیف را درون چند پلاستیک بپیچانید و آن را محکم ببندید و زمانی که به خانه رسیدید آن را درون سطل زباله بیندازید. سعی کنید پوشک را درون زباله های شهری رها نکنید زیرا افرادی که زباله ها را تفکیک می کنند ممکن است دچار مشکل شوند.

در حین تعویض پوشاک با فرزند خود ارتباط برقرار کنید.

تعویض پوشک زمان مناسبی برای والد و فرزند می باشد تا با یک دیگر ارتباط عاطفی برقرار کنند. سعی کنید زمانی که پوشک نوزاد خود را تعویض می کنید لبخند بزنید و با او حرف بزنید تا کودک شما ارتباط خوبی با شما برقرار ند و حتی می توانید روند کار خود را برایشان توضیح بدهید. می توانید در این میان برای کودک خود شعر بخوانید و در پایان کار خود او را در آغوش بگیرید و ببوسید تا نشان بدهید که او را دوست دارید و این کاری که برایشان انجام می دهید برایتان سخت نیست و مشکلی با آن ندارید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه کودک و والدین، نحوه از پوشک گرفتن کودک و راهنمای خرید پوشک مشاهده کنید و سعی کنید میزان اطلاعات خود را در رابطه با کودکان و نحوه برقرار ارتباط با آن ها بالا ببرید تا بتوانید وابستگی ایمن برای آن ها ایجاد کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *