دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با رژیم سم زدایی و انواع برنامه های غذایی سم زدایی

  • ساناز براتی
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

رژیم سم زدایی در واقع یک دوره کوتاه مدت در برنامه غذایی می باشد که ادعا شده است با کمک آن مواد مضر و سمی از بدن دفع خواهند شد. در مورد صحت این موضوع و اینکه به چه میزان مواد سمی از بدن دفع می شوند تا کنون اثبات دقیق علمی وجود نداشته است. اما با داشتن این برنامه های غذایی مواد غذایی ناسالم و مضر از برنامه غذایی حذف خواهند شد.

در حال حاضر محبوبیت رژیم های سم زدایی از هر زمان دیگری بیشتر شده است، این رژیم ها ادعا دارند که با پیروی از آن ها، خون فرد پاکسازی می شود و مواد سمی و مضر از بدن دفع خواهند شد و از بین می روند. درست بودن این موضوع و مقدار جواب دهی آن به طور کامل مشخص نیست و معلوم نیست که این نوع رژیم ها چه چیزهایی را دقیقا از بین می برند.

رژیم سم زدایی چیست؟

رژیم سم زدایی یا همان سم زدا در حالت عادی یک دوره کوتاه مدت رژیمی می باشد که به منظور از بین بردن مواد سمی بدن طراحی شده است. این نوع رژیم ها معمولا شامل دوره هایی از روزه داری در کنار برنامه غذایی محدود به میوه ها، سبزیجات، آب میوه و آب می شوند. همچنین سم زدایی در برخی موارد با کمک گیاهان، چای های مختلف، انواع مکمل ها و پاک کننده های روده صورت گرفته می شود.

عملکرد رژیم سم زدایی

این رژیم ادعا دارد که:

  • با استفاده از روزه گرفتن به اندام های مختلف بدن استراحت داده می شود.
  • روده به منظور از بین بردن مواد سمی تحریک می شود.
  • سم های موجود در بدن به وسیله ادرار و تعریق از بین خواهند رفت.
  • گردش خون در بدن بهبود می یابد.
  • مواد مغذی و سالم برای بدن تامین می شود.

همچنین این رژیم ادعا دارد که باعث بهبود مشکلات مختلف سلامتی به ویژه چاقی، مشکلات گوارشی، بیمار های خود ایمنی، التهاب، آلرژی، نفخ و خستگی مزمن می شود. با این وجود تحقیقات انجام شده بر روی این رژیم بسیار اندک است و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

عملکرد برنامه های غذایی سم زدایی

شایع ترین روش های سم زدایی

راه های مختلفی برای انجام دادن این رژیم از جمله روزه داری مطلق تا تغییرات غذایی ساده وجود دارد، اغلب رژیم های سم زدایی حداقل شامل یکی از موارد زیر می شود:
  • روزه گرفتن برای ۱ تا ۳ روز
  • مصرف آب میوه و سبزیجات تازه و سالم، اسموتی، آب و چای
  • نوشیدن مایعات مخصوص مثل آب نمک یا آب لیمو
  • حذف مواد غذایی که میزان بالایی از فلزات سنگین، آلاینده ها و آلارژن در آن ها وجود دارد.
  • مصرف مکمل ها یا گیاهان مختلف
  • پرهیز کردن از تمام غذاهای حساسیت زا
  • استفاده از ملین های مختلف و پاک کننده های روده.
  • ورزش کردن به شکل مرتب
  • حذف کامل الکل، قهوه، سیگار و قندهای تصفیه شده

این رژیم های مختلف در شدت و زمان مدت استفاده با هم تفاوت دارند.

معرفی برنامه سم زدا

  •  آرون گروپس

انواع مختلف برنامه غذایی سم زدایی

برنامه سم زدایی با چای:

برخی از افراد از ترکیب نمودن چندین چای بهره برده و ادعا دارند که تمام این چای ها باعث دفع سموم در بدن می شود. این موضوع بسیار وسوسه انگیز است ولی تا کنون اثبات علمی برای سم زدا بودن چای وجود نداشته است.

برنامه غذایی سم زدایی و آشنایی با آن

برنامه سم زدایی سه روزه:

یک نوع برنامه سم زدایی سه روزه وجود دارد که در آن افراد با استفاده از چای و اسموتی بدن خود را سم زدایی می نمایند. در این برنامه سه روزه افراد به جز مایعات از انواع میوه و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان میز استفاده می کنند. این روش سم زدایی بیشتر به دلیل میزان بالای آنتی اکسیدان و مواد مغذی به سیستم ایمنی بدن کمک می نماید.

برنامه غذایی سم زدایی چیست؟

برنامه ۵ روزه سم زدایی:

در این برنامه ۵ روزه سم زدایی اشخاص از همان روز اول قند را حذف کرده و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش می دهند، در این برنامه غذایی پس از هر وعده ۷ دقیقه پیاده روی توصیه شده است. همچنین در روز های پایان یافتن آن باید کالری لازم و دریافتی را فقط از طریق اسموتی تامین کنید و گوشت را کاملا حذف نمایید.

پرهیز و رژیم سم زدایی

برنامه سم زدایی ۱۰ روزه:

جالب است که بدانید برخی از پزشکان مشهور نیز به سراغ برنامه های سم زدایی رفته و از این برنامه ها استفاده کرده اند. برنامه سم زدایی ۱۰ روزه بیشتر جنبه برندینگ داشته زیرا تقریبا با دیگر برنامه های سم زدایی تفاوت زیادی ندارد. این برنامه ادعا دارد که بدن را از حالت استپ وزنی خارج می سازد. استپ وزنی وقتی ایجاد می شود که یک ماه بعد از وزن کشی همچنان وزن ثابت مانده و تغییر نکند. اشخاصی که از این برنامه های غذایی استفاده می کنند در هفته های آغازی بسیار خوشحال می شوند که وزنشان کمتر شده ولی فراموش می کنند که این وزن از بین رفته به آب بدن و ذخایر کربوهیدرات مربوط می شود.

معرفی پرهیز غذایی سم زدایی

برنامه سم زدایی یک هفته ای با اسموتی:

در این برنامه در طی سک هفته تنها چیزی که فرد باید بخورد اسموتی می باشد و این رژیم ادعا دارد که سم زدایی بدن کامل انجام می شود. مطمئنا هر شخصی از این رژیم پیروی نمی کند، از این رو اگر هوس پیروی از این رژیم را دارید حتما قبل از هر کاری باپزشک خود مشورت نمایید.

عملکرد برنامه غذایی سم زدایی

در برنامه سم زدایی چه مواد سمی از بین می روند؟

برنامه های سم زدایی ندرتا اعلام می دارند که هدفشان از بین بردن نوع خاصی از سموم می باشد. همچنین مکانیزمی که این برنامه های سم زدایی با آن کار می نمایند نیز نامشخص می باشد. در واقع نتایج بسیار کم و اندکی به منظور اثبات حذف سموم به وسیله این برنامه های سم زدا وجود دارد. بدن به کمک کبد، صورت، ادرار و عرق کردن خود را سم زدایی می نماید. کبد مواد سمی را از بین برده ولی برخی از مواد سمی مانند آلاینده های آلی پایدار، فتالات، بیسفنول A و فلزات سنگین به سادگی توسط این روش ها حذف نخواهند شد. این موارد اغلب در بافت چربی و خون جمع می شوند و امکان دارد زمان زیادی سپری شود تا آنها از بدن دفع گردند. با این وجود این مواد در محصولات امروزی کاملا از بین رفته و یا خیلی کمتر شده اند. در حالت کلی همانطور که اشاره شد نتایج اندکی برای ثابت کردن رژیم های سم زدایی یافت می شود.
رژیم و برنامه سم زدایی

برنامه های سم زدایی تا چه اندازه تاثیر گذارند؟

بعضی از افراد ادعا داشته اند که در طی این برنامه و بعد از آن تمرکز و انرژی بیشتری کسب کرده اند. با این وجود این بهتر شدن وضعیت سلامت می تواند به خاطر حذف نمودن غذاهای فراوری شده، الکل و دیگر مواد ناسالم از رژیم غذایی باشد. همچنین امکان دارد برخی از ویتامین ها و مواد معدنی که در بدن کم بوده اند را با این رژیم دریافت کرده باشید. بعلاوه برخی دیگر از اشخاص گزارش داده اند که در طول این برنامه شدیدا حس ناخوشایندی را تجربه کرده اند.

برنامه رژیم سم زدایی

تاثیر برنامه های سم زدایی بر کاهش وزن

تحقیقات کمی برای تاثیر رژیم سم زدایی بر روی کاهش وزن انجام شده است، بعضی از افراد امکان دارد که خیلی زود وزن کم نمایند اما این وزن کم کردن بیشتر به خاطر از دست دادن مایعات و ذخایر کربوهیدرات به جای چربی می باشد. در اغلب موارد وزن کم شده فورا بعد از اتمام دوره رژیم باز می گردد. به تازگی پژوهشی به اسم برنامه سم زدایی لیمو بر روی خانم های کره ای که اضافه وزن داشته اند انجام شده است. در این تحقیق، برنامه سم زدایی لیمو به شکل چشم گیری وزن بدن، BMI، درصد چربی، نسبت میان تنه به ران، دور کمر، شاخص های التهاب، مقاومت به انسولین و گردش سطح لیپتین را کاهش داده است. در صورتیکه این رژیم شامل محدودیت های شدید کالری شود، باعث کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیک خواهد شد. ولی نباید انتظار داشت که باعث کاهش وزن در طولانی مدت گردد.
انواع پرهیز غذایی سم زدایی

برنامه سم زدایی، روزه داری کوتاه مدت و استرس

رژیم های سم زدایی تاثیراتی شبیه به روزه داری کوتاه مدت یا متناوب دارند. روزه داری در کوتاه مدت باعث بهبود بیماری های مختلف به خصوص حساسیت به لپتین و انسولین در برخی از اشخاص خواهد شد. ولی تاثیر این موضوع در افراد مختلف متفاوت است. تحقیقات انجام شده بر روی خانم ها نشان داده است که روزه ی ۴۸ ساعته و یا دوره ی سه هفته ای به منظور کم کردن کالری دریافتی باعث بیشتر شدن سطح هورمون استرس خواهد شد. علاوه بر این داشتن رژیم های فوق العاده کم کالری برای بدن فرد تجربه ای پر استرس خواهد بود، زیرا باید در مقابل وسوسه ها و احساسات گرسنگی شدید مقاوت داشته باشد.
انواع برنامه های غذایی سم زدایی

انواع غذاهای سم زدا

در ادامه برای بهره گیری بهتر از برنامه های غذایی سم زدا با انواع غذاهای سم زدا آشنا می شویم:

  • انواع میوه ها: میوه ها منبع سرشاری از آب، آنتی اکسیدان، مواد مغذی، فیبر و ویتامین های مهم می باشند، از این رو بسیار مناسب برای پاکسازی سموم از بدن می باشند. علاوه بر این هضم میوه ها برای بدن بسیار ساده می باشد.
  • سبزیجات دارای رنگ سبز تیره: انواع سبزیجات با برگ هایی تیره مانند کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات برگ دار ارگانیک باعث سم زدایی از دستگاه گوارشی خواهند شد.
  • مرکبات، لیموترش، لیمو، پرتقال: مرکبات همچنین باعث پاکسازی بدن از سموم می گردند و باعث می شوند تا فرآیندهای آنزیمی دستگاه گوارش تقویت شود. آب لیمو ترش به کبد و کلیه ها برای سم زدایی کمک زیادی می کند. به منظور افزایش سم زدایی روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه لیمو ترش آغاز نمایید.
  • سیر: سیر یکی از انواع مواد غذایی عالی سم زدا می باشد که باعث تحریک کبد می شود و به تولید آنزیم های سم زدا کمک می کند، علاوه بر این باعث پاک سازی دستگاه گوارش خواهد شد، می توانید از سیر به سادگی در انواع غذاهای خود استفاده نمایید.
  • جوانه بروکلی: بروکلی یکی از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که دارای قابلیت تحریک آنزیم های سم زدا را در سطح سلولی دارد، بروکلی خود دارای خواص بسیاری است  اما جوانه آن خاصیت های بیشتری به همراه دارد.
  • چای سبز: چای سبز حاوی آنتی اکسیدان بالایی است و اینگونه ادعا می شود که چای سبز به دلیل محتوای مایعی که دارد تمام سموم را از بدن دفع خواهد کرد. بعلاوه در چای سبز آنتی اکسیدان ویژه ای به نام کاتچین وجود دارد که باعث بهبود فعالیت های کبد می گردد.
  • سبزیجات خام: آب سبزیجات و همچنین خود سبزیجات باعث سم زدایی بدن می شوند، پیاز، هویج، کنگر فرنگی، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، سیر، تربچه، چغندر، زردچوبه و پونه کوهی دارای مواد مغذی فوق العاده ای می باشند. ترکیب کردن این سبزیجات با هم به کبد کمک زیادی می کند و در طی فرآیند سم زدایی سموم را به سادگی از بین خواهد برد. سبزیجات به شکل طبیعی سرشار از گوگرد و گلوتاتیون می باشند، کبد با استفاده از گوگرد مواد شیمیایی مضر را پاکسازی مس کند.

روش های سم زدایی

  • انواع دانه و آجیل: بهتر است برای بهره مندی بیشتر از برنامه غذایی خود، آجیل و دانه هایی را استفاده نمایید که خیلی راحت قابل هضم باشند، دانه ها و آجیل هایی مانند تخم کدو، بذر کتان، بادام، گردو، شاهدانه، کنجد، بذر چیا و دانه آفتابگردان گزینه های خوبی می باشند. باید در طول دوره سم زدایی از مصرف کره بادام زمینی به دلیل قند اضافه موجود در آن اجتناب شود.
  • روغن های دارای امگا ۳: بهتر است در طی دوره سم زدایی از روغن شاهدانه، آووکادو، زیتون یا بذرکتان نیز استفاده شود تا دیواره های روده روان گردند. این عمل کمک می کند تا مواد سمی توسط روغن جذب شده و در ادامه راه دفع گردند.

مزایای بالقوه برنامه سم زدایی

بعضی از جنبه های برنامه سم زدای برای سلامت بدن مفید است، این مزایا عبارتند از: پرهیز از منابع خوراکی دارای فلزات سنگین و آلودگی، کاهش چربی اضافه، ورزش مرتب و تعریق بیشتر، مصرف غذاهای کامل، مغذی و سالم، پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده، نوشیدن آب و چای سبز، محدود کردن استرس، ایجاد امنیت و آرامش و خواب مناسب

معرفی رژیم سم زدایی

عوارض جانبی برنامه های سم زدایی

قبل از انجام هر نوع رژیم و برنامه ای برای سم زدایی باید عوارض جانبی احتمالی آن در نظر داشته باشید، از عوارض این رژیم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود شدن شدید کالری:

بعضی از برنامه های سم زدا محدودیت شدید کالری را توصیه می نمایند. روزه داری بلند مدت یا محدود نمودن مالری دریافتی باعث احساس خستگی، تحریک پذیری و بوی بد دهان خواهد شد، از طرفی برنامه غذایی سم زدایی و روزه داری طولانی مدت باعث کمبود انرژی، فقر ویتامین و مواد معدنی و همینطور عدم تعادل الکترولیت می شود. همچنین روش های پاک نمودن روده در برخی موارد در طی سم زدایی باعث کم آبی بدن، گرفتگی، نفخ، حالت تهوع و استفراغ می گردند.

  • اوردوز کردن:

در بعضی از رژیم های سم زدایی خطر اووردوز مکمل ها، ملین ها، دیورتیک ها و حتی آب وجود داشته است. در این برنامه هاتنظیم و نظارت دقیقی بر برنامه غذایی وجود ندارد و بیشتر غذاها و مکمل های مصرفی سم زدا ممکن است اصلا پایه علمی نداشته باشند. بعلاوه مقدار مواد تشکیل دهنده بر روی محصولات سم زدا می توانند کاملا اشتباه باشند که این موضوع خطر اووردوز کردن را بیشتر خواهد کرد.

برنامه های غذایی سم زدایی

برنامه های سم زدایی برای چه افرادی خطرناک می باشند؟

بعضی از اشخاص نباید بدون مشورت و تجویز پزشک برنامه سم زدایی را در پیش بگیرند و غذاهای کم کالری مصرف کنند. این دسته از اشخاص شامل کودکان، نوجوانان و سالمندان، افراد دچار سوء تغذیه، خانم های باردار و شیرده، افرادی که مشکلات قندی مثل دیابت دارند و افرادی که از اختلالات تغذیه ای رنج می برند می شوند. بدن انسان مرتبا در معرض مواد سمنی قرار دارد، با این وجود در اغلب اوقات این مواد سمی اضافه تموسط بدن دفع خواهند شد. برنامه های سم زدایی بسیار وسوسه انگیز هستند اما در اغلب موارد ارتباطی با حذف سموم از بدن نداشته و فقط غذاهای ناسالم را از برنامه غذایی حذف می کنند، برای سلامت بدن می توانید در حالت کلی سالم غذا بخورید و سبک زندگی خود بهبود بخشید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *