دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان طبیعی چشم درد با روش های درمانی طبیعی و خانگی معرکه

  • ساناز براتی
  • ۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در برخی موارد مانند انجام کار طولانی با چشم و یا وارد شدن شی خارجی در چشم ممکن است دچار درد چشم شوید، برای درمان درد چشم روش های طبیعی مختلفی وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کرده و چشمان خود را بهبود دهید.

چشم یکی از اندام های فوق العاده حساس در بدن می باشد که وجود دردهای خفیف در ان نیز می تواند نگران کننده باشد. مسلما در مورد سلامتی چشم هیچ کس نمی خواهد خطر کند. در مورد درد چشم درمان های مختلفی وجود دارند که در این مطلب با چند مورد از مهمترین درمان های طبیعی آن آشنا خواهیم شد.

درمان های طبیعی چشم درد

با توجه به آکادمی چشم پزشکی آمریکا درد چشم یک ناراحتی جسمی به خاطر وضعیت چشم یا آسیب دیدگی تعریف می گردد. درد را چشم با توجه به اینکه این درد در چه ناحیه ای تجربه می شود می توان به دو دسته تقسیم نمود: درد اکورال و درد اربیتال

  • درد اکورال: این درد در سطح چشم ها اتفاق می افتد و ممکن است فرد حس خراشیدگی، سوزش یا خارش نماید. اینگونه دردها در چشم ممکن است به دلیل تحریک جسم خارجی در چشم، ورم ملتحمه، سوزش به خاطر لنزهای تماسی، سایش قرنیه، آسیب دیدگی، بلفاریت یا گل مژه ایجاد شوند.
  • درد اربیتال: درد اربیتال دردی عمیق تر می باشد که در داخل چشم رخ داده و حس دردناک، سوزش شدید، حسی مثل فرو رفتن تیزی در چشم یا آب ریزش شدید ایجاد می کند. درد اربیتال می تواند به خاطر گلوکوم یا آب سیاه، نویت نوری، سینوزیت، میگرن، صدمات عمیق چشمی و ایریتیس یا التهاب چشم به وجود آید.

راه های علاج طبیعی چشم درد

زمانیکه درد چشم به دلیل مشکلات جزئی ایجاد می شود، بدون درمان کم کم بهتر شده و در نتیجه بهبود می یابد، همچنین در این موارد می توانید از داروها و راه های ساده و موثر به منظور کاهش درد و بهتر شدن سلامت چشم ها استفاده نمایید. در ادامه با انواع روش های درمان طبیعی چشم درد در خانه آشنا خواهیم شد. البته در این مورد اگر بجز درد چشم دچار کاهش بینایی شده اید باید سریعا به پزشک مراجعه نموده و مشکل خود را درمان نمایید.

کمپرس سرد برای تسکین درد چشم

در زمان چشم درد می توانید از کمپرس سرد استفاده نمایید، کمپرس سرد درمان طبیعی برای چشم درد است. در طول روز دو یا سه مرتبه یک بسته یخ را به مدت ۴ یا ۵ دقیقه بر روی چشم خود قرار دهید، سرد بودن کمپرس باعث بهبود درد خواهد شد و در صورت داشتن سوزش آن را کاهش خواهد داد. علاوه بر تکه های یخ می توانید از مواد غذایی منجمد شده استفاده کنید، فقط باید آنها را در پارچه ای تمیز بپیچید و بر روی چشم خود قرار دهید. همچنین می توانید یک قاشق فلزی را چند دقیقه در فریزر بگذارید تا سرد شود سپس آن را بر روی چشم آسیب دیده خود قرار دهید یا درد آن کاهش یابد.

علاج طبیعی برای چشم درد

در این مورد می توانید از یک کیسه چای استفاده شده نیز بهره ببرید، کیسه چای را در فریزر قرار داده و بعد روی چشم خود بگذارید، آنتی اکسیدان موجود در چای می تواند روند بهبود را سریعتر نماید و خواص ضد التهابی آن تورم ناشی از چشم درد را کاهش خواهد داد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از برش های خیار

در زمان احساس چشم درد می توان به منظور تسکین درد از برش های خیار استفاده نمود، برای اینکار دو برش خیار را در آب سرد قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید، خیار دارای اثر خنک کنندگی می باشد و باعث خنک شدن چشم ها و تسکین درد خواهد شد. خیار باعث ایجاد آرامش در چشم ها می شود و هر نوع درد و یا تحریک را بهتر می کند. در صورت داشتن خطوط تیره اطراف چشم یا پف اطراف چشم می توانید از خیار استفاده نمایید و از مشکلات خود رهایی یابید.

درمان های طبیعی چشم درد

استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک نوعی ماده رایج در قطره های چشمی می باشد که در اغلب قطره ها وجود دارد و دارای اثر تسکین دهندگی بوده و خواص ضد التهابی آن باعث کاهش تحریک چشم ها می شود، با استفاده از یک قطره چکان تمیز یک قطره روغن کرچک را در چشمان خود بریزید تا بهبود یابند. یک مرتبه در روز و یک مرتبه در شب این عمل را انجام دهید. عملکرد ضد میکروبی روغن کرچک باعث می گردد تا عفونت در چشم ها از بین رفته و همچنین به منظور درمان چشم های خشک که از علل چشم درد می باشد استفاده می شود.

انواع روش علاج طبیعی چشم درد

استفاده از گلاب

استفاده از گلاب یکی دیگر از روش های درمان طبیعی چشم درد می باشد. گلاب درمان خانگی برای چشم درد است که باعث می شود تا درد و خستگی از چشم ها دور شود ، بعد از استفاده از گلاب حس خنک شدن در چشم ها ایجاد می شود. یک پنبه را به گلاب آغشته نمایید و سپس کاملا آن را فشار داده و گلاب اضافه را بگیرید، بعد پنبه را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی چشمان بسته خود قرار دهید، برای داشتن نتیجه ای بهتر می توانید از گلاب سرد استفاده کنید. می توانید این عمل را در طول روز سه مرتبه انجام دهید.

چشم درد و درمان طبیعی آن

استفاده از شیر و عسل

همانطور که می دانیم عسل دارای خواص ضد باکتریایی می باشد که می تواند تاثیر بالایی در بهبود بیماری ها و عفونت های چشمی داشته باشد، از طرفی گرمای چشم باعث تسکین سوزش و التهاب چشم ها خواهد شد. برای این منظور یک قاشق چای خوری شیر گرم را با دو تا سه قطره عسل ترکیب نمایید و با کمک یک قطره چکان یک یا دو قطره از این مواد را در چشم آسیب دیده خود بریزید و چشم ها را چند دقیقه همانطور نگهداشته بعد با آب تمیز آن را بشویید.

استفاده از سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب می تواند باعث درمان طبیعی چشم درد شود، علاوه بر این از عفونت چشم ها پیشگیری می نماید. سرکه سیب به دلیل داشتن اسید مالیکه باکتری های مضری که بر روی چشم اثر بد می گذارند را از بین خواهد برد. یک قاشق غذا خوری سرکه سیب را با دو قاشق آب ترکیب نمایید و پنبه را با آن خیس کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک های خود بگذارید تا بهبود یابد، در طول روز می توانید این کار را دو مرتبه انجام دهید.

درمان نمودن طبیعی چشم درد

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک نوع ضد عفونی کننده می باشد که میکروب ها و عوامل ایجاد کننده درد و عفونت را در اطراف چشم از بین می برد. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب حل نمایید. چشم خود را بر روی این محلول نگه داشته و تا جایی که می توانید باز نگه دارید. بعد از یک تا دو دقیقه چشم های خود را با آب تمیز بشویید. در طول روز می توانید یک مرتبه این کار را انجام دهید تا چشمانتان کاملا پاک و آرام شود.

روش های علاج طبیعی چشم درد

سیب زمینی برای تسکین چشم

استفاده از سیب زمینی روشی دیگر برای درمان طبیعی چشم درد می باشد. سیب زمین دارای خواص ضد میکروبی می باشد از این رو باعث کاهش التهاب چشم خواهد شد و پوست تحرک شده چشم را تسکین می دهد و درد چشم ها را کاهش خواهد داد. علاوه بر این باعث کاهش سیاهی اطراف چشم ها خواهد شد. یک عدد سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید، سپس آب آن را گرفته و بر روی پنبه ای بریزید، پنبه را به مدت ۱۵ دقیقه روی چشم های خود قرار دهید و بعد چشم خود را بشویید. این عمل را روزی یک مرتبه و در زمان شب انجام دهید.

انواع درمان طبیعی چشم درد

ماساژ درمانی

در برخی موارد ممکن است چشم ها به خاطر کار طولانی و یا استفاده طولانی از تلویزیون یا لپ تاپ دچار درد شوند. در این مورد برای درمان طبیعی چشم درد می توانید از ماساژ درمانی استفاده نمایید. بعلاوه ماساژ به دلیل بروز میگرن در مقابله با درد کمک کننده است. برای انجام ماساژ به روش زیر عمل کنید:

  • کمی روغن زیتون ولرم را بر روی کف دست خود بمالید و با کمک انگشتان دست خود برای ۱۰ ثانیه پلک ها و ماهیچه های بالای ابروهای تان را ماساژ دهید.
  • در ادامه برای ۱۰ ثانیه پلک های پایینی خود را با کمک استخوان های تختانی دست ماساژ بدهید.
  • در انتهای کار شقیقه و گونه های فوقانی را به مدت ۱۰ ثانیه ماساژ داده تا اثرات درمانی آن را ببینید.
  • می توانید در طول روز یک تا دو مرتبه این عمل را انجام دهید.

مداوای طبیعی چشم درد

استفاده از کف دست

استفاده از کف دست روشی عالی و ساده برای استراحت دادن به چشم های خسته و دردناک می باشد. این روش به ویژه زمانی مفید می باشد که فرد وقت زیادی را در برابر صفحه گوشی، لپ تاپ یا تلویزیون گذارنده باشد و چشمانش دردناک شوند. برای استفاده از کف دست های خود صاف در یک موقعیت راحت نشسته و کف دست های خود را به هم بمالید تا گرم شوند، کف دستهای گرمتان را بر روی پلک های بسته خود قرار دهید اما مراقب باشید تا فشار زیادی به چشم ها وارد نشوند، به مدت ۳۰ ثانیه دست ها را روی چشم هایتان نگه دارید و بعد خیلی آرام چشم ها  را باز کرده و به اطراف خود نگاه کنید. اینکار را می توانید ۳ تا ۵ بار دریک جلسه انجام دهید. این تکنیک در واقع با نام پالمینگ شناخته می شود که یک تکنیک ساده آمریکایی می باشد که برای از بین بردن درد چشم ها مفید می باشد.

چشم درد و مداوای طبیعی آن

استفاده از گیاه گل خوش

در روش های درمان طبیعی درد چشم که ممکن است به خاطر نوعی عفونت ایجاد شود، استفاده از گل خوش می تواند روشی عالی باشد. گل خوش دارای قدرت ضد عفنوی کنندگی بوده و از گسترش عفونت پیشگیری کرده و آن را بهبود می دهد. برای استفاده از گل خوش به روش زیر عمل کنید:

  • یک قاشق چای خوری از گل خوش را در یک لیوان آب ریخته و بگذارید تا ۱۰ دقیقه بجوشد، بعد اجازه دهید تا کاملا خنک شود. حال از این محلول با همراه یک پارچه تمیز به عنوان یک شست و شو دهنده چشم استفاده نمایید. روزی دو مرتبه اینکار را انجام دهید.
  • از سوی دیگر می توان به منظور رهایی از شر سوزش چشم ها یا التهاب چشم، از ۱۰ قطره چشمی همیوپاتی استفاده نمایید. در طول روز یک قطره در هر چشم ریخته تا عفونت از بین رفته و درد بهبود یابد.

برخی علاج طبیعی برای چشم درد

استفاده از نقره کلوئیدی

استفاده از نقره کلوئیدی اقدامی سریع برای مبارزه با ویروس ها و باکتری های بسیار عفونی می باشد که باعث ایجاد عفونت چشم می شوند، نقره کلوئیدی منجر به کاهش فوری درد و سوزش چشم می شود. نقره کلوئیدی دارای ذرات نقره ای ریز معلق در آب می باشد که با جذب الکترومغناطیسی سلول های آلوده را از بین می برد. از این رو در اغلب قطره های چشم تجاری از نقره کلوئیدی به عنوان ماده اصلی استفاده می شود. ۲ قطره نقره کلوئیدی را در هر چشم خود ریخته و کمی چشمک بزنید، دو مرتبه در روز می توانید از این روش استفاده نمایید.

مداوای طبیعی برای چشم درد

استفاده از کمپرس گرم

بلفاریت مشکلی است که باعث بروز چشم درد می شود، اگر چشم درد شما به خاطر بلفاریت است از کمپرس گرم استفاده نمایید. کمپرس گرم باعث می شود تا غلظت روغن غلیظ شده یا فولیکل مو پاک شود و روند بهبود سریعتر شود و درد بهبود یابد. می توانید یک پارچه تمیز را با آب گرم بشویید و بعد آب اضافه آن را بگیرید و سپس آن را بر روی پلک های بسته خود قرار دهید. بعد از یک دقیقه آرام نفس کشیدن پارچه را تعویض نمایید. اینکار را ۳ تا ۴ بار انجام دهید. این عمل را می توانید دو الی سه مرتبه در طول روز انجام دهید تا تسکین دهنده باشد.

درمان طبیعی برای چشم درد

استفاده از گل رز

استفاده از گل رز یک درمان طبیعی برای درد چشم می باشد که استفاده از آب گل رز بسیار رایج می باشد. این ماده دارای خاصیت ضد عفونی کننده قوی می باشد که باعث از بین رفتن انواع عفونت در چشم می شود. از آب گل رز می توانید برای کاهش درد چشم های خود بهره ببرید. زمانیکه از آب گل رز در قطره های چشمی استفاده می شود به دلیل آنتی سپتیک و خواص ضد درد آن به درمان بیماری های مفصلی کمک می نماید. می توانید ۲ قطره از آب گل سرخ خالص را به شکل مستقیم با استفاده از قطره چکان در چشمان خود بریزید، می توانید در طول روز دو بار این کار را انجام دهید. همچنین می توانید ۳ الی ۴ قطره آب گل رز را در مقداری اب مقطر مخلوط کرده و چشمان خود را با آن در طول روز دو مرتبه بشویید.

علاج طبیعی چشم درد

استفاده از محلول سالین یا آب نمک

از دیگر روش های ساده برای درمان طبیعی درد چشم در صورتی که در معرض یک جسم خارجی یا شیمیایی قرار گرفته باشید استفاده از محلول سالین می باشد و می توانید چشم های خود را با آب مقطر و نمک شست و شو دهید.شستن چشم سبب می شود تا هر نوع ماده خارجی یا شیمیایی از چشم ها پاک شود و این موضوع می تواند باعث کاهش درد شود. برای استفاده از محلول آب نمک یک چهارم قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب نمک اضافه نموده و بعد کمی آن را بجوشانی و بگذارید تا کاملا خنک و سرد شود. از این محلول برای شستن چشم های آسیب دیده خود استفاده نمایید. می توانید از این روش در طول روز چند مرتبه استفاده نمایید.

راه های مداوای طبیعی چشم درد

نکات مهم در رابطه با چشم درد

  • اگر به وارد شدن جسم خارجی به چشم خود شک دارید، چشم تان را اصلا فشار ندهید و از داروهای مفید برای خارج نمودن شی استفاده نمایید.
  • در موارد خفیف ناراحتی چشم کاری را که انجام می دهید کنسل کرده و چشمانتان را چند دقیقه ببندید و استراحت کنید.
  • به منظور درمان عفونت های چشمی مانند ملتحمه و ساییدگی قرنیه مفید است که از چند قطره ضد باکتری استفاده کنید.
  • در صورتی که درد شما به خاطر حساسیت باشد باید از آنتی هیستامین های خوراکی بهره ببرید.
  • در صورتی که لنز چشم دارید باید مراقبت های روزانه را برای پیشگیری از آسیب دیدگی چشم ها انجام دهید و به منظور پیشگیری از آسیب های احتمالی از عینک به جای لنز استفاده کنید تا قرنیه شما بهبود یابد.
  • در زمان چشم درد و عفونت چشم از آرایش چشم دوری کنید.
  • در زمان بیرون رفتن از منزل در طول روز از عینک آفتابی استفاده نمایید.
  • خواب کافی داشته باشید زیرا کمبود خواب باعث فشار به چشم ها و چشم درد خواهد شد.
  • برای اطلاع از سالم بودن چشمانتان به طور مرتب به چشم پزشک مراجعه نمایید.
  • در صورتی که درد چشمانتان ادامه داشت و طولانی تر شد از یک چشم پزشک کمک بگیرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *