دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص گوشت قرقاول و دلایل گنجاندن گوشت این پرنده در برنامه غذایی

  • ساناز براتی
  • ۶ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

قرقاول پرنده ای است آسیایی با گوشت لذیذ که دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد، گوشت قرقاول در مقایسه با گوشت مرغ، کالری بسیار کمی داشته و سرشار از پروتئین، مواد معدنی، کلسیم و ویتامین های ضروری برای بدن می باشد.

قرقاول یکی از انواع پرندگان بومی قاره آسیا می باشد که به دلیل رنگ روشن و زیبای پرهایش شهرت دارد، در آسیا از گوشت قرقاول به دلیل کالری پایین و پروتئین بالا به عنوان جایگزین گوشت مرغ مصرف می گردد. گوشت قرقاول دارای خواص بسیاری می باشد که در این مطلب با آن آشنا خواهیم شد.

بررسی خواص گوشت قرقاول

قرقاول یکی از پرندگانی می باشد که در حال حاضر در ایران پرورش آن رو به پیشرفت است، این پرنده دارای گوشتی لذیذ با خواص بی نظیری می باشد که می توان آن را جایگزین گوشت مرغ در سبد غذایی خانواده نمود. همانطور که می دانید گوشت مرغ یکی از نیازهای مهم برای بدن می باشد که باید تامین گردد، اما جایگزین نمودن گوشت مرغ با گوشت قرقاول می تواند فوائد بیشتری به دنبال داشته باشد، قرقاول علاوه بر طعم و مزه عالی که دارد از کالری پایین و پروتئین بالایی نسبت به مرغ بهره برده است، اما خواص این پرنده به این جا ختم نمی شود.

خواص و نکات مهم گوشت قرقاول

برخی از پرندگان دنیای بسیار جذاب و در عین حال شگفت انگیز دارند. قرقاول ها نسبت به مرغ ها مصرف دان بسیار کمتری داشته و با توجه به بررسی انجام شده در این مورد حدود یک پنجم مرغ دان مصرف می کنند. از سوی دیگر غذای مصرفی قرقاول ها شبیه به غذای مصرفی مرغ ها می باشد، نکته مهم در مورد قرقاول ها این است که اگر بیش از اندازه به آنها دان داده شود فقط در زمان گرسنه بودن و به اندازه دان می خورند، در هر حال پرورش قرقاول از هر جهت بهتر از مرغ است و گوشت و تخم این پرنده نیز از گوشت و تخم مرغ بسیار بهتر و مفید تر می باشد. افرادی که در حیطه پرورش طیور فعالیت دارند گفته اند که بیشتر هزینه برای پرورش پرنده ها برای خوراک آن ها است که مصرف قرقاول بسیار پایین تر از مرغ می باشد. تا حدی با ویژگی های قرقاول آشنا شدیم حال می خواهیم در ادامه با ارزش غذایی و خواص مهم گوشت این پرنده آشنا شویم.

گوشت قرقاول و خاصیت های آن

ارزش غذایی گوشت قرقاول

قرقاول دارای گوشتی مفید و غنی می باشد که با عنوان یک منبع غذایی مفید شناخته می گردد. گوشت قرقاول سرشار از فسفر، مس، آهن، سلنیوم، ویتامین های گروه ب، نیاسین و اسیدهای آمینه کمیاب می باشد. مصرف گوشت قرقاول برای افرادی که دچار مشکلات مختلفی مانند آسم، تنشنج، فشار خون، ضعف اعصاب، ناتوانی جنسی، فراموشی حافظه و بی خوابی هستند بسیار پرفایده خواهد بود. از این رو در طب سنتی مصرف گوشت قرقاول شدیدا توصیه شده است. گوشت پرنده قرقاول در مقایسه با اغلب پرنده ها حدود ۵ تا ۱۵ درصد پروتئین بیشتری دارد.

خواص مختلف گوشت قرقاول

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

علاوه بر گوشت، تخم این پرنده نیز دارای ارزش غذایی بالایی می باشد، اندازه تخم قرقاول و مرغ تا حدی مثل هم هستند و فرق چندانی با هم ندارند. پزشکان گوشت قرقاول را به خاطر تولید اسید اوریک و افزایش در فعالیت کلیه و دفع سموم بدن به کلیه گروه های سنی اعم از کودکان، جوانان و سالمندان توصیه می نمایند. علاوه بر این گوشت این پرنده با توجه به خواص بسیاری که دارد از کالری کمتری برخوردار است و برای افرادی که به دنبال رژیم غذایی سالم و کم کالری هستند بسیار مفید و مناسب می باشد. البته در مورد مصرف قرقاول باید بدانید که نسبت به مرغ کلسترول بیشتری داشته از این رو در مصرف آن نباید زیاده روی شود. در ادامه با مهمترین خواص گوشت قرقاول آشنا خواهیم شد.

آشنایی با خاصیت های مختلف گوشت قرقاول

داشتن کالری پایین

همانطور که اشاره شد گوشت قرقاول دارای کالری پایینی نسبت هب سایر گوشت پرندگان به ویژه مرغ می باشد. هر وعده مصرفی از گوشت قرقاول دارای ۱۳۴ کالری می باشد که این مقدار در گوشت مرغ تقریبا دو برابر می باشد، اگر به دنبال رژیم های غذایی کم کالری می باشید گوشت قرقاول گزینه مناسبی برای رژیم شما می باشد.

خواص مفید گوشت قرقاول

مفید به منظور کاهش وزن

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند همواره باید به دنبال مواد غذایی و خوراکی هایی باشند که در عین سرشار از پروتئین بودن از چربی بسیار کمی برخوردار باشد، گوشت یکی از منابع مهم برای تامین پروتئین می باشد ولی اغلب گوشت ها دارای چربی بالایی نیز هستند، شاید یافتن گوشتی با پروتئین بالا و چربی پایین کمی برایتان مشکل باشد اما در اینجا ما به شما قرقاول را پیشنهاد می دهیم که می توانید بدون نگرانی از چاق شدن آن را مصرف نمایید.

خاصیت هایی برای گوشت قرقاول

قرقاول در مقایسه با گوشت چربی کمتری داشته و لخم تر به حساب می آید

قبل از هر چیز باید بدانید که لخم تر بودن گوشت به معنای سالم تر بودن آن است، گوشت لخم یعنی گوشتی که محتوای چربی کمتری داشته باشد. برای جایگزینی گوشت قرمز با گوشت های لخم تر گزینه های مختلفی وجود دارد، اما برای مرغ تنها جایگزین مناسب گوشت قرقاول می باشد.

بهینه سازی رشد عضلات

یکی از مهمترین فوائدی که گوشت قرمز برای سلامت بدن دارد داشتن محتوای بالای پروتئین می باشد، پروتئین یک ماده اصلی برای سلامت انسان و بهینه سازی رشد عضلات می باشد. باید بدانید که این خاصیت گوشت قرمز در گوشت قرقاول نیز وجود داشته و شما می توانید از پروتئین موجود در آن برای رشد عضلات خود بهره ببرید. در صورتی که بدنسازی می کنید مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین به خصوص گوشت قرقاول می تواند باعث تقویت و رشد عضله های تان شود.

بررسی خاصیت های گوشت قرقاول

پروتئین بالا

شاید گزینه های زیادی در گیاهان وجود داشته باشد که سرشار از پروتئین هستند اما مصرف پروتئین های گیاهی نیز همواره توصیه می شوند مگر اینکه فرد گیاه خوار باشد. همانطور که قبلا هم اشاره شد گوشت قرقاول نسبت به گوشت مرغ دارای پروتئین بیشتری بوده و در مقایسه با دیگر پرندگان نیز می تواند بهتر عمل کند.

خواص مختلف گوشت قرقاول

سطح آهن بالا

همانطور که کاملا مشخص است آهن نقش بالایی در سلامت بدن ایفا می کند، کودکانی که در حال رشد هستند نیاز به آهن بیشتری داشته و آهن می تواند به رشد بهتر آنها کمک نماید، با افزایش سطح تولید گلبول های قرمز خود رشد بهتری خواهند داشت. بعلاوه در افراد بزرگسال مصرف مواد غذایی حاوی آهن باعث مبارزه با کم خونی و پیشگیری از آن خواهد شد. گوشت قرقاول منبع مناسبی از آهن است که می توان در وعده غذایی کودکان و بزرگسالان آن را مصرف نمود.

خاصیت و ویژگی های گوشت قرقاول

منبع عالی از پتاسیم

یکی دیگر از خواص گوشت قرقاول سرشار بودن آن از پتاسیم می باشد، پتاسیم به از بین بردن محتوای سدیم بیش از اندازه در سیستم بدن کمک کرده و فوائد بیشمار دیگری را نیز دارد. مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم باعث حفظ سلامت قلب و عروق خواهد شد.

سرشار از ویتامین ها

در برخی از مطالعات انجام شده بر روی گوشت قرقاول مشخص شده است که این پرنده سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم و ضروری برای بدن می باشد این در حالی است که مقدار ویتامین موجود در گوشت قرمز بسیار کمتر است.

سلامت قلب و عروق

دلایل مختلفی وجود دارند که نشان می دهد گوشت قرقاول برای سلامت قلب مفید است، گوشت قرقاول دارای چربی اشباع شده پایین و کالری کمی است و همچنین سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ضروری بدن می باشد، علاوه بر این گوشت قرقاول منبع عالی از پتاسیم است که باعث خنثی سازی میزان سدیم اضافه در بدن می شود.

معرفی خاصیت های گوشت قرقاول

گوشت خوشمزه و سالم برای خانواده

اگر می خواهید بهترین گوشت و ماده غذایی را برای اعضای خانواده خود سرو نمایید می توانید قرقاول را به میز غذا و وعده های غذایی خود اضافه کنید این پرنده علاوه بر طعم خوبی که دارد بسیار سالم بوده و برای تمام اعضای خانواده مفید می باشد.

چند نکته مهم در مورد مصرف گوشت قرقاول

جدا از فوائدی که گوشت قرقاول برای بدن دارد، چند مورد منفی در مورد آن نیز وجود دارد که با آن آشنا می شویم:

  • ممکن است در مورد اینکه گوشت قرقاول از کجا تهیه شده است نگرانی هایی داشته باشید، در حالت کلی باید بدانید که اغلب گوشت های قرقاول موجود در بازار از حیات وحش به دست آمده اند و برخلاف مرغ پروش داده نمی شوند.
  • درست است که قرقاول با قیمتی مناسب ارائه می گردد، اما یافتن آن در بازار کار راحتی نیست و این پرنده چون بومی آسیا می باشد یافتن آن در خارج از آسیا کار چندان راحتی نیست و ممکن است نتوانید آن را در خارج از آسیا بیابید.
  • همانطور که گفتیم گوشت قرقاول سرشار از پروتئین بوده و کالری کمی دارد ولی در مورد مصرف آن باید مراقب سطح کلسترول دریافتی از آن باشید. اگر ناراحتی کلسترول دارید باید مصرف خود را محدود کرده و از گوشت قرقاول دوری نمایید.

خاصیت های گوشت قرقاول

بهترین روش های طبخ گوشت قرقاول

  • نکته مهم در مورد گوشت قرقاول این است که به جای آب انداختن به راحتی خشک می گردد، به همین دلیل در صورت پخت نادرست گوشتی خشک و بی مزه خواهید داشت، در زمان پخت باید بدانید که این گوشت نباید بیش از حد پخته شود، باید مثل آبگوشت با پخت آرام اینکار را انجام دهید.
  • در روش دیگر که بسیار پیشنهاد می شود، پختن قرقاول با پوست است، شاید پوست باعث شود تا کمی کالری آن اضافه شود ولی باز جای نگرانی ندارد زیرا مقدار کالری آن در مقایسه با مرغ بسیار کمتر است.
  • مزه دار کردن مهمترین فرایند در حین پخت گوشت قرقاول می باشد، با کمک روغن و فلفل می توانید خیلی راحت گوشت خود را مزه دار کنید و بافت بی نظیری به آن بدهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *