دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های کولیک نوزاد و نحوه تشخیص این بیماری

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

کولیک یا قولنج نوعی درد آزار دهنده غیرقابل پیش بینی بوده که در ساعات مشخصی از روز بروز پیدا می کند و گریه و ناراحتی شدید نوزاد را به دنبال دارد. شناسایی علائم و نشانه های کولیک نوزاد و همچنین راه های رفع و درمان آن می تواند در این زمینه کمک کننده باشد که در این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم.

یکی از دردها و ناراحتی هایی که در نوزادان بسیار شایع می باشد کولیک است که برای نوزادان رنج آور بوده و با گریه های شدید همراه است. به طور کلی این نوع دردها دلیل مشخص و بارزی نداشته و راه درمانی خاصی برای آن وجود ندارد و اغلب به صورت ناگهانی بروز پیدا کرده و به مدت طولانی امتداد می یابد. در این مطلب به جهت شناخت و آگاهی شما عزیزان به معرفی نشانه های کولیک نوزاد و راه های تسکین آن پرداخته ایم.

آشنایی با نشانه های کولیک نوزاد

نوزادان معمولا از بدو تولد در طول روند رشد خود دچار مشکلات و دردهای مختلفی می شوند که از این میان می توان به کولیک اشاره کرد که در واقع از ۱۵ روزگی نوزاد تا ۵ ماهگی ادامه دارد. کولیک در واقع حالتی خسته کننده بوده که به صورت غیرمنتظره در نوزاد بروز پیدا می کند و ساعاتی به طول می انجامد که البته می توان با شناخت نشانه های کولیک نوزاد به راحتی با این مشکل رو به رو شد و با بکارگیری راهکارهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد باعث تسکین این نوع درد در کودک شد که ابتدا باید نشانه های کولیک نوزاد را بشناسید.

علائم مختلف قولنج نوزاد

این ناراحتی های آزار دهنده معمولا حدود چند ساعت در طول روز و همچنین چند روز در هفته ظاهر می شوند و با گریه غیرقابل کنترل و شدید نوزاد همراه است. این دردها به شکل موجی پدیدار شده و عمر تقریبا کوتاهی دارد به طوری که بعد از چند هفته تا چند ماه کاملا برطرف شده و پایان می یابد. در هنگام شروع درد صورت نوزاد به دلیل گریه زیاد قرمز شده و دست هایش را به حالت مشت در آورده و همچنین پاهایش را به طرف شکم کشیده یا آن ها را سفت می کند. کولیک اغلب در ساعات پایانی روز و اوایل شب آغاز شده و حدودا ۲۰ درصد نوزادان به آن دچار خواهند شد ولی باید بدانید که کولیک یک نوع بیماری نمی باشد و هیچ گونه آسیب و زیانی ندارد. در ادامه مواردی از انواع نشانه های کولیک نوزاد را برای آشنایی شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

نشانه های مهم قولنج در کودکان

علائم بارز کولیک در نوزاد :

  • گریه کردن در زمان مشخصی از روز بدون وجود هیچ دلیلی
  • مشت کردن دست ها و حرکت دادن پاها به سمت بالا
  • سفت شدن بدن نوزاد
  • اختلال در خوابیدن و خوردن
  • تعرق زیاد
  • پس زدن پستان مادر و شیشه شیر
  • افزایش فعالیت روده و دفع گاز معده
  • سرخ شدن صورت
  • سرد شدن پاها

عوامل ایجاد کولیک نوزاد

عوامل مهم ایجاد کولیک در کودکان :

  • سیستم گوارشی نارس و رشد نیافته
  • وجود هورمون های ایجاد درد در معده
  • تحریک بیش از اندازه حواس
  • وجود استرس و اضطراب
  • تپش قلب نامنظم
  • یبوست
  • حساسیت های غذایی
  • وجود عفونت
  • نامیزان بودن باکتری های سالم موجود در لوله گوارشی
  • فشار و التهابات مغزی موجود در سیستم عصبی
  • مشکلات ریفلاکس اسید معده
  • تغذیه بیش از اندازه و یا خیلی کم

نشانه های کولیک نوزاد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

راهکارهای رفع و تسکین درد کولیک در نوزادان :

درد کولیک با بزرگ تر شدن و رشد نوزاد به صورت خود به خود از بین می رود ولی با انجام یک سری اقدامات می توان باعث تسکین و آرام شدن کودک شد که در ادامه به مواردی از آن اشاره خواهیم داشت.

تغییر رژیم غذایی کودک

به منطور درمان قولنج کودک می تواتید اقدام به تغییر رزیم غذایی کودک نمایید که شامل موارد زیر می باشد و عبارت است از :

تغییر شیر خشک : اگر کودک تان شیر خشک مصرف می کند  پرشک به شما توصیه می کند که به مدت یک هفته از شیر خشک دارای پروتئین هیدرولیزشده استفاده نمایید که پروتئین های آن به اندازه کوچک تر تجزیه شده سست.

تغییر رژیم غذایی مادر : در صورتی که کودک از شیر شما تغذیه می کند می توانید از رژیم فاقد آلرژن های غذایی رایج مانند : تخم مرغ، لبنیات، کندم و آجیل را استفاده نمایید و همچنین امکان دارد غذاهای تحریک کننده مانند کلم، پیاز و نوشیدنی های کافئین دار را از برنامه غذایی تان حذف نمایید.

نکته : از غذا دادن بیش از حد به کودک خودداری نمایید زیرا، منجر به ناراحتی او خواهد شد و بهتر است بین هر وعده غذایی دو تا دو و نیم ساعت فاصله بیندازید.

در آغوش گرفتن نوزاد :

بعضی از نوزادان هنگامی که در آغوش گرفته شده و ملحفه ای سبک به دور آن ها پیچیده می شود خیلی سریع آرام می گیرند. همچنین تماس پوستی مادر و کودک باعث تکامل سیستم گوارشی و در پی آن رفع دردهای کولیکی خواهد شد. هنگامی که کودک خود را در آغوش می گیرید می توانید خیلی آرام او را تکان داده و به طور منظم در یک جهت حرکت دهید که این عمل در واقع باعث آرامش کودکتان خواهد شد.

استفاده کردن از پستانک :

بهتر است بدانید که مکیدن برای اغلب نوزادان آرامش بخش می باشد حتی در مواقعی که به نوزاد خود شیر داده اید نیز می توانید به منظور آرام کردن او از پستانک استفاده نمایید.

ایجاد صداهای آرامش بخش :

نوزادان در واقع آواها و صداهایی که ضربان قلب مادر و محیط رحم را برای آن ها یادآوری می کند بسیار دوست دارند. حتی امکان دارد برخی از نوزادان از شنیدن صداهای مختلفی همچون صدای جاروبرقی، صدای هود آشپزخانه، ماشین لباسشویی و … احساس خوبی داشته باشند و آرام گیرند. همچنین پخش صداهایی نظیر صدای باران نیز می تواند باعث آرام شدن کودک شود.

عوامل ایجاد کولیک کودکان و راه های رفع آن

آواز خواندن برای کودک :

صداهایی که آرام بوده و تون پایینی دارند می تواند موجب آرام شدن نوزاد شود و حتی گاهی اوقات اگر لالایی گفتن باعث توقف گریه کودکتان نشد اما به گونه ای می تواند شما را آرام نماید. صداها و موسیقی هایی که ضبط شده اند نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

ماساژ دادن نوزاد :

کودک امکان دارد که از یک نوع ماساژ آرام لذت ببرد ولی سعی کنید که به عکس العمل او نسبت به ماساژ نیز توجه نمایید. امکان دارد که انجام ماساژ او را بیش از اندازه تحریک نماید چرا که تاثیر گذار بودن ماساژ از نظر علمی برای آرام کردن قولنج هنوز به اثبات نرسیده است. همچنین باید بدانید که انجام ماساژ در کودکانی که دچار ریفلاکس می باشند مناسب نمی باشد و باید از انجام این کار پرهیز نمایید.

برنامه غذایی شیردهی :

برای مادرانی که از شیر خود نوزادشان را تغذیه می کنند یک برنامه غذایی مناسب که عاری از هر گونه مواد آلرژی زا نظیر فرآورده های لبنی، گندم، آجیل، تخم مرغ، کافئین، مرکبات، غذاهای تند و … می باشد امکان دارد که باعث بهبودی شرایط گردد بنابراین تا جایی که ممکن است غذاهای حساسیت زا را از رژیم خود حذف نمایید.

نشانه های قولنج نوزاد

تغییر دادن موقعیت بدن :

امکان دارد که کودکتان در آغوش شما به صورت خوابیده راحت تر باشد و یا اینکه امکان دارد یک وضعیت عمودی را بیشتر ترجیح دهد. بنابراین هنگامی که نوزادتان ناراحت می باشد می توانید حالت های مختلف را امتحان کرده تا متوجه شوید که او کدام وضعیت را بیشتر می پسندد ولی از گذاشتن نوزاد بر روی شکمش شدیدا پرهیز نمایید.

حمام کردن نوزاد :

هنگامی که کودک احساس ناراحتی می کند می توانید نوزاد را حمام کنید، این کار در واقع باعث آرامش نوزاد و درگیر شدن ذهن او خواهد شد. بعضی از کودکان با پاشیده شدن آب بر روی بدنشان آرامش پیدا می کنند و همچنین امکان دارد که نوزاد از ایجاد ضربه های آرام و صدا دار آب گرم لذت زیادی ببرد.

بیرون بردن نوزاد :

بیرون بردن کودک درون یک کالسکه یا آغوشی امکان دارد که باعث آرامش او گردد. وجود مناظر مختلف، صداها و بوهای جدید و متنوع می تواند به گونه ای فکر و ذهن نوزاد را درگیر کند و هوای تازه و صدای راه رفتن باعث آرام شدن و حتی به خواب رفتن کودک خواهد شد. همچنین اگر از صبح به همراه نوزادتان به گردش بیرون از خانه رفتید سکوت و فضای آرام خانه امکان دارد که تاثیر زیادی بر روی آرامش کودکتان بگذارد.

نشانه های مختلف کولیک نوزاد

دارو درمانی

همانطور که می دانید قولنج در بین نوزادان امری طبیعی است و  معمولاً  نیازی به اسفاده از دارو ندارد اما در صورت تمایل می توانید در مورد بهترین داروی کولیک نوزاد با پزشک تان مشورت نمایید که این دارو ها عبار تند از :

قطره سایمتیکون : این قطره کمک زیادی به خروج گاز از دستگاه های گوارش کودک می کند و درد شکم نوزاد را بهبود می دهد.

قطره لاکتاز : لاکتاز آنزیمی می باشد که لاکتوز ( قند شیر) را به دو قند دیگر به نام های گلوکز و گالاکتوز تجریه می کند و افرادی که به دچار کمبود لاکتاز هستند امکان دارد بعد از استفاده از لبنیات به مشکلات گوارشی دچار شوند که به ممنظور جلوگیری از بروز این مشکل قطزه لاکتاز گزینه مناسبی است.

در این مطلب شما عزیزان را با عوامل ایجاد و نشانه های کولیک نوزاد و همچنین راهکارهایی برای رفع این مشکل آشنا کردیم که امیدواریم از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *