دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی s21 و نگاهی به جزئیات متفاوت این اسمارتفون پرطرفدار

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ کمپانی سامسونگ از اعضای خانواده گوشی s21 رونمایی نمود و تقریبا دو هفته بعد این اسمارتفون ها روانه بازار شدند. از میان اعضای این خانواده ، گوشی s21 اولترا بیشتر از همه در کانون توجهات جای دارد و ما قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی همه جانبه این گوشی کهکشانی سامسونگ بپردازیم.

گوشی s21 اولترا محصول گران قیمت سامسونگ است که در همه زمینه ها نسبت به نسل پیشین بهبود یافته و از طراحی جذابتر، دوربین کارآمدتر، تراشه قدرتمندتر و نمایشگر روشن تر بهره می برد. با بررسی همه جانبه گوشی s21 همراه این مطلب از آرگا باشید.

بررسی گوشی s21 اولترا

سامسونگ در سال ۲۰۲۱ ظاهر جدیدی برای خانواده محبوب سری s در نظر گرفته که موجب شگفت زده شدن طرفدارانش شده است. طراحی خانواده سری s21  سامسونگ از نسخه های پیشین فاصله گرفته و جلوه بروزتری به گوشی بخشیده است. ضمنا ماژول دوربین نیز تغییر اساسی یافته و نسبت به مدل های موجود با نوآوری همراه شده است. از خانواده سه نفره گوشی s21 در ۱۴ ژانویه سال جاری رونمایی شده و این اسمارتفون ها حدود دو هفته بعد به بازارهای جهانی ارائه شدند.

از میان اعضای این خانواده گوشی s21 اولترا بیشتر از سایرین مورد توجه قرار گرفته و این محصول گران قیمت سامسونگ در همه زمینه ها با پیشرفت هایی همراه بوده و حالا با ظاهر جذابتر بنا به ادعای سامسونگ قصد دارد نهایت تجربه گوشی هوشمند پرچمدار را در اختیار کاربران قرار دهد. در ادامه به بررسی گوشی s21 اولترا می پردازیم تا ببینیم چه اندازه s21 اولترا می تواند کاربران را برای داشتن این کهکشانی زیبا به پرداخت ۱۲۰۰ دلار ترغیب نماید.

طراحی ظاهر

در دنیای امروز گوشی های هوشمند غول پیکر به نوعی جزئی از زندگی همگان می باشند ولی پیدا کردن یک محصول خوش ساخت که توانسته باشد نمایشگر ۶+ اینچی را در دل بدنه ای ارگونومیک جای دهد و قابلیت های نرم افزاری مناسبی را برای استفاده از همه ظرفیت های چنین صفحه نمایشی در اختیار کاربر قرار دهد امری بسیار دشواری می باشد. به نظر می رسد گوشی s21 اولترا قابلیت های ذکر شده را دارا باشد. بررسی ها نشان می دهد این گوشی در هر معیاری با ابعاد ۸.۹* ۷۵.۶* ۱۶۵.۱ میلیمتر، نمایشگر ۶.۸ اینچی و وزن ۲۲۷ گرمی نسبتا بزرگ به شمار می رود ولی کهکشانی سامسونگ به لطف فریم محدب و عرض کمترش بهتر از آیفون ۱۲ پرو مکس در درست قرار می گیرد البته لبه های تخت آیفون ظاهر چشم نواز و مدرن تری دارد.

  •  آرون گروپس

قابل ذکر است سامسونگ در کنار رنگ جدید فانتوم black گوشی s21 اولترا را با رنگ فانتوم نقره ای در بازار جهانی و با رنگهای فانتوم Navy ، فانتوم Brown و فانتوم Titanium صرفا از طریق وب سایتش عرضه می کند. در ادامه بررسی باید اشاره کرد پنل پشتی گوشی s21 اولترا نور اندکی را بازتاب کرده و پوشش مات و نرم بدنه تجربه جذابی را به ارمغان می آورد. ناگفته نماند روی این پنل به هیچ وجه آثار انگشت برجای نمی ماند.

پنل شیشه ای جلو و پشت گوشی از جنس گوریلاگلس ویکتوس می باشد و شرکت سازنده شیشه مدعی است در مقابل سقوط از ارتفاع ۲ متر مقاومت خیلی خوبی داشته و نسبت به خراشیدگی تا ۴ برابر مقاومتر از پنل های شیشه ای آلومینوسیلیکات رایج می باشد. ولی پیشنهاد می شود گوشی ۱۲۰۰ دلاری خود را جهت جلوگیری از حوادث احتمالی با قاب و شیشه محافظ پوشش دهید. در نمای جلو نمایشگر ۶.۸ اینچی به لطف حاشیه های باریک حدود ۸۹.۸ درصد این نما را به خود اختصاص داده و لبه های کناری پنل نیز مانند قبل خمیده می باشند ولی نه به اندازه ای که عملکرد لمسی نمایشگر به خاطر تماس کف دست با اختلال روبرو شود.

از طرف دیگر حفره کوچک دوربین سلفی در وسط لبه بالا تنها مانع برای تجربه نمایشگر تمام صفحه می باشد. از ویژگی های کلیدی گوشی s21 اولترا مجهز بودن آن به حسگر اثر انگشت اولتراسونیک جدید کوالکام است این حسگر از نسل پیشین هفتاد درصد بزرگتر بوده و با دقت و ضریب خطای مناسب بسیار سریعتر از قبل عمل می کند. ضمنا گوشی s21 اولترا از نظر امنیتی به ویژگی قابلیت تشخیص چهره نیز مجهز می باشد که به کمک دوربین سلفی می توانید از آن بهره بگیرید.

در ادامه بررسی گوشی s21 اولترا باید گفت مهمترین تغییر در طراحی این کهکشانی سامسونگ به برآمدگی دوربین در پنل پشتی برمی گردد. طراحان این شرکت به جای تعبیه ماژول های غول آسای دوربین پشتی در دل برجستگی شیشه ای و قطور روی این پنل، آن ها را داخل صفحه فلزی و همرنگ بدنه قرار داده اند. ضمنا این پنل و فریم دستگاه طوری به سمت هم پیشروی دارند که کاملا یکپارچه به نظر می رسند. سامسونگ زبان طراحی جدید را contour cut نامیده و عقیده دارد در آینده به یک استارندارد در جهان گوشی های هوشمند تبدیل شود.

با توجه به سایز بزرگ s21 اولترا برای دستیابی به کلیدهای بیکسبی- پاور و تنظیم صدا در لبه راست گوشی باید کمی دست را جابجا کنید. در لبه سمت چپ فاق هر گونه پورت یا کلیدی می باشد. در لبه بالای دستگاه شاهد حضور دو روزنه میکروفون هستیم و در لبه پایین اسپیکر اصلی، پورت USB 3.2  Type -C، و پورت سیمکارت جای دارند ضمنا برای کارت حافظه پورتی درنظر گرفته نشده است. در پایان این بخش باید اشاره کرد این گوشی از نظر مقاومت به آب با نسل گذشته تفاوتی ندارد و با گواهی IP68 می تواند بر روی کاغذ حدود سی دقیقه فشار آب را در عمق ۱.۵ متری تحمل کند.

صفحه نمایش و اسپیکر

گوشی s21  اولترا از نمایشگری ۶.۸ اینچی Dynamic AMOLED 2x با رزولوشن ۳۲۰۰*۱۴۴۰ پیکسل بهره می برد. این نمایشگر با نسبت تصویر کشیده ۲۰:۹ تراکم پیکسلی خیلی عالی ۵۱۵ پیکسل بر اینچ را به ارمغان می آورد. در بررسی ها مشخص شد صفحه نمایش گوشی s21  اولترا با بهبودهایی همراه شده است که از جمله آن می توان به امکان تغییر نرخ نوسازی بسته به نوع کاربری بین ۱۰- ۱۲۰ هرتز اشاره نمود. از طرف دیگر برخلاف نسل قبلی نرخ نوسازی متغیر علاوه بر FHD+ با وضوح WOHD+ هم در دسترس می باشد.

در ضمن باید گفت سامسونگ برای اولین بار امکان بهره گیری از قلم S Pen یا هر قلم تجهیز شده به فناوری wacom را در گوشی s21  اولترا فراهم نموده است تا کاربر بتواند از نمایشگر بزرگ و ۱۲۰ هرتزی حداکثر استفاده را ببرد. اما قلم همراه با گوشی ارائه نمی شود و در دل دستگاه نیز جایی برای آن تعبیه نشده است. ضمنا گوشی s21  اولترا از ویژگی بلوتوث محور این قلم مانند جابجایی میان قطعات موسیقی یا ثبت سلفی بهره نمی گیرد. سامسونگ امکان خرید مجزای S Pen با ابعادی شبیه قلم واقعی به قیمت ۴۰ دلار یا باندل قاب و قلم به قیمت ۷۰ دلار را فراهم نموده اند.

در ادامه بررسی نمایشگر گوشی s21  اولترا قابل ذکر است می تواند به حداکثر روشنایی ۱۵۰۰ نیت دست یابد و کنتراست آن نسبت به نسل قبلی با بهبود ۵۰ درصدی همراه شده و سامسونگ ویژگی جدیدی به نام آی کامفورت شیلد را در اختیار کاربر می گذارد تا بسته به شرایط نور محیط از میزان نور آبی کاسته و چشم با آسیب کمتری روبرو شود. ضمنا دو پروفایل رنگی vivid ,natural نیز موجود می باشد که در بررسی ها حالت natural رنگهای بسیار دقیق را به اجرا می گذارد. در حالی که vivid رنگها را خیلی اشباع نمایش می دهد و نمایشگر به صورت پیشفرض روی این حالت قرار دارد.

بررسی اسپیکر گوشی s21  اولترا نشان می دهد که از ترکیب مشابه اسپیکرهای نسل قبلی بهره می گیرد به این طریق که کانال اصلی در لبه پایین سمت راست پورت شارژ حضور دارد و کانال ثانویه همان اسپیکر مکالمه گوشی می باشد. اسپیکرهای گوشی s21  اولترا از نظر بلندی و شفافیت صدا تقریبا مشابه آیفون ۱۲ پرو مکس عمل می کنند ولی فاقد کوبندگی و بیس صدای پرچمدار اپل هستند. ناگفته نماند گوشی s21  اولترا بدون شارژر و هدفون عرضه می شود.

نرم افزار

در بررسی بخش نرم افزاری متوجه شدیم سیستم عامل گوشی s21 به طور پیشفرض برپایه اندروید ۱۱ با رابط کاربری انحصاری سامسونگ One UI می باشد. سامسونگ برای پرچمدارهای جدید خود نسخه جدید این رابط کاربری یعنی One UI 3.1 را در نظر گرفته که در واقع نسخه بروز شده One UI 3.0 با برخی قابلیت های جدید به شمار می رود. از بارزترین این رابط کاربری جدید قابلیت دیجیتال KEY PLUS می باشد که توسط آن می توان از گوشی خود به عنوان کلید دیجیتال اتومبیل بهره بگیرید که تنها در نسخه های s21 پلاس و s21 اولترا وجود دارد. البته این قابلیت تعداد محدودی از خودروهای جدید شرکت بی ام و را پشتیبانی می کند.

از دیگر موارد جذاب رابط کاربری جدید اضافه شدن گوگل دیسکاور به صفحه هوم می باشد به این ترتیب با سوییچ به سمت چپ در صفحه اصلی جدیدترین اخبار و مقالات اینترنتی را شاهد خواهید بود و اگر طرفدار خواندن اخبار و مقالات باشید حتما از حضور گوگل دیسکاور در صفحه هوم خشنود خواهید شد. اپلیکیشن smart things find  نیز قابلیت جدیدی است که در صورت مفقود شدن گوشی می توان آخرین مکان آن را با ورود به حساب کاربری سامسونگ پیدا کرد.

در ادامه بررسی باید اشاره کرد که میان رابط کاربری One UI 3.1 و One UI 3.0 تفاوت چشمگیری وجود ندارد و از نظر همه امکانات مانند آیکون ها و انیمیشن های جدید، امکان جدید صفحه قفل و نمایشگر همیشه روشن و … مشابه می باشند. به این ترتیب از لحاظ تجربه نرم افزاری میان گوشی s21  و نسخه های قدیمی مانند گلکسی اس ۲۰ fe تفاوت آنچنانی مشاهده نمی شود.

سخت افزار

با توجه به نارضایتی کاربران اما همچنان سامسونگ پرچمدار جدیدش را بر اساس منطقه با یکی از دو چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۲۱۰۰ عرضه می کند. به هر صورت در کشورمان کاربران نسخه اگزینوس در گوشی s21 اولترا را تجربه می کنند. این چیپست، نخستین تراشه سامسونگ می باشد که دیگر از هسته های پردازشی اختصاصی سامسونگ بهره نمی گیرد و دارای ساختار سی پی یو سه تایی ۱+۳+۴ است. هسته های اگزینوس ۲۱۰۰ شامل یک هسته قدرتمند کورتکس x1، سه هسته متوسط کورتکس A78 و چهار هسته کم مصرف کورتکس A55 بوده که جهت دستیابی به ۱۹ درصد بهبود در پردازش های تک هسته ای و ۳۳ درصد در پردازش های چند هسته ای استفاده می کند.

سامسونگ بیشتر از ۶ درصد کارکرد گرافیکی بهتر را با ماژول ۱۴ هسته ای مالی G78 پیش بینی نموده که پیشرفت هیجان انگیزی محسوب می شود. کره ای ها مدعی هستند تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ به لطف فناوری جدید AMIGO نرخ فریم پایدارتری را در بازی ها فراهم می کند. ضمنا اظهار داشته این تراشه بر اساس لیتوگرافی ۵ نانومتری LPE خود این شرکت ساخته می شود. این لیتوگرافی با توجه به ادعای سامسونگ قادر است تا درصد افزایش فرکانس یا ۲۰ درصد کاهش مصرف انرژی را در فرکانس یکسان فراهم نماید. در پایان این بخش قابل ذکر است گوشی s21 اولترا در نسخه های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی ufs 3.1 عرضه می شود که دو نسخه اول دارای رم ۱۲ گیگابایت و نسخه سوم رم ۱۶ گیگابایت LPDDR5 هستند.

باتری

طبق گفته سامسونگ گوشی s21 اولترا با بهره گیری از باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی ، می تواند حدود ۲۴ ساعت با توجه به نمایشگر بهینه دوام بیاورد. البته با توجه به نرخ نوسازی متغیر نمایشگر و سازگاری آن با رزولوشن کامل صفحه باید دید در دنیای واقعی باتری تا چه اندازه دستگاه را همراهی می کند. در بررسی صورت گرفته مشخص شد با شارژر ۲۵ واتی در مدت ۷۰ دقیقه گوشی کاملا شارژ شده و s21 اولترا با شارژهای بیسیم بالاتر از ۱۰ وات سازگار بوده و شارژ معکوس بیسیم را هم تا حدود ۴.۵ وات انجام می دهد.

دوربین

گوشی s21 اولترا از پنج دوربین برای عکسی استفاده می کند که شامل یک لنز ۱۰۸ مگاپیکسلی واید (به طور پیشفرض عکسهای ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می کند)، یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی (برای ثبت تصاویر اولترا واید)، دو لنز ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو(با امکان بزرگنمایی اپتیکال ۳و۱۰ برابر) و یک لنز ۴۰ مگاپیکسلی سلفی (به صورت پیشفرض تصاویر ۵و۶ مگاپیکسل ثبت می کند) می باشد.

قابل ذکر است حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی این گوشی از نظر ابعاد ۱/۱.۳۳ اینچی و پیکسل های ۰.۸ میکرومتری با نمونه استفاده شده در اس ۲۰ اولترا مشابه بوده ولی در زمینه HDR، عکاسی در شب و فوکوس خودکار با بهبودهایی همراه شده اس. ناگفته نماند ساموسنگ جهت رفع مشکلات سیستم فوکوس ناکرآمد در اس ۲۰ اولترا به پرچمدار جدید ماژول فوکوس خودکار لیزری را اضافه نموده که برای فاصله های نزدیک کارایی دارد. دوربین سلفی نیز مشابه نسل قبلی با فیلتر رنگی Quad Bayer و پیکسل های کوچک ۰.۷ میکرومتری، قابلیت فوکوس خودکار و دریچه دیافراگم f/2.2 همراه شده است. با این دوربین تصاویری با وضوح خیلی بالا، رنگهای طبیعی و گستره دینامیکی وسیع به ثبت می رسد که گوشی s21 اولترا را در بین بهترین های بازار قرار می دهد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *