دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه چیز درباره پرورش گل فراموشم مکن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

به صراحت می توان گفت که گیاه فراموشم مکن از دسته گیاهان بومی مناطق اروپا و آسیا است که در این مطلب سعی داریم شما را با اصول کاشت و پرورش گل فراموشم مکن در محیط منزل آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گیاه فراموشک مکن از دسته گیاهان گرمادوست و چندین ساله است که البته از رشد محدودی برخوردار می باشد. این گیاه دارای برگ و گل های کوچک و در سه رنگ آبی، سفید و صورتی است که جلوه و زیبایی فراوانی را به محیط اطراف می بخشد و به همین خاطر پرورش گل فراموشم مکن مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

پرورش گل فراموشم مکن

بهتر است بدانید که در واقع گیاه فراموشم مکن از دسته تیره گاوزبانیان است که اغلب به صورت یکساله و علفی رشد می کند و بومی مناطق اروپا و آسیا می باشد. این گیاه زیبا معمولا خودرو است و به دلیل شناسایی آسانی که دارد در کنار جاده ها می توانید مشاهده نمایید. فراموشم مکن دارای گل هایی ریز همراه با ۵ گلبرگ و رنگی زرد در مرکز است. گل های آن اغلب به رنگ آب دیده می شوند و گاهی نیز به رنگ صورتی و یا حتی سفید قابل مشاهده هستند. توجه داشته باشید که ارتفاع این گیاه زیبا حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر است و معمولا گلدهی آن هم از اواسط فصل بهار آغاز شده و تا اواخر آن ادامه دارد. برگ های فراموشم مکن نیز تخم مرغی شکل و کرک دار هستند و ظاهرا در رنگ سبز تیره مشاهده می شود. جالب است بدانید که این گیاه با اغلب خاک ها سازگاری کامل دارد اما خواهان خاک هایی با زهکشی مناسب و مکان های آفتابی و سایه است که اگر در چنین شرایطی قرار بگیرد قطعا رشد بهتری خواهد داشت. جالب است بدانید که گیاه فراموشم مکن اغلب برای تزئینات بهاره، حاشیه ها، تپه ها و باغات و همچنین تخته های سنگی در مکان های نسبتا مرطوب کاربرد دارد. همچنین اگر درون گلدان کشت گردد جلوه بسیار زیبایی برای محیط ایجاد خواهد کرد. گونه های دیگر این گیاه مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت دارند و اغلب برای تزئین حاشیه چمنکاری های مرطوب و کنار جویبار ها و نهر های آب به کار می روند. همچنین مجموعه گل های آبی این گیاه یک پوشش عالی برای اغلب گل های لاله که دارای گل هایی کروی درشت و براق هستند محسوب می گردد.

چگونگی پرورش گل فراموشم مکن

دستورالعمل کاشت گیاه فراموشم مکن:

توجه داشته باشید که برای کاشت گیاه فراموشم مکن بایستی حدود ۷ الی ۸ هفته پیش از پایان سرما بذور را درون سینی نشا بکارید و نهال ها را پس از رفع سرما به زمین اصلی انتقال دهید و فاصله بین آن ها را حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر در نظر بگیرید.

لازم است تا روی بذور را با لایه نازکی از خاک در حدود ۳ میلی متر بپوشانید و سپس گلدان حاوی بذرها را در محیط هایی با بازه دمایی ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید.

توجه داشته باشید که روند جوانه زنی بذور حدود ۵ الی ۸ روز طول خواهد کشید که بایستی در طول این مدت بستر گیاهتان را مادام مرطوب نگه دارید.

توصیه می شود که از خاک هایی دارای زهکشی ایده آل برای بستر گیاهتان استفاده کنید و آبیاری را هم به خوبی انجام دهید و افراط نداشته باشید. به طور کلی لازم است تا زمانی که گل نیمه باز هستند آن ها را برداشت کنید.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت گیاه فراموشم مکن

شرایط مورد نیاز برای پرورش فراموشم مکن:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل فراموشم مکن خواهیم پرداخت:

آبیاری منظم:

این گیاه زیبا و معطر برای رشد ایده آل و سریع نیاز به آبیاری منظم و با دقت دارد. معمولا توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری این گیاه نمایید که سطح بستر به صورت کامل خشک شده باشد زیرا غرقابی شدن بستر موجب پوسیدگی ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد.

ابیاری منطم بستر گیاه

نور و دما:

بهتر است بدانید که شرایط مناسب برای پرورش بذر گیاه فراموشم مکن محیط هایی با نور کامل تا نیمه سایه است که اگر گیاه در غیر این شرایط قرار بگیرد به تدریج پژمرده خواهد شد. همچنین در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می تواند گفت که فراموشم مکن معمولا هوای خنک را می پسندد و از مقاومت خوبی هم برخوردار است. به همین خاطر دمای ۱۲ درجه سانتی گراد برای حفظ شادابی و نشاط آن کافی خواهد بود.

خاک:

باوجود اینکه گیاه فراموشم مکن در هر نوع خاکی قابلیت رویش دارد اما معمولا خاک هایی با بافت متوسط، مرطوب، اسیدی و دارای زهکشی مناسب را ترجیح می دهد. همچنین می توانید در بستر این گیاه از تقویت کننده های خاک مانند پرلیت و کوکوپیت نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید که نیاز های کودی این گیاه بسیار کم است و انجام کوددهی آن هم دو مرتبه در طی فصول رشد کافی خواهد بود.

شرایط مورد نیاز برای کاشت گل فراموشم مکن

آفات و بیماری ها:

توجه داشته باشید از جمله آفاتی که می توانند روند رویش گیاه را دچار اختلال کنند سفیدک های پودری، حلزون ها و کپک های خاکستری می باشند که در صورت مشاهده آن ها بر روی برگ های فراموشم مکن بایستی از سموم حلزون کش و قارچ کش ارگانیک برای از بین بردن آن ها استفاده نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *