دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تکنیک های رشد خلاقیت با ۶ قدم طلایی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

تکنیک های رشد خلاقیت شامل مجموعه ای از مهارت ها هستند که به فرد کمک می کند تا فکری خلاق تر داشته باشید این راهکارها شامل این موارد می باشند: ریسک پذیری، خواندن مجله های خلاقیت، کنجکاو بودن، داشتن نقشه های ذهنی و برنامه ریزی که در به دست آوردن مسیر موفقیت تاثیر بسزایی خواهند داشت و در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

خلاقیت مهارتی ویژه و تاثیرگذار در مسیرهای شغلی، اجتماعی، تحصیلی و … می باشد خلاقیت موجب می شود تا فرد همواره از دیگران متمایز باشد و این امر به دستیابی او به موفقیت کمک بیشتری خواهد کرد. اما به طور کلی تعریفی که از خلاقیت ارائه می شود به این صورت است که خلاقیت به فرایند تولید تلقی می شود تولیدی ارزشمند که می تواند در عرصه های مختلفی نیز بروز پیدا کند اما به راستی چه چیزهایی موجب می شود تا فرد به این مهارت دست پیدا کند و آیا از طریق تکنیک های رشد خلاقیت می توان به آن رسید؟ وجود این راهکارها موجب می شود تا فرد در مسیری جهت دارد قرار بگیرد و بیشتر به جرقه های ذهنی خود پی ببرد زیرا ممکن است خیلی از افراد زمینه خلاقیت را در خود داشته باشند اما با چشم پوشی از آن مانع بروز می شوند. به عنوان مثال یک فرد کنجکاو ممکن است به دنبال موضوع نرود و از این موجب کور شدن خلاقیت و خاموش شدن آن می شود. اما راهکارهای دیگری نیز برای افزایش این دسته از مهارت ها وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با تکنیک های طلایی رشد خلاقیت:

خلاقیت مهارتی است که طی آن فرد به دنبال پیدا کردن راه حل های جدیدی است و همانطور که می دانید این مهارت تنها مختص به قشر خاصی نخواهد بود این مهارت به قدری مفید است که حتی در فعالیت های روزانه و به طور کلی در مسیر زندگی کاربردی و معنادار خواهد بود. راهنمایی های موثر در این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه می توانید به راحتی یک فرد خلاق باشید پیش از این شما باید بدانید که خلاقیت چه اهمیت و جایگاهی در زندگی شما دارد؟

 رشد خلاقیت

خلاقیت را می توان به عنوان نیروی محرکه انسان نیز تعبیر کرد افراد با این نیرو می توانند عملکر ذهنی خود را گسترش دهند اما باید بدانید که خطرات زیادی می تواند سد راه شما باشند خیلی از روانشناسان معقتد هستند که خیال پردازی محدودکننده اصلی این مهارت است. شما باید به نقاط منحصر به فرد خود دست پیدا کنید ممکن است این نقطه در شما نقاشی و در دیگری ساختمان سازی باشد اما چیزی که مهم است این است که شما در هر مسیری که هستید می توانید جرقه ای داشته باشید و در مسیر خودتان برترین شوید. افزایش خلاقیت و رشد استعدادها کمک می کند تا فرد در مسیر دستیابی به این هدف ها قرار بگیرد.

تکنیک های رشد خلاقیت

۱- به خلاقیت خود متعهد شوید:

شما باید برای افزایش خلاقیت های فردی خود فردی متعهد باشید این دقیقا همان اولین گام است که با تلاش به توسعه فردی خود برسید و این را در برنامه روزانه و مستمر خود جای دهید شما با داشتن یک برنامه و متعهد بودن به آن می توانید گام اصلی را بردارید. هر فردی در صورتی می تواند موفق باشد که برای انجام کارها متعهد باشد زمانی که شما خود را پای بند به برنامه می دانید تلاش بیشتری برای آن خواهید داشت و در نتیجه موجب می شود تا کار را به سرانجام برسانید.

تکنیک رشد خلاقیت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲- کنجکاوی را نادیده نگیرید!

بسیاری از افراد ذاتا کنجکاو هستند اما از آن چشم پوشی می کنند از همان دوران کودکی که ترس از آسیب دیدن موجب می شود تا کودک نزدیک خطر نشود و والدین نیز بر این کنجکاوی پنهان چشم هایشان را بسته و آن را نادیده می گیرند. شما از همان ابتدا باید سعی کنید تا دنیای بیرون را از زاویه دید خودتان نگاه کنید و درک کنید باید از خودتان سوالات بیشتری بپرسید و معنای واقعی آن ها را جست و جو کنید.

۳- ترس از شکست را کنترل کنید:

این ترس مانع پیشرفت شما است شما تنها زمانی موفق می شوید که فردی مبارز باشید این ترس شما را محاصره می کند و با ایجاد افکار منفی و خود انتقادگری موجب از بین بردن توانایی ها می شود. باید بدانید که افکار منفی به خودی خود تاثیر بسزایی دارند و می توانند مسیر زندگی شما را تغییر دهند در حقیقت این افکار نقطه ضعفی برای شما محسوب می شوند.

۴- نوشتن ایده ها:

بسیاری از افراد با نوشتن ایده ها و افکار خود می توانند راحت تر آن را عملی کنند شما نیز می توانید از این تکنیک برای رشد خلاقیت استفاده کنید این کار مزیت های زیادی دارد به عنوان مثال می تواند تفکر شما را بهبود بخشد و به رشد و نوآوری شما کمک کند. همچنین شما می توانید بر این اساس نقشه های ذهنی برای خودتان داشته باشید نقشه های ذهنی روش جدیدی هستند که شما در آن می توانید راه حل های پیشنهادی را به علت ها متصل کنید و در این میان ممکن است با جرقه های ذهنی مواجه شوید. طوفان مغزی نیز از این نوع فعالیت ها است که شما به فکرتان اجازه می دهید تا تمام راه ها و پیشنهادها را ارائه دهد.

رشد خلاقیت در کودکان

۵- افزایش اعتماد به نفس:

گاهی ممکن است افراد تصور کنند که به اندازه کافی برای خلاق بودن خوب نیستند اما این طور نیست و افرادی که دارای اعتماد به نفس هستند این امکان را دارند تا بیشتر به فکرهای خلاقانه فکر کنند. اعتماد به نفس موجب پیشرفت می شود و این ایمان را در شما ایجاد می کند که می توانید شما با اعتماد به نفس می توانید خود را از قضاوت ها دور نگه دارید و تنها به مسیر پیش رویتان فکر کنید.

۶- بازی های ویدیویی:

شاید جالب باشد بدانید که انجام بازی های کامپیوتری و ویدیویی می تواند به رشد تفکر شما تاثیر کمک کن و به عنوان یکی از تکنیک های رشد خلاقیت مورد توجه قرار می گیرد انجام این بازی ها مهارت های فضایی و تجسمی را رشد می دهد و موجب می شود تا پردازش اطلاعات قوی تری داشته باشید. معرفی انواع بازی با کودک چند ماهه برای رشد خلاقیت و هوش نوزادان می تواند اطلاعات مهمی را دراختیار شما قرار دهد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *