دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دستورالعمل کاشت و تکثیر و نحوه پرورش گیاه پرسیاوشان

  • ملیحه بال افکن
  • ۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

جالب است بدانید که گیاه پرسیاوشان در واقع متعلق به مناطق گرمسیری می باشد که البته امروزه در سایر نقاط جهان هم مورد کشت قرار گرفته و در این مقاله سعی داریم به بیان اصول کاشت و پرورش پرسیاوشان به صورت کامل بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاه پرسیاوشان از دسته گیاهان زیبا و زینتی می باشد که اغلب به منظور تزئین محیط خانه یا بالکن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع تقابل زیبایی که میان برگ های همیشه سبز و ساقه های تیره این گیاه وجود دارد جلوه زیبایی به اتاق های شما خواهد بخشید و از آنجایی که گیاه پرسیاوشان اصول پرورش راحتی دارد مورد پسند بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش گیاه پرسیاوشان

به طور کلی پرسیاوشان از دسته زیباترین انواع گیاهان سرخسی محسوب می شود که دارای برگ هایی زیر، توری مانند و سبزرنگ می باشد. در واقع این گیاه به عنوان یک سرخس مقاوم شناخته شده به ویژه در مقایسه با سرخس های گرمسیری تطبیق پذیری بسیار بیشتری دارد البته که بهتر است گول این حرف ها نخورید زیرا نگهداری از گیاه پرسیاوشان در داخل منزل کار بسیار حساسی است و بایستی وقت و انرژی زیادی به آن اختصاص دهید. این گیاه معمولا در تمامی محیط ها به خوبی رشد خواهد کرد و با برگ های براق سبز رنگ خود طراوت و زیبایی بی نظیری را به محیط اطراف می بخشد. گیاه پرسیاوشان دارای گونه های مختلفی می باشد که به همین خاطر پاسخگوی هر سلیقه ای خواهد بود. این گیاه در واقع متعلق به مناطق بارانی و گرمسیری است که امروزه در سایر مناطق مختلف جهان هم قابلیت کاشت و پرورش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که این گیاه زینتی نیازمند مراقبت های ویژه ای نیست اما با این وجود برای داشتن گیاهی سالم و مقاوم لازم است تا به نکات و اصولی دقت داشته باشید.

چگونگی پرورش گیاه پرسیاوشان

دستورالعمل کاشت و تکثیر پرسیاوشان

توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر این گیاه زینتی معمولا از طریق دو روش کاشته بذر و تقسیم بوته صورت می گیرد که در ادامه به بیان مراحل آن به صورت کامل پرداخته ایم:

به طور کلی برای تکثیر پرسیاوشان از طریق تقسیم بوته بایستی اجازه دهید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند و زمانی که به اندازه دلخواه رسید مدتی آبیاری را کنار بگذارید تا سطح بستر کاملا خشک شود.

سپس به کف و دیواره های گلدان چندین ضربه آهسته وارد کنید و در پی آن مشاهده خواهید کرد که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود.

حال بایستی خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با استفاده از دست جدا نمایید و مراقب باشید که در این مرحله به ریشه گیاهتان هیچ آسیبی وارد نشود.

  •  آرون گروپس

توجه داشته باشید که بایستی با احتیاط بسیار زیاد گیاهتان را به دو یا چندین بوته مختلف تقسیم کنید و هر بوته را به صورت مزجا درون گلدانی کوچک که از قبل با خاک تازه و غنی پر شده است کشت نمایید. همچنین می توانید این کار در هنگام تعویض گلدان هم انجام دهید.

اصول تکثیر پرسیاوشان

اما برای تکثیر گیاه پرسیاوشان از طریق بذر بایستی آن را به صورت نسلی تکثیر کنید که به دلیل کمبود شکوفه و بذر محبور با استفاده از هاگ هایی که در قسمت پایین گیاه قرار دارند خواهید بود.

برای انجام این روش در ابتدا بایستی ساقه برگی را به صورت کامل برش دهید و آن را به مدت دو تا سه روز بر روی تکه ای کاغذ بگذارید تا کاملا خشک شود.

پس از خشک شدن هاگ ها از ساقه برگی به راحتی جدا خواهند شد و سپس می توانید آن ها را درون یک گلدان گذاشته، خاک بریزید و هاگ ها را بر روی سطح خاک قرار دهید.

سپس مقداری شن و ماسه بر روی سطوح بستر بریزید و آبیاری لازم را انجام دهید. توصیه می شود که سطح بستر را با پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت محیط به خوبی حفظ شود و بعد گلدان را در نقاطی دارای نور غیر مستقیم قرار دهید.

درجه حرارت مورد نیاز برای پرورش گیاه پرسیاوشان بازه دمایی ۲۲ تا ۲۵ سانتی گراد است و معمولا پس از گذشت مدت زمان ۳ تا ۴ هفته گیاه جوانه خواهد زد و دیگر نیازی به وجود پلاستیک بر روی گلدان نخواهد بود.

چگونگی کاشت بذر پرسیاوشان

شرایط مورد نیاز برای پرورش پرسیاوشان:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت و پرورش گیاه پرسیاوشان پرداخته ایم:

آبیاری:

این گیاه زینتی برای رشد نیاز به آبیاری زیادی دارد و به همین خاطر احتمال اینکه دچار غرقابی شود زیاد است. در واقع برای آبیاری صحیح بایستی در ابتدا خاک مناسب این شرایط را انتخاب کنید و آبیاری را به صورت هر چند روز یک مرتبه انجام دهید و هر زمان حس کردید سطح خاک تقریبا خشک شده مجددا آبیاری را انجام دهید. توصیه می شود که از فروردین ماه تا اوایل مهرماه هفته ای یک یا دو مرتبه بستر گیاه را آبیاری کنید و بین هر آبیاری اجازه دهید بستر کاملا خشک شود و سپس آبیاری نمایید.

آبیاری مورد نیاز گیاه پرسیاوشان

نور و دما:

این گیاه برای رشد معمولا مکان های دارای سایه را می پسندد که به همین خاطر هرگز نباید آن ها در معرض دریافت نور مستقیم خورشید قرار دهید. اگر در محیط منزل نور زیادی ندارید قطعا این گیاه برای شما مناسب خواهد بود زیرا بسیاری از پرورش دهندگان پرسیاوشان راز موفقیت خود را در مورد نگهداری از این گیاه قرار دادن آن در سایه یا گلخانه های شیشه ای می دانند. البته که سایه کامل هم برای این گیاه ایده آل نیست و به عبارتی منظور از سایه، سایه نسبتی است. توجه داشته باشید که بهترین دما برای این گیاه دمای بالاتر از ۲۱ درجه سانتی گراد است که به همین خاطر نباید اجازه دهید دمای کمتر از ۱۵ درجه گیاهتان را تحریک نماید. همچنین از قرار دادن بستر پرسیاوشان در کنار وسایل گرمایشی خودداری کنید.

خاک:

از آنجایی که گیاه پرسیاوشان برای رشد نیاز به خاک مرطوب دارد قطعا مناسب بودن زهکشی خاک برای آن بسیار ضروری خواهد بود و علاوه بر این گلدان آن نیز بایستی دارای حفرات زهکشی متعددی باشد. برای بستر گیاهتان می توانید از ترکیب خاک های سبک مانند خاک شنی، پیت ماس و ماسه استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای کاشت پرسیاوشان

کوددهی:

توصیه می شود که در طول فصول بهار و تابستان ماهی یک مرتبه گیاهتان را تغذیه نمایید البته اگر کشت پرسیاوشان به تازگی انجام شده نیازی به کوددهی نیست زیرا خاک آن می تواند مواد مغذی را برای گیاه فراهم نماید. بهتر است با فرارسیدن فصل پاییز کوددهی را متوقف کنید زیرا گیاه وارد دوره خفتگی خواهد شد و دیگر نیاز به رشد فعال ندارد. توجه داشته باشید که باید حتما کود را در مقدار کافی آب حل کنید و سپس به صورت رقیق شده به خاک اضافه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *