دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دلایل پهلو درد در بارداری و نحوه رفع مشکل

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

در دوران حاملگی به دلیل رشد جنین و رحم و ایجاد تغییرات فیزیکی مختلف ناراحتی و دردهای مختلفی همچون پهلو درد در بارداری بروز پیدا می کند که اگر همراه با علائم جدی و هشدار دهنده باشد قطعا باید در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمود.

یکی از دردهای شایعی که در دوران حاملگی برای مادران رنج آور بوده درد پهلو می باشد که دلایل مختلفی موجب بروز آن شده و البته می توان خیلی راحت آن را کنترل نمود. درد پهلو امکان دارد که ناشی از مسائل مختلفی باشد و حتی بعضی اوقات نگران کننده و جدی باشد که باید هر چه زودتر به بهبودی آن بپردازید. در همین زمینه سعی داریم در این مطلب به جهت آشنایی و آگاهی شما عزیزان به بررسی دلایل پهلو درد در بارداری و عوامل بوجود آورنده آن بپردازیم.

علت پهلو درد در بارداری

مادرانی که اولین تجربه بارداری را دارند امکان دارد که در طول این دوران با دردها و ناراحتی های مختلفی رو یه رو شوند که یکی از آن ها پهلو درد در بارداری می باشد که به گونه ای برای آن ها نگران کننده و استرس زا خواهد بود. عوامل زیادی از جمله بالا رفتن وزن جنین، وجود سکسکه های گوارشی و دیگر تغییراتی که ناشی از بزرگ شدن جنین می باشند می توانند در بروز چنین مشکلی نقش داشته و باعث تشدید آن شوند. در صورتی که درد پهلو همراه با علائمی همچون تهوع، استفراغ، تب، خونریزی و … بود بهترین کار این است که در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه نمایید.

دلایل ایجاد پهلو درد در بارداری

علل اصلی پهلو درد

عوامل متعددی در ایجاد درد پهلو نقش دارند که داشتن اطلاعات کامل و کافی درباره آن ها قطعا استرس های این دوران را کاهش داده و برای شما کمک کننده خواهد بود که بدین منظور در ادامه به مواردی از آن ها اشاره کرده ایم.

نفخ در ناحیه شکم :

یکی از علت های اصلی و مهمی که باعث ایجاد درد پهلو در دوران حاملگی می شود وجود گاز و نفخ شکمی می باشد. در این دوران هورمون هایی موجود می باشند که در واقع جریان هضم را کنترل کرده و بدین طریق می توانند موجب بوجود آمدن گاز یا نفخ در ناحیه شکم شوند. در طی بارداری رحم تا حدودی رشد کرده که همین امر موجب زیاد شدن میزان فشار بر روی معده و روده مادر باردار شده که در طی این دوره نفخ بارداری نیز افزایش می یابد.

علل بروز پهلو درد در حاملگی

گرفتگی یا اسپاسم در ناحیه عضلات و ماهیچه ها :

این نوع گرفتگی در واقع می تواند دلیل مهم درد در قسمت پهلو در طی مدت زمان کمی پس از تخمک گذاری باشد. به طور معمول از هفته هفتم حاملگی این نوع درد باید تنها یک الی دو روز به طول بینجامد و امکان دارد که در طی این مدت زمان دچار لکه بینی و یا خونریزی شود. هنگامی که مادر باردار به دوره قاعدگی خود نزدیک می شود و خونریزی ندارد باید حدود چند روز منتظر بماند و سپس تست حاملگی خود را انجام دهد.

وجود انقباض های برکستون هیکس :

از جمله دلایل مهم پهلو درد در حاملگی این گونه انقباض ها می باشد که از اواسط تا هفته ۳۷ حاملگی ادامه دارد. این دسته انقباضات که به نام زایمان کاذب نیز تلقی می شوند به دلیل سفت شدن بافت رحم در طی حاملگی می باشد. همچنین باید گفت که این قبیل انقباضات تا اندازه ای بی درد هستند ولی گاهی اوقات مقداری درد در بخش پایینی شکم بوجود می آورند.

برعکس انقباضات طبیعی و معمولی انقباض برکستون هیکس غیر مستقیم و غیرعادی بوده و باید بدانید که انقباض های طبیعی نشان دهنده زایمان می باشد و همراه با کمر درد است که با سپری شدن زمان افزایش می یابد. در چنین مواردی بهتر است با پزشک مربوطه تماس گرفته و به توصیه های آن عمل کنید.

  •  آرون گروپس

دلیل پهلو درد در حاملگی

درد ناشی از لیگامان گرد :

در طی سه ماهه دوم حاملگی یکی از اصلی ترین و بیشترین درد ها مربوط به لیگامان درد است که در واقع طرف چپ پهلو را مورد توجه قرار می دهد. لیگامان گرد یک نوع لیگامان بوده که وظیفه آن احاطه نمودن و پشتیبانی از رحم می باشد. این لیگمان در واقع به قسمت جلوی رحم اتصال یافته و تا بخش کشاله ران امتداد دارد. لیگمان گرد انقباض و انبساط تدریجی دارد ولی چون رحم در طی حاملگی افزایش رشد داشته به این ترتیب زمینه را برای کشیده شدن لیگمان فراهم می کند و موجب ایجاد درد زیادی در ناحیه شکم می شود.

دلیل بروز درد پهلو در حاملگی

یبوست :

از دیگر دلایل ایجاد پهلو درد در بارداری یبوست می باشد. بهتر است بدانید که وجود ویتامین ها و مکمل های آهنی موجب بروز یبوست در این دوران می شود فشاری که به دلیل افزایش رشد رحم به وجود می آید و ترشح هورمون های مختلف در ایجاد یبوست نقش زیادی دارند. هورمون های ایجاد شده در دوران حاملگی فرایند هضم را به کندی دچار کرده و همین امر باعث ایجاد یبوست می شود.

عوامل ایجاد درد  :

باید توجه داشته باشید که در صورت طولانی شدن درد بیش از چند روز باید فورا با پزشک تماس حاصل نمایید. باید اطمینان بدست آورید که این درد فقط ناشی از یک نفخ ساده می باشد یا عامل دیگری باعث ایجاد آن شده است.

علت پهلو درد در بارداری

سقط جنین :

اولین نشانه سقط در واقع خونریزی بوده و بعد از آن در طی چند ساعت الی چند روز درد شکمی اتفاق می افتد. خونریزی امکان دارد به صورت خفیف یا شدید باشد. درد ایجاد شده احتمال دارد به شکل دردهای کرامپی گاهی بگیرد و گاهی ول کند و یا به شکل ریتمیک باشد. این نوع درد متغیر بوده و به صورت های مختلف همچون درد کمر، درد شکمی و یا احساس درد در لگن اتفاق می افتد. چنانچه با این علامت ها رو به رو شدید باید به پزشک مراجعه نمایید.

بارداری در خارج از رحم :

این حالت زمانی رخ می دهد که تخمکی که در معرض لقاح قرار گرفته در محلی بیرون از رحم ساکن شود که این مکان در واقع یکی از لوله های فالوپ می باشد. این مسئله تا زمانی که درمان نگردد باعث پاره شدن لوله های رحمی شده و حتی احتمال دارد که موجب مرگ شود. در صورتی که علائمی همچون خونریزی، درد شکمی، دردی که با ایجاد حرکت و یا سرفه شدید تر شده و … را مشاهده نمودید فورا با پزشک مربوطه تماس بگیرید.

عوامل اصلی پهلو درد در حاملگی

عفونت های ادراری :

در دوران حاملگی انواع عفونت ها از قبیل عفونت کلیه زیادتر می شود. عفونت ادراری نشانه های مختلفی نظیر درد، ناراحتی، سوزش در زمان ادرار، درد لگن و … را به همراه دارد که در این مواقع فرد نیاز زیادی به ادرار کردن دارد. چنانچه با این علائم رو به رو شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید چرا که درمان نشدن عفونت مثانه موجب عفونت کلیه و در پی آن زایمان زودهنگام را به دنبال دارد.

بهتر است بدانید که عوامل گوناگون دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد درد پهلو شوند که امکان دارد با بارداری در ارتباط نباشد که از جمله آن ها می توان به انواع مسمومیت غذایی، سنگ کلیه، آپاندیست، بیماری های کیسه صفرا، هپاتیت و … اشاره کرد.

نحوه درمان :

شما می توانید با استفاده از روش های خانگی این درد بوجود آمده را به راحتی تسکین داده و درمان نمایید که در ادامه چند راهکار برای بهبودی این نوع درد ارائه داده ایم.

  • دراز کشیدن
  • انجام ماساژ
  • تغییر دادن موقعیت نشستن و یا ایستادن
  • بکارگیری کیسه آب گرم و یا استفاده از پدهای حرارتی
  • استفاده از حمام آب گرم
  • راه رفتن و یا حرکت دادن عضلات بدن
  • خوردن داروهای مسکن و آرامبخش

دلایل بروز پهلو درد در حاملگی

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با دلایل ایجاد پهلو درد در بارداری به طور کامل آشنا شده باشید و توضیحات بیان شده مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *