دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی سامسونگ m21 یک گوشی اقتصادی با کیفیت قابل قبول

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

از گوشی اقتصادی سامسونگ m21 در تاریخ  ۱۸ مارس ۲۰۲۰ رونمایی شد و این اسمارتفون در ۲۳ مارس به بازار ارائه گردید. برای آشنایی بیشتر با قابلیتهای سامسونگ m21 در این مطلب آن را مورد بررسی همه جانبه قرار می دهیم. همراه ماباشید

گوشی سامسونگ m21 در گروه دستگاه های مقرون به صرفه سامسونگ جای دارد و به طور اختصاصی برای بازار هند و دیگر کشورهای کم درآمد عرضه شده است. این اسمارتفون با نمایشگر ۶.۴ اینچی ، باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی و دوربین های سه گانه می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که نمی خواهند هزینه زیادی صرف یک گوشی هوشمند نمایند.

آشنایی و بررسی گوشی سامسونگ m21

کمپانی سامسونگ در ۱۸ مارس ۲۰۲۰ از گوشی مقرون به صرفه m21 رونمایی کرد و این اسمارتفون در ۲۳ مارس روانه بازار شد. سامسونگ m21 در اصل برداشتی از گلکسی m31 می باشد و خود گوشی m31 نیز برداشتی از m30s است. تفاوت m21 با این گوشی ها اندک بوده و این سه گوشی تقریبا شبیه یکدیگر هستند. از نظر بدنه، تراشه، نمایشگر و باتری این سه اسمارتفون مشخصات یکسانی داشته و گلکسی m21 نیز از نظر دوربین های عقب، میزان حافظه رم و حافظه ذخیره سازی به m30 شباهت دارد.

باید اشاره کرد در میان این گوشی ها m31 قیمت بالاتری داشته و از یک دوربین عقب اندکی جذابتر با لنز ماکرو بهره می برد و ضمنا دوربین سلفی در هر سه گوشی متفاوت است. در ادامه قابل ذکر است که گوشی m21  به طور اختصاصی برای بازار کشور هند و دیگر کشورهای کم درآمد ارائه شده است. با این مقدمه قصد داریم این اسمارتفون را مورد بررسی قرار دهیم تا با قابلیتهای مثبت و منفی آن بیشتر آشنا شویم و این که سامسونگ m21 تا چه اندازه می تواند نیاز کاربران را مرتفع سازد.

طراحی

با توجه به بررسی ظاهری سامسونگ m21 می توان گفت طراحی بسیار ساده ای دارد و جذابیت های بصری چندانی که این روزها برندهای رقیب در این بخش لحاظ می کنند در این اسمارتفون مشاهده نمی شود. ولی به طور کل یک محصول تقریبا استاندارد به نظر می رسد. گلس شیشه ای گوشی به صورت یکپارچه روی نمایشگر گسترده شده و در قسمت بالای صفحه نمایش شاهد شکاف قطره ای دوربین سلفی هستیم که هرچند بهترین طراحی سامسونگ با حاشیه های بسیار باریک نیست ولی از لحاظ قیمت طراحی کاملا مدرنی دارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دو طرف سامسونگ m21 انحنا داشته و به رنگ متالیک است شبیه m30,m31 ، این طراحی گرد گوشه های گوشی موجب زیبایی و دلنشین تر شدن پنل جلویی شده است ولی یکی از انتقادهایی که به نمای جلویی سامسونگ m21 وارد است درصد کم  نمایشگر به بدنه می باشد. در بررسی ها مشخص شد نمایشگر این گوشی فقط ۸۴. ۲ درصد پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. و این موضوع سبب شده در اطراف نمایشگر بخصوص در لبه پایینی حاشیه های ناخوشایندی را شاهد باشیم.

پنل پلاستیکی پشت گوشی در ابتدا حالت چسبانی دارد که تمیزکردن آن کمی دشوار است ولی بعد از چند روز استفاده حالت عادی به خود خواهد گرفت. نکته مهم این است که هیچ محافظی در جعبه تعبیه نشده و شما مجبورید خودتان یک گارد مناسب خریداری نمایید. کناره ها و پنل پشتی گوشی m21 همه از پلاستیک بوده و دور تا دور این اسمارتفون حالت دو رنگ دارد. ضمنا مجددا باید اشاره کرد با توجه به این که بدنه و قاب پشتی گوشی از جنس پلاستیک است احتمال خراشیدگی و خط حوردگی آن زیاد است. از این رو استفاده از گارد محافظ برای m21 به شدت توصیه می شود. حسگر اثر انگشت نیز در پنل پشتی جای دارد و کمی بالاتر از آن در سمت چپ دوربین های سه گانه حضور دارند.

در سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و تنظیم صدا تعبیه شده است و در سمت چپ اسلات های سیمکارت و کارت حافظه دیده می شود که امکان قرار دادن دو سیمکارت و یک کارت حافظه اس دی در آن ها فراهم شده است. در لبه پایین گوشی نیز اسپیکر، پورت یو اس بی c و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری تعبیه شده است.

حسگر اثر انگشت

همانطور که پیشتر اشاره شد سنسور اثر انگست در سامسونگ m21  روی پنل پشتی جای دارد که به مدل m30 شباهت دارد و از m31 جدیدتر نیست. عملکرد این حسگر در m21  به اندازه m31 خوب نبوده و هنگامی که انگشت روی سنسور قرار می گیرد نمایشگر با کمی تاخیر روشن می شود. البته این تاخیر به ساختار سنسور مربوط نیست چرا که موقع روشن بودن نمایشگر با قرار گرفتن انگشت روی حسگر قفل گوشی بلافاصله باز می شود. ولی این تاخیر هنگام خاموش بودن صفحه نمایش رخ می دهد. نکته دیگر در مورد حسگر این است که تقریبا همسطح با دستگاه بوده و پیداکردن محل قرارگیری آن دشوار است و گاها مجبورید پشت گوشی را نگاه کنید تا آن را بیابید.

نمایشگر

طبق بررسی ها مشخص شد گوشی سامسونگ m21 از نمایشگری ۶.۴ اینی سوپرآمولد اچ دی پلاس بهره می برد که این صفحه نمایشگر دارای روزولوشن ۱۰۸۰* ۲۳۴۰ بوده و تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل بر اینچ را ارائه می نماید. این تراکم پیکسلی برای نمایشگر یک گوشی اقتصادی جای تحسین داشته و موجب می شود سامسونگ m21 تصاویر را باکیفیت و جزئیات بالا به نمایش می گذارد. و در شرایط نوری مختلف به لطف روشنایی ۴۲۰ نیتی با مشکل چندانی روبرو نخواهید بود. و با توجه به رنج قیمتی گوشی این میزان روشنایی بسیار سخاوتمندانه محسوب می شود. نسبت تصویر نمایشگر این گوشی ۹: ۱۹.۵ است که موجب می شود در حالت یک دستی بتوان گوشی را راحتتر در دست گرفت و محتوای بیشتری در نمایشگر جای بگیرد.

پیشتر اشاره شده که در بالای نمایشگر یک نا قطره ای حضور دارد که میزبان دوربین سلفی است. حضور این ناچ قطره ای موقع تماشای ویدیوها در حالت تمام صفحه اندکی آزاردهنده بوده ولی با توجه به رنج قیمتی گوشی نمی توان انتظار داشت که دوربین سلفی آن را زیر نمایشگر تعبیه می کردند. در ادامه بررسی قابل ذکر است صفحه نمایش گوشی سامسونگ m21 به صورت پیشفرض در حالت Vivid ارائه می شود که می توان پس از خرید به راحتی از تنظیمات نمایشگر آن را به حالت طبیعی یا natural برگردانید.

نرم افزار

بررسی ها حاکی از آن است که گوشی سامسونگ m21 در بخش نرم افزاری از سیستم عاملی بر پایه اندروید ۱۰ با رابط کاربری One UI 2.0 بهره می برد. این رابط کاربری کاملا کاربر پسند بوده و ضمنا با قابلیتهای داخلی خوبی در این دستگاه مقرون به صرفه نیز عرضه شده است. از نظر طراحی ایرادی وارد نیست هرچند تعدادی برنامه از پیش نصب شده وجود دارد که یک کاربر با تجربه باید قادر باشد از بیشتر آن ها خلاص شود.

تجربه کاربری از لحاظ نرم افزاری در گوشی سامسونگ m21 با دیگر اسمارتفون های سامسونگ یکسان بوده و رابط کاربری One UI 2.0 بعضی از چینش ها و طراحی ها را تغییر داده به طور مثال نوتیفیکیشن ها بازطراحی شده اند، اپ دوربین نیز آپدیت شده و نحوه چینش اپلیکیشن ها هم با تغییراتی همراه شده است. ناگفته نماند میزان زیادی از رم و حافظه را لانچر اندروید ۱۰ با رابط کاربری One UI 2.0 درگیر کرده است که یک نکته منفی برای گوشی به شمار می رود.

در ادامه باید اشاره کرد که رابط کاربری One UI 2.0 با نقاط ضعفی همراه است به طور مثال در اجرای همزمان چند برنامه عملکرد گوشی کند می شود. این موضوع به ویژه موقع اجرای برنامه دوربین مشهودتر خواهد شد و دوربین با مکث چندثانیه ای اجرا می شود. البته این مشکل فقط به رابط کاربری مربوط نیست و احتمالا تراشه اگزینوس ۹۶۱۱ گوشی نیز بی تقصیر نیست. این تراشه در دیگر گوشی های سامسونگ بهتر عمل می کند ولی در این اسمارتفون موقع اجرای همزمان چند برنامه گوشی دچار کندی می شود. توصیه می شود نسخه ای از سامسونگ m21  را تهیه کنید که دارای رم ۶ گیگابایتی است. هرچند باید هزینه بیشتری را متقبل شوید.

سخت افزار

به بررسی سخت افزاری گوشی سامسونگ m21  می پردازیم. این اسمارتفون از تراشه بومی اگزینوس ۹۶۱۱ ده نانومتری سامسونگ بهره می برد. این تراشه دقیقا در m30s نیز بکار رفته و بدون هیچ تغییری در m21 نیز به کار گرفته شده است. از لحاظ میزان حافظه گوشی m21 در دو مدل ارائه شده است. یکی با حافظه رم ۴ گیگابایت و حافظه ذخیره سازی ۶۴گیگابایت و دیگری با حافظه رم ۶ گیگابایت و حافظه ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایت.

قابل ذکر است این تراشه هشت هسته ای بوده که شامل چهار هسته کورتکس A73 با فرکانس کاری ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز می باشد. ضمنا در این گوشی تراشه اگزینوس ۹۶۱۱  را پردازنده گرافیکی mali G72 MP3 همراهی می کند و این تراشه در سال ۲۰۱۹ جزو چیپست های میان رده قرار گرفت که این رویه در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه پیدا کرد.

بررسی ها نشان می دهد بازی های با گرافیک بالا در گوشی سامسونگ m21 امکان پذیر است ولی اگر تنظیمات روی بالاترین درجه قرار بگیرند احتمالا با مشکل مواجه می شوید. ضمنا این اسمارتفون به قابلیت گیمینگ مود نیز مجهز بوده به این مفهوم که هنگام اجرای بازی می توانید اعلان های دریافتی را بلاک نموده و حتی به بعضی برنامه های مینی مایز شده مانند دایلر نیز دسترسی داشته باشید. از لحاظ سرعت اجرای اپلیکیشن ها سامسونگ m21  سرعت خوبی داشته ولی قطعا به اندازه گوشی های هوشمند بالارده نیست.

دوربین

سامسونگ m21 از دوربین های سه گانه بهره می برد که شامل یک لنز ۴۸ مگاپیکسلی ۲۶ میلیمتری واید با گشودگی دیافراگم F/2.0 و یک لنز ۸ مگاپیکسلی ۱۲میلیمتری با دیافراگم F/2.2 و در نهایت یک لنز عمق سنج ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 می باشد که با آرایشی مربعی شکل در پنل پشتی گوشی جای دارند. با توجه به این که کیفیت تصاویر در M30S خوب بودند ولی در m21  یک پله ارتقا یافته اند و این نشان می دهد که سامسونگ به پردازش تصویر در گوشی های پایین رده و اقتصادی اهمیت ویژه ای مبذول داشته است.

لنز دوربین اصلی دستگاه علاوه بر دریافت نور کافی و عرضه رنگهای واقعی جزئیات را نیز عالی به ثبت می رساند و کیفیت تصاویر آن نسبت به گوشی های با دو برابر قیمت m21 خوب است. دو لنز دیگر هم از لحاظ کیفیت مشابه لنز اصلی هستند و لنز ۱۲ مگاپیکسلی عکسهایی عریض با زاوایه دید مناسب ثبت می کند و لنز عمق سنج نیز تصاویر بوکه را کاملا قدرتمند به ثبت می رساند. ناگفته نماند دوربین های سامسونگ m21  دارای فوکوس خودکار نیز می باشند که کمی کند عمل می کند.

با دوربین اصلی گوشی می توانید به فیلمبرداری با کیفیت ۱۰۸۰ یا ۴K بپردازید البته فیلمهای ۴K لرزشگیر ندارند از این رو در حالت دستی از کیفیت ۱۰۸۰ برای فیلمبرداری استفاده کنید. ضمنا این گوشی قابلیت فیلمبرداری به صورت حرکت آهسته را نیز دارد.

در پایان این بخش به بررسی دوربین سلفی سامسونگ m21  می پردازیم. دوربین سلفی این گوشی دارای لنز ۲۶ میلیمتری بوده و ۲۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.0 می باشد که از قابلیت HDR پشتیبانی می کند و قادر به ضبط ویدیو ۱۰۸۰ پیکسل در نرخ فریم ۳۰ می باشد. عملکرد دوربین سلفی معمولی و مناسب با قیمت m21  ارزیابی می شود و کیفیت تصاویر نسبتا بالا می باشد.

باتری

سامسونگ برای محصول میان رده خود باتری تحسین برانگیز ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری را در نظر گرفته که بررسی ها نشان می دهد این باتری می تواند به راحتی تا یک روز گوشی سامسونگ m21  را روشن نگه دارد و در یک استفاده سبک حتی تا دو روز نیز دوام می آورد. شارژ دستگاه نیز از طریق شارژر سیمی و پورت USB C امکان پذیر است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *