دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره انتقال زیگوت و درصد موفقیت روش ZIFT

  • شقایق ایران دوست
  • ۱ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

بسیاری از افراد به دنبال راهی برای درمان ناباروری می باشند. امروز یکی از روش هایی را برایتان بیان می کنیم که در وهله آخر باید به آن روی بیاورید و زمانی که از روش بارداری با IVF و GIFT ناامید شدید می توانید این روش را انتخاب کنید.

انتقال زیگوت یکی از روش های باروری می باشد و به روش  ZIFT مشهور است. این روش شباهت های بسیار زیادی به  IVF و یا روش GIFT دارد. این روش سختی های مخصوص به خودش را دارد و مانند هر نوع بارداری دیگری که خارج از لقاح صورت می گیرد ممکن است نتیجه بخش نباشد. در ادامه همه چیز را درباره این روش بارداری که انتقال رویان به درون لوله رحم می باشد را برایتان مطرح می کنیم.

انتقال زیگوت

انتقال زیگوت چیست؟

این روش یکی از روش های باردار شدن می باشد که تقریبا شانس بسیار زیادی برای باقی ماندن رویان و بارداری وجود دارد. در انتقال زیگوت قبل از این که تخمک ها به درون لوله رحم انتقال پیدا کنند پزشک آن ها را باردار می کند و تخمک هایی که بارور شده اند زیگوت نام می گیرند. زیگوت همان تک سلولی می باشد که جنین از آن بوجود می آید. این روش متداول نمی باشد و بیش تر برای ناباروری های تهاجمی استفاده می شود. در صورتی که از روش بارداری IVF استفاده کرده اید و به نتیجه ای نرسیدید می توانید این روش را امتحان کنید. این روش برتری بسیار زیادی به روش GIFT دارد و در این روش تخمک باردار خودش به رحم می رسد.

موارد استفاده از روش ZIFT

اگر دارای ناباروری با دلایل نا مشخص، مشکلات تخمک گذاری و کم بودن اسپرم رو به رو باشید دکتر برای شما از این روش استفاده می کند. اگر اسپرم های مردانه بسیار کم باشند و یا در دوره های بارداری با روش Ivf با مشکل رو به رو شده باشید می توانی با روش میکرواینجکشن که مستقیما اسپرم ها را به تخمک تزریق می کنند شانس خود را برای بارداری بالا ببرید. روش ZIFT یکی از روش های بسیار مهم در درمان ناباروری مردان است.

مراحل روش ZIFT

مراحل روش ZIFT

در واقع این روش در تخمک گذاری و تخمک گیری شبیه به روش IVF می باشد و فرق آن در این است که در انتقال زیگوت رویان ایجاد شده به جای رحم وارد لوله های رحم می شود. مراحل کلی این روش بارداری را برایتان بیان خواهیم کرد.

  •  آرون گروپس

تحریک تخمدان

برای این کار از دارو های خاصی استفاده می شود و شما باید در چند روز اول دوره قاعدگی از این دارو ها استفاده کنید تا بتوانید تخمک های خود را بالغ ساخته و چند روز زود تر آن ها را آزاد کنید. این دارو عملکردی بر روی بدن شما دارند که منجر به رشد فولیکول ها نیز می شود و زمانی که از این دارو ها استفاده می کنید باید هر دو الی سه روز آزمایش داده و سونوگرافی کنید تا پزشک سطح هورمون ها و میزان رشد فولیکول ها را زیر نظر داشته باشد.

 تخمک گیری

زمانی که آزمایش های شما مناسب باشد و نشان بدهد که تخمک ها آماده استخراج می باشند پزشک ابتدا سونوگرافی واژینال را انجام می دهد و فولیکول ها را برایتان بررسی می کند. زمانی که فولیکول های مناسب شناسایی شدند با استفاده از سوزن باریکی از طریق دیواره واژن حدودا بین ۵ الی ۱۵ تخمک از فولیکول استخراج می کند.

لقاح تخمک ها در آزمایشگاه

لقاح

مرحله بعدی این کار لقاح می باشد. این مرحله توسط یکی از متخصصان رویان شناسی انجام می شود و این فرد تخمک ها را با اسپرم ها ترکیب کرده و لقاح را زیر نظر می گیرد. با گذشت حدودا ۲۴ ساعت رویان تشکیل می شود و زیگوت ایجاد شده را با عمل خاصی وارد لوله رحم می کنند.

انتقال زیگوت

این روش با استفاده از یک عمل بسیار ساده با نام لاپاراسکوپی صورت می گیرد و پزشک با استفاده از بی حسی این عمل را انجام می دهد. این عمل با برش روی شکم ایجاد می شود و یک الی ۵ زیگوت مناسب را با ابزار های مناسب وارد لوله های رحم می کنند. بعد از این عمل مادر احساس درد خفیفی دارد. در نظر داشته باشید که بقیه زیگوت ها را می توانید منجمد کنید و در صورت درمان نا موفق برای بار دیگر از آن ها استفاده کنید.

نکته : بعد از دو هفته که از عمل لاپاراسکوپی گذشت می توانید تست بارداری بدهید و از موفقیت آمیز بودن این عمل و بارداری خود اطمینان پیدا کنید.

لانه گزینی

بعد از لقاح و انتقال زیگوت ها به لوله رحم، زیگوت ها حرکت می کنند و به سمت رحم می آیند در صورتی که این کار موفقیت آمیز باشد زیگوت ها به دیواره های رحم چسبیده و لانه گزینی می کنند. زیگوت بعد از لانه گزینی شروع به رشد می کند و به یک جنین تبدیل می شود.

انتقال زیگوت

درصد موفقیت ZIFT

باید بدانید که ناباروری علل مختلفی دارد و درمان آن با روش ZIFT درصد های موفقیت متفاوتی دارد با این حال بیش تر افرادی که جوان هستند احتمال بیش تری برای موفقیت در این عمل دارند زیرا تخمک های آن ها سالم تر از افراد دیگر می باشد. آمار های این نوع درمان با آمار روش باروری IVF برابری می کند.

معایب روش ZIFT

هر عملی که برای بارداری صورت می گیرد تواند معایبی هم داشته باشد و باید در کنار بالا بردن شانس باروری خود این معایب را نیز در نظر داشته باشید.

گران بودن

این روش یکی از روش های بسیار گران باردار شدن است زیرا نیازمند جراحی، دارو، تحت نظر بودن، آزمایش دادن و اقدامات بسیار ظریف آزمایشگاهی می باشد. همه این موارد می تواند خرج بسیار زیادی برای شما بتراشد.

معایب روش ZIFT

زمان طولانی

زیر نظر بودن بدن شما برای این که بدانند چه زمانی به دارو ها پاسخ می دهد زمان بسیار زیادی می برد و شما باید تعداد دفعات بسیار زیادی را به آزمایشگاه و سونوگرافی مراجعه کرده تا بتوانید این روش را انجام بدهید.

عدم دسترسی مناسب

این روش یکی از سخت ترین و ریسک پذیر ترین روش هایی می باشد و هر فردی نمی تواند آن را انجام بدهد برای همین هم بسیاری از آزمایشگاه ها و کلینیک های درمان ناباروری زنان این روش را ارائه نمی دهند.

نیازمند جراحی بودن

یکی دیگر از معایبی که این روش دارد این است که فرد نمی تواند بدون عمل جراحی این کار را انجام بدهد. بر خلاف روش IVF این روش باید با استفاده از روش عمل جراحی تهاجمی انجام شود.

چند قلو زایی

در این روش بیش از ۲ عدد زیگوت وارد لوله رحم می شود و اگر این زیگوت ها سالم به رحم برسند و در آن لانه گزینی کنند ممکن است چند قلو باردار شوید. بسیاری از افراد این را یک موهبت الهی می دانند ولی باید آگاه باشید که چند قلو زایی هزینه های بسیار بالایی دارد و می تواند خطر سقط و عارضه های دیگری را در بارداری بالا ببرد.

چند قلو زایی از عوارض روش ZIFT

عوارض دیگر

این روش عوارض دیگری بعد از بارداری و در دوران سه ماهه دوم دارد که عبارت اند از :

  • زایمان زودرس
  • تولد نوزاد با وزن نا متعادل
  • سندروم تحریک بیش از حد تخمدان ها
  • خطر حاملگی خارج از رحم

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *