دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

برای رفع زبری پوست دست در خانه این کارها را انجام دهید!

  • شقایق ایران دوست
  • ۱ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

زبر شدن پوست دست بیش تر بر اثر آب و هوای سرد و خشک، استفاده بیش از حد از مواد شوینده و یا استفاده بسیار زیاد از مواد ضد عفونی کننده باشد. در این مطلب تکنیک هایی را برایتان بیان می کنیم تا بتوانید این مشکل را از بین ببرید.

بسیاری از افراد با استفاده مداوم از الکل و مواد ضد عفونی کننده دچار خشک شدن دست هایشان می شوند. در ادامه روش های رفع زبری پوست دست را برایتان بیان می کنیم تا بتوانید با روش های خانگی از خشکی های پوست دست خود پیشگیری کنید.

علل خشکه زدن پوست دست ها

رفع زبری پوست دست در منزل

در واقع بسیاری از افراد در فصل های پاییز و زمستان دچار اگزمای پوستی می شوند و بیش ترین نقطه ای که آسیب می بیند پوست دست ها می باشد. این مشکل علاوه بر خارش و آزار دهنده بودن می تواند زیبایی دستان شما را از بین ببرد و ظاهری ناخوشایند برایتان ایجاد کند. باید بدانید که بهترین درمان پیشگیری می باشد و شما می توانید از این طریق از  خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید و دستان لطیف و زیبا داشته باشید. بیش ترین علتی که می تواند منجر به خشکی پوست دستان شما شود عبارت است از :

  • آب و هوا
  • محرک های محیطی
  • شرایط پزشکی
  • بیماری های زمینه ای مانند دیابت و لوپوس
  • پسوریازیس
  • اگزما

رفع زبری پوست دست

  • مرطوب کننده

برای رفع زبری پوست دست می توانید از نرم کننده ها استفاده کنید. در واقع نرم کننده های بسیاری در بازار وجود دارند که مخصوص دست های خشک و زبر اند. شما می توانید در روز هر بار بعد از شستشوی دست هایتان از آن ها استفاده کنید تا پوستی لطیف داشته باشید و البته روغن نارگیل و سایر روغن ها نیز می توانند اثرات مشابهی داشته باشند.

  • جلوگیری از آفتاب دیدگی پوست

در صورتی که پوست شما زبر شده است بهتر است از آفتاب آن را دور نگه دارید. البته می توانید در روز های تابستان هم از دستکش های مخصوص استفاده کنید تا زبری دست هایتان را از بین ببرید. اگر این مورد را رعایت نکنید ممکن است دست شما خشک تر شود و مشکلات بیش تری را برایتان ایجاد کند. همانطور که از کرم های ضد افتاب برای صورتتان استفاده می کنید می توانید برای دست هایتان نیز از آن استفاده کنید.

  •  آرون گروپس

خشک شدن بیش از حد پوست

  • استفاده از درمان های شبانه

اگر زبری پوست شما بیش از اندازه می باشد بهتر است درمان های شبانه را برای رفع خشکی پوست خود انتخاب کنید. تنها فرقی که این روش با سایر درمان ها دارد در این است که باید مقدار بسیار زیادی از کرم ها و لوسیون های شبانه استفاده کنید و بعد  از این کار باید از دستکش استفاده کنید تا خشک شدن دست هایتان از بین برود.

  • استفاده از ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا کاربرد های بسیاری دارد که شما می توانید با استفاده از ژل این گیاه از خواص مهم آن بهره مند شوید. باید بدانید که این ژل ممکن است برای برخی از افراد حساسیت هایی ایجاد کند بنابراین بهتر است قبل از آن که از آن استفاده کنید مقداری از ژله آن را روی بخش سالمی از پوست خود امتحان کنید و بعد از ۱۵ دقیقه اگر اتفاقی نیفتاد می توانید از آن استفاده کنید. این گیاه در مواد آرایشی و کرم های مرطوب کننده استفاده بسیار زیادی دارد و برای بسیاری از افراد بی خطر است.

رفع زبری پوست دست

  • عدم استفاده از صابون

صابون ها دارای مواد شیمیایی بسیار زیادی می باشند بنابراین سعی کنید دست های خود را با صابون نشویید. برای شستشوی دست هایتان می توانید از مواد دیگر مانند مایع های دستشویی استفاده کنید و همچنین بیش از حد دست هایتان را نشویید تا بتوانید زبری و خشک شدن دست هایتان را از بین ببرید.

  • استفاده از دستگاه بخور

گاهی خشک شدن هوای درون خانه می تواند زبری دست هایتان را تشدید کند بنابراین می توانید از بخور در منزل خود استفاده کنید تا به رفع زبری پوست دست خود کمک کنید و سعی کنید با مرطوب کردن هوا آن ها را به طور کامل از بین ببرید. بهتر است از این دستگاه در نزدیکی تخت خود استفاده کنید ولی می توانید آن را در بخش های دیگری از منزل نیز قرار بدهید. البته اگر دستگاه بخور ندارید می توانید از یک قابلمه استفاده کنید و درون آن را آب بریزید و روی بخاری و یا شوفاژ منزل قرار بدهید تا با بخار شدن آب درون قابلمه خشکی هوای خانه را از بین ببرید.

  • استفاده از دستکش

یادتان باشد برای شستن ظروف و یا کار هایی که بیش از اندازه با آب و مواد شوینده سر و کار دارد از دستکش استفاده کنید. زمانی که بیش از حد از آب و مواد شوینده استفاده می کنید میزان بسیار زیادی از چربی دست هایتان از بین خواهد رفت و خشکی و زبری را برایتان ایجاد می کند.

خشک شدن دست ها و علل آن

  • کاهش استرس

یکی از دلایل اگزما و افزایش آن می تواند استرس باشد بنابراین اگر به این بیماری دچار می باشید بهتر است برای سالم ماندن پوست بدن و دست های خود از استرس دور باشید. البته می توانید از درمان های خانگی اگزما استفاده کنید تا این بیماری را از بین ببرید.

  • دستگاه های خشک کن

دستگاه های خشک کن باد بسیار گرمی دارند و پوست را به شدت خشک می کنند بنابراین برای رفع خشکی پوست دست هایتان بهتر است از دستمال کاغذی برای خشک کردن دست ها استفاده کنید، زیرا هوای گرم و خشک از علل اصلی زبری پوست می باشد.

  • استفاده از لایه بردار ها

 یکی از روش هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید لایه های اضافی و مرده پوست را از سطح پوست جدا کنید لایه بردار ها می باشد. شما می توانید از لایه بردار هایی که در بازار به فروش می رسد برای این کار استفاده کنید ولی به شما پیشنهاد می دهیم که از لایه بردار های طبیعی برای این کار استفاده کنید تا آسیبی به پوست دست شما وارد نشود و بتوانید خشکی آن ها را درمان کنید.

رژیم غذایی مناسب برای درمان خشک شدن پوست دست

  • رژیم غذایی مناسب

یکی از دلایلی که موجب خشکی پوست دست های شما می شود کمبود ویتامین ها است. باید بدانید که پروتئین ها و ویتامین های E و B برای سلامت پوست و مو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند و در صورت کمبود آن ها می تواند مشکلات بسیاری برای پوست ایجاد شود.

  • خامه

به دلیل مقدار چربی زیاد موجود در خامه می توان آن را به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای دستهای خشک و زبر استفاده کرد. اسید لاکتیک موجود در خامه پوست خشک را لایه برداری کرده و موجب حفظ سطح PH پوست خواهد شد.

برای این منظور می توانید خامه تازه را روی دست تان بمالید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه روی پوست تان بماند، سپس دست هایتان را با آب ولرم شست و شو دهید و هر روز از این روش درمانی استفاده کنید.

در روش دیگر، ۲ قاشق چای خوری خامه و ۲ قاشق غذا خوری پودر نخودچی را با هم مخلوط کنید و سپس این ترکیب را روی پوست دست تان بزنید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس با آب ولرم شستشو دهید و این روش را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.برطرف کردن زبری پوست دست

  • عسل

عسل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و مرطوب کنندگی به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی بسیار مفید است، بنابراین با استفاده از آن می توانید دستهایی نرم و صاف داشته باشید و از اثرات ضد پیری در امان باشید.

  • موز رسیده

موز کاملا رسیده به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی نیز یک درمان موثر برای زبری پوست دست است، ضمن اینکه مصرف آن به رفع چین و چروک پوست و درمان خطوط ریز روی پوست کمک می کند.

برای این منظور یک موز رسیده را له کنید تا خمیر سفتی بدست آید، سپس آن را روی پوست دستتان بزنید، ۳۰ دقیقه صبر کنید و در نهایت، دست هایتان را با آب گرم شست و شو دهید و سپس از نرم کننده استفاده کنید.

درمان های پزشکی

در برخی از موارد درمان های خانگی نمی تواند خشکی دست هایتان را از بین ببرد و عواملی را ایجاد می کند که باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اگر هر کدام از این علامت ها را مشاهده کردید بهتر است سریعا خود را به پزشک برسانید. علامت های هشدار دهنده عبارت اند از :

بهبود زبری پوست دست

  • خونریزی
  • تغییر در رنگ پوست
  • ترشح بیش از حد از زخم های دست
  • ورم
  • قرمزی شدید

پیشگیری بهتر از درمان!

همانطور که می دانید یکی از راه های درمانی پیشگیری است. باید بدانید که با استفاده از این روش شما می توانید بدون آسیب دیدن پوست خود را درمان کنید و از آسیب های احتمالی آن را حفظ کنید. در صورتی که بیش از حد با آب و مواد شوینده سر و کار دارید و یا شغلتان باعث می شود که دائما دست هایتان را بشویید می توانید از دستکش استفاده کنید تا این مشکل برای شما ایجاد نشود. اگر دارای ناراحتی های پوستی و یا اگرما می باشید باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از افزایش این بیماری باید مواردی را رعایت کنید. این موارد کاهش استرس و انجام تمام دستوراتی می باشد که پزشک برای شما تجویز کرده است.

پیشگیری از خشکی دست ها

در نظر داشته باشید که خشک شدن دست ها یکی از ساده ترین اتفاقاتی می باشد که برای هر فرد ایجاد می شود و نیازی به نگران شدن ندارد و شما می توانید در مرحله های اولیه به رفع زبری پوست دست بپردازید و سریعا آن را درمان کنید. البته در صورتی که خشکی دست های شما از بین نرفت می توانید به پزشک مراجعه کنید و دارو های مخصوص را تهیه کنید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک  زیر سایر مقالات مرتبط با سلامت پوست را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *