دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خودآگاهی چیست و چطور آن را تقویت کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

خودآگاهی بخش مهمی از رشد شخصیتی است افرادی که به تکامل شخصیتی رسیده اند می توانند درباره خودشان تصمیم گیری کنند این دسته از افراد به خوبی به ویژگی های خود واقف هستند و در شرایط گوناگون می توانند خودشان را کنترل کنند. برای رسیدن به این خودشناسی شما می توانید از گام های اساسی که در این بخش اشاره می کنیم استفاده کنید.

عوامل متعددی در زندگی وجود دارند که می تواند تضمین کننده موفقیت های فرد در چالش ها و تصمیم گیری های متعدد هستند افراد در زندگی مهارت های زیادی نیاز دارند که با کسب این مهارت ها و دانش می توانند در زمینه های مختلف زندگی به موفقیت دست پیدا کنند. یکی از مهم ترین این مهارت ها در زندگی مهارت خودآگاهی در فرد است یعنی شناختی که فرد از توانایی ها، استعداد و نقص های خود دارد این شناخت به فرد در طول زندگی و در بخش های مختلف به فرد کمک می کند تا بتوانند تصمیم های مهم و درستی را در زندگی بگیرد افرادی که شناخت کافی از خودشان دارند می توانند به درستی چالش ها را مدیریت کنند در بسیاری از کتاب های روانشناسی ذکر شده است که این مهارت یکی از اساسی ترین و کلیدی ترین مهارت های زندگی است و افراد موفق باید ابتدا خودشان را بشناسند تا بتوانند در زندگی گام های اساسی بردارند. اما چگونه می توان به این مهارت دست یافت و آن را در گام های مختلفی از زندگی به کار برد؟ در ادامه این مقاله اشاره می کنیم که چگونه می توان این مهارت را ایجاد کرد.

آنچه باید درباره خودآگاهی بدانید!

همانطور که می دانید سیستم روانی افراد بخش مهمی از زندگی او را تشکیل می دهد و روی جسم افراد تاثیر زیادی دارد بنابراین با کنترل کردن روح و روان فرد می توانید تاثیرات مثبتی را بر روی شخصیت او بگذارید و او را بیشتر مدیریت کنید روان افراد تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد اضطراب، استرس و … از مهم ترین فشارهای روانی است که افراد می توانند تحمل کنند و با کنترل آن می توانید این فشارها را کمتر کنید اما این امر زمانی رخ می دهد که شما دارای شناخت کافی از خودتان باشید.

خودآگاهی چیست

در روانشناسی انسان دارای دیدگاه ها و نقطه نظرهای متفاوتی است بررسی انسان از دید روانکاوی می تواند رفتارهای افراد را تجزیه و تحلیل کند و در این دیدگاه های روانشناسی انسان را به منزله فردی با اختیار در نظر می گیرند که با شناخت کافی از خود می تواند به تصمیمات مهمی دست بزند. خودشناسی به عنوان اصلی ترین مرحله از زندگی افراد است که ممکن است برخی از ما در سن پایین و برخی دیگر نیز در سنین بالاتر به این شناخت دست پیدا کنیم. این مرحله برای رسیدن فرد به آگاهی بسیار با اهمیت است مرحله ای که می تواند در پیشرفت و ترقی افراد نقش بسیار مهمی داشته باشد.

در زمینه خودآگاهی مقالات روانشناسی متعددی وجود دارند که به افراد دانش و مهارت لازم در این زمینه را القا می کنند این ویژگی و آگاهی در زمان ازدواج نیز می تواند تقش مهمی داشته باشد و زندگی افراد را به نوعی تحت تاثیر خود قرار دهد. اولین گامی که برای رسیدن به خودشناسی باید برداردی این است که از خودتان بپرسید کیستم؟ اینکه من چه کسی هستم و چه اهدافی داردم می تواند شما را به خودتان نزدیک کند از سویی شما باید در زمینه توانایی ها و استعدادها و نقص های خود به شناخت کافی برسید تا در مواقع لزوم بتوانید این نقص ها یا توانایی ها را کنترل کنید.

افزایش خود آگاهی

این شناخت چه زمانی به وجود می آید؟

این شناخت زمانی ایجاد می شود که فرد در موقعیت های گوناگون خود را وارسی کند برای رسیدن به این شناخت باید گام های اساسی بردارید که در این بخش می توانید به برخی از این موارد اشاره کنیم و راه هایی برای افزایش خودباوری را به شما ارائه دهیم.

  •  آرون گروپس

قضاوت بی طرفانه:

افرادی که دارای قضاوت های بی طرفانه هستند می توانند به خوبی درباره خودشان تصمیم گیری کنند این کار با وجود اینکه کار ساده ای نیست اما می توانید بسیار تاثیرگذار باشد شما با انجام برخی از تمرینات می توانید تصمیم های درستی در این زمینه بگیرید و قضاوت های عادلانه تری درباره شخصیت خودتان داشته باشید. این گام یکی از اصلی ترین گام ها برای رسیدن به خودآگاهی است.

چگونه به خود آگاهی برسیم

برای خودتان بیانیه بنویسید:

این کار یعنی باید اصلی ترین اهداف خودتان را تعیین کنید اصلی ترین هدف شما این است که بتوانید به شناخت کافی و اساسی درباره خودتان دست پیدا کنید ویژگی های اصلی خودتان را در یک لیست بنویسید و آن ها را از مهم ترین به کمترین طبقه بندی کنید در این صورت می توانید توانایی های اصلی خودتان را پیدا کنید و به نقص های خودتان پی ببرید. این کار را می توانید با انجام یادداشت های روزانه نیز انجام دهید این یادداشت ها  کمک می کنند تا جزئیات بیشتری را به ثبت برسانید و در این زمینه ها به شناخت بیشتری از  خودتان برسید.

خودبازنگری کردن:

یکی دیگر از گام های اصلی برای دستیابی به خودآگاهی خودبازنگری کردن است یعنی شما باید مدام خودتان را وارسی کنید تا به این نتیجه برسید که چگونه می توانید به شناخت درستی برسید در حقیقت ممکن است افراد با قرار گرفتن در شرایطی واکنش های متفاوتی از خودشان نشان دهند بنابراین این وارسی تعیین می کنند که تا چه اندازها ویژگی های متغییر و یا ثابت می باشند در این صورت است که می توانید به ویژگی های اصلی خودتان پی ببرید.

خود آگاهی در افراد

بنابراین برای اینکه به این سوال دست پیدا کنید که احساس ارزشمندی چیست باید بیشتر درباره خودتان کاوش کنید در این مقاله نیز به موارد مهمی از این موضوع اشاره شده است و شما می توانید با استفاده از این گام های اساسی به شناخت کامل تر و بهتری از خودتان دست پیدا کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *