دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

هورمون های شادی را چطور تقویت کنیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

هورمون های رشد در میزان رضایت فرد در زندگی بسیار موثر است افرادی که می توانند سطح این هورمون ها را بیشتر کنند افراد سالم، خوشحال و موفقی هستند که می توانند به خوبی احساسات خود را کنترل کنند. در این بخش با راه های متعددی که وجود دارد و نشان می دهد شما می توانید این هورمون ها را کنترل کنید آشنا می شوید.

هورمون های شادی هورمون های تنظیم کننده احساسات در افراد می باشند که موجب می شوند تا فرد در حالت تعادل احساسات قرار بگیرد این هورمون ها احساسات را به دستگاه عصبی فرد منتقل می کنند این هورمون های می توانند تحت تاثیر عوامل متعددی قرار بگیرند به عنوان مثال سبک زندگی افراد می تواند در میزان این هورمون ها تاثیرگذار باشد. احساسات مختلفی که در افراد شکل می گیرند می توانند نشات گرفته از عوامل متعددی باشند برخی از این احساسات زمینه ارثی دارند و برخی دیگر نیز تحت تاثیر سبک زندگی فرد و نوع فرهنگ او قرار می گیرند به طور کلی تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان می دهد که برای بالا بردن احساسات مثبت در افراد باید هم ریشه ژنتیکی آن ها را در نظر بگیریم و هم سبک زندگی فر را تغییر دهیم در ادامه این بهش اشاره می کنیم که کدام هورمون های می توانند احساسات خوشحالی را در فرد ایجاد کنند و از طریق چه شیوه هایی دیگری و چه سبک های زندگی می توانیم میزان ترشح این هورمون ها را رشد دهیم.

هورمون های شادی کدام اند؟

این هورمون ها پنج نوع هستند و موجب می شوند تا فرد احساسات خوشایندی همچون احساس خوشحالی را داشته باشد برای بالا بردن این دسته از احساسات می توانید میزان ترشح این هورمون ها را بیشتر کنید که به آن اشاره می کنیم.

افزایش هورمون شادی

۱- دوپامین:

دوپامین هورمورن دریافت پاداش در سیستم عصبی است در واقع این هورمون زمانی ترشح می شود که شما از سوی دیگران مورد تشویق قرار می گیرد و مغز شما این هورمون را ترشح می کند و موجب خوشحالی بیشتر شما می شود. احساس سرخوشی نتیجه دریافت این هورمون می باشد در نتیجه فرد رفتارهای خوشایندی نشان می دهد این هورمون را چگونه می توانید بیشتر کنید؟ زمانی این هورمون بیشتر ترشح می شود که فرد اهدافی واقع بینانه و دست یافتنی دارد این اهداف می توانند کوتاه مدت باشند بنابراین شما می توانید با یک برنامه ریزی درست برای زندگی خود و داشتن هدف های معین میزان ترشح این هورمون را بیشتر کنید.

۲- اکسی توسین:

از دیگر هورمون های شادی می توان به اکسی توسین اشاره کرد این هورمون یکی دیگر از انتقال دهنده های عصبی است که موجب بشتر شدن احساس خوشحالی در فرد می شود این هورمون در زمان هایی ترشح می شود که فرد در موقعیت های عاشقانه قرار می گیرد. این هورمون، هورمون عشق است و زمانی که فرد در زندگی رضایت کافی دارد این احساس را تجربه می کند در حقیقت این نوع از هورمون ها در فیزیولوژی زنان است و زمانی که احساس عشق را تجربه می کند سطح ترشح این هورمون بیشتر می شود همچنین شما زمان هایی که احساس عشق را از سوی خانواده و دوستان تجربه می کندی سطح این هورمون در سیستم عصبی بیشتر می شود.

هورمون های شادی

۳- سروتونین:

سروتونین هورمونی است که تقویت کننده خلق و خوی فرد است این هورمون می تواند ضد افسردگی باشد موثرترین روشی که می توانید هورمون سروتونین را در فرد افزایش دهید انجام ورزش های روزانه است با پیاده روی و ورزش کردن می توانید سطح ترشح این هورمون ها را افزایش دهید. این نوع از انتقال دهنده عصبی بسیار شگفت انگیز است که می تواند در خلق و خوی فرد موثر باشد این هورمون دارای کارکردهای زیادی است و می تواند افسردگی شما را کاهش دهد. مطالعه همه چیز درباره هورمون سرتونین و تاثیر آن بر عملکرد بدن در لینک می تواند در رشد شخصیتی فرد تاثیرگذار باشد و اطلاعات مهمی را در اختیار او قرار دهد.

  •  آرون گروپس

۴- استروژن:

این هورمون نیز یکی دیگر از هورمون های شادی در فرد است که موجب می شود تا فرد در مقابل تحریک پذیری و استرس و اضطراب خود کنترلی داشته باشد این هورمون خلق و خوهای پایدار را در فرد ایجاد می کند این هورمون در زنانی که دچار یائسگی می شوند نیز کاهش می یابد برخی از سبک های زندگی و مصرف سیگار و ترک ورزش موجب می شود تا این هورمون در فرد کاهش پیدا کند. هورمون استروژن و پروژسترون در دوران پیری نیز کاهش می یابد و موجب می شود تا این هورمون ها در فرد کاهش پیدا کند.

هورمون شادی را بشناسید

۵- پروژسترون:

این هورمون نیز می تواند در تغییرات خلق و خویی فرد تاثیرگذار باشد و می تواند در کیفیت زندگی فرد و کیفیت خوب او تاثیرگذار باشد این نوع هورمون موجب می شود تا اضطراب و تحریک پذیری در او کاهش پیدا کند نوساناتی که در خلق و خوی فرد ایجاد می شود ناشی از این هورمون ها است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن موجب می شود تا فرد کنترل بیشتری بر روی این هورمون داشته باشد.

چه راه هایی برای تقویت هورمون ها وجود دارد؟

آشنایی با انواع هورمون شادی و نحوه افزایش آن می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای تقویت این هورمون ها می توانید از شیوه های متعددی استفاده کنید با گوش دادن به موسیقی در طول روز می تواند هیجانات خود را کنترل کنید تحقیقات نشان می دهد که گوش  دادن موزیک های ملایم و آرامش بخش موجب می تواند تا احساس خوشحالی بیشتری داشته باشید بنابراین موزیک های مورد علاقه شما می تواند سطح دوپامین را در خون شما بیشتر کند.

هورمون شادی چیست

کربوهیدرات ها موجب می شوند تا سطح سروتونین در فرد افزایش پیدا کند در نتیجه مصرف خوراکی های نشاسته دار و شیرین موجب می شود تا میزان این هورمون در بدن شما بیشتر شود برای این امر باید غذاهای فیبردار را انتخاب کنید و یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

کمی با خانواده و دوستان خلوت کنید سپری کردن برخی از ساعات در کنار عزیزان موجب ایجاد حس شادی در افراد می شود همچنین تحقیقات نشان می دهد که در آغوش کشیدن یکدیگر، حرف زدن با دیگران و درد و دل کردن می تواند احساسات مثبتی را در افراد ایجاد کند. برخی دیگر از فعالیت ها نیز موجب می شود تا استرس شما کاهش پیدا کند یوگا، حمام آب گرم، ورزش کردن، سفر و … می تواند در رشد احساسات مثبت شما موثر باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *