دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت دیسک و آرتروز گردن و بررسی نشانه های آن ها

  • ساناز براتی
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹
  • ۰

آرتروز گردن و دیسک گردن از انواع مشکلات شایع در گردن هستند که به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و به روش هایی متتفاوت درمان می شوند، برای بررسی تفاوت های بین این دو در این مطلب در کنار ما باشید.

افراد زیادی وجود دارند که از مشکل گردن درد رنج می برند، درد گردن می تواند به دلایلی مثل دیسگ کردن یا آرتروز گردن اتفاق بیافتد که با هم تفاوت هایی دارند، اما اغلب افراد در مورد این دور عارضه اطلاعات درستی نداشته و گاهی اوقات نمی توانند آرتروز گردن را از دیسک گردن تشخیص دهند.

تفاوت بین دیسک و آرتروز گردن

در حال حاضر به دلیل شیوه های نامناسب زندگی عارضه های بسیاری برای افراد ایجاد می شود که موجب آزار و اذیت و ناراحتی در آنها می گردد. بعلاوه دیده شده است که بسیاری از مردن در مورد عارضه و بیماری ها اطلاعات زیادی ندارند و نمی توانند مشکل خود را تشخیص دهند و یا اینکه نوع درمان را نمی دانند، از این رو در این مطلب می خواهیم در رابطه با دو مشکل گردن یعنی آرتروز گردن و دیسک که تا حدوی شایع می باشند و تفاوت آنها با هم آشنا شویم و بتوانیم تا حدی به افرادی که این مشکلات را دارند کمک کنیم. با داشتن اطلاعات درست در مورد بیماری می توان شیوه درستی برای زندگی انتخاب نمود تا دردسرهای جدیدی ایجاد نشود.

دیسک و آرتروز گردن و فرق بین آنها

 

تشخیص و رسیدن به دلیل اصلی گردن درد کاری دشوار است ولی تشخیص این موضوع گامی است اساسی برای رسیدن به یک روش درمانی مناسب. قبل از اقدام به انجام هر نوع درمانی باید با تفاوت بین دیسک گردن و آرتروز گردن آشنا باشید زیرا این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، با کمک گرفتن از یک متخصص می توان با انجام معاینات ساده و استاندارد به اضافه استفاده از روش هایی مثل تصویر برداری های تشخیص من جمله سی تی اسکن، رادیولوژی یا اسکن ام آر آی، تشخیصی دقیق در مورد مشکل انجام داد. تا روش های درمانی مناسب مانند فیزیوتراپی برای بهبود سریعتر صورت گیرد. برای بررسی بیشتر این موضوع و آشنایی با تفاوت های بین آرتروز گردن و دیسک گردن در ادامه مطلب همراه ما باشید.

دیسک و آرتروز گردن و تفاوت آنها

قسمت های مختلف ستون فقرات گردنی و نوع عملکرد آنها

در حالت کلی گردن شامل ستون فقرات گردنی یا سرویکال که بخش عمده ای از ستون فقرات فوقانی است، به همراه بافت های نرم اطراف ستون فقرات گردنی می شود.  بافت های نرم اطراف ستون فقرات گردنی از اعصاب، عضلات، رباط ها، تاندون ها و رگ های خونی تشکیل شده اند. ستون فقرات گردنی از هفت مهره اول در ستون فقرات شکل گرفته اند. علم پزشکی از این استخوان ها با عنوان C1 تا C7 نام می برد. ستون فقرات ناحیه گردنی دقیقا از زیر جمجمه شروع می گردد و در بالای ستون فقرات ناحیه ی صدری یعنی پشت قفسه سینه تمام می شود.ستون فقرات دارای دو عملکرد اصلی می باشد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  1. محافظت و حمایت از طناب نخاعی
  2. ساختار دهی و پشتیبانی از بدن که به فرد اجازه می دهد تا صاف بایستد.

اختلافات بین دیسک و آرتروز گردن

مهره های ستون فقرات، شامل ۲۴ مهره ی استخوانی می شوند که به هم متصل هستند و ستون فقرات را تشکیل داده اند. همان گونه که استخوان های جمجمه باعث محافظت از مغز می شوند، استخوان های ستون فقرات نیز باعث حفاظت از نخاع می گردند. نخاع به مجموعه ای بزرگ از اعصاب گفته می شود که مغز را به سایر قسمت ها در بدن متصل می نماید. در مرکز هر کدام از مهره ها سوراخ بزرگی وجود دارد، و همه مهره ها به هم وصل هستند به همین دلیل سوراخ ها به شکل سک خط روی هم قرار گرفته اند و یک لوله استخوانی به اسم کانال نخاعی را تشکیل داده اند که از این کانال، نخاع عبور می نماید. این لوله استخوانی کانال نخاعی را شکل می دهد که از طناب نخاعی حفاظت و پشتیبانی می نماید.

 تفاوت دیسک گردن و آرتروز گردن

زمانیکه نخاع از مغز خارج می گردد، از کانال نخاعی به طرف دنبالچه امتداد پیدا می کند، در طول مسیر اعصاب کوچکتری از آن نشات گرفته و از طریق شکافی به اسم فورامن (سوراخ بین هر مهره) از ستون فقرات خارج می گردند. اعضای خارج شده از ناحیه فوقانی ستون فقرات یا ستون فقرات گردنی به طرف بازوها و به سمت دست ها کشیده می شوند. اعصابی که از ستون فقرات از ناحیه قفسه سینه یا ستون فقرات صدری خارج می گردند، بیشتر به طرف قفسه سینه و شکم می روند. اعصابی که از سمت کانال ستون فقرات در ستون فقرات تحتانی یا ستون فقرات لومبار خارج می گردند و به طرف پاها رفته و تا کف پا کشیده می گردند.

اختلاف دیسک و آرتروز گردن

دیسک گردن

دیسک های نخاعی به دلایل مختلف می توانند دچار فتق و دررفتگی گردند. مواردی مانند وارد شدن ضربه شدید مثلا در تصادف رانندگی یا آسیب های ورزشی ممکن است باعث خارج شدن دیسک از جای خود شوند. بعلاوه ساییدگی و پارگی در ستون فقرات می توانند با گذشت باعث فتق دیسک گردند. زمانیکه دیسک ها دچار دررفتگی و فتق می گردند، می توانند در عملکرد اعصاب ستون فقرات ایجاد تداخل نمایند که این تداخل باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد. فتق دیسک نخاع باعث مشکلاتی مانند کمر درد، گردن درد و دردهایی در باسن و پاها می شود و همینطور ممکن است باعث از دست رفتن حس برخی از اندام ها شود.

 آشنایی با فرق دیسک و آرتروز گردن

زمانیکه در قسمت های تحتانی و گردن خود بدون دلیل و بی مورد حس درد داشته باشید، احتمال ابتلا به آسیب دیسک گردن وجود دارد که از آن بی خبر هستید. در این زمان ماده غضروفی بین مهره ها به جلو حرکت کرده و سبب وارد شدن فشاری به گردن خواهد شد که این فشار ناراحتی و درد را برای فرد به همراه دارد، این نوع دیسک گردن یکی از شایعترین عارضه های نخاعی محسوب می گردد.

علائم مختلف دیسک گردن: از علائم مختلف دیسک گردن می توان به گزگز کردن، مور مور شدن، درد انتشاری در قسمت های گردن، خواب رفتگی در شانه و بازوها، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و کاهش قدرت دست و پاها می باشند.

بررسی تفاوت دیسک و آرتروز گردن

آرتروز گردن

در ادامه معرفی تفاوت های بین آرتروز گردن و دیسک گردن به بررسی آرتروز گردن می پردازیم. آرتروز ستون فقرات حالتی است که در آن غضروف داقع در دیسک های بین مهره ای و مفصلی به مرور زمان تحلیل می یابد. آرتروز ستون فقرات در حالت معمول سبب خشکی یا از دست رفتن توانایی حرکتی در ستون فقرات می گردد. این حالت همینطور باعث ایجاد خارهای استخوانی در ستون فقرات می شود که می تواند باعث درد و تداخل در عصب های محیطی در ستون فقرات شود.

علائم شایع آرتروز گردن: علائم مختلفی برای آرتروز گردن وجود دارد که یه چگونگی بروز درد بر روی بیمار وابسته هستند، این علائم عبارتند از: سردرد، درد در ناحیه گردن، درد در شانه، درد در بازو یا دست، کاهش دامنه حرکت گردن، بی حسی، ضعف و رفلکس های کندتر در بازوها، دست، پاها و یا کف پا.

فرق بین دیسک گردن و آرتروز گردن

فرق بین آرتروز گردن و دیسک گردن

بعد از تعاریف بالا تا حدی با تفاوت های بین آرتروز و دیسک گردن آشنا شدیم، در ادامه این موضوع را به طور کامل شرح خواهیم داد و تفاوت ها را به شکل جداگانه بیان می کنیم:

  • آرتروز گردن وقتی ایجاد می شود که مفاصل گردن دچار پارگی شده باشند، این پارگی سبب اختلال در عملکرد گردن خواهد شد و باعث می شود تا فرد آزرده گردد، درد و تورمی که به خاطر آرتروز ایجاد می شود بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد.
  • با جلو و عقب رفتن مایع غضروفی درون ستون فقرات و وارد شدن آن به گردن فشار وارد می شود، که در این صورت دیسک گردن بیرون زده است.
  • دیسک گردن غضروفی می باشد که بین مهره ها قرار گرفته و بیرون زدگی یا التهاب این غضروف یا شکنندگی در داخل دیسک گردن، باعث ایجاد درد و فشارهایی در گردن می شود که به اعصاب گردن وارد می شود و ممکن است از سمت گردن به طرف شانه ها و کم کم به طرف دست ها منتشر شود. دیسک گردن در مقایسه با آرتروز گردن دارای دردهای شدیدتری بوده و در واقع اشکال در بین ساختارهای گردن در داخل غضروف بین مهره است.
  • دیگر تفاوت دیسک گردن با آرتروز گردن این است که دیسک گردن در واقع ایجاد اشکال در محل اتصال در بین دو استخوان می باشد. معمولا در اتصالات بین دو استخوان در سمت پشت یا گاهی در قسمت جلو مهره اشکالاتی ایجاد می گردد که باعث بروز زائده های استخوانی شده که به آن آرتروز گردن گفته می شود.
  • برای تشخیص دیسک گردن از ام آر آی و نوار عصب و عضله دست استفاده می شود اما یک عکس ساده از گردن و نوار عصب دست برای تشخیص آرتروز گردن کفای می کند.
  • تفاوت دیگر دیسک و آرتروز گردن در مقدار درد ناشی از آنهاست. درد به وجود آمده از دیسک گردن در اغلب موارد بسیار شدیدتر از درد حاصل از آرتروز گردن است.درد دیسک گردن بیشتر به سمت دست ها منتشر می شود و به داخل سر رفته و یا به داخل ستون مهره ها و به طرف پایین انتشار می یابد.
  • درد گردن دیسک در اغلب موارد چیزی حدود ۹۰ درصد با درمان هایی غیر از جراحی کنترل می شود و در حدود ۱۰ درصد نیاز به عمل جراحی خواهند داشت، در مورد آرتروز گردن تفاوت دارد و در اغلب موارد نیاز به جراحی نبوده و جراحی در آتروز گردن دیده نشده است. برای درمان آرتروز گردن علاوه بر انجام طب فیزیکی به درمان های نگه دارنده و دکامپرش نیاز دارد.
  • تفاوت دیگر بین آرتروز گردن و دیسک گردن این است که برای کنترل آرتروز گردن نیاز به انجام ورزش های گردن است و درد در آرتروز گردن تمایل بیشتری نسبت به دیسک گردن به عود کردن دارد، یعنی مریض مکررا دچار گردن درد های متناوب می گردد.

دیسک و آرتروز گردن و بررسی اختلافات آنها

تشخیص دیسک گردن و آرتروز گردن

برای یافتن دلیل گردن درد در ابتدا شرح حال بیمار بررسی می شود و معاینه فیزیکی او انجام می گردد، پس از شرح حالی که بیمار می دهد و معاینه جسمی انجام شده، پزشک در باره علت درد فرد به تشخیص احتمالی می رسد. به منظور اطمینان از علت دقیق درد گردن پزشک ممکن است چند آزمایش تشخیصی را برای بیمار انجام دهد. این نوع آزمایش ها به منظور یافتن دلیل دقیق گردن درد بیمار انجام می پذیرد. اولین قدم برای بررسی هر نوع مشکل در گردن که بیشتر در مطب انجام می شود انجام یک عکس برداری رادیولوژی معمولی است که برای انجام دادن آزمایش های بیشتر کمک کننده خواهد بود. از این طریق پزشک تشخیص درست را انجام داده و برای درمان اقدام می کند.

اختلافات بین دیسک گردن و آرتروز گردن

روش های درمانی

برای درمان بیماری گردن باید دو هدف وجود داشته باشد:

  1. تسکین یافتن درد
  2. کاهش دادن خطر بروز آسیب دوباره

درمان درد گردن، چه آرتروز باشد و چه دیسک گردن می تواند طیفی از شرایط را در بر گیرد، اطمینان از این موضوع که مشکل خاصی وجود ندارد و یا نیاز به عمل جراحی پیچیده ای برای درمان وجود دارد. درمان همواره با توجه به شرایط بیمار و علائم او صورت می پزیرد، در حالت کلی برای درمان درد گردن دو روش وجود دارد، درمان محافظه کارانه و درمان جراحی.

 تفاوت بین دیسک و آرتروز گردن

  • داروها:

اغلب داروها برای کنترل نمودن درد، التهاب، اسپاسم و اختلال در خواب برای بیمار تجویز می شوند. در رابطه با داروها نکات مختلفی وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

-دارو باید هوشمندانه مصرف گردد، تمامی داروها باید دقیقا طبق دستورالعمل مصرف شوند و در صورت وجود هر نوع عارضه ای به پزشک اطلاع داده شود.

-مراقب باشید زیرا برخی از داروهی مسکن شدیدا اعتیاد آور هستند.

-باید بدانید که هیچ نوع داروی مسکنی در استفاده طولانی مدت، درد مزمن را کنترل نخواهند کرد.

-دارویی وجود ندارد که درد گردن ناشی از دژنراسیون و تحلیل رفتن را درمان نخواهد کرد.

فرق بین دیسک و آرتروز گردن

  • استفاده از گردن بند طبی:

از گردن بند طبی بیشتر به منظور پشتیبانی و محدود نمودن حرکت در مدت زمان بهبودی گردن صدمه دیده استفاده می گردد، بعلاوه گردن بند باعث حفظ تراز عادی گردن کمک می نماید. گردن بندهای طبی در جنس های مختلف هستند، ممکن است نرم مثل موم باشند و یا سخت که از پلاستیک فشرده یا فلز ساخته می شوند. گردن بندهای طبی باعث ایجاد محدودیت در حرکات سر می شوند به همین دلیل ممکن است در برخی امور مثل غذا خوردن و … بیمار به کمک نیاز داشته باشد. در صورت استفاده از گردن بند طبی پوست زیر گردن هر روز باید بررسی گردد تا از بروز زخم یا تاول پیشگیری شود.

 تفاوت هایی برای دیسک و آرتروز گردن

  • بالش طبی برای گردن:

در برخی موارد پزشکان توصیه به استفاده از یک بالش طبی برای بیمار دارند، این نوع بالشت ها به شکلی طراحی شده اند که در گردن را در موقعیتی مناسب قرار می دهند تا از بروز استرس و فشار بیش از حد به ستون فقرات ناحیه ی گردن در طی خواب پیشگیری شود.

  • انجام فیزیوتراپی:

پزشک معالج ممکن است بیمار را به یک فیزیوتراپ ارجاع دهد تا برنامه تمرینی مناسب با شرایط بیمار طراحی شود. فیزیوتراپ برنامه مراقبت از گردن را فقط متناسب با بیمار طراحی می نماید، او شرایط بیمار را ارزیابی می نماید و برنامه ای برای کاهش درد و کمک به حرکت بهتر گردن و مراقبت بهتر برای بیمار طراحی می نماید. بعلاوه فیزیوتراپ روش هایی به منظور مراقبت از گردن به بیمار می دهد تا بتوان با استفاده از آن از درد جلوگیری کرد و از آسیب دیدگی های بیشتر جلوگیری نمود.

فرق دیسک و آرتروز گردن

  • تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی:

اگر انجام درمان های ارائه شده در بالا باعث تسکین درد بیمار نشوند، پزشک ممکن است از روش درمانی تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی یا بلوک عصبی ناحیه ی گردن استفاده نماید. در این روش مقدار کمی از کورتیزون را درون کانال استخوانی نخاع وارد می نمایند که باعث تسکین درد ناشی از تحری ریشه های عصبی می شود. اما تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی همواره موفق عمل نمی نماید. این تزریق بیشتر در زمان هایی انجام می شود که دیگر روش های محافظه کارانه موثر نباشند و یا در مواقعی استفاده می شود که بخواهند جراحی را به تعویق بیاندازند.

فرق های بین دیسک و آرتروز گردن

  • درمان به روش جراحی:

عمل جراحی روشی است برای درمان برخی بیماران خاص که بیشتر در دیسک گردن استفاده می شود، گرچه همواره یک نوع جراحی برای همه ی مشکلات درد گردن موثر نمی باشد، روش های جراحی مختلفی وجود دارند که پزشک با توجه به مشکل بیمار پیشنهاد می شود. روش جراحی در صورتی که روش های قبل نتیجه بخش نباشند انجام می شود. جراحی در اغلب موارد به خاطر یکی از دلایل زیر صورت می گیرد:

-به منظور از بین بردن فشار از روی ریشه های عصبی ناشی از خار استخوان یا مواد دیسک بیرون زده (رادیکولوپاتی گردن)

-به منظور از بین بردن فشار وارد شده به نخاع (میلوپاتی گردنی)

-به منظور پیشگیری از حرکت بین دو مهره یا یک بخش نخاعی

 

 

 

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *