دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اختلال دلبستگی کودکان چرا به وجود می آید و چطور درمان می شود؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

اختلال دلبستگی کودکان از انواع اختلال عاطفی است که در آن کودک توانایی برقرار کردن ارتباط با دیگران را ندارد از سویی به محض دور شدن از والد دچار اضطراب می شود همچنین دسته ای دیگر از این کودکان ممکن است در برقراری ارتباط با والدین خود نیز دچار مشکل شوند به همین دلیل راهکارهایی برای درمان این کودکان سنجیده می شود که در ادامه این بخش بیشتر درباره آن ها توضیح می دهیم.

همانطور که می دانید کودکان در سنین مختلف دارای میزانی از دلبستگی هستند این دلبستگی ها موجب می شود تا سال های اولیه رشد آن ها ایمن تر شود به عنوان مثال دلبستگی های کودک به مادر موجب می شود تا رشد بهتری از جهت جسمی و شناختی داشته باشد در علم روانشناسی این دسته از دلبستگی های کودکان ایمن و بدون خطر است اما زمانی که این دلبستگی ها نسبت به والدین شدید می شود و به نوعی اضطراب در کودک تبدیل می شود می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. اختلال دلسبتگی در کودکان زمانی نگران کننده است که کودک به محض جدایی از والدین دچار اضطراب و نگرانی می شود از سویی این دسته از کودکان نمی توانند به درستی با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند و صمیمت داشته داشته باشند چنین رفتارهایی در کودک موجب می شود تا به مرور زمان به اضطراب اجماعی نیز دچار شود و از این سو است که باید این رفتار کنترل شود.

اختلال دلبستگی کودکان چه نشانه هایی دارد؟

این اختلال در کودکان دارای نشانه هایی است که والدین با پی بردن به این نشانه ها می توانند به شکلی آگاهانه تر رفتار فرزند خود را کنترل کنند از مهم ترین نشانه های رفتاری در این دسته از کودکان می توان به مردم گریزی، عصبی بودن، پرخاشگری، ترسو بودن، مضطرب بودن، عدم برقراری روابط اجتماعی با دیگران و استرس غیر قابل کنترل اشاره نمود. این نوع اختلال دارای انواعی است اختلال تعامل جتماعی و اختلال واکنشی. اغلب کودکانی که دارای اختلال تعامل اجتماعی هستند توجه زیادی به غریبه ها نشان می دهند این افراد به راحتی با غریبه ها ارتباط برقرار می کنند و در کنار دیگران لذت می برند حتی در صورتی که والدین آن ها حضور نداشته باشد دچار ناراحتی نمی شوند.

دلبستگی کودک

اما کودکانی که دارای اختلال واکنشی هستند اغلب در سال های اولیه زندگی در برقرایر راتباط با دیگران دچار مشکل می شوند ارتباط این افراد با والدین خوب نیست تماس های فیزیکی و عاطفی این دسته از کودکان با والدینشان بسیار دشوار است و عدم برقراری تماس چشمی دارند همچنین آن ها دائما به اضطراب دچار می شوند این دسته از کودکان در زمینه رفتاری دارای وضعیتی ناپایدار و نامناسب هستند. روانشناسی کودک ۳ ساله و نحوه برخورد صحیح می تواند در این زمینه نیز کمک کننده باشد و به رشد بهتر کودک می کند از سویی موجب می شود تا وابستگی های کودک به حداقل برسد و در شکل سالم آن رشد کند.

چه کودکانی به این اختلال دچار می شوند؟

به طور کلی نمی توان دسته بندی دقیق برای مجزا کردن این کودکان از سایرین انجام داد اما با توجه همبستگی های میان این عامل و دیگر عوامل می توان به این امر پی برد که چرا این کودکان دچار این اختلال می شوند. تحقیقات متعدد در این زمینه ها نشان می هد کودکانی که از سوی والدین خود با بی توجهی رو به رو هستند و دارای محرومیت های عاطفی هستند بیشتر در معرض این اختلال قرار می گیرند. شرایط زندگی این دسته از کودکان دچار تغییر می شود بنابراین می توان گفت کودکان عادی کمتر دچار این مشکل می شوند این دسته از کودکان در سال های اولیه پرستاری نیز به این اختلال دچار می شوند.

اختلال دلبستگی در کودکان

مهم ترین نشانه هایی که برای کودکان در سنین ابتدایی رخ می دهد عدم موفقیت در یک هدف و نداشتن علاقه به دیگران است تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که دارای این اختلال هستند در صورتی که درمان نشوند دچار ترس از مراقب می شوند یعنی این دسته از کودکان با تغییر پرستار دچار مشکل می شوند و نمی توانند ارتباط برقرار کنند. اغلب این کودکان در سن های مراقبتی دچار این مشکل می شوند آن ها ممکن است در یتیم خانه های رشد کرده باشند وجود برخی از حوادث و اتفاقات ناگوار نیز می تواند این مشکل را تشدید کند. این مشکل در بزرگسالی نیز می تواند مانع برقراری ارتباط درست با سایرین شود بنابراین باید پیگیری های لازم در زمینه های درمانی آن صورت بگیرد.

  •  آرون گروپس

چگونه با کودکان دلبسته رفتار کنیم

چه روش های درمانی وجود دارد؟

برای درمان اختلال دلبستگی کودکان راه حل های زیادی وجود ندارد اما با برخی از پیشگیری ها می توان مانع بروز این ترس ها شد و به کودک کمک کرد تا رفتار خود را کنترل کند بهترین کمکی که می توان به این دسته از کودکان کرد این است که محیطی سالم و باثبات برای آن ها فراهم کنید همانطور که اشاره شد این دسته از کودکان به محض تغییر مراقب دچار مشکل می شوند. همچنین باید اشاره کرد که این کودان برای درمان به زمان طولانی تری احتیاج دارند و به محض اینکه کودک با مراقب ارتباط برقرار کرد نباید توقع سازگاری از او داشته باشید. توصیه می شود تا برای درمان این دسته از کودکان شیوه هایی را انتخاب کنید که مداوم باشند و با پیگیری های لازم در این زمینه ها می توانید به رشد عاطفی آن ها کمک کنید.

درمان دلبستگی کودک

این اختلال و دیگر بیماری ها همبستگی دارند؟

تحقیقات نشان می دهد که میان اختلال دلبستگی و دیگر بیماری های روانی می تواند همسبتگی وجود داشته باشد یعنی به محض ابتلا به این اختلال ممکن است تا کودک دچار بیماری های روانی دیگری نیز شود اختلال های عاطفی و اجتماعی از مهم ترین این بیماری ها هستند که می توان به آن ها اشاره کرد. این افراد دارای ارتباطات چشمی پایینی هستند و اضطراب زیادی دارند همچنین در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که این کودکان دارای بهره هوشی پایین تری نیز هستند.

شناخت اختلال اضطراب جدایی و نحوه درمان نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و آگاهی های کافی را در این زمینه در اختیار افراد قرار دهد همانطور که می دانید مباحث روانشناسی کودکان بسیار گسترده هستند و از آن سو که کودکی سن مهمی برای رشد و پرورش شخصیت کودک است از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و هر ساله تخقیقات بسیار مهمی در زمینه های روانشناسی کودک انجام می گیرد تا به شیوه های بهتر و تاثیرگذارتری برای رشد کودکان اشاره شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *