دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کاشت دانه انار در گلدان و در باغ و شرایط مورد نیاز رشد و پرورش آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت دانه انار چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی به کاشت، پرورش و حتی مراقبت هاین درخت پرطرفدار بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید افراد زیادی ترجیح می دهند درخت انار را در محیط خانه پرورش دهند زیرا فصل پاییز که فصل انار های درشت و رسیده ترش و شیرین است بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه یا باغداران را به این کار ترغیب می کند. نکته جالب این است که روند کاشت دانه انار چندان هم سخت نیست و اگر تمایل داشته باشید می توانید به راحتی درختچه ای پر از انار های خوشمزه را پرورش دهید.

آشنایی با کاشت دانه انار

بهتر است بدانید که انار از دسته درختان ایرانی و بومی کشور خودمان ایران است که اغلب در مناطقی مانند شهرهای  لرستان، فارس، جنگل های غرب و جاهایی این چنینی رشد می کند. این درخت از حدود سه هزار سال گذشته توسط انسان ها شناسایی شده و در مناطق مختلفی کشت می شود. در واقع درخت انار این قابلیت را دارد که با آب و هوای مکان هایی که دارای زمستانی سرد، بهاری آفتابی و تابستانی گرم هستند به خوبی سازگار شود. انار را می توان گیاهی دلربا دانست که به خاطر گل های زیبا و میوه های خوش رنگش طرفداران زیادی دارد. در واقع انار یکی از بهترین درختان میوه است که اصول کشت بسیار راحتی هم دارد. اگرچه درخت انار هنگامی که بالغ می شود ارتفاع آن به بیش از ۹ متر می رسد و این حد برای محیط خانه غیر طبیعی خواهد بود اما نیازی به نگرانی نیست زیرا می توانید از درخت انار پاکوتاه نیز استفاده نمایید که ارتفاع و وسعت آن به ۵۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می رسد و یا از گونه های دیگری که شامل انار های گل دار تزئینی می باشند استفاده نمایید و آن ها را با هرس کوچک نگه دارید.

نحوه کاشت دانه انار

دستورالعمل کاشت:

به طور کلی کاشت انار معمولا در فصول پاییز یا زمستان صورت می گیرد تا نهال آن در فصل بهار آماده برای کاشت در زمین باشد. در واقع کاشت دانه انار چندان سخت نیست و بسیاری از باغبانان ترجیح می دهند برای به عمل نشاندن انار از دانه های آن استفاده کنند زیرا اینگونه می دانند که چه اناری از چه خانواده ای و با چه خصوصیاتی را کشت کرده اند. توجه داشته باشید که برای کاشت انار می توانید از طریق دو روش کاشت در گلدان و کاشت در زمین استفاده نمایید که در ادامه به بیان مراحل آن ها پرداخته ایم:

کاشت در گلدان:

برای کاشت دانه های انار درون گلدان بایستی در ابتدا دانه های خوراکی و قرمز رنگ انار را از آن جدا نمایید و به وسیله دستمال کاغذی قسمت های آبدار و قرمز رنگ اطراف هسته را به آرام از آن جدا نمایید زیرا معمولا هسته را به خوبی تمیز می کنند و دانه های سالم، سفید و توپر را برای کاشت جدا خواهند کرد.

در این مرحله بهتر است دستمال کاغذی را کامل خیس کنید و دانه های انار را در میان آن قرار دهید و داخل پلاستیک بگذارید و درب آن را محکم ببندید. توصیه می شود که پلاستیک را در محیطی گرم قرار دهید و به مدت زمان ده روز از آن خارج نکنید تا دانه های انار به خوبی جوانه بزنند.

حال چند گلدان کوچک تهیه کنید و هر کدام را از خاک های غنی شده و مخصوص گلدان پر کنید و هر کدام از جوانه های انار را درون یک گلدان بکارید به گونه ای که قسمت سر هسته از خاک بیرون باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بهتر است بعد از کاشت دانه انار درون گلدان آن ها را در یک مکانی که تابش نور خورشید وجود داشته باشد و دمای آن حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد قرار دهید. با فراهم کردن این شرایط هسته انار حدود دو هفته پس از کاشت در گلدان شروع به رشد می کند و تا دو سانتی متر پیش می رود. البته که در این مدت زمان بایستی مداوم به بستر آب بدهید و مراقب خاک باشید که خشک نشود و رطوبت خود را از دست ندهد. چنانچه رطوبت بستر خشک شده بود بایستی بر روی آب اسپری نمایید.

 

روش های کاشتن درخت انار

کاشت در زمین:

اگر قصد دارید نهال های انار را در زمین کشت کنید می توانید پس از کاشت دانه انار درون گلدان، زمانی که به مرحله نهال رسید آن ها را به زمین انتقال دهید تا بهتر بتواند رشد کند و میوه بدهد. توصیه می شود نهال های انار را در طول فصل بهار و یا در اواخر زمستان وقتی که هوا رو به گرم شدن می رود به زمین یا باغ انتقال دهید و درون خاکی غنی و سرشار از مواد معدنی بکارید.

برای کاشت نهال ها بایستی یک گودال به اندازه نیم متر درون زمین حفر کنید و درون آن را مقداری خاک نرم بریزید و نهال ها را که از قبل از گلدان خارج کرده اید درون آن بکارید.

توصیه می شود که مقداری کود با خاک درون حفره ترکیب کنید و بعد نهال را کشت نمایید تا شاهد رشد بهتری از گیاه خود باشید. البته کمپوست و خاک برگ کود بسیار مناسب و تر و مقوی تری برای درخت و نهال تازه کشت شده محسوب می شود و اگر پیش از کاشت نهال بستر را شخم زنی نمایید و این مواد را با خاک زمین به خوبی ترکیب کنید نتیجه ثمربخش تری خواهد داشت.

سعی کنید نهال را در مکانی آفتاب گیر قرار دهید به گونه ای که روزانه حداقل شش ساعت نور خورشید بدان بتابد. پس از کاشت نهال بهتر است آبیاری را به صورت منظم و بادقت انجام دهید و هفته ای دو الی سه مرتبه آن را آبیاری نمایید.

اصول پرورش درخت انار

شرایط مورد نیاز برای کاشت و پرورش انار:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش دانه انار می پردازیم:

آبیاری:

اگرچه گیاه بالغ انار نسبت به بی آبی مقاوم است اما گیاهان جوان برای رشد و شادابی خود نیاز به آبیاری منظم و فراوان دارند. در واقع نیاز آبی درخت انار بسته به سایز گلدان، دما، باد و تراکم خاک می باشد و بایستی به صورت مرتب آبیاری شود. توجه داشته باشید در فصل تابستان که آفتاب بسیار شدید است و دمای هوا بالا است گیاه نیز به آبیاری هر روز و یا ۲ مرتبه در طول روز احتیاج دارد تا خاک مرطوب بماند.

اصول آبیاری درخت انار

نور و دما:

به طور کلی دانه های انار برای رشد بهتر نیاز به نور خورشید دارند و به همین خاطر بابستی گلدان را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید و البته که گیاه قادر به تحمل مقداری سایه نیز خواهد بود. همچنین در مورد دمای مورد نیاز فضای کشت نیز می توان گفت که بازه دمایی ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتی گراد ایده آل بوده و در غیر اینصورت با پژمردگی برگ های گیاه مواجه خواهید شد.

خاک:

به صراحت می توان گفت که بهترین خاک برای پرورش انار خاک قلیایی همراه با زهکشی خوب و سرشار از مواد غذایی ارگانیک است که PH آن نیز برابر ۷.۵ باشد. از آنجایی که بیشتر بستر های کشت دارای PH خنثی می باشند می توانید به منظور اصلاح اسیدیته خاک مقدار کمی پودر آهک یا سنگ آهک نیز به خاک اضافه نمایید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش انار

کوددهی:

درخت انار نیز مانند بسیاری از درختان دیگر نیاز به کود دهی منظم دارد و به همین خاطر توصیه می شود پس از اینکه انارها را درون گلدان کاشتید از کودهای ارگانیکی استفاده نمایید که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می کنند و در اختیار گیاه می گذارند. بهتر است گیاهتان را در طول فصل رشد با کودهای مایع رقیق ارگانیک هر چند هفته یک بار تغذیه نمایید.

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که برای انجام تعویض گلدان انار باید زمانی که گیاه دچار تنگی ریشه شده و فضا برای ریشه کوچک بود اقدام به تعویض گلدان آن کنید و درختتان را به گلدان یا یک سایز بزرگتر انتقال دهید.

راه های کاشت انار در گلدان

هرس کردن:

معمولا می توان انار را از دسته درختانی دانست که نیازی به هرس ندارند البته انجام هرس به فرم دهی و باروری بهتر گیاه کمک زیادی خواهد کرد. به همین خاطر برای انجام هرس بایستی در اواسط مرداد ماه این کار را انجام دهید. در ابتدا حدود چهار تا پنج شاخه از درخت انار را که در جهات مختلف رشد کرده اند و نسبت به تنه درخت زاویه بازی دارند را باقی می گذارند و بقیه شاخه ها قیچی می کنند. معمولا شاخه هایی که باقی می مانند حدودا دو سوم از بلندی آن ها را کوتاه خواهند کرد و همچنین تمام شاخه های خشکیده از روی درخت گرفته می شوند تا میوه ها فضای بیشتری برای رشد داشته باشند و همچنین در صورت تماس با آن ها آسیبی نبینند. به طور کلی درخت انار بایستی به گونه ای هرس گردد که از فرم گیری صحیح تنه آن و رشد آن در طول سال های اولیه کشت پیشگیری نشود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *