دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص سنگ پا و فایده های جالب استفاده از این سنگ های سنتی

  • ساناز براتی
  • ۲۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

سنگ پا نوعی سنگ آتشفشانی می باشد که نام علمی آن پومیس است، این سنگ دارای خواص مختلفی مانند رفع ترک پا، رفع موهای زائد بدن، افزایش قد، تنظیم کننده قند خون، نرم کننده پوست و حذف موهای زائد، درمان میخچه و پینه و رفع سیاهی زیر بغل می باشد.

سنگ پا یکی از انواع لوازم بهداشتی است که از اغلب داروخانه ها و مراکز فروش لوازم حمام می توان آن را تهیه نمود، سنگ پا در رنگ های مختلف سفید، قهوه ای، قرمز و مشکی دیده می شود، می توان سنگ پاهای طبیعی را در سواحل یونان به وفور دید، سنگ پا دارای خواص مختلفی می باشد که در این مطلب با آنها آشنا می شویم.

بررسی خواص سنگ پا

سنگ پا در واقع نوعیی سنگ آتش فشانی می باشد، زمانی که گدازه های آتش فشان به سرعت سرد می شوند و یا با آب برخورد می نمایند این نوع سنگ ها ایجاد می شوند. در زبان علمی به این سنگ، سنگ پومیس گفته می شود. سنگ پا کاملا سبک بوده و در عین حال خشن است به همین دلیل از آن به منظور تمیز کردن پوست و از بین بردن پوست های مرده و خشک شده در پا استفاده می شود. از زمان های دور تا کنون از سنگ پا در نظافت پا استفاده می شده است. سنگ پا ها می توانند مثل عامل کراتولیتیک عمل کنند و در از بین بردن لایه ضخیم پوست بسیار موثر باشند، این خاصیت از سنگ پا باعث می گردد تا برای لایه برداری پوست و رفع ترک های پا و بعضی از مشکلات پوستی از آن استفاده گردد.

سنگ پا و انواع خاصیت های آن

سنگ پا در بازار و فروشگاه ها در اندازه و شکل های مختلفی وجود دارند، همچنین می توان سنگ پا ها را در عطاری ها و فروشگاه لوازم بهداشتی تهیه نمود. در حال حاضر سنگ پا ها به شکل های مختلف در دسترس هستند و برخی از آنها دو طرفه بوده که یک طرف آن نرم بوده و برای قسمت های حساس پوست استفاده می شود و یک سمت آن زبرتر بوده و برای کف پاها استفاده می گردد. اغلب افراد برای تمیز نمودن پاهای خود از سنگ پا استفاده می کنند، اما باید بدانید که علاوه بر این سنگ پا دارای خواص دیگری نیز هست، که در ادامه مطلب به معرفی این خاصیت ها می پردازیم.

سنگ پا و خواص آن

برطرف کننده کوفتگی بدن و سردرد

از خواص سنگ پا می توان رفع کوفتگی و سردرد را عنوان کرد، با استفاده از سنگ پا چرم پاها تمیز می شود و در نتیجه در حین سنگ پا کسیدن به شکلی پاها ماساژ داده می شوند، که این کار باعث رفع خستگی و کوفتگی در پا می شود. بعلاوه به منظور رفع برخی از سردرد ها و برخی بیماری های مغزی سودمند می باشد زیرا مواد را از قسمت های بالاتر به سمت قسمت های بدن می کشاند، و اگر سنگ پا خشن تر هم باشد جذب مواد بیشتر خواهد شد، در واقع سنگ پا باید خشن و متخلل باشد تا کف پا و پاشنه به خوبی با آن مالیده و ماساژ داده شود.

بعضی از خواص سنگ پا

  •  آرون گروپس

برای داشتن پاهایی زیبا و همچنین آرامش بیشتر در طول هفته دو مرتبه از سنگ پا استفاده نمایید و بهتر است که زمان استفاده در زمان شب باشد تا بعد از گشیدن سنگ پا پوست بلافاصله استراحت کند. البته باید بدانید که باید از سنگ پاهای مخصوص و تمیز استفاده نمایید و سنگ پای خود را از هر آلودگی حفظ کنید چون ممکن است خرش هایی در کف پا وجود داشته باشند که باعث انتقال آلودگی به بدن شوند. در صورت داشتن بیماری پسوریازیس قبل از استفاده از سنگ پا با متخصص مشورت کنید زیرا این بیماری ممکن است با کشیدن سنگ پا تشدید گردد. افراد دچار این مشکل می توانند از ترکیبات کراتوایتیک که به نرم شدن لایه های کف پا کمک می کنند استفاده نمایند.

سنگ پا و ویژگی های آن

کمک کننده به تنظیم قند خون

شاید شنیده باشید که بیشترین مقدار انسولین در پاشنه پا وجود دارد، اما این موضوع تا کنون سندیت علمی نداشته و اثبات نشده است، اما افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند می توانند در طول روز به مدت ۱۰ دقیقه سنگ پا بزنند، این عمل باعث تنظیم انسولین خونشان می شود. بعلاوه اینکار باعث چربی سوزی بیشتر و تناسب اندام نیز خواهد شد.در افراد مبتلا به دیابت در قسمت پایینی پاها خون رسانی به خوبی انجام نمی گردد و از این رو باعث دچار مشکلاتی مثل ترک کف پا و … در پاها می شود، استفاده از سنگ پا باعث بهبود سیستم خون رسانی به پاها شده و به افراد دیابتی کمک زیادی می کند.

خواص متفاوت سنگ پا

کمک کننده به افزایش قد

از دیگر خواص سنگ پا می توان کمک به افزایش قد را نام برد. سنگ پا در افراد در حال رشد برای افزایش قد کمک زیادی می کند، این خاصیت به دلیل تحریک قده هیپوفیز مغز و تولید هورمون رشد می باشد. برای این منظور قبل از کشیدن سنگ پا، پاها را برای ۱۵ دقیقه در آب نمک قرار دهید و بعد سنگ پا بکشید.

بررسی خاصیت های سنگ پا

رفع ترک پا

از دیگر خواص سنگ پا می توان به رفع ترک پا اشاره نمود که عموما به خاطر همین خاصیت از آن استفاده می کنند. در برخی موارد پاشنه پا به دلایل مختلف مثل تغییرات آب و هوایی دچار آسیب و ترک خوردگی می شود. ترک باعث می شود تا زیبایی پاها از بین برود و در برخی موارد به دلیل درد مشکلاتی در راه رفتن ایجاد شود. وجود ترک در پاشنه پاها باعث ضخیم تر شدن پوست این قسمت نیز می شود، که به این پوست زخیم هیپراکراتوز گفته می شود. از سنگ پا می توان برای از بین بردن این لایه ضخیم و ترک های ایجاد شده در پا استفاده نمود. که در حال حاضر افراد به این منظور در حمام از سنگ پا استفاده می کنند. به منظور درمان ترک پا با سنگ پا به روش زیر عمل می کنیم:

  • مقداری آب در سطل بریزید و پاهای خود را در آن فرو ببرید، همچنین می توانید مقداری شامپو یا صابون به آب اضافه نمایید.
  • مدتی اجازه دهید تا پاهایتان در محلول آب و صابون باقی بماند تا کمی نرم شود.
  • پاهای خود از سطل خارج کنید و به آرامی کف پا را سنگ پا بکشید.

ویژگی ها و خاصیت های سنگ پا

برطرف کننده سلول های مرده پوست

خشک شدن بیش از حد پوست و خارش پوست نشان دهنده این هستند که سلول های پوست مرده اند، مراقبت های نادرست از پوست باعث این مشکلات می شود. برای از بین بردن سلول های مرده پوست می توانیم از روش ساده سنگ پا کشیدن استفاده نماییم. سنگ پا روشی موثر برای حذف سلول های مرده پوست می باشد. سنگ پا مانند یک لایه بردار عمل کرده و سلول های مرده را جدا می نماید.

بررسی ویژگی های سنگ پا

درمان کننده میخچه و پینه

از دیگز خواص سنگ پا بهبود میخچه و پینه پا می باشد. میخچه یا پینه پا در اثر فشار یا سایش پوست ایجاد می گردند و در بیشتر موارد پوست کف پا را درگیر می نمایند. استفاده ز سنگ پا برای کاهش میخچه و پینه مفید می باشد. به منظور استفاده از سنگ پا در ابتدا قسمت صدمه دیده پا را پماد سالیسیلیک اسید بزنید تا نرم شود. بعد سنگ پا را بر روی محل مورد نظر بکشید، در انجام اینکار احتیاط کنید و مراقب باشید .

آشنایی با خواص سنگ پا

از بین برنده موهای زائد

شاید برایتان عجیب باشد اما می توانید از خواص سنگ پا برای از بین بردن موهای زائد خود استفاده نمایید. در حال حاضر روش های مختلف پر هزینه ای برای برداشتن موهای زائد وجود دارند که اغلب با آنها آشنایی دارید که برخی نیز درد زیادی دارند. می توان با استفاده از سنگ پا در منزل موهای زائد بدن را از بین برد. برای اینکار در ابتدا پوستتان را در آب گرم به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه نرم نمایید و سپس شنگ پا را مرطوب نمایید، بعد بر روی پوست خود کمی صابون بمالید تا کف نماید، با استفاده از سنگ پا حرکات دورانی و فشار ملایم روی پوست خود ایجاد نمایید تا موها کنده شوند. پوست خود را بشویید و تا وقتی که تمام موهای زائتان از بین بروند این عمل را تکرار نمایید، در پایان پوست را با آب گرم بشویید تا موهای اضافه پاک شوند و بعد از آن از یک مرطوب کننده یا روغن مخصوص برای پوست خود استفاده کنید. در صورتی که سوزش یا ناراحتی در ححین انجام کار داشته باشید بهتر است دیگر ادامه ندهید. برای انجام این کار دلیل علمی مشخصی وجود ندارد ولی می تواند گفت که زبر و خشم بودن سنگ پا باعث می شود تا موها به آسانی بیرون کشیده شوند.

برخی از خاصیت های سنگ پا

برطرف کننده تیرگی زیر بغل

پوست زیر بغل به خاطر استفاده مکرر از تیغ های اصلاح، کرم های موبر و عطر های زیربغلی تیره می شود. با استفاده از روش های مختلف خانگی می توانید تیرگی زیر بغل را برطرف سازید، یکی از این روش ها استفاده از خواص سنگ پا می باشد، در حقیقت استفاده از سنگ پا به همراه صابون برای رفع تیرگی زیر بغل به حدی مفید است که در موارد بسیاری توصیه شده است. برای اثبات این خاصیت سنگ پا نیز سند علمی وجود ندارد، اما می توانید بدون نگرانی از این روش استفاده کنید.

خواص مختلف سنگ پا

درمان کننده خشکی پوست

یکی دیگر از خواص استفاده از سنگ پا رفع خشکی پوست و درمان آن می باشد. خشک شدن پوست می تواند به خاطر تغییرات آب و هوایی یا وجد سلول های مرده در پوست ایجاد شود. برای رفع خشکی پوست برخی اوقات نیاز است تا لایه برداری شود، همانطور که قبلا گفته شود می توانید با استفاده از سنگ پا عمل لایه برداری را انجام دهید. با استفاده از سنگ پا پوست نرمی داشته باشید، البته در این مورد یادتان نرود که بعد از استفاده از سنگ پا حتما از یک نوع مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

معرفی خاصیت های سنگ پا

استفاده درست از سنگ پا

برای استفاده صحیح از سنگ پا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • در ابتدا وسائل لازم برای کار را یک جا جمع آوری کنید، توجه داشته باشید که وسائل به ویژه آب و سنگ پا کاملا تمیز باشند.
  • محل مورد نظری که می خواهید از سنگ پا در آن ناحیه استفاده نمایید را حدود ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس نمایید، تا باعث نرم شدن پوست شود، به منظور نرم شدن بیشتر پوست می توانید از صابون یا روغن در آب استفاده کنید. اگر از سنگ پا برای آرنج، زانو و یا صورت استفاده می کنید بهتر است این کار را در زیر دوش آب گرم انجام دهید.

سنگ پا و انواع خاصیت های آن

  • همزمان با خیس کردن پوستتان، سنگ پا را نیز در آب گرم بخیسانید و هیچوقت از سنگ پای خشک روی پوست خود استفاده ننمایید. سنگ پای مربوط خیلی راحت روی پوست سر می خورد و خطر آسیب رسیدن به پوست را کمتر می کند.
  • حال محل مورد نظر که می خواهید از سنگ پا استفاده کنید را از آب و صابون خارج کنید و با ضربه های آهسته حوله آن را تا حدودی خشک نمایید، اگر فکر می کنید پوستتان هنوز به خوبی نرم نشده است قبل از خشک کردن اجازه دهید تا کمی دیگر نیز در آب بماند.
  • بعد از مراحل بالا سنگ پا را از آب گرم خارج نمایید و بعد خیلی آرام با حرکات دورانی آن را روی پوستتان بکشید. حرکات دورانی را دو تا سه دقیقه روی پوست تکرار کنید و پوست را ماساژ دهید. اگر در پوست خود حس درد داشتید یا احساس حساسیت نمودید، خیلی زود سنگ پا کشیدن را متوقف نموده و تکرار نکنید، زیرا ممکن است فشار زیادی به پوستتان وارد کرده باشید.

خاصیت های سنگ پا

  • درباره استفاده از سنگ پا، بر روی پاشنه پا، کناره های پا و دیگر قسمت های خشک در پاهای خود تمرکز کنید و دقت لازم را داشته باشید.
  • تا وقتی که پوست مرده کاملا از بین نرفته و پوست نرم زیری نمایان نشده باشد، همچنان از سنگ پا استفاده کنید.
  • بعد از مالش ملایم پوست در حدود ۲ تا ۳ دقیقه، پوست را با آب گرم بشوید. در صورتی که هنوز هم تکه های خشک شده از پوست وجود دارند این عمل را تکرار نمایید. در طول هفته می توان اینکار را چند بار انجام دهید تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید.
  • بعد از تمام شدن کار به منظور حفظ رطوبت پوست و برای نرم نگهدارشتن پوست، بر روی آن مرطوب کننده یا روغن بمالید. برای داشتن نتیجه بهتر می توانید بعد از مرطوب کردن پوست، جوراب مرطوب کننده بپوشید.

 

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *