دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آثار سرزنش کودک و پیامد های منفی که در پی دارد

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

آثار سرزنش بر روی کودک می تواند آثار مخربی باشد بسیاری از کودکانی که از سوی والدین خود طرد می شوند و مورد تحقیر و سرزشن های آن ها واقع می شوند درک درستی از توانایی های خود نخواهند داشت این دسته از کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند و اغلب به رفتارهای پرخاشگرانه نیز دچار می شوند این گونه از رفتارها می تواند در جامعه خطرات زیادی برای این دسته از کودکان داشته باشد.

سرزنش کردن کودکان دارای آثار مخربی است که می تواند از لحاظ روحی و روانی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد در این عمل هیچ نقطه مثبتی وجود ندارد و با توجه به آثار شومی که می تواند بر روی دیگران داشته باشد آسیب های روانی زیادی را به کودکان وارد می کند. این کار موجب می شود تا اعتماد به نفس پایین بیاید همچنین کم رویی و خجالت نیز از دیگر آثاری است که می تواند بر روی این فرزندان داشته باشد این رفتار از سوی والدین با نشانه های مختلفی همراه است که در این بخش می توانیم به آن ها اشاره کنیم. برخی از والدین نیز دارای رفتارهای خشن هستند و این رفتار موجب می شود تا فرزندان آن ها نیز تحت تاثیر قرار بگیرند بنابراین می توان گفت نقش پدر و مادر در تربیت فرزندان بسیار با اهمیت است باید در این مورد توجه داشته باشید که برخی از والدین به این رفتارهای اشتباه خود آگاه هستند اما نمی توانند به شیوه ای صحیح این نوع از رفتارها را تغییر دهند بنابراین در این بخش اشاره می کنیم که چگونه با این رفتارهای نادرست برخورد داشته باشیم و آن ها را اصلاح کنیم و به آثار مخرب سرزنش کودک نیز اشاره خواهیم کرد.

 

آثار سرزنش کردن کودک چیست؟

این رفتار می تواند به علت های مختلفی روی دهد اما به هر دلیلی باشد می تواند آثار منفی بر روی فرزندان دشته باشد بنابراین والدین باید از بروز آن خودداری کنند شیوه های جایگزینی دیگری نیز وجود دارند که می تواند برای برخورد با رفتارهای نادرست کودکان جایگزین شوند به عنوان مثال می توانید رفتارهای اصلاحی را برای فرزندان خود با استفاده از تذکرهای مثبت انجام دهید. با تذکر دادن مثبت هم می تواند کودک خود را متوجه امر کنید و هم می توانید رفتارهای او را به شکل اصولی تری اصلاح کنید. باید توجه داشته باشید که فرزند شما صرفا دارای رفتارهای منفی و مخرب نیست بلکه او می تواند رفتارهای مثبت و سازنده ای نیز داشته باشد بنابراین شما والدین باید عینک بدبینی خود را بردارید تا از این طریق بتوانید به ویژگی های مثبت فرزند خود پی ببرید.

سرزنش کودک چه عواقبی دارد

 

کودکان را به لجبازی وا می دارید:

یکی از اولین آثار مخربی که سرزنش کردن می تواند روی کودکان داشته باشد لجباز شدن آن ها است افرادی که مدام فرزندان خود را سرزنش می کنند آستانه تحمل فرزندان خود را کاهش می دهند در نتیجه موجب می شود تا فرزندان به لجاجت روی بیاورند. فرزندانی که با والدین خود لجبازی می کنند ممکن است رفتارهای متضاد و مخربی را از خودشان نشان دهند که در این صورت می تواند بر روی اخلاق و آینده آن ها تاثیرگذار باشد زمان هایی که فرزند شما رفتارهای لجبازانه از خود نشان می دهد ممکن است بی احترامی هایی میان رابطه شما صورت بگیرد که از این جهت توصیه می کنیم تا مانع بروز چنین رفتاری شوید. بسیاری از امامان نیز اشاره نموده اند که لجبازی کردن ممکن است آتش خشم کودکان را بیشتر کند بنابراین باید از این اتفاق خودداری کنید. شما برای درمان لجبازی کودکان باید از تکنیک هایی استفاده نمایید که در لینک نیز به آن ها اشاره می شود.

  •  آرون گروپس

سرزنش در کودکان

پررو شدن فرزندان:

میزان تاثیر پرخاشگری والدین بر کودک چقدر است؟ این سوال از سوی والدین بسیار مورد توجه است که در این بخش درباره آن توضیح می دهیم. از دیگر آثار این امر نیز می توان پرروتر شدن کودکان اشاره نمود همانطور که اشاره کردیم ممکن است در میان لجبازی ها کودک حرف هایی را به والدین بزند که موجب برداشته شدن احترام ها خواهد شد اگر والدین رفتارهای خود را مورد مدیریت قرار ندهند و نتواند در زمان بروز مشکلات و اختلاف ها کنترلی بر روی رفتارهای خود داشته باشند به اصطلاح فردی عجول می باشند که برای به ثمر نشستن کارها صبر ندارند همین رفتار در والدین موجب می شود تا کودکان نیز از آن ها الگو بگیرند. والدینی که صبور نیستند با دیدن کوچک ترین اشتباه و خطایی از سوی فرزندان خود واکنش نشان می دهند و موجب می شوند تا عزت فرزندانشان پایمال شود در بسیاری از آثار و کتاب ها عنوان شده است که والدین باید به عنوان یک الگو برای فرزندان خود عمل کنند.

سرزنش کردن کودک

پرخاشگری:

از دیگر پیامدهای نامناسبی که سرزنش کردن می تواند بر روی فرزندان داشته باشد می توان به پرخاشگری کردن اشاره نمود اغلب این کودکان زود عصبانی می شوند و از کوره در می روند زمانی که کودک تحقیر می شود قصد دفاع از خود را دارد و زمانی که می بیند دچار ناتوانی است به پر خاشگری روی می آورد. این دسته از کودکان اقتدار و اعتماد به نفس خود را زود از دست می دهند بنابراین می توان گفت که سرزنش کردن موجب می شود تا شما فرزندی عصبی داشت باشید که قدرت کنترل بر روی احساسات و هیجان های خود را ندارد و زود با مشکل مواجه می شود.

آثار سرزنش کودک

کم شدن قدرت فرزند:

از دیگر آثار سرزنش کردن کودک می توان به کم شدن قدرت او اشاره نمود کودکان با کم شدن قدرتشان نمی توانند درست اعتماد به نفس داشته باشند و فردی متکی به خود باشند از این رو با مشکلات متعددی مواجه می شوند به ویژه در جامعه نمی توانند بر مشکلات خود غله کنند و تصمیم گیری های درستی داشته باشند زیرا این دسته از کودکان فکر می کنند هیچ کاری را درست انجام نمی دهند و با مشکل ماجه می شوند. قدرت وحی از سوی خیلی از روانشناسان مورد توجه است زیرا کودک را پویا و با اعتماد به نفس بار می آورد متاسفانه در این دسته از کودکان اینگونه رفتارها کمتر به چشم می خورند.

همانطور که اشاره کردیم برای مقابله با مشکلات و خطاهای  فرزندان خود می توانید از راهکارهای مفید دیگری نیز استفاده کنید شما باید یک الگوی مناسب برای فرزندان خود باشید تا آن ها را ترغیب کنید خودشان به اشتباهاتشان پی ببرند و آن ها را بپذیرند در این صورت بدون وجود سرزنش می توانید فرزندی سالم و متکی به خود داشته باشید. راهکارهایی که در این بخش به آن ها اشاره کرده ایم می توانند در زمینه برخوردر صحیح با این دسته از کودکان کمک کننده باشند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *