دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان گازگرفتگی سگ و اقدامات فوری که در صورت گاز گرفته شدن انجام داد

  • ساناز براتی
  • ۳ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

برای درمان گازگرفتگی سگ در وهله اول باید محیط اطراف بیمار را ایمن نموده و زخم را ضد عفونی و پانسمان نمایید، سپس در صورت نیاز به واکسینه شدن یا بخیه زخم به پزشک مراجعه کنید.

در اغلب اوقات سگ ها به خاطر پرخاشگری گاز نمی گیرند بلکه به دلیل ترس گاز می گیرند، اگر بتوان حیوان را ایمن کرد می تواند امنیت اطرافیان را تضمین کرد. حال اگر فردی دچار گازگرفتی سگ شود باید خیلی زود اقدامات اولیه را انجام داد و گازگرفتگی سگ را درمان نمود.

روش درمان گازگرفتگی سگ

در حال حاضر برخی حوادث مثل گازگرفتگی سگ خیلی شایع نیست ولی جدی بودن این موضوع و مقدار حساسیت بالای آن باعث می شود تا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. باید بدانید که در زمان گازگرفتگی توسط سگ یا هر حیوانی باید چه اقداماتی انجام دهید و جان فرد دچار گازگرفتگی شده را مجات دهید و از ایتلا به هاری و مشکلات بزرگتر پیشگیری نمایید. باید بدانید که در زمان گازگرفتگی توسط سگ و بریدگی یک قسمت از بدن امکان دچار شدن به هاری و برخی بیماری های دیگر بسیار زیاد است. از این رو باید بتوانید خود را مصون نگه داشته و سریعا اقدامات درمانی لازم را انجام دهید. برای آشنایی با روش های درمان گازگرفتگی سگ در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

گازگرفتگی سگ و مداوای آن

درمان فوری

در زمان گاز گرفته شدن توسط سگ یا دیگر حیوانات باید قبل از هر عملی برای درمان فوری اقدام نمایید. در ادامه با اقدامات اولیه و فوری اینکار آشنا می شویم:

  • در وهله اول ایمن شوید، سگ یا بیمار را ایمن نمایید، یعنی یکی را از دیگری دور نمایید، سگ ها بیشتر در مواردی گاز می گیرند که قلمرو خود را در تهدید ببینند. اگر صاحب سگ در محل است به او اطلاع دهید تا سگ را بی خطر نماید، اگر اینگونه نیست و کسی وجود ندارد، بیمار را به محلی امن انتقال دهید و در زمان درمان مراقب باشید تا سگ دوباره حمله نکند و از این موضوع کاملا مطمئن شوید.
  • خونریزی را کنترل نمایید، در بیشتر موارد کنترل خونریزی می تواند همراه با ایمن سازی منطقه انجام گیرد به ویژه اگر بیمار خود بتواند بر محل گاز گرفته شده فشار وارد کند.
  • در صورتی که شما بیمار نیستید و مورد حمله قرار نگرفته اید، اقدامات احتیاطی جهانی را انجام داده و در صورتی که تجهیزات محافظتی وجود دارند از آنها استفاده نمایید.

اقدامات احتیاتی جهانی به اقدامات خاصی می گویند که متخصصان پزشکی به منظور کنترل عفونت انجام می دهند. به عبارتی اقدامات احتیاطی جهانی تکنیکی است که افراد به منظور کاهش خطر انتقال اچ آی وی و دیگر بیماری های عفونی از آن استفاده می نمایند.

  • در ادامه با رعایت مراحل مناسب، هر نوع خونریزی را کنترل نمایند. نباید از تورنیکت استفاده نمایید، تورنیکت در واقع نوار یا تسمه است که بر روی عضو بسته می شود تا مانع عبور جریان خون شود. فقط در زمانی که جریان خون شدید است و راه دیگری برای کنترل وجود نداشته باشد می توانید از تورنیکت استفاده کنید.
  • سپس بعد از کنترل کردن خونریزی، زخم را با استفاده از آب گرم و صابون تمیز نمایید. از تمیز نمودن داخل زخم هراس نداشته باشید و به خوبی آن را تمیز کنید. صابونی که زده شده را به خوبی بشویید تا بعدا زخم سوزش زیادی نداشته باشد.

گازگرفتگی سگ و روش درمان آن

  • زخم مورد نظر را با کمک یک دستمال تمیز یا باند خشک پانسمان کرده و پوشش دهید. همچنین می توانید قبل از بستن زخم از پماد آنتی بیوتیک استفاده کرده و روی زخم بمالید ولی پماد خیلی ضروری و واجب نیست.

بعد از بستن زخم ممکن است زخم دچار عفونت شود پس مراقب عفونت ها باشید، علائم عفونت شامل موارد زیر می شود:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

قرمزی، تورم، حرارت بالای بدن، چرک در محل زخم

گازگرفتگی سگ و روش مداوای آن

زمان مراجعه به پزشک

قبل از مراجعه به پزشک بهتر است با یک پزشک تماس بگیرید و شرح حال بیمار را توضیح دهید، در این صورت پزشک تشخیص خواهد داد که بیمار نیاز به ویزیت دارد یا خیر. در برخی موارد برای درمان گازگرفتگی سگ نیاز به مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد که این موضوع را پزشک تشخیص می دهد، این موضوع در مورد زخم های عمق بیشتر صدق می کند. سگ های ناشناس امکان انتقال هاری را به دنبال دارند، اگر سگ شناسایی نشود و صاحب مشخصی نداشته باشد و یا واکسیناسیون هاری برایش انجام داده نشده باشد، بیمار نیاز به مراقبت پزشکی و مراجعه به پزشک دارد. اگر هاری در انسان درمان نشود خطر مرگ را به دنبال دارد.

دوا و علاج گازگرفتگی سگ

همچنین در برخی موارد زخم نیاز به بخیه دارد، اگر لبه های زخم قادر به لمس نباشند و یا هر نوع خونریزی وجود داشته باشد، زخم نیاز به مراقب پزشکی دارد و باید به پزشک مراجعه کند. به منظور پیشگیری از عفونت و یا درمان آن ممکن است پزشک به مدت ۷ تا ۱۴ روز برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز نماید. پزشک ممکن است از بیمار بخواهد دو یا سه روز بعد مجددا به منظور بررسی نقاط آسیب دیده به او مراجعه کند.

درمان و علاج گازگرفتگی سگ

اقداماتی که پزشک انجام می دهد:

  • پزشک  به منظور برای تشخیص آسیب دیدگی رشته های عصبی، آسیب تاندون یا جراحت استخوان زخم را بررسی و معاینه می کند و علائم عفونت را نیز بررسی خواهد کرد.
  • پزشک محل گازگرفتگی سگ را برای درمان با محلول خاص شست و شو داده و در صورت نیاز بافت آسیب دیده را برمی دارد.
  • همچنین به منظور بستن جراحت ممکن است از بخیه استفاده شود، ولی در بیشتر موارد زخم باز نگه داشته می شود تا کاملا بهبود یابد، با این روش خطر عفونت کمتر خواهد شد.
  • تجویز آنتی بیوتیک برای پیشگیری از ابتلا به عفونت
  • در صورت گذشتن ۵ سال از نوبت واکس کزار ممکن است واکسن تجدید شود.

علاج گازگرفتگی سگ

شرایط پرخطر بعد از گازگرفتکی سگ

  • در صورتی که توسط سگ یا گربه گاز گرفته شوید و امکان عفونت بالا باشد باید به پزشک مراجعه کنید، در مورد زخم و خراش ساده نیاز به مراجعه به پزشک نیست.
  • اگر سگ دست یا پای فرد را گاز بگیرد و شکاف عمیقی به خاطر گاز ایجاد شود، شرایط پرخطر محسوب می شود.
  • در صورتی که مشکل دیابت، بیماری کبدی، ریوی، سرطان، ایدز و یا بیماری دیگری دارید که ممکن است توانایی شما را برای مقابله با عفونت کاهش دهد، در صورت گازگرفتگی سگ موقعیت پرخطر خواهد شد.
  • بعد از گاز گرفتگی سگ در صورت داشتن علائم مختلف عفونت مثل قرمزی و تورم، تب، افزایش حساسیت، ترشح چرک از زخم شرایط پرخطر بوده و نیاز به پیگیری پزشکی دارد.
  • در صورتی که خونریزی بعد از ۱۵ دقیقه فشار متوقف نشود یا احساس شکستگی استخوان دارید شرایط پر خطر است.
  • در صورت ایجاد آسیب به رشته های عصبی یا جراحات جدی دیگر شرایط پرخطر خواهد بود.
  • در صورتی که از آخرین بار تزریق واکسن کزاز فرد بیشتر از ۵ سال گذشته باشد، شرایط پرخطر است و امکان دارد بیمار نیاز به تزریق واکسن تقویت کننده داشته باشد.
  • در صورتی که حیوان و سک وحشی شما را گاز گرفته باشد شرایط خطرناک تر خواهد بود.

روش درمان گازگرفتگی سگ

عوارض احتمالی

گازگرفته شدن توسط سگ می تواند چندین عارضه در فرد ایجاد کند، این عوارض عبارتند از عفونت، هاری، آسیب عصبی یا عضلانی و موارد این چنینی که در ادامه به بررسی بیشتر آنها می پردازیم:

  • عفونت:

باکتری های مختلفی می توانند در دهان سک زندگی کنند، از جمله این باکتری ها می توان به استافیلوکوک، پاستورا، کاپنوسیتوفاگا اشاره کرد. در صورتی که توسط سگ گاز گرفته شوید، این میکروب ها می توانند وارد بدن شوند و ایجاد عفونت باکتریایی نمایند، احتمال مبتلا شدن به عفونت در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا به دیابت مبتلا هستند بیشتر است.

  • آسیب عصبی و عضلانی:

گاز گرفتگی عمیق می تواند سبب آسیب رسیدن به اعصاب، ماهیچه ها و رگ های خونی زیر پوستی گردد، این موضوع حتی در زمان هایی که زخم ظاهر کوچکی دارد نیز ممکن است ایجاد شود.

مداوای گازگرفتگی سگ

  • شکستگی استخوان ها:

گاز گرفته شدن توسط یک سگ بزرگ امکان دارد باعث شکافته شدن یا شکسته شدن استخوان ها به ویژه در ناحیه پا و دست ها گردد.اگر به شکسته شدن استخوان شک دارید از یک پزشک کمک بگیرید.

  • هاری:

هاری نوع بیماری ویروسی جدی است که به سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و مشکل ایجاد می کند. در صورتی که هاری درمان نشود در طی چند روز باعث مرگ بیمار خواهد شد.

مداوا برای گازگرفتگی سگ

  • کزاز:

کزاز بیماری است باکتریایی که در کشورهایی که به شکل مرتب مردم و کودکان واکسینه می شوند بسیار نادر است. بزرگسالان باید هر ۱۰ سال یکبار واکسن کزاز دریافت نمایند.

  • زخم:

در صورتی که گاز سگ باعث پاره شدن پوست شود، باعث ایجاد زخم می گردد، در اغلب موارد ظاهر زخم خفیف با گذشت زمان بهبود یافته و از بین می رود. اما زخم های بزرگ و زخم هایی که در نواحی قابل مشاهده وجود دارند را می توان با تکنیک های پزشکی مثل جراحی پلاستیک کمتر نمود.

درمان برای گازگرفتگی سگ

  • مرگ:

یکی از عوارض گازگرفتگی سگ در صورت عدم رسیدگی و درمان می تواند مرگ بیمار باشد، تعداد کشته شدگان ناشی از گاز گرفتن سگ در طی یک سال بسیار اندک است، در صورت بروز حدودا ۷۰ درصد از مرگ و میر مربوط به گاز سگ ها در کودکان کمتر از ۱۰ سال اتفاق افتاده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *