دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن آفت شپشک گل و گیاهان با راهکارهای خانگی و در دسترس

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰

بهتر است بدانید که معمولا شپشک ها به صورت توده هایی کرکی بر روی سطوح گیاه به وجود می آیند و خسارت زیادی به همراه دارند که به همین خاطر در این مقاله سعی داریم شما را با روش های از بین بردن آفت شپشک از گیاه آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی شپشک آردی یا شپشک سفید به صورت توده هایی پنبه ای و کرکی بر روی سطوح برگ ها یا ساقه های گیاه ظاهر می شود و معمولا به صورت شبه به وجود می آیند و مانند یک آتش پر مشعله در عرض چند روز تمام بخش های گیاه را درگیر خواهد کرد. به همین خاطر اگر زائده هایی سفید و شیری رنگ بر روی برگ ها و ساقه های گیاه خود مشاهده کردید بایستی به دنبال روش هایی برای از بین بردن آفت شپشک باشید.

از بین بردن آفت شپشک

بهتر است بدانید که شپشک ها معمولا قابل دیده شدن ماده است و این حشرات کوچک حدود ۲ سانتی متر طول بر اساس گونه هایشان چندین پا و دو دم دارند. شپشک های نر معمولا بالدار هستند و به ندرت بر روی گیاه مشاهده می شوند. در واقع گونه اصلی شپشک ها، شپشک دم بلند و شپشک مرکبات است که روش کنترل هر دو گونه کاملا مشابه هم هستند و هر دو نیز با مکیدن آب گیاه آن را نابود می کنند. این نوع آفت گیاه مانند آفات دیگر به برگ های تازه علاقه دارد و در طول زمان آسیب آن ها باعث زرد شدن و سرانجام افتادن برگ گیاه خواهد شد. همچنن این نوع آفت باعث افتادن میوه، گل و سبزیجات از گیاه اصلی می شود و در شرایط شدید ترشحان موم مانند آن ها باعث رشد قارچ هایی روی گیاه خواهد شد. شپشک های ماده اغلب تخم هایش را در لابه لای این ترشحات مومی پنهان می کند و تخم ها پس از گذشت ۱۰ روز به نوزاد تبدیل می شوند و در بخش های دیگر گیاه باقی می مانند و بعد از ۴ الی ۸ هفته به نوع بالغ تبدیل می شوند. جالب است بدانید که شپشک ها در واقع حشرات بدون بالی هستند که سروکله شان معمولا در محیط های گرم و مرطوب پیدا می شود و اغلب به صورت اضافات کرکی مانند و سفید رنگ بر روی برگ ها، ساقه و میوه گیاه ظاهر می شوند. این نوع آفت با مکیدن شیره و سایر ترشحات دیگر گیاه از بافت های مختلف آن تغذیه می کند و اگرچه آسیب شدیدی به گیاه وارد نمی کند اما می تواند موجب زرد شدن برگ ها شده و در صورت افزایش درگیری ظاهری کاملا ناراحت کننده و پژمرده به گیاه بدهد.

روش های از بین بردن آفت شپشک

خسارت آفت شپشک به گیاه:

توجه داشته باشید که هیچ یک از قسمت های مختلف گیاه از این آفت در امان نیستند و به همین خاطر اگر گیاه شما علائمی از مشکلات را نشان می دهد لازم است تا در ابتدا تمامی قسمت های مختلف گیاه مانند نواحی اتصال برگ ها به شاخه ها و یا شاخه ها با یکدیگر را به صورت کامل بررسی کنید و در ابتدا علائم وجود این آفات به شکل نواحی برآمده و سفید رنگ جلب توجه می کنند که بر روی ناحیه اتصال برگ ها به ساقه یا پهنک برگ و یا حتی در ناحیه اتصال ساقه به ریشه ها درست در قسمت زیرین خاک شکل می گیرند. می توانید حشرات و یا تخم های صورتی و نارنجی رنگ این آفات را در این پوشش پیدا کنید که با افزایش تعداد آن ها تولید عسلک افزایش پیدا کرده و باعث چسبناک شدن و شکل گیری قارچ های دوده ای خواهد شد. همچنین جالب است بدانید که انواع شپشک ها ریشه گیاه کاکتوس را مورد حمله قرار می دهند و علائم آن همانند نواحی سفید رنگ بر روی ریشه ها ایحاد می شوند که نشانه های رشد ناسالم و همچنین ضعف گیاه را نشان می دهد. اگرچه ممکن است بر روی برگسار های گیاهتان هیچ آفتی یدا نکنید اما لازم است تا ریشه آن را به خوبی بررسی کنید تا شاید بتوانید مجموعه هایی از شپشک ها را بر روی این قسمت های پیدا کنید.

خسارت های وارده به گیاهان آپارتمان

علل ابتلای گیاهان به شپشک ها:

توجه داشته باشید که شپشک ها می توانند بسته به دلایل متعددی در گیاهتان بروز کنند که در ادامه برخی از آن ها را بیان کرده ایم:

آوردن گل ها و محصولات تازه کشاورزی به داخل خانه

  •  آرون گروپس

بردن گیاهتان در خارج از خانه

اضافه کردن گیاهی جدید بدون اینکه از حضور شپشک ها در آن آگاه باشید

استفاده از خاک آلوده هنگام تعویض گلدان

علل ابتلا گیاهان به شپشک

راه های از بین بردن آفات شپشک:

بهتر است بدانید که راحت شدن از شر شپش ها و همچنین دفع آفات گیاهان آپارتمانی در واقع امری سخت اما ممکن است. به گونه ای که پیش از شروع بایستی بدانید رفع شپشک گیاه خسته کننده است و به همین خاطر بایستی به اندازه کافی شکیبایی به خرج بدهید. در ادامه به بیان راهکارهایی ساده و مفید برای از بین بردن آفت شپشک در گیاه پرداخته ایم که می توانید از آن ها بهره بگیرید:

استفاده از الکل و پنبه:

در ابتدا بایستی یک پنبه یا گوش پاک کن را به الکل آغشته نمایید و با آن تمامی نقاط درگیر شده گیاه را به خوبی تمیز کنید. از آنجایی که شپشک ها تمایل دارند در میان سطوح مختلف گیاه مخفی شوند پس نباید از یاد ببرید که گیاه را با دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که تمام مکان های حضور این آفت را کاملا تمیز کرده اید. توجه داشته باشید که در صورت لزوم می توانید هر چند روز یک مرتبه این عمل را انجام دهید تا گیاهتان عاری از آفت شپشک گردد.

اسپری کردن محلول صابون:

بهتر است بدانید که صابون شپشک ها را خفه می کند و به همین خاطر پیشنهاد می شود یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را درون یک لیتر آب حل کنید و تمامی بخش های گیاه را با آن اسپری نمایید. توصیه می شود پیش از اسپری کردن حتما آن را بر روی یک برگ امتحان کنید. چنانچه احساس کردید نیاز است گیاه باز هم تحت این روند درمانی قرار بگیرد می توانید هر چند روز یک مرتبه این روند را انجام دهید.

روش های دفع آفت شپشک

استفاده از روغن چریش:

توجه داشته باشید که روغن چریش یک روغن کاملا طبیعی و همچنین غیر سمی است که از درخت گیاه چریش گرفته می شود. این گیاه درمانی علاوه بر قطع نمودن چرخه رشد و تکثیر آفات خاصیت دافعه نیز دارد و آثار منفی ناشی از حشرات و آفات را نیز از بین خواهد برد. همچنین که استفاده از آفات کش های مختلف نیز می تواند به شما در روند از بین بردن آفت شپشک کمک زیادی کند.

به طور کلی اگر به صورت مداوم شاهد حضور آفت شپشک و سایر آفات بر روی گیاه خود هستید توصیه می شود هر ۱ الی ۲ هفته یک مرتبه به گیاه روغن چریش اسپری نمایید. این روغن کاملا طبیعی و ایمنی خواهد بود وقادراست تمامی آفات را از گیاه شما دور سازد. همچنین راه دیگر برای جلوگیری از شپشک ها کمک گرفتن از حشره کش های خانگی مخصوص پیشگیری آفت است زیرا این محلول ها حشرات را از اطراف گیاه پراکنده کرده و عطر خوبی نیز دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *