دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

افسردگی زمستانی چه دلیلی دارد و چطور درمان می شود؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ دی ۱۳۹۹
  • ۰

افشردگی زمستانی نمونه ای از افسردگی های فصلی است در این نوع از افسردگی فرد با فرا رسیدن فصل خاصی از سال به ویژه فصل های سرد سال که به کم نوری و بلند شدن شب همراه است نشانه هایی از افسردگی را بروز می دهد که راهکارهای درمانی آسانی دارند و فرد می تواند به راحتی درمان شود بنابراین در این مقاله به بررسی آن می پردازیم.

همانطور که می دانید افسردگی ها دارای دامنه های گوناگونی هستند و ریشه در عوامل متعددی می توانند داشته باشند به ویژه در سال های اخیر که علم روانشناسی در زمینه ریشه یابی های افسردگی تحقیقات زیادی انجام داده است نشان داده است که این اختلال از عوامل متعددی می تواند سرچشمه بگیرید این عوامل گاهی ریشه در مسائلی جزئی دارند که می تواند فرد را به هم بریزد به سوی انزوا بکشاند. یکی از انواع این اختلال ها افسردگی زمستانی است شاید تاکنون شما نام این اختلال را نشنیده باشد این نوع اختلال با سرد شدن هوا و کم شدن نور خورشید ارتباط مثبتی دارد برخی از افراد با فرا رسیدن فصل سرما دچار افسردگی می شوند و به انزوا روی می آورند. این نوع از افسردگی در فصل پاییز نیز می تواند شایع باشد در بیشتر کتاب های روانشناسی نام این اختلال را اختلال خلقی فصلی نامیده اند و نشان داده شده است که تعداد زنان مبتلا به این نوع اختلال بیشتر از مردان می باشد اغلب افرادی که به این اختلال دچار می شوند دوست دارند تا فضای اطراف آن ها همواره گرم باشد، درختان سرسبز باشند، گشت و گزارها به راه باشد و به همین خاطر است که با فرا رسیدن فصل سرما احساس تنهایی و دلتنگی می کنند.

درباره افسردگی زمستانی چه می دانید؟

همانطور که اشاره کردیم در بلیشتر نقاط دنیا این نوع از افسردگی را با عنوان افسردگی فصلی می شناسند به همین خاطر است ممکن است عده ای نیز در فصل های پاییز دچار این اختلال شوند. این دسته از افرا از تاریک شدن هوا احساس خوبی دریافت نمی کنند و در فصل های سرما نیز به دلیل زود تاریک شدن هوا این افراد به افسردگی دچار می شوند آن ها با فرا رسیدن این فصل شادابی و نشاط خود را از دست می دهند و مدام حالت بی قراری و غم و اندوه دارند.

 افسردگی زمستان چیست

ریشه اصلی این نوع از افسردگی می تواند در تغییرات خلق و قویی فرد باشد زیرا در این فصل خلق و خوی فرد دچار تغییراتی می شود همچنین در برخی از تحقیقات نیز نشان داده شده است که کم شدن نور و عدم تابش آن به چشم موجب می شود هورمون های بدن دچار اختلالاتی شوند. شما می توانید راز راهکارهای درمان افسردگی خفیف نیز برای این اختلال بهره بگیرید.

این نوع افسردگی چه نشانه هایی دارد؟

این نوع افسردگی شاید چندان جدی نباشد اما در فصل های سرما و تا زمان فرا رسیدن بهار و تابستان ممکن است با فرد باشد زیرا فرد از هوای سرد و برف و باران خاطرات خوبی ندارد و یا اینکه با رسیدن این فصل دچار دلتنگی می شود. این دسته از افراد دارای نشانه های رایجی هستند اغلب آن ها غمگین می شوند، اشتهای غذا خوردن ندارند، احساس خستگی مفرط دارند، بیشتر اوقات را می خوایند، در تمرکز کردن دچار مشکل می شوند، اندوه زیادی را به همراه دارند و از سوی دیگر نیز تحریک پذیری عصبی بالایی دارند و به سرعت ناراحت می شوند.

درمان افسردگی زمستانی

چه شیوه هایی درمانی برای این افسردگی وجود دارد؟

برخی از روانشناسان عقیده دارند که افسردگی زمستانی از سایر اشکال افسردگی مجزا است زیرا این نوع از افسردگی با فرا رسیدن فصل خاصی از سال شروع می شود و با پایان این فصل اتمام می باشد. افرادی که دچرا این افسردگی می شوند دارای اختلالات شدیدی نیستند و می توانند کارهای روزمره خود را به راحتی انجام دهند از سویی این دسته از افراد نشانه های شدیدی ندارند و در صورتی که تحت نظر پزشک باشند می توانند به راحتی بر افسردگی خود غلبه کنند. برخی از پزشکان از شیوه های دارو درمانی نیز برای رفع این مشکل استفاده می کنند همچنین در سال های اخیر با انجام برخی از تحقیقات نشان داده می شود که نور درمانی نیز در این زمینه موثر است.

  •  آرون گروپس

۱- دارو درمانی:

یکی از شیوه های درمانی که برای مقابله با افسردگی زمستانی از آن استفاده می شود دارو درمانی است تجویز برخی از داروها تحت نظر پزشک می تواند به کاهش روند این بیماری کمک کند عمدتا داروهای ضد افسردگی برای این دسته از افراد تجویز می شود این داروها حتما باید تحت نظر پزشک معالج مصرف شوند. همچنین درمان افسردگی بدون دارو نیز امکان پذیر است که مراحل طولانی تری دارد.

افسردگی در فصل سرما

۲- روان درمانی:

شیوه های روان درمانی نیز باید تحت نظر پزشک صورت بگیرند در این شیوه ها فرد معالج کمک می کند تا فرد با یک سری از فعالیت های روانشناختی بتوند بر مشکلات روحی و روانی خود غلبه کند و آن ها را تحت کنترل خود در بیاورد. در این رستا یکی از شیوه های جدید نیز به کار می رود که نسبتا موثر واقع شده است شیوه نور درمانی یکی از شیوه های جدید برای حل این اختلال است در این شیوه یک منبع نوری قوی در محیط کاری، خانه و یا اتاق فرد قرار داده می شود که کمبودهای نوری در این فصل را برطرف می کند و می تواند برای کاهش این اختلال مفید باشد.

۳- فعالیت بدنی:

فرا رسیدن فصل زمستان اغلب با کم تحرکی مواجه است اغلب افراد در این فصل گروه های دوستانه ندارند، کمتر به پارک می روند، کمتر پیاده روی می کنند و مدام در خانه می مانند به همین خاطر است که خیلی از آن ها دچار اندوه و غم می شوند. اما برای غلبه بر این مشکل توصیه می شکنیم تا فعلالیت های بدنی خود را در این فصل افزایش دهید به کارهای عقب افتاده خود رسیدگی کنید و کارهایی که به آن علاقه دارید را انجام دهید عکاسی، نوشتن، نقاشی و سایر فعالیت های مفید در این فصل ها می تواند روحیه شما را تقویت کند.

چرا در زمستان افسرده می شویم

راهکارهای  درمان بی حوصلگی نیز می تواند در این زمینه ها بسیار موثر باشد. افرادی که به ان نوع از اختلال دچار می شوند نباید نگرانی داشته باشند این نوع اختلال اغب فصلی است و ریشه در تغییرات خلق و خویی فرد دارد و با یک برنامه ریزی درست در این فصل و کنترل بیشتر بر روی خلقیات می توانند آن را کنترل کنند و نشانه های آن را کاهش دهند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *