دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی جیلی gc6 یک خودرو چینی با فروشی نه چندان موفق!

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در سال ۱۳۹۶ خودرو جیلی gc6 در دو تیپ اگسلنت و الیت به بازار کشور وارد شد که تا سال  ۱۳۹۸ نیز عرضه آن ادامه داشت. اما این خودروی چینی به نوعی اقتصادی چه در داخل چین و چه کشور ما با استقبال چندانی روبرو نشد. برای آشنایی بیشتر با جیلی gc6 در این مطلب به بررسی کامل این خودرو می پردازیم. همراه ما باشید.

خودرو جیلی gc6 یکی از محصولات ناموفق شرکت چینی جیلی می باشد که نتوانست چه در بازار چین و چه بازار کشور ما مورد توجه قرار گیرد و فروش موفقی را تجربه کند. این خودرو در بازار ایران در دو تیپ اگسلنت و الیت یافت می شود که نسخه اگسلنت در حقیقت مدل فیس لیفت جیلی gc6  می باشد.

آشنایی و بررسی خودرو جیلی gc6

 

با توجه به این که کمپانی جیلی یکی از موفق ترین خودروسازان چینی در بازار های جهانی به شمار می رود و محصولات مدرن و با کیفیتی را روانه بازار کرده است ولی آنچنان که باید در بازار ایران با موفقیت روبرو نشده است. خودرو جیلی gc6 یکی از محصولات ناموفق این کمپانی در بازار ایران محسوب می شود که از سال ۱۳۹۶ به بازار ارائه شده و تا سال ۹۸ نیز عرضه آن ادامه داشت ولی به خاطر فقدان مزیت خاص نسبت به رقبایش و قیمت گذاری غیرمنطقی نتوانست در ایران مورد توجه قرار گیرد. البته این خودرو در بازار چین و دیگر بازارهای خارج از چین نیز نتوانست فروش موفقی را تجربه کند و با وجود این که در سال ۲۰۱۴ وارد بازار شده اما بعدها کمپانی جیلی تصمیم گرفت تولید آن را متوقف سازد.

جیلی gc6 در بازار ایران در در دو تیپ اگسلنت و الیت یافت می شود که نسخه اگسلنت (سال ۲۰۱۵) در حقیقت مدل فیس لیفت آن می باشد. ناگفته نماند این خودرو از سال ۲۰۰۶ روی خط تولید قرار گرفته و با نام MK نیز شناخته می شود و عرضه آن در کشور ما با شروع مجدد تحریم های اقتصادی همراه شد. در ادامه به بررسی همه جانبه جیلی gc6 می پردازیم تا با این خودروی چینی بیشتر آشنا شوید.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی خودرو جیلی gc6 می توان گفت طراحی بسیار ساده آن لادای روسی را تداعی می کند و آنچنان جذابیت خاصی ندارد اما با توجه به اقتصادی بودنش نسبت به رقبای هم رده ایش اندک طراحی به روزی دارد. که در نسخه اگسلنت اینگونه بوده وگرنه طراحی چهره جیلی gc6 الیت اصلا جذاب به نظر نمی رسد. در نمای جلویی نسخه اگسلنت gc6 برخی تغییرات ظاهری از جمله در چراغ های جلو و عقب، سپرها و فرم جلوپنجره مشاهده می شود که تا حدودی بر جذابیت خودرو افزوده اند.

  •  آرون گروپس

در بررسی نمای جانبی نیز در فرم آینه تغییر ایجاد شده و روی دستگیره ها هم نوار کرومی باریکی کشیده شده است.

در نمای عقب اثری از زیبایی های نمای جلویی مشاهده نمی شود و چراغ ها در فاصله دوری نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند و فقط یک نوار کرومی روی درب صندوق عقب دیده می شود. ضمنا چرخ ها هم ۱۵ اینچی هستند. با توجه به همه تلاش های جیلی برای مدرن و جذاب ساختن این نما اما این قسمت از خودرو احتمالا نارضایتی بیننده را به همراه خواهد داشت.

ابعاد جیلی gc6 به ترتیب در طول ،عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب برابر با ۴۳۴۲، ۱۶۹۲، ۱۴۳۵ و ۲۵۰۲ میلی متر می باشد و ورن آن هم حدود ۱۱۳۲ کیلوگرم است که نسبت به جک j4 و رنو سیمبل کوچکتر است. از آنجایی که جیلی طراحی gc6  را با الهام از خودرو تویوتا ویوس انجام داده است فرم کلی درب ها، سقف، سپر و کاپوت شباهت های زیادی با یکدیگر دارند و با توجه به این که gc6 در کلاس سدان های ساز کوچک(ساب کامپکت) قرار دارد به طراحی جذاب و گیرا نیاز داشته تا بتواند مخاطب را به خود جذب کند.

طراحی داخلی

از آنجا که این خودرو به نوعی اقتصادی محسوب می شود از این رو نمی توان انتظار داشت در آن از متریال باکیفیت استفاده شده باشد. بررسی ها نشان می دهد جیلی gc6 در نسخه الیت از این قاعده مستثنی نبوده و متریال به کار رفته درون کابین خودرو کیفیت آنچنان بالایی ندارند و حس یک خودرو ارزان قیمت و اقتصادی را القا می کند ولی در مقایسه با رقبای ایرانی احتمالا یک پله بالاتر قرار دارد.

طراحی داخلی تیپ اگسلنت اندکی بهتر از الیت بوده و در این نسخه ها بکارگیری تریم دو رنگ، بهبود طراحی کنسول مرکزی، تغییر فرم غربیلک فرمان، اضافه شدن سانروف و افزایش تزئینات کرومی فضای داخلی این سدان چینی جمع و جور را عامه پسندتر ساخته است. کابین خودرو فضای کافی برای چهار سرنشین داشته ولی ممکن است سرنشینان عقب اندکی با محدودیت جا روبرو شوند. صندلی ها نیز در این رنج قیمتی خودرو ارگونومی بسیار خوبی داشته و در مقایسه با رقبا راحتتر هستند.

امکانات و تجهیزات

بررسی ها نشان می دهد جیلی gc6 در نسخه الیت از لحاظ امکانات رفاهی وضعیت چندان مناسبی نداشته ولی در نسخه اگسلنت به ویژه در تیپ فول امکانات بیشتری وجود دارد تا جذابیت خودرو برای مشتریان افزایش یابد. در نمونه فول مدل اگسلنت آپشن هایی مانند مانیتور ۸ اینچی لمسی، سنسور پارک عقب، سانروف، تنظیم دستی صندلی های جلو در چهار جهت، تهویه مطبوع خودکار، فرمان هیدرولیکی، شش اسپیکر، بلوتوث، آینه های جانبی برقی همراه با گرمکن و … مشاهده می شود و در مجموع سطح آپشن های جیلی gc6 مناسب ارزیابی می شود.

پیشرانه

عمدتا خودروهای چینی از پیشرانه های ۱.۵ لیتری بهره می گیرند و جیلی gc6 نیز با پیروی از این رویه از پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر بهره می برد که قادر است نیرویی برابر با ۱۰۵ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۴۵ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه را تولید کند که این نیرو از طریق دو نوع جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتومات (تولید شرکت jatco )به چرخ های جلو منتقل می شود.

از نظر میران نیروی تولیدی پیشرانه می توان جیلی gc6 و تندر ۹۰ اتومات را مشابه دانست ولی شتاب صفر تا صد حدودا ۱۳.۵ ثانیه ای در جیلی gc6 موجب می شود این خودرو چابکی به مراتب کمتری از محصول رنو داشته باشد. تندر ۹۰ در حدود ۱۱.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. ضمنا مصرف ترکیبی جیلی gc6 در هر صد کیلومتر ۶ لیتر بوده که نسبت به تندر ۹۰ اتومات با مصرف ۸.۳ لیتر مصرف اقتصادی تر و بهینه تری محسوب می شود. همچنین ظرفیت باک جیلی gc6 برابر با ۴۵ لیتر بوده و ترمز در هر چهار چرخ دیسکی است.

بررسی ایمنی

همانطور که پیشتر اشاره شد جیلی gc6 در کشور سازنده به اسم جیلی MK شناخته می شود. بنا بر اعلام رسمی موسسه انکپ استرالیا در بررسی جیلی MK در سال ۲۰۱۱ این خودرو موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است. از معدود تجهیزات ایمنی این خودرو دو کیسه هوا،  کمربند ایمنی پیش کشنده، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم نیروی ترمز (EBD) می باشد.

کیفیت رانندگی

یکی از مزیت های محصولات شرکت جیلی کیفیت سواری خودروهای آن می باشد و جیلی gc6 نیز در مقایسه با رقبای ایرانی خود می تواند سواری نرمتر و بی دغدغه تری را به ارمغان آورد. عایق بندی تقریبا خوب خودرو موجب می شود در دورهای پایین صدای اضافی کمتری وارد کابین شود و سرنشینان آرامش بیشتری را تجربه کنند. تعویض دنده به نرمی صورت گرفته ولی برخی ناهماهنگی بین موتور و گیربکس نیز قابل توجه می باشند به ویژه اگر برای مسافرت طولانی از خودرو بهره بگیرید فقدان دنده ۵ به خوبی در گیربکس ۴ سرعته جیلی gc6 احساس می شود. از نظر شتابگیری و چابکی نمی توان روی خودرو حساب ویژه ای باز کرد و در حقیقت از محصولی نظیر تندر ۹۰ اتومات نیز کندتر می باشد. از مزیت های جیلی gc6 می توان به ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین اشاره کرد که موجب می شود هنگام عبور از سرعت گیر یا ناهمواری های جاده احتمال برخورد با زمین در کمترین حالت خود قرار گیرد. ضمنا باید اشاره کرد که در نسخه سدان ترمزهای دیسکی عملکرد خوبی داشته و در سرعت های بالا کنترل خودرو راحتتر صورت می گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *