دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصرف کرفس در بارداری مجاز است یا ممنوع؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

کرفس یک نوع سبزی پرخاصیت و مفید بوده که مصرف آن برای تمامی افراد بخصوص زنان باردار توصیه می شود. بر همین اساس در این مطلب به ارائه میزان امنیت مصرف کرفس در بارداری و خواص درمانی و عوارض جانبی این سبزی پرداخته ایم.

کرفس یکی از انواع سبزیجات خوشمزه می باشد که دارای خواص فراوانی بوده و در تهیه بسیاری از غذاها و سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. کرفس به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و نداشتن چربی مصرف آن برای تمامی رده های سنی به ویژه برای خانم های حامله مفید و مناسب می باشد. بدین منظور سعی داریم در این مطلب شما عزیزان را با فواید خوردن کرفس در بارداری آشنا کرده و مجاز یا منع مصرف بودن این سبزی را در این دوران بررسی کنیم.

آشنایی با فواید و عوارض جانبی کرفس در بارداری

با وجود این که برخی از منابع خوردن کرفس در بارداری را خطرناک و منجر به سقط جنین تلقی می کنند اما گاهی پزشکان تغذیه خوردن این سبزی پرخاصیت را در دوران بارداری برای حفظ سلامتی مفید و موثر می دانند که البته باید در خوردن آن افراطی صورت نگیرد چرا که مصرف بیش از حد باعث بروز عوارضی برای مادر و جنین خواهد شد، بنابراین توصیه می شود تا جایی که امکان دارد در مصرف آن احتیاط شود.

خواص خوردن کرفس در بارداری

خوردن این سبزی در زمان بارداری کاملا بی خطر بوده ولی باید قبل از مصرف آن را به طور کامل و خیلی خوب بشویید. کرفس نشسته امکان دارد که محتوی سموم دفع آفات و باکتری های مختلفی باشد که در نتیجه در دوران حاملگی فرد را به بیماری های خطرناک غذایی دچار کند. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف این سبزی با پزشک خود مشورت نمایید.

خواص درمانی کرفس در دوران حاملگی :

در صورتی که کرفس را به میزان متعادلی در دوران حاملگی مصرف نمایید نه تنها برای شما مضر نمی باشد بلکه فواید فراوانی نیز برای مادر و جنین دارد. در ادامه به معرفی برخی از این خواص کرفس اشاره خواهیم کرد.

تنظیم نمودن فشار خون :

کرفس حاوی مواد شیمیایی مختلف و ارگانیک همچون فتالید می باشد که در کاهش هورمون استرس موثر می باشد. این سبزی در واقع رگ های خونی را باز کرده و به طریقی باعث بهبودی جریان گردش خون می شود و میزان فشار خون را کاهش می دهد و بدین ترتیب میزان خطر بیماری های مختلفی همچون ناراحتی های قلبی، تصلب شرایین و سکته را کاهش می دهد.

آیا مصرف کرفس در حاملگی موجب سقط جنین می شود ؟

  •  آرون گروپس

جلوگیری از ایجاد سرطان :

کرفس غنی از مواد مختلفی همچون پلی استیلین ها، فتالیدها و فلاونویدها می باشد که در واقع باعث کمک به جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان شده و همچنین به نوعی باعث سم زدایی مواد سرطان زا می گردد. ماده دیگری که در کرفس موجود می باشد کومارین بوده که کیفیت سیستم گلبول های سفید را بهبود می بخشد و خطر مبتلا شدن به سرطان را در دوران حاملگی به حداقل می رساند. از طرفی دیگر آنتی کسیدان های موجود در کرفس باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد شده و نقش موثری در حفاظت از سلول ها و ارگان های بدن در برابر آسیب های احتمالی دارد.

خوردن بیش از حد کرفس در حاملگی

کاهش میزان کلسترول :

فتالیدهای موجود در کرفس نقش موثری در ترشح صفرا داشته که به این طریق در کاهش میزان کلسترول در دوران حاملگی کمک کننده می باشد. هنگامی که میزان کلسترول در سطح پایینی باشد از انباشته شدن پلاک در دیواره رگ ها ممانعت خواهد کرد. به همین دلیل کرفس برای تقویت و بهبود سلامتی قلب بسیار مفید می باشد. فیبر موجود در کرفس نیز در تنظیم کلسترول خون موثر بوده و موجب بهبودی اجابت مزاج می شود.

افزایش دفع ادرار :

کرفس در واقع منبعی سرشار از مواد معدنی همچون سدیم و پتاسیم می باشد که تعادل مناسبی در میزان مایعات موجود در بدن در هنگام حاملگی ایجاد می کند. این سبزی یک نوع ادرار آور طبیعی بوده و موجب دفع آب اضافه موجود در بدن می شود و به طریقی باعث ممانعت از انباشته شدن آب در بدن فرد در زمان حاملگی می شود.

آرام کردن اعصاب :

کرفس حاوی مقداری کلسیم بوده که در آرامش بخشیدن به اعصاب فرد در زمان حاملگی بسیار کمک کننده می باشد و در نتیجه باعث سلامتی و تقویت سیستم عصبی فرد خواهد شد.

فواید خوردن کرفس در دوران حاملگی

تقویت سیستم ایمنی :

بهتر است بدانید که ویتامین C سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به سرماخوردگی را در دوران حاملگی به حداقل می رساند. همینطور کرفس حاوی مقداری آنتی اکسیدان می باشد که باعث بالا رفتن میزان ایمنی بدن می شود و از این طریق باعث حفاظت فرد در مقابل بیماری های مختلفی می شود.

افزایش سلامت مفاصل :

با توجه به این که کرفس دارای خاصیت ضد التهابی می باشد در نتیجه میزان درد و تورم مفاصل را در دوران بارداری کاهش می دهد. همچنین کرفس از تجمع کریستال های اسید اوریک در دور اطراف مفاصل ممانعت کرده و در نتیجه میزان درد و ناراحتی را به حداقل می رساند. کرفس حاوی مقدار زیادی کلسیم نیز می باشد که باعث مقاومت استخوان ها و سلامت آن ها می شود و همین طور در بازسازی بافت ها در مفاصلی که دچار التهاب شده اند تاثیر گذار می باشد.

فواید مختلف خوردن کرفس در حاملگی

عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه کرفس در دوران حاملگی :

با وجود این که استفاده از کرفس حساسیتی ندارد ولی در بعضی از مواقع خوردن آن همانند حساسیت به بادام زمینی موجب واکنش آلرژیک شدیدی می شود. چنانچه فردی که به کرفس آلرژی دارد در معرض روغن آن قرار گرفته شود احتمال دارد که خطرات جانبی مرگباری را برای او به همراه داشته باشد. تخم کرفس شامل بالاترین میزان حساسیت می باشد که در زمان پخت از بین نمی رود، بنابراین افرادی که از حساسیت غذایی برخوردار می باشند باید به طور کلی از خوردن کرفس خودداری کنند.

عوارض جدی مصرف کرفس در حاملگی

باید این نکته را در نظر داشته باشید که خوردن بیش از حد کرفس و آب کرفس احتمال دارد که موجب سقط شدن جنین شود ولی خوردن آن به  میزان کمی در هفته به صورت غذا یا همراه با سالاد نگران کننده نخواهد بود. چرا که این مقدار از مصرف کرفس در دوران حاملگی قطعا زیانی ندارد و آسیبی به سلامت جنین وارد نخواهد کرد. ولی تا جایی که امکان دارد از خوردن بیش از اندازه کرفس و آب کرفس به ویژه در سه ماهه اول حاملگی پرهیز نمایید.

بنابراین نتیجه خواهیم گرفت که با وجود فواید زیادی که کرفس دارد اما شبهاتی در این زمینه وجود دارد که اظهار دارد مصرف بیش از حد کرفس موجب نقص عضو و سقط جنین در دوران حاملگی خواهد شد به همین دلیل توصیه می شود که تا جایی که امکان دارد در مصرف آن تعادل را رعایت نمایید و در مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید.

عوارض خوردن کرفس در بارداری

در این مطلب شما عزیزان را با فواید و عوارض خوردن کرفس در بارداری آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و توضیحات بیان شده برایتان مفید بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *