دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

سیب زمینی برای کودکان از چه سنی و تا چه میزان؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ دی ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که طرز تهیه سیب زمینی برای کودکان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی به تهیه این ماده غذایی خوشمزه بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید سیب زمینی یک ریشه خوراکی است که در اغلب نقاط مختلف جهان برای تهیه انواع مختلف وعده های غذایی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی که یک منبع عالی غذایی برای بهبود روند رشد محسوب می شود می توانید از آن در وعده های غذایی کودک خود نیز با اطمینان خاطر استفاده نمایید.

میزان مفید مصرف سیب زمینی برای کودکان

بهتر است بدانید که در واقع سیب زمینی برای کودکان یک منبع غنی از کربوهیدرات ها و بتا کاروتن ها می باشد که به همین خاطر می توان ادعا کرد این گیاه می تواند یک منبع عالی غذایی برای بهبود روند رشد و حفظ سلامت فرزند شما باشد. از آنجایی که سیب زمینی غنی از مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم و ویتامین های A، B و C می باشد بسیاری از مادران علاقه مند به اضافه کردن این ماده غذایی به رژیم روزانه فرزند خود هستند. به طور کلی مانند هر ماده غذایی جدید قرار دادن سیب زمینی به برنامه غذایی کودک نیز می تواند سوالاتی را در ذهن مادر ایجاد کند که سن مناسب برای اضافه کردن سیب زمینی به غذای کودک چقدر است و یا دستورالعمل های غذایی ساده با استفاده سب زمینی برای نوزادان کدام است که در ادامه پاسخ آن ها را دریافت خواهید کرد. توجه داشته باشید که خواص سیب زمینی بسیار است و محتویات مواد مغذی آن می تواند بسته به نوع و روش پخت سیب زمینی متفاوت باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که خوردن سیب زمینی و محصولات فرآوری شده سیب زمینی ممکن است منجر به چاقی شود اما شما باید بدانید که سیب زمینی در واقع یک سبزی ریشه ای فوق العاده و همه کاره است که در انواع غذاها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که بیشتر مردم جهان سبزیجات را جزو خوراکی های سالم به حساب می آورند ولی سیب زمینی برایشان تا حدودی چالش برانگیز است.

اصول تهیه سیب زمینی برای کودکان

زمان ایده آل قرار دادن سیب زمینی در برنامه غذایی:

در ابتدا بایستی بدانید که پس از شش ماهگی کودک شما می تواند سیب زمینی را در برنامه روزانه خود داشته باشد و در واقع زمانی که فرنزد شما بتواند از سایر مواد غذایی جامد استفاده کند شما قادر خواهید بود سیب زمینی را نیز به وعده های غذایی اضافه کنید اما اگر کودکتان از خوردن سیب زمینی شیرین اجتناب کرد نباید اصرار کنید. شما می توانید آن را با سایر موارد غذایی طعم دار کرده و یک الی دو مرتبه در طول هفته در رژیم غذایی کودک قرار دهید. همانطور که متوجه شدید سیب زمینی حاوی کربوهیدرات ها و ویتامین های ضروری بدن است که بایستی مورد مصرف کودکتان قرار بگیرد و همچنین که این ماده غذایی دارای مزایای بهداشتی دیگری برای فرزندتان است.

نحوه انتخاب سیب زمینی برای کودک:

توجه داشته باشید که باید سیب زمینی را برای تغذیه فرزند خود انتخاب کنید که دارای پوستی صاف و روشن همراه با لکه هایی کوچک باشد و همچنین که رنگ این ماده غذایی بایستی در سراسر سبزی یکنواخت باشد. توصیه می شود سیب زمینی را که دارای حفره های عمیق بوده یا روی پوست آن فرو رفتگی وجود داشته را خریداری نکنید زیرا ممکن است کرم هایی در داخل آن وجود داشته باشد. به دلیل ذخیره سازی نادرست سلامت سیب زمینی می تواند در معرض خطر قرار گیرد و به همین خاطر هر نشانه از تغییر رنگ بر روی پوست این ماده غذایی را در حین خرید بررسی کنید و یا آن را از بازاهای قابل اعتماد تهیه کنید.

زمان ایده آل برای تغذیه کودک

طرز تهیه سیب زمینی:

به طور کلی سیب زمینی برای کودکان از آن دسته غذاهایی است که بچه ها هیچ وقت دست رد به سینه اش نمی زنند و شما لازم نیست هیچ کاری برای علاقه مند کردن کودکان به غذا انجام دهید و البته اگر از سرخ کردن سیب زمینی خسته اید یا نگران مصرف بیش از اندازه روغن هستید در ادامه به بیان برخی پیشنهادات پرداخته ایم تا بتوانید سیب زمینی هایی با ظاهری وسوسه کنده و در عین حال با کمترین میزان روغن تهیه کنید و با خیالی آسوده جلوی کودکتان بگذارید. این عصرانه به راحتی آماده می شود در تحریک و افزایش اشتهای کودک نیز بسیار موثر هستند:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پیشنهاد اول این است که سیب زمینی را درون فر تهیه کنید که خیلی راحت و سریع است. برای پخت این سیب زمینی خوش رنگ و لعاب تنها کافی از یک پوست کن ساده کمک بگیرید. به این شکل که پس از پوست گرفتن سب زمینی به وسیله پوست کن آن را ورقه ورقه کنید. دقت داشته باشید که ورقه کردن سیب زمینی کار بسیار دشواری است زیرا باید ورقه ها نازک و یک شکل باشند. حال ورقه های به دست آمده را درون یک ظرف پیرکس بچینید. از دورتادور ظرف شروع کنید و پشت هم بچینید تا به مرکز ظرف برسید. حالا روی سیب زمینی ها را کمی روغن زیتون بریزید و دو برابر میزان روغن زیتون آب جوش و کمی نمک بریزید. سپس ظرف را درون فر قرار دهید تا سیب زمینی شما به خوبی بپزد. توجه داشته باشید که ۵ الی ۱۰ دقیقه برای آماده شدن این ماده غذایی کافی است و پس از گذشت این زمان بایستی ظرف را از داخل فر خارج کرده و روی سیب زمینی ها را با یک لایه پنیر پیتزا بپوشانید و آن را دوباره درون فر قرار دهید تا پنیر آب شود.

راه های درست کردن سیب زمینی

پیشنهاد دوم در مورد تهیه یک سیب زمینی خوشمزه برای کودکان استفاده از گریل یا به عبارتی کبابی است. بر اساس مقدار مورد نیاز هر تعداد سیب زمینی که مایلید را انتخاب کنید و برای انجام این کار بهتر است از سیب زمینی های خوشمزه و خوش فرم که شکلی منظم دارند استفاده نمایید و سپس پوست آن را حسابی شسته و تمیز کنید چون این روش پخت با پوست است. حالا برش های عرضی و نازک بر روی پوست ایجاد کنید به گونه ای که تبدیل به حلقه حلقه های باریک شود. توجه داشته باشید که نباید چاقو را تا انتها ببرید زیرا بایستی حلقه ها متصل به هم باقی بمانند. پس از برش دادن آن ها را درون آب سرد قرار دهید تا برش ها کمی از هم باز شوند و سیب زمینی هم ترد شود. وقتی که برش ها را از درون آب خارج کردید یک حبه سیر را داخل چند قاشق روغن زیتون رنده کنید و بعد روغن را بر روی سطح سیب زمینی بریزید و کمی ادویه مانند نمک و فلفل به آن ها بزنید و حال می توانید سیب زمینی تان را درون فر قرار دهید.

طرز تهیه ساخت سیب زمینی برای نوزاد

از آنجایی که مدت پخت سیب زمینی طولانی است بایستی دمای بالایی را نیز برای آن انتخاب نمایید. توجه داشته باشید با درجه ۱۸۰ سانتی گراد حدود یک ساعت بعد سیب زمینی شما آماده خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *