دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

انواع روش های خودآزاری و نحوه درمان آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشیدکه روش های درمان خودآزاری چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید به راحتی با مطالعه این مقاله به رفع این مشکل در خود بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید خودآزاری می تواند راهکاری برای مقابله با پریشانی های عمیق و درد های عاطفی باشد که می تواند در بیان احساسات و درد های عاطفی که قادر به بیان یا رها کردن آن ها نیستید موثر باشد. در واقع ممکن است شما پس از خودآزاری برای مدت کوتاهی احساس بهتری پیدا کنید اما باید بدانید که پس از مدت زمان کوتاهی احساسات دردناک مجددا به سوی شما بازمی گردند.

آشنایی با درمان خودآزاری

بهتر است بدانید که رفتارهای خودآزاری اغلب به دلایل گوناگونی صورت می گیرد که مهم ترین آن ها خشم های فرو خورده و تنبیه خود و همچنین مبارزه با شرایط ناامید کننده و کسل کننده است. در واقع خودآزاری بیانگر رنج های عمیق فرد است و اغلب از رو ناامیدی انجام می گیرد و گاهی نیز به منظور جلب توجه و برانگیختن حس ترحم دیگران صورت خواهد گرفت. گاهی نیز ممکن است به دلیل شرایط کسل کننده فرد از روی خودآزاری به منظور جانشین کردن چیزی به جای هیچ چیز و احساس زده بودن به جای بی حس و حالی استفاده کند. جالب است بدانید که برای عده ای نیز خودآزاری در واقع واکنشی سریع نسبت به یک بحران عاطفی است و معمولا خودآزاری در جوانان و نوجوانان مشاهده می شود بیشتر افراد بزرگسال در اثر تجربه آموخته اند چگونه با احساساتشان کنار بیایند. معمولا خودآزاری به صورت خودزنی، مصرف قرص، کشیدن مو و سایر موارد گزارش شده و مشکلات زیادی در زمینه روابط میان فردی و سلامتی برای فرد به وجود خواهد آورد.

چگونگی درمان خودآزاری

انواع خودآزاری:

همانطور که متوجه شدید خودآزاری دارای تعریف قابل توجه و منحصر به فردی است که در ادامه سعی داریم شما را با انواع آن آشنا نماییم:

بریدن:

بریدن یا خراشدن بدن با هر شی تیزی مانند چاقو،سوزن، تیغ و یا حتی ناخنگیر که معمولا بر روی پاها و بازوها انجام می گیرد چون زیر لباس است و دیده نمی شود.

داغ کردن:

سوزاندن بدن یا یک چیز داغ و یا حتی سوزاندن از طریق اصطحکاک مانند کشیدن سریع و زیاد پاک کن بر روی سطح بدن

آشنایی با انواع خودآزاری

  •  آرون گروپس

کندن پوست:

توجه داشته باشید که کندن پوست بدن و یا باز کردن زخم های قبلی حالتی غیر عادی می باشد که شخص تمایل به کندن پوست دارد و با ادامه این کار اینگونه تصور می کند که استرس کاهش پیدا کرده و احساس خوبی به فرد دست خواهد داد.

کندن مو:

جالب است بدانید که کندن مو که ناهنجاری غیرعادی می باشد که فرد دائما میل به کندن موی خود دارد که بیشتر مشابه یک عادت می باشد. معمولا بیمار به صورت ناخودآگاهی تمایل به کندن موی قسمت های مختلف سر و بدن خود دارد و انجام این کار باعث ایجاد طاسی در قسمت هایی از سر آن ها صورت تکه ای می شود که معمولا این افراد با گذاشتن کلاه، کلاه گیس و یا دستمال سر و روسری آن را می پوشاند. توجه داشته باشید که مصرف داروهای ضد افسردگی مانند آنافرانیل و… می تواند عامل تحریک کننده این ناهنجاری شود و از طریق مراکز روان درمانی و مشاوره می توان این حالت را کنترل نمود و فهمید که در چه مواقعی و چه احساساتی در برد باعث بروز آن خواهد شد. بهتر است بدانید که در این مراکز یاد می دهند که چگونه با جایگزین کردن رفتار و عادات مناسب در هنگام کندن مو بتوان آن را کنترل نمود.

انواع متداول خودآزاری

روش های متداول خودآزاری:

به طور کلی خودآزاری شامل هر کاری است که شما برای صدمه زدن عمدی به خودتان انجام می دهید و در ادامه به بیان برخی از روش های متداول آن خواهیم پرداخت:

ضربه زدن به خودتان

خودسوزی

بلع مواد سمی یا اشیاء نامناسب

چسباندن اشیاء به پوست

برش یا خراش شدید بر روی پوست

جلوگیری عمدی از بهبودی زخم ها

مشت زدن به چیز ها یا پرتاب کردن بدن به سمت دیوارها و اجسام سخت

روش های متداول خودآزاری

راهکارهایی برای درمان خودآزاری:

به طور کلی برای رفع و درمان خودآزاری راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه سعی داریم شما را با آن ها آشنا نماییم:

از سطح خود مطلع شوید:

توجه داشته باشید که سطوح مختلفی در زندگی وجود دارد که برای مثال می توان گفت که اگر مدت زمان طولانی یک سطح معینی از درآمد گیر کرده اید و یا با تعدادی از مشتریان خود به مشکل خورده اید و یا حتی احساس می کنید در یک وزن خاص باقی مانده اید بایستی بدانید که اولین گام در شکستن سقف با تغییر نگرش شما است و به همین خاطر سزاوار است سطح را برای خود در نظر بگیرید.

مسئولیت پذیر باشید:

توجه داشته باشید یکی از راه هایی که مردم خودآزاری می کنند این است که از مسئولیت آنچه که به آن ها داده شده سر باز می زنند و دیگران را سرزنش می کنند. نیروهای خارجی مانند افراد و شرایط ممکن است بخشی از مسئولیت شکست شما برای کسب آنچه می خواهید باشد و با این حال در نهایت انتخاب های شما و اقداماتتان تعیین کننده پایان مسائل است و به همین خاطر بایستی قربانی کردن دیگران را کنار بگذارید و زمام امور را در دست بگیرید.

راهکارهای بهبود خودآزاری

الگوهای خود را بشناسید:

همانطور که می دانید تمامی افراد هنگام نزدیک شدن به خواسته هایشان عملکرد های مختلفی را از خود نشان می دهند و شاید شما نیز مواردی مانند زمانی که زنگ ساعت در صبح زنگ می زند بارها دکمه خاموش آن را فشار می دهید. توجه داشته باشید که یکی از راه های اجتناب از خطراتی است که برای رسیدن به هدف انجام می دهید تحریک پذیر می شوید و خودتان به همه چیز ضربه خواهید زد. در این مواقع نگرانی شما شدید می شود و بیمار خواهید شد که به منظور مقابله با آن توصیه می شود برنامه ریزی کنید و تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید با هر مشکلی روبه رو شوید و ذهن خود را درگیر مسائل جانبی نکنید.

داستان های خود را تغییر دهید:

بهتر است بدانید داستان هایی که به خود می گویید که چه اتفاقی برایتان می افتاد و چه کاری انجام داده اید طرز فکر و تصور کردن خودتان با این داستان ها ممکن است مانع شما شوند و شما را عقب نگه دارند. در نظر داشته باشید که بدترین داستان ها آنهایی هستند که به شما حس گناه و شرمساری می دهند و به همین خاطر بهتر است به خاطراتی فکر کنید که موجب تشویق شما می شوند. توجه داشته باشید که اگر در این شرایط هستید بایستی داستان های زندگی خود را تغییر دهید.

تغییر داستان ها برای رفع خودآزاری

شناختن باورهای منفی:

لازم است تا به هدفی که برای خود تعیین کرده اید فکر کنید زیرا هنگامی که شما در مورد اهداف خود تامل می کنید نوع افکار را مشاهده خواهید کرد و شاید چیزی مشابه مواردی که در ادامه بیان شده را به خاطر بیاورید: هیچ راهی برای رسیدن به آن وجود ندارد. اگر شکست خورده ام هرگز قادر به نشان دادن چهره ام در عموم نخواهد شد. من شایسته موفقیت نیستم. اگر چنین موضوعاتی به سراغتان آمد باید بدانید ک شما با افکار منفی خودآزاری می کنید در حالی که بایستی اعتقادات منفی را با اعتقادات مثبت و قدرمتند جایگزین نمایید.

از افرادی که مانع پیشرفتتان می شود دوری کنید:

بهتر است بدانید یکی از دلایلی که باعث خودآزاری می شود ترس از پیشرفت به خاطر اطرافیان است. در واقع توصیه می شود دوستان عزیزان خود را تشویق کنید تا به شما در تلاش برای بهبود خودتان کمک کنند اما اگر آن ها سعی کردند شما را به عقب برگردانند پس بهتر است از آن ها دور شوید و گروه جدیدی را پیدا کنید که به شما روحیه دهند و همچنین لازم است در این روند دوستان و عزیزان خود را نیز تشویق کنید تا به شما در تلاش برای بهبودتان کمک نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *