دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با آفات و بیماری های درخت بادام و نحوه مبارزه با آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که تمامی درختان در روند رشد خود ممکن است دچار آفات و بیماری هایی شوند که ما در این مطلب سعی داریم شما را با آفات و بیماری های درخت بادام آشنا نماییم با ما همراه باشید.

در واقع آفت و بیماری به کلیه جانورانی گفته می شود که به گیاهان و اندام های گیاهی و همچنین محصولات کشاورزی آسیب می رساند که حشرات، نماتدها، جوندگان و حلزون ها در میان آفات و بیماری های درخت بادام بالاترین درصد خسارت مربوط به حسرات می باشد.

آشنایی با بیماری های درخت بادام

بهتر است بدانید که حشرات از مهم ترین عوامل زیان آور محصولات کشاورزی محسوب می گردند که از زمان کاشت تا برداشت و به دنبال آن در انبار خسارت این گروه از جانوران قابل ملاحظه است. در رده بندی جانوران حشرات در گروه جانوران چند سلولی و شاخه بندپایان قرار می گیرند که تاکنون حدود یک میلیون گونه از آن ها شناسایی شده اند و در همین حدود نیز ناشناخته باقی مانده اند. توجه داشته باشید که اگرچه عوامل گوناگون و طبیعی مانعی برای رشد و تکثیر حشرات وجود نداشتند انسان برای پیشگیری از خسارات آن ها به جایی نمی رسید. همچنین که در روند از بین بردن آفات گیاه بادام عوامل زنده مانند دشمنان طبیعی، انگل ها و حشرات شکارگر مفید به انسان کمک می کنند تا از تکثیر و ازدیاد جمعیت حشرات جلوگیری شود. در ادامه شایع ترین آفاتی را که بیشترین خسارت را به اندام های ریشه، تنه، طوقه و شاخه های درخت بادام می زند را به اختصار بیان کرده ایم و البته در روش مبارزه شیمیایی به زمان مناسب سمپاشی با توجه به مرحله حساس آفت، نوع سم و غلظت سم مصرفی تاکید گردیده است و علاوه بر آن روش های دیگر مبارزه نیز پیشنهاد می شود تا حشرات مفید در چرخه اکولوژیکی حفظ گردند.

آفات و بیماری های درخت بادام

زنبور مغز خوار بادام:

توجه داشته باشید که از دسته آفات و بیماری های درخت بادام می توان به زنبور مغز خوار بادام اشاره کرد که در تمامی مناطق بادام کاری کشور انتشار دارد اما در استان های آذرباییجان شرقی، چهار محال بختیاری و اصفحان انتشار آن از سایر نقاط بیشتر است. این زنبور علاوه بر درخت بادام درختانی مانند زردآلو و آلو را نیز مورد حمله قرار می دهد. طول حشره کامل ماده آن به ۶ الی ۸ میلی متر می رسد و در حالی که حشره نر کوچک تر و اندازه آن بین ۴ الی ۶ متر می باشد. سر و سینه حشره کاملا سیاه براق است و البته که در بند آخر شکم قهوه ای روشن و شکم دوکی شکل و معمولا اندازه آن ها در نر ها کوچک تر و در ماده بزرگ تر و متورم تر است. شاخک های آن نیز دارای ۹ بند و از نوع زانویی می باشد که طول آن نیز به ۹ میلی متر خواهد رسید. طرز خسارت این آفت بدین گونه است که لارو ن را طی مدت ۱۱ ماه زندگی داخل میوه از مغز بادام تغذیه می کند که در اثر این تغذیه مقداری از میوه ها شروع به ریزش خواهند کرد که گاهی درصدشان به ۵۰ هم می رسد. همچنین مقداری از میوه ها که در مراحل بعدی آلوده می شوند بر روی تنه درخت خشک شده و حتی پس از برداشت محصولات نیز همچنان روی درخت باقی می مانند.

کنترل:

بهتر است بدانید که جمع آوری و مدفون کردن بادام های آلوده از روی درخت و سطح زمین در طول فصول پاییز و زمستانی به صورت گروهی مناسب ترین روش مبارزه محسوب می شود. البته که کشت ارقام مقاوم و حذف ارقام حساس در مناطقی با آلودگی وسیع نیز می تواند در کنترل این آفت موثر عمل کند.

انواع آفات درخت بادام

شته سبز بادام:

به طور کلی شته سبز بادام در تمامی مناطق کشور گسترده است و این نوع آفت علاوه بر درختان بادام در درختانی مانند زردآلو، هلو، گوجه وحشی و گلابی نیز یافت می شود. حشره ماده زنده زا، بی بال و همچنین رنگ بدن آن سبز تیره است که اغلب طول آن به ۲.۲ میلی متر هم می رسد و دم آن به صورت نامشخص و بسیار کوتاه خواهد بود. این نوع آفت معمولا با تغذیه از پشت برگ و شاخه های جوان موجب پیچیدگی برگ بادام می گردد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کنترل:

توجه داشته باشید که باید بلافاصله پس از ریختن گلبرگ ها که در این موقع هنوز اغلب برگ ها پیچیده نشده اند با استفاده از سم مالاتیون ۶۰ درصد به نسبت دو در هزار درختان را سمپاشی نمایید. چنانچه روند سمپاشی درخت بادام به تاخیر صورت گیرد و پیچیدگی در برگ ها ایجاد شود لازم است تا از سموم نفوذی مانند دیازینون به نسبت یک در هزار و یا سموم سیستمیک مانند متاسیتوکس به نسبت یک در هزار و همچنین پریموز به نسبت ۰.۵ یا ۰.۷ در هزار استفاده گردد.

شته سبز در درخت بادام

شته آردی بادام:

این شته معمولا در تمامی مناطق میوه خیز کشور انتشار دارد و اغلب بر روی درخت بادام و نی مشاهده می شود. گونه دیگری از این شته با نام شته آرد آلود آلو که شباهت بسیار زیادی به هم دارند دارای میزبان های بادام، آلو، زردآلو و هلو می باشد. ماده های این شته اغلب بدون بال و به رنگ های سبز متمایل به آبی بی رنگ و تخم مرغی شکل و کشیده و همچنین پوشیده از دانه های خاکستری که منظره آرد آلود به سطح بدن می دهد. طول شاخک های این شته معمولا بیش از نصف طول بدن است و کورتیکول کوتاه و ضخیمی می باشد که بین مفاصل شکمی خط های افقی به رنگ سبز مشاهده می شوند. توجه داشته باشید که در ماه های تابستان می تون این شته را بر روی برگ های انوع نی که میزبان ثانوی محسوب می شوند مشاهده کرد. این برگ ها در واقع در سطح باتلایی دارای لکه های خشکیده با هاله این زرد رنگ می باشند.

کنترل:

برای از بین بردن این آفت شما بایستی بر اساس دستور کنترل شته سبز بادام عمل کنید به گونه ای که پیش از ریخته شدن گلبرگ ها از سم مالاتیون به نسبت دو در هزار درخت استفاده کنید.

روش های دفع آفات درخت بادام

شته خالدار بادام:

شه خالدار هلو در بادام معمولا در تمامی مناطق میوه خیز یافت می شود و می توان آن را از آفات مهم در درختان میوه هسته دار از جمله هلو، زردآلو و گوجه و بادام دانست. توجه داشته باشید به دلیل وجود خال هایی سیاه که بر روی بدن گلابی این شته وجود دارد بدان شته خالدار هلو گفته می شود و در میان شته های درختان میوه بزرگ ترین شته دیده شده می باشد. شته کامل بدون بال، گلابی شکل و رنگ آن خاکستری متمایل به قهوه ای است و طول آن ۳.۵ میلی متر می باشد البته که شته تخم گذار بی بال و گلابی شکل است و طول آن نیز به ۵ میلی متر خواهد رسید. بهتر است بدانید که این شته به صورت گروهی بر روی قسمت هایی از تنه و سرشاخه دیده می شوند و تغذیه از شیره گیاهی و به همراه آن ضعف درختان باعث جلب آفات ثانویه از جمله حشرات پوستخوار و چوب خوار به سمت درختان ضعیف می گردد.

کنترل:

برای کنترل و از بین بردن این نوع آفت و بیماری درخت بادام بایستی بر اساس دستورالعمل کنترل شته سبز بادام عمل نمایید.

آشنایی با آفات درخت بادام

شته سپردار سفید آسیایی:

این نوع آفت در اکثر مناطق میوه خیز کشور انتشار دارد و معمولا در شهر های اصفهان و چهارمحال بختیاری خسارت آن روی درختان بادام مشاهده شده و همچنین از کشور های ارمنستان، آذربایجان و ازبکستان نیز گزارش شده است. این نوع شته معمولا بر روی سر شاخه های فرعی و نهایتا زیر برگ ها و میوه ها در اطراف جوانه ها به صورت متراکم خسارت می زنند و تراکم شدید آن ریزش گل ها، برگ و میوه سرشاخه ها را به همراه دارد.

کنترل:

با توجه به اینکه استفاده از سموم موجب از بین رفتن دسته جمعی پارازیت ها و پراداتور ها شده به همین خاطر بایستی به منظور کاهش مصرف سموم و حفظ حشرات مفید در زمان متورم شدن جوانه ها و پیش از شکوفایی گل استفاده از روغن ولک به نسبت ۳ درصثد آفت را کنترل نمایید.

از بین بردن شته های درختان

سوسک پوست خوار بادام:

این آفت معمولا از مناطق آذربایجان شرقی و اصفحان گزارش شده اما احتمال دارد در سایر نقاط بادام خیز کشور نیز وجود داشته باشد. این آفت در وقع جز آفات ثانویه محسوب می شود و درختان بادامی را که به نوعی ضعیف شده اند را مورد حمله قرار می دهد. این آفت دارای رژیم چوب خواری بوده لارو و حشره کامل از ناحیه زیر پوست درختان بادام تغذیه می کنند.

کنترل:

توجه داشته باشید که اصول کنترل و از بین بردن آفات و بیماری های درخت بادام مانند سوسک پوست خوار مشابه شته مدیترانه ای درختان میوه می باشد.

راهکارهای کنترل آفات در درختان

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب اصول کاشت درخت بادام و همچنین خواص بادام نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *