دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نقش تفاهم در خانواده و تاثیر آن در میزان خوشبختی اعضای خانواده

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید زمانی که زن و شوهر در زندگی مشترک خود به نقطه ای برسند که بتوانند بدون درگیری ذهنی و خواسته های بیهوده در کنار هم زندگی کنند می توان گفت که به تفاهم رسیده اند و در این مقاله بدان خواهیم پرداخت.

به طور کلی اگر بتوانید خود را در نقطه نظر همسرتان قرار دهید به گونه ای که نحوه تفکر و بینش او را نسبت به مسائل عینا درک نموده و از دیدگاه وی نسبت به مسائل و دنیا بنگرید آن وقت می توان گفت که به مرز تفاهم رسیده اید که معمولا در این مواقع رابطه حسنه به مفهوم عمیق آن بر زندگی خانواده سایه می افکند.

آشنایی با تفاهم در خانواده

بهتر است بدانید که تفاهم در خانواده عبارت است از همدیگر را فهمیدن و علت رفتار های یکدیگر را درک کردن و به دیگری در سلیقه ها و باورها و رفتار های شخصی اش حق دادن. در واقع در زندگی برای رسیدن به تفاهم بایستی عوامل و شرایطی مهیا باشند که پیش از ازدواج زن و مرد با توجه و عنایت کافی به آن ها تفاهم هر چه بیشتر را در زندگی فراهم آورند. توجه داشته باشید که زن و مرد بایستی بر علارغم تفاوت های فردی خود که حاصل عوامل ارثی، محیطی و رشد در طول زمان است یکدیگر را درک کنند، زبان هم را بفهمند، تفاوت در سلیقه ها را بشناسند و در عین تلاش برای خودسازی و تکامل یکدیگر را همانگونه که هستند بپذیرند. همچنین از جلوه های تفاهم می توان به روحیه مهرورزی و گذشت، حسن خلق، بردباری، گفتگو و انتقاد دلسوزانه اشاره نمود. جالب است بدانید موقعیت هایی که تفاهم در خانواده به عنوان یک عامل تعادل بخش حضور می یابد گونه هستند که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت:

تفاهم در خلوت

تفاهم در جلوت (حضور دیگران)

چگونگی ایجاد تفاهم در خانواده

آن چه که در خلوت زندگی و فرصت های شخصی برای زوجین فراهم می شود حائز اهمیت اساسی است زیرا زن و شوهر باید بایستی برای لحظه هایی که دور از هیاهوی زندگی در کنار هم هستند توجه خاصی قائل شوند و این لحظه ها را برای هم و باهم بگذارند. به طور کلی تفاهمی که زاییده چنین فصتی باشد رشد نموده و در حضور دیگران به بار می نشیند. در واقع مبنای تفاهم در خلوت و در حضور دیگران احساس ارزششی است که هر یک برای شخصیت مقابل قائل است و با این شرایط زوجین فرصت پیدا می کنند که در حضور دیگران تفاهم خود را حفظ نموده و حتی با جدیت خاصی حریم یکدیگر را مراعات نمایند به ویژه زمانی که همسرشان به ایراد مطالبی مناسب و در حضر جمع می پردازد و یا همفکری و همدلی خود را با علامت تصدیق و تایید ابراز می دارند. در مقابل نیز مطالب بیجا و غیر ضروری او را با سکوت و پیشنهاد خویش به مسیر گفت و گو های ثمر بخش و سازنده باز می گردانند.

جوانب مختلف تفاهم

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عوامل موثر بر تفاهم:

توجه داشته باشید که در به دست آمدن تفاهم در خانواده ها عواملی نقش دارند که در ادامه سعی داریم به بیان آن ها بپردازیم:

ایمان باورهای مشترک:

همانطور که می دانید زن و مرد یک عمر شریک هم در زندگی هستند و اغلب اوقات را با هم می گذارنند و به همین خاطر تحت تاثیر عقاید و افکار و اخلاق یکدیگر قرار خواهند گرفت. بدون تردید مرد یا زن معتقد و دیندار به اخلاق نه تنها همسر خود را به دینداری، تقوا و پیشرفت تشویق می کند بلکه قادر است فضای خانواده را به محیطی امن و دور از گناه تبدیل نماید.

تحصیلات:

کسانی که از نظر تحصیلی تناسب داشته باشند یکدیگر را بهتر درک خواهند کرد و قادر هستند یا یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هر چند تحصیلات به خودی خود نمی توانند عقل و درایت کافی در زندگی را تضمین نماید اما به هر حال تزدیک بودن تحصیلات زن و مرد عامل موثری در تفاهم بین آن دو به حساب می آید. البته که اندکی بالاتر بودن تحصیلات مرد معمولا مانعی برای تفاهم و درک متقابل محسوب نمی شود.

تناسب تربیتی و فرهنگی:

بسیاری از عادات، رفتارها، سلوک و اخلاق فرد در زندگی در بستر خانواده آموخته می شوند و به همین خاطر تشابه در وضعیت تربیتی و فرهنگی خانواده ها از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و در مقابل عدم تشابه و یا تضاد در شیوه های تربیتی در دو خانواده می تواند منشا بسیاری از اختلافات و درگیری های زن و مرد در زندگی باشد.

عوامل موثر بر تفاهم زن و شوهر

سن:

تناسب سن میان زن و مرد می تواند آن دو را از لحاظ نیاز ها و علایق به هم نزدیک تر کند تا بهتر بتوانند به نیاز های طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و انتظاراتشان را نیز مشابه یکدیگر کنند. همچنین در مورد تناسب سنی معمولا توصیه می شود که زن حدود دو الی چهار سال از من کوچک تر باشد.

تناسب در وضعیت اقتصادی:

معمولا کارشناسان خانواده توصیه می کنند که خانواده دختر و پسر از لحاظ طبقه و وضعیت اقصتادی مشابه یکدیگر باشند تا درصد سازگاری بیشتری را در کنار هم تجربه کنند. البته در برخی موارد نیز افرادی هستند که با وجود تفاوت در طبقه اجتماعی، اقتصادی خانواده زن پایین تر از مرد است.

تناسب طبیعی:

روانشناسان و مشاوران خانواده معتقد هستند که زنان و مردانی که از لحاظ عواطف، حجم فعالیت و انرژی، درون گرایی و برون گرایی و مزاج وضعیتی معمول دارند هیچ گونه مشکل یا مانع خاصی برای ازدواج با هم نخواهند داشت. اما ازدواج یک فرد پرانرژی یا بیش فعال با فردی کم انرژی و برون گرا می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

ایجاد تفاهم میان همسران

توصیه های تربیتی:

حال سعی داریم مواردی را که در حصول همگرایی و تفاهم در ازدواج و زوجین، جنبه علمی و کاربردی دارد را به صورت کامل بیان نمایید:

در واقع همگرایی در زندگی مشترک خانواده امری نسبی شناخته می شود و جنبه ای مطلق ندارد به این معنی که هرگز نمی توان انتظار داشت که زوجیین در تمامی موارد با یکدیگر توافق داشته باشند بلکه انتظار می رود بتوانند سیاستی هماهنگ را در برخورد با مسائل اتخاذ نمایند.

در واقع تفاهم نسبت مستقیمی با شناخت دارد به گونه ای که با پشت سر گذاشتن سال های اولیه زندگی، درجه شناخت و معرفت زوجین از یکدیگر بیشتر و عمیق تر می گردد. لذا زنان و مردان جوان نباید در اولین گام های زندگی انتظار همانگی کامل و تمام عیار را از همسرشان داشته باشند.

توجه داشته باشید که شما نمی توانید تمامی خصوصیات همسر خوب یا بدتان را تغییر دهید زیرا این امر موجب به ایجاد مقاومت در وی شده و اعتماد به نفسش را زیاد خواهد کرد. در واقع تلاش زوجین بایستی موجب تغییر خصوصیاتی در همسرشان شود که همچون عایقی از حصول تفاهم آن ها جلوگیری می کند.

توصیه های تربیتی در مورد تفاهم خانواده ها

توصیه می شود که در تصمیم گیری ها و انتخاب راه حل ها و همچنین برنامه ریزی های زندگی لازم است تا هر یک از زوجین حقی برای همسرشان در نظر بگیرند و او را از صحنه تصمیمات دور و بر کنار نگه ندارند. همچنین مدیریت مطلوب در زندگی زمانی امکان پذیر خواهد بود که هر فرد از اهمیت نقش خود در پیشبرد خانواده اطمینان حاصل نماید.

مصلحت خانواده در واقع ایجاب می کند که هر یک از زوجین به مجرد نارضایتی از همسر او را از زندگی خود کنار نگذارد و جایگاهش را در خانواده و درون کانون قلب فرزندان به خوبی حفظ نمایند. در واقع پدری که نقش سایه را در زندگی دارد به حاشیه خانواده رانده شده هیچ گاه تاثیر اخلاقی نخواهد داشت. همچنین مادری که از موقعیت اصلی اش محروم شده و هیچ گونه سهمی در مراحل تصمیم گیری زندگی ندارد یقینا مادر موفقی برای فرزندان و همسری لایق برای شوهرش نخواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *