دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نگاهی به زندگینامه سقراط و داستان زندگی وی

  • شقایق ایران دوست
  • ۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

سقراط یکی از فیلسوفان بزرگ بوده است که در فلسفه و روانشناسی تاثیرات بسیاری داشته است در این بخش به زندگی نامه اش پرداخته و او را معرفی می کنیم اگر می خواهید درباره این حکیم مطالبی بدانید همراه ما باشید.

سقراط یکی از دانشمندان به نام در روانشناسی می باشد و کار های بسیاری انجام داده است. باید بدانید که لقب او سقراط حکیم می باشد و ۴۷۰ سال پشی از میلاد زندگی می کرده است.

زندگینامه سقراط

زندگینامه سقراط

سقراط در آتن بدنیا آمد و در یونان فوت کرد. وی شاگردانی هم چون افلاطون و گزنفون داشت. شعار اصلی این حکیم «خودت را بشناس» بود و می گفت باید جهان شناسی را کنار گذاشته و خودتان را بهتر بشناسید. وی تاکید بسیاری بر خود شناسی داشت زیرا اعتقادش بر این مبنا بود که اگر خودتان را بشناسید می توانید خدا را به خوبی بشناسید. بیش ترین تفکرات وی بر انسانیت و انسان بودن است و معروف ترین بنیانگذار فلسفه غرب می باشد.

پدر و تاثیر آن بر معروفیت سقراط

پدر سقراط یکی از بزرگ ترین و برجسته ترین مجسمه ساز های بونان بود و این معروفیت برای وی بسیار خوب بود و باعث شد تا بهترین آموزش های دوران پیش از میلاد یعنی حساب، هندسه و نجوم و همچنین شعر کلاسیک را فرا بگیرد و جزء سه فیلسوف بزرگ در یونان باشد.

محکومیت سقراط

زندگینامه سقراط بسیار تامل برانگیز می باشد. سقراط در دادگاه آن زمان به چند دو  محکوم شد که یکی از آن ها  عدم پرستش خدایان یونان و دیگری فاسد کردن جوانان با افکارش بود که مردم برای او تقاضای مرگ کردند. سقراط با توجه به دانشی که داشت توانست تمام اتهاماتی که برای او در نظر گرفته شده بود را به خودشان باز گرداند و به همه اعلام کرد که از مرگ نمی ترسد ولی اگر او بمیرد لکه ننگی برای آتنی ها و یونان خواهد بود و در آینده برای مرگش محکوم خواهند شد. دادگاه آن زمان آتن تحت تاثیر جو سیاسی شدیدی قرار داشت و با توجه به تمام گفته های سقراط باز هم برایش حکم مرگ بریدند.

مرگ سقراط

سقراط حکم را پذیرفت و برای مدتی زندانی بود. تمام دوستان و آشنایان در سدد راهی برای فرار وی بودند و سرانجام توانستند راهی برای فرارش ایجاد کردند ولی چون بر خلاف اصول و ارزش های خودش بود آن را نپذیرفت و از این فرصت های ایجاد شده استفاده نکرد. سرانجام تاریخ موعود فرا رسید و سقراط بعد از این که وصیت کرد و تمام طرفداران و خانواده اش را به آرامش دعوت کرد جام زهر را خورد و بعد از مدتی کوتاه از دنیا رفت.

  •  آرون گروپس

آیا سقراط اثر نوشتاری دارد؟

اثر نوشتاری

جالب است بدانید این فیلسوف بزرگ هیچ اثر نوشتاری از خود به جا نگذاشته است و هرچه مباحثی از او دیده اید توسط شاگردانش یعنی افلاطون و گزنفنون نوشته شده است. در واقع وی اعتقادی به نوشتن نداشت و هرچه امروزه می دانیم در اثر گفته های شاگردانش می باشد.

کار سقراط

سقراط سعی می کرد جوانان یونانی را در نزد خود جمع کند و از آن ها می خواست تا کلمات را به تعریف بکشانند و آن ها را تشویق می کرد. وی از همشهری های خود می خواست تا خدایانی که می پرستند را ارزیابی کنند و ببینند واقعا کار درستی می کنند یا خیر همچنین وقتی می دید که مردم به راحتی درباره عدالت گفتوگو می کنند می پرسید که عدالت چیست؟ در واقع جوانانی که به گردهمایی سقراط می آمدند از هر نوع قشری بودند حتی از قشر های مرفه جامعه هم افرادی به نزد او می آمدند.

اگر از زندگینامه سقراط راضی بودید در ادامه می توانید سایر مقالات را در زمینه زندگی نامه نیچه، زندگی نامه گاندی و زندگی نامه ژان پل ساتر مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *