دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تمیز کردن مایکروویو با چند روش ساده و اصولی که باید بدانید

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

امروزه مایکروویو یکی از اعضای ثابت آشپزخانه ها شده و در طول روز حداقل یکبار مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید این وسیله کاربردی همیشه تمیز باشد تا غذاها آلوده نشوند. برای دانستن روشهای تمیز کردن مایکروویو با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

اگر در طول استفاده از مایکروویو، به شیوه درست تمیز کردنش اهمیت ندهید علاوه بر احتمال آلوده شدن غذاها این امکان نیز وجود دارد که با بوی بدی همراه شده و کارایی آن پایین بیاید. از این رو در ادامه این مطلب با روشهای صحیح تمیزکاری این وسیله کاربردی آشنا خواهید شد.

روشهای صحیح تمیز کردن مایکروویو

یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه های امروزی، مایکروویو می باشد که حداقل در طول روز یک بار مورد استفاده قرار می گیرد. تقریبا برای هر کاری می شود به این وسیله مراجعه کرد. از درست کردن ذرت بو داده گرفته تا گرم کردن پیتزا و نرم کردن اسلایس های شکلات. ولی در پایان روز شاهد منظره ای نازیبا و کثیف از مایکروویو خواهید بود. باید گفت این وسیله نیز مانند سایر لوازم آشپزخانه به تمیزکاری نیاز دارد و اگر با روش صحیحی این کار صورت نگیرد علاوه بر احتمال آلودگی غذاها، ممکن است دچار بوی بد شده و کارایی آن نیز کمتر شود.

اکثر افراد که از مایکروویو بهره می گیرند تمیز کردن آن را کاری سخت و طاقت فرسا می دانند. در حقیقت فضای کوچک و و وجود شکاف های فراوان دستگاه تمیز کردن آن را دشوار می سازد از این رو اکثر افراد تمیز نمودن مایکروویو را به تاخیر می اندازند. این نکته قابل ذکر است که حتما برای هر ظرفی که درون مایکروویو قرار می دهید سرپوش مخصوص آن را فراموش نکنید تا مجبور نباشید هر روز مایکروویو را شسته و تمیز کنید. در ادامه برای دانستن روشهای صحیح تمیز کردن مایکروویو با ما همراه باشید.

۱. بهره گیری از سرکه

داخل یک کاسه مناسب، تا نیمه آب ریخته و سپس به آن یک قاشق سوپخوری سرکه اضافه کنید و آن را حدود پنج دقیقه ای در مایکروویو قرار داده تا گرم شود. مشاهده می کنید که محلول بخار می کند. سپس در مایکروویو را با احتیاط باز کرده و  با یک دستکش مناسب کاسه را خارج نمایید. بعد همه قسمت های دستگاه را نیز بیرون آورده و درون مایکروویو را با یک حوله یا دستمال نرم تمیز نمایید. ضمنا سینی گردان این وسیله را نیز می توانید مانند هر ظرف معولی دیگری تمیز کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۲. بهره گیری از عصاره لیمو

ابتدا در مایکروویو را باز کرده و اگر ذرات غذا یا خرده نان وجود دارد آن را خارج سازید. بعد درون یک کاسه نشکن و مناسب به اندازه ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری عصاره لیمو یا آب لیمو بریزید و به آن ۲-۳ فنجان آب اضافه کنید. مایع را خوب مخلوط کنید و درون مایکروویو  روشن شده به مدت ۲ دقیقه قرار دهید. وقتی که مشاهده کردید مایع درون کاسه به جوش آمده و تایمر نیز خاموش شد. در دستگاه را باز نکنید و اجازه دهید بخار آب درون مایکروویو پخش شود. سپس با احتیاط در دستگاه را باز نمایید و با دستکش مناسب کاسه را خارج سازید. مشاهده خواهید کرد که چربی های درون دستگاه نرم شده اند. حالا با استفاده از یک دستمال یا پارچه نرم شروع به تمیز کردن دیواره های روغنی دستگاه نمایید. می توانید سینی شیشه ای را نیز برداشته و جداگانه مورد شستشو قرار دهید. و پس از خشک شدن سر جایش قرار دهید.

۳. بهره گیری از جوش شیرین

در این روش نیز درون یک کاسه مناسب آب و یک قاشق سوپخوری جوش شیرین بریزید و آن را درون مایکروویو به مدت ۳ الی ۵ دقیقه گرم نگه دارید. با این کار رطوبت داخل کاسه کثیفی درون مایکروویو را نرم نموده و جوش شیرین نیز بوی بد را از بین می برد. پس از این تایم در مایکروویو را با احتیاط باز کرده (ممکن است بخار ایجاد شده زیاد باشد و به شما آسیب بزند) و با استفاده از یک اسفنج ضخیم درون مایکروویو را تمیز کنید. می توانید از کاسه آب حاوی جوش شیرین نیز استفاده کنید اما کمی صبر کنید تا خنک شود بعداسفنج را درون آن فرو ببرید.

۴. بهره گیری از لیموترش

ابتدا مایکروویو را با یک پارچه مرطوب پاک نمایید بعد یک لیموترش تازه با سایز متوسط را برش زده و درون یک کاسه ای که تا نیمه از آب پر شده قرار دهید. سپس کاسه  را درون مایکروویو روشن شده به مدت ۵ دقیقه قرار دهید تا بخار ایجاد شود. پس از خاموش شدن تایمر با یک دستکش مناسب کاسه را خارج کرده و با پارچه یا دستمالی نرم دیواره های درون دستگاه را تمیز کنید. پس از تمیز کردن مایکروویو چند دقیقه ای در آن را باز بگذارید تا کاملا خشک شود.

۵. بهره گیری از مایع مخصوص تمیز کردن شیشه

ابتدا اطمینان حاصل کنید که مایکروویو به برق وصل نباشد. بعد درون یک کاسه به میزان ۱ به ۲ مخلوط مایع تمیز کننده شیشه و آب را اضافه کرده سپس اسفنجی را درون آن فرو کرده و داخل مایکروویو را  به دقت تمیز کنید. پس از این کار دستمال تمیز و نمداری را برداشته و داخل دیواره های دستگاه را تمیز کنید طوری که همه آثار مربوط به محلول تمیز کننده پاک شده باشد چرا که این محلول ها دارای مواد شیمیایی بوده که می تواند روی غذا تاثیر داشته باشد. در خاتمه نیز با استفاده از یک دستمال خشک مجددا مایکروویو را خشک کنید. اگر باز هم لکه ای مشاهده کردید از یک دستمال آغشته به روغن زیتون برای تمیز کردن بهره بگیرید.

چند نکته:

  • در همه روشها پس از خاموش شدن تایمر مایکروویو، برای تمیز کردن آن بهتر است دستگاه را از پریز برق جدا نمایید.
  • مراقب مواد داغ درون مایکروویو مانند کاسه حاوی سرکه و آب باشید. بخارات ایجاد شده داغ و خطرناک هستند.
  • بهتر است قبل از این که مایکروویو خیلی کثیف شود آن را تمیز کنید. به نوعی پیشگیری بهتر از درمان بوده و علاوه بر سادگی  وقت کمتری را صرف این کار خواهید کرد.
  • در مواقعی که با مایکروویو خوراکی هایی مانند پاپ کورن تهیه می کنید که سس آن به سرعت روی دیواره ها پاشیده می شود بهتر است سریعا مایکروویو را تمیز کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *