دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با نهنگ ها و آنچه درباره این حیوان غول پیکر باید بدانید

  • سحر هودانلویی
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

کره زمین را جنگل و اقیانوس هایی فرا گرفته است که هر یک گروهی از حیوانات ناشناخته را در دل خود جای داده اند. از این رو در این مطلب به اعماق اقیانوس ها سفر کرده ایم و اطلاعاتی کلی در رابطه با حیوان نهنگ را برایتان جمع آوری کرده ایم.

کره زمین پوشیده از جنگل، دشت و دریا هایی است که تماما موجودات اعجاب برانگیزی را در دل خود جای داده اند. همان طور که می دانید حیوان نهنگ از دیگر حیوانات بسیار بزرگ در دل دریا ها می باشد که برخی از افراد آن را به اشتباه دیگر موجودات آبزی مشابه می دانند.

آشنایی با جثه و اندام حیوان نهنگ

معرفی حیوان نهنگ

نهنگ از دیگر پستانداران آبزی است که از قدرتمند ترین و بزرگ ترین حیوانات نیز در طول تاریخ کره زمین شناخته می شود. به طور کلی زیستگاه اصلی این حیوان در ۵ اقیانوس متفاوت کره زمین است که طبق تخمین تاریخ شناسان از برخی گروه های دایناسوری نیز بزرگ تر بوده است. به طور کلی این حیوان اعماق آب را به سطح و ساحل ترجیح فراوانی می دهد و در طی فصول گرم سال در نواحی قطب به سپری اوقات و زندگی خود می پردازد.

همچنین با فرا رسیدن فصل زمستان و سرما به صورت تدریجی به نواحی استوا نزدیک تر می شود و تا به کنون نیز آمار دقیقی از جمعیت آن ها در دسترس نمی باشد. قابل به ذکر است که اتحادیه بین المللی حفاظت و مراقبت از طبیعت به طور کلی جمعیت این حیوان را ۱۰ الی ۲۵ هزار گونه تخمین زده است که امروزه به لیست گونه های در حال انقراض به روی کره زمین نیز نزدیک شده است.

برای آشنایی بیشتر با این حیوان عظیم جثه و مطالعه دانستنی های جالب در این رابطه، با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

معرفی حیوان نهنگ

معرفی دانستنی های جالب درباره این حیوان

  • جثه نهنگ آبی

تا به کنون مطالعه کردید که این حیوان عظیم جثه به اندامی غول آسا بسیار نزدیک تر است که به طور کلی ۲۴ الی ۳۰ متر طول را دارا است. در برخی از گونه های تایید نشده از این حیوان؛ نهنگ هایی به طول ۳۳ متر نیز گزارش شده است که این عبارت بدان معناست با طول یک اتوبوس در سطح شهر برابری می کند.

همچنین برخی از تاریخ شناسان این حیوان را در گروه دایناسور های عظیم جثه گروه بندی کرده اند.

  •  آرون گروپس
  • وزن

به دلیل آن که این حیوان بسیار بزرگ است، اندازه گیری آن نیز به مراتب سخت تر است. این گونه از حیوانات تا به حال در هیچ کجا از دنیا، وزن نشده اند. بلکه این وزن تخمینی نیز بر اساس محاسبه های تکه تکه ای از اندام نهنگ آبی است که از این رو حیوانی با طول ۲۹.۹ متر را چیزی در حدود ۱۷۶.۵ تن در نظر گرفته اند. گفتنی است که این آمار با توجه به مقدار چاقی و جثه نهنگ در بین ۱۴۱ تا ۲۱۱ تن متغیر است.

همچنین به طور کلی نهنگ های ماده از نر کمی طویل تر هستند و در مقابل نیز نهنگ های نر از ماده از وزن بیشتری برخوردار هستند. این عبارت به علت ماهیچه و استخوان های سنگین نهنگ جنس نر می باشد.

نحوه جفت گیری حیوان نهنگ

  • اندازه نوزاد این حیوان

نهنگ همان طور که خود از جثه ای بزرگ تر در میان حیوانات کره زمین برخوردار است، نوزاد عظیم جثه تری نیز دارا است. نوزاد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات، بیشتر نوع بالغ تلقی می شود، چرا که به هنگام تولد از وزنی در حدود ۴ تن برخوردار است که طول آن نیز به ۸ متر می رسد.

به طور کلی نوزاد این حیوان در طی روز ۳۸۰ تا ۵۷۰ لیتر شیر می نوشد و احتمال می رود که پس از ۶ ماه نیز شیر خوردن او متوقف شود. وزن این حیوان در طی روز چیزی در حدود ۹۰ کیلو گرم افزایش می یابد که به طور کلی از سریع ترین رشد ها در بین دیگر نوزادان حیوانات برخوردار است.

  • قلب تپنده این حیوان

به طور کلی تمام آمار و ارقام مربوط به حیوان نهنگ بسیار تعجب بر انگیز می باشد. چرا که وزن زبان این حیوان آبزی با فیل هماهنگی دارد و قلب او نیز در مقایسه با خودرو به یک صورت است. صدای تپش های قلب این حیوان را می توان تا ۲ مایل دور تر از آن شنید، چرا که از رگ های بسیار بزرگ و غول پیکری برخوردار است.

در صورتی دیگر که می توان اغراق را بر هر یک از عبارات مشاهده کرد، می توان این چنین گفت که شاید بتوان در هر یک از رگ های این موجود آبزی به راحتی شنا کرد.

معرفی غذای حیوان نهنگ

  • غذای این حیوان آبزی

به طور کلی نهنگ های آبی به مصرف کریل علاقه بسیاری دارند. کریل ها همان موجودات صدف دار و ریشه ای به مانند میگو هستند که در بین این دسته از حیوانات، بسیار پر طرفدار می باشند.

به طور کلی هر نهنگ بالغ چیزی در حدود ۴ تن است که از این رو در طی روز ۴۰ میلیون کریل می خورد.

  • فقدان دندان

این حیوان آبزی غول پیکر از دندان فاقد است و در ازای آن، از صفحه های شانه ای برخوردار است که برای فیلتر شدن غذا به کار می رود.

قابل به ذکر است که این حیوان به سرعت رو به کریل های خوراکی حرکت می کند و آن ها را با حجم بسیاری از آب می بلعد. زمانی که نهنگ آب و کریل را با فشار قوی به درون دهان خود هدایت می کند، در این شرایط چیزی در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ صفحه شانه ای به مانند یک صافی عمل می کنند.

در این هنگام، کریل های که توانایی خارج شدن ندارند، قورت داده خواهند شد.

خصوصیات اخلاق و رفتاری حیوان نهنگ

  • علت شکار این دسته از حیوانات

گفتنی است که نهنگ آبی در قرن ۲۰ الی ۱۹ به صورت وسیعی مورد شکار قرار می گرفتند که از این رو کاهش جمعیت چشم گیری در بین این حیوان به وجود آمد. علت این شکار ها تهیه روغن نهنگ بود که در گذشته برای سوخت چراغ و تولید صابون و کره کاربرد گسترده ای را به خود اختصاص داده بود.

  • انقراض این گونه حیوانی

همان طور که در تیتر فوقانی مطالعه کردید، شکار این حیوان به دلیل تولید روغن تا حد انقراض نیز به پیش رفت. طبق آمار های مشخص شده، این چنین تخمین شده است که چیزی در حدود ۳۸۰ هزار نهنگ را انسان ها مورد شکار خود قرار داده اند.

در پایان این قضایا و سال ۱۹۶ این حیوان در گروه گونه های حفاظتی قرار گرفت.

  • افزایش تعداد و آمار این حیوان

خوشبختانه می توان این چنین گفت که آمار حیوان نهنگ از گذشته تابه امروز دچار تغییرات بسیاری شده است. به این صورت که پس از تعداد شکار هایی که چیزی در حدود ۲۴۰ هزار تخمین شده بود، امروزه چیزی در حدود ۳ الی ۱۱ درصد از جمعیت نهنگ ها از سال ۱۹۱۱ افزایش یافته است.

علت انقراض گونه ای حیوان نهنگ چه می باشد؟

  • ارتعاش صدای قوی

گفتنی است که گوش انسان توانایی شنیدن صدای نهنگ را در زیر آب ندارد. که جالب است بدانید، این حیوان از صدای بلند تری نسبت به دیگر حیوانات برخوردار است. شدت صدای این حیوان آبزی چیزی در حدود ۱۸۸ دسیبل است که مقدار آن از صدای موتور هواپیمای جت یا ۱۴۰ دسیبل نیز بیشتر است.

این حیوان غول پیکر در اعماق آب با صدا و غرش های فرکانس پایین با یک دیگر به برقراری ارتباط و صحبت می پردازند.

  • قدرت شنوایی بالا

همان طور که این حیوان با صدا و فرکانس بسیار پایین صحبت می کند، در شرایط مناسب نیز می تواند از فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری با افراد ارتباط برقرار کند و به خوبی صدای خود را منتقل دهد.

  • سرشار از احساس

این باور هنگامی در افراد ایجاد شد که در زمان نزدکی این دسته از حیوانات به ساحل، در زمان نجات به وسیله دیگر نهنگ ها از یک دیگر به خوبی تشکر و قدردانی می کردند.

نحوه غذا خوردن حیوان نهنگ به چه صورت است؟

  • روند نزولی جفت گیری

به طور کلی این حیوان هر ۳ سال ۱ بار به جفت گیری اقدام می کند و زمان بارداری او نیز به چیزی در حدود ۱۱ الی ۱۲ ماه به طول می انجامد.

  • کمک نهنگ مادر به نوزاد نهنگ دیگر

قابل به ذکر است که نهنگ ماده، نوزاد تازه متولد شده خود را به سطح اقیانوس ها هدایت می کند تا تنفس های ابتدایی خود را انجام دهد. در این هنگام ماده های دیگری که در آن اطراف قرار دارند، به آرامی نوزاد را به سطح آب هل می دهند و در این جهت یکدیگر را کمک می کنند.

به این شکل نوزاد نهنگ به خوبی یاد می گیرد که چگونه قدرت سطح آب را بشکند و در آن تفس بکشد.

  • منافذی به مانند بینی

زمانی که این حیوان به روی سطح آب می آید به کمک سوراخ هایی که وظیفه بینی را بر بالای بدن او به عهده دارند؛ هوا را به بیرون خواهند فرستاد. به کمک این عمل تنفس در بالای سر نهنگ؛ ابری فشرده در ارتفاع ۹ متری به بالا فرستاده می شود.

دانستنی های جالب در رابطه با حیوان نهنگ

قابل به ذکر است که حیوان نهنگ آبی عادت دارد که هر ۵ الی ۱۵ دقیقه، برای نفس کشیدن به سطح آب بیاید، اما گفتنی است که او می تواند ساعت های بسیاری را بدون تنفس و نفس کشیدن تاب بیاورد.

  • شباهت او به زیر دریایی

هنگامی که از بالا به این حیوان بتوان نگاه کرد؛ این گونه مشاهده می شود که با در نظر نگرفتن باله و انتهای دم، به مانند زیر دریایی است. در بیان مثالی، می توان این چنین گفت که شکل آیرودینامیکی برخی از زیر دریایی ها به این دسته از موجودات آبزی شبیه تر است.

  • قاتل نهنگ های کوچک تر

به طور کلی نهنگ های بزرگ تر؛ قاتل نهنگ های کوچک تر به حساب می آیند. چرا که همواره نهنگ های آبی کوچک تر را مورد طعمه خود قرار می دهند و از آن ها تغذیه نیز می کنند. طبق مطالعات انجام شده؛ ۲۵ درصد از نهنگ های آبی بالغ را، آن هایی تنشکیل داده اند که به روی تن خود آسیب و زخم های ناشی از حمله نهنگ های قاتل را به روی بدنه خود دارند.

قابل به ذکر است که اطلاعات چندانی در رابطه با مقدار آسیب پذیری این حملات نیز گزارشی تهیه نشده است.

  • سرعت این گروه از نهنگ ها

جالب است بدانید که نهنگ های آبی، علاقه بسیاری به سفر و گشت و گذار دارند و به طور کلی نیز در فصول گرم سال، در نواحی قطب به سر می برند و به هنگام فرا رسیدن فصول سرما نیز خود را به نقاط نزدیک به خط استوا نزدیک تر می کنند.

حقایقی در رابطه با حیوان نهنگ

به طور کلی سرعت این حیوانات آبزی؛ به هنگام دریانوردی در حدود ۸ کیلومتر بر هر ساعت است که در مواقع ضروری توانایی حرکت با ۳۲ کیلومتر بر ساعت را نیز دارند.

  • آینده ای مجهول

هر چند که تا به کنون؛ اقداماتی در جهت حفظ این گونه آبزی در طبیعت انجام شده است، اما ترمیم دو مرتبه نسل هایی از این نهنگ نیز به مراتب کند تر است و ممکن است در ادامه نیز خطراتی را به مانند برخورد با کشتی ها، تغیرات آب و هوایی را در پی داشته باشد.

طبق گزارشات انجام شده، چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۵ هزار نهنگ آبی به روی کره زمین در حال زندگی هستند که طبق بیانیه ای از سوی اتحادیه بین المللی مراقبت از محیط زیست، نهنگ را در گروه حیوانات در حال انقراض قرار داده اند.

اما در این میان امید هایی نیز حاکی بر این موضوع وجود دارد که بتوان شرایطی ایجاد کرد تا در سال های نه چندان دور، تعداد زیادی از این حیوانات آبزی غول پیکر و سرشار از احساس را در نزدیک  اقیانوس ها به مراتب بیشتر در حال گشت و گذار مشاهده کرد.

در صورتی که از مطالعه این مطلب در کنار تیم آرگا و در رابطه با حیوان نهنگ، لذت بردید؛ پیشنهاد می کنیم که  با کلیک به روی دیگر مطالب همانند آشنایی با حیوان تمساح و حیوان خرس قطبی باری دیگر با ما همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *