دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص نمک هیمالیا (نمک صورتی) و ویژگی های مفید مصرف آن برای بدن

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

نمک صورتی از دیگر انواع نمک ها می باشد که تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد های بدن دارا است. برای آشنایی با خواص نمک هیمالیا با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

نمک هیمالیا را در اصطلاحی دیگر نمک صورتی نیز می نامند که از دیگر انواع سنگ نمک ها در منطقه پنجاب پاکستان است. طبق بسیاری از باور ها و اعتقاد عموم؛ نمک هیمالیا غنی از مواد معدنی است که در پیشگیری از بروز علائم کم آبی بدن بسیار موثر است. ادامه مطلب را به معرفی خواص نمک هیمالیا پرداخته ایم، امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب به تفاوت نمک هیمالیا و معمولی به خوبی پی ببرید.

معرفی فواید نمک همالیا

نمک صورتی، چه نوع نمکی است؟

بسیاری از عموم بر این باورند که نمک هیمالیا از نمک معمولی دارای خواص بیشتری است. به طور طبیعی این نمک نیز از نظر شیمیایی به نمک معمولی نزدیک تر است و از ۹۸ درصد سدیم کلراید برخوردار است. دیگر مواد معدنی این نمک به شرح زیر است؛

  1. پتاسیم
  2. کلسیم
  3. منیزیوم

که از این رو به رنگ صورتی مشاهده می شود و قابل به ذکر است که با وجود تفاوت های بسیاری در بین نمک معمولی و صورتی، گفتنی است که مزه های یکسانی دارا می باشند.

طرز استفاده از این دو نوع نمک به یک صورت است که مردم می توانند در بسیاری از پخت و پزها، نگهداری خوراکی و مواد غذایی کنسرو شده از آن استفاده کنند. در برخی از مواقع می توان بلور های این نمک را برای ساخت ظروف، سطح صاف و تخته های آشپزی مشاهده کرد. که با گذشت زمان در ساخت صنعت هایی به مانند جا شمعی و چراغ قوه بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی خواص نمک هیمالیا

  • علت نیاز بدن به نمک چه می باشد؟

قابل به ذکر است که سدیم از دیگر مواد معدنی بسیار ضروری در بدن است که تنها به وسیله نمک مصرفی در طی روز، تامین می شود. همچنین برای بهبود عملکرد های گفته شده در ادامه مطلب، نیز باید این ماده خوراکی در مقدار مناسب به درون وعده های غذایی خود بگنجانید.

  1. تسکین و آرام بخشی عضلات
  2. برقراری تعادل متناسب مایعات در بدن و در نهایت جلوگیری از کم آبی بدن
  3. ارسال و دریافت تکانه های سیستم عصبی بدن
  4. پیشگیری از کاهش فشار خون

همچنین طی تحقیقات انجام شده در سال های اخیر این چنین مشخص شد که مصرف نمک می تواند تا حد چشم گیری عفونت را کاهش داده و در نهایت باکتری های مضر را در بدن نابود سازد. همچنین در طی مطالعه ای که به روی حیوانات انجام شد، نتیجه ای به این صورت در همراه داشت که علائم افسردگی را به خوبی از بین می برد و در پیشگیری از ابتلا به اختلالات روحی نیز موثر است.

  •  آرون گروپس

معرفی خواص نمک هیمالیا

همان طور که به آن اشاره شد این نمک از خواص فوق العاده ای برخوردار است که از این رو در ادامه مطلب به معرفی آن ها برای آشنایی بیشتر شما با خواص نمک هیمالیا پرداخته ایم.

درمان درد ها به وسیله نمک هیمالیا

  • درمان درد ها

انجام یک حمام آب داغ به کمک نمک هیمالیا می تواند در شل کردن عضلات و در ادامه تسکیل درد ها بسیار موثر واقع گردد. منیزیوم و دیگر مواد معدنی موجود در این نمک ها از راه پوست به بدن جذب می شوند که در نهایت به تسکین درد ماهیچه ها و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن منجر می گردند.

ترکیبات موثر موجود در این نمک به تقویت استخوان ها، پوست و بافت های پیوندی بدن می انجامد که گفتنی است مسبب احساس درد در بدن، این موارد می باشند.

  • پاکسازی هوا

علاوه بر آن که این نمک در سم زدایی بدن تاثیر به سزایی قائل است، در ادامه نیز می تواند هوایی که در آن تنفس می کنید، سلامتی ببخشد. وجود یکی از کریستال های چاک دار بزرگ برای خانه و به منظور تصفیه هوا بسیار توصیه شده است. چرا که این چراغ ها علاوه بر ان که در روشنایی خانه تاثیر به سزایی قائل هستند، در ادامه نیز می توانند عمل تصفیه هوا را به خوبی و کمک محصور نگه داشتن رطوبت در درون محیط در چرخه نمک باز گردانند.

گرمای به وجود آمده از لامپ، خیلی زود طناب را در هوا تبخیر می کند و از سویی دیگر نیز به حبس سمومی که در چرخه یون های نمک قرار داشت، منجر می شود.

شستشوی بینی به کمک محلول آب و نمک

  • پاکسازی سینوس ها

همان طور که از خواص آب نمک برای پاکسازی سینوس ها اطلاع دارید، گفتنی است که محلول آن به وسیله نمک صورتی نیز از دیگر خواص نمک هیمالیا به حساب می آید. این نمک به خوبی باکتری و بسیاری از بخش های ایجاد کننده آلودگی را از بین می برد و در ادامه نیز بینی و نواحی سینوسی بدن را به خوبی پاک و بدون آلودگی بر جای می گذارد.

اگر از فرو کردن محلول آب و نمک هیمالیا به درون حفره های بینی خود چندان خوشتان نمی آید، می توانید از طریق حس بویایی و استنشاق نمک کریستالی همیالیا به پاکسازی سینوس ها و سیستم تنفسی بدن خود بپردازید.

  • سم زدایی بدن

در صورتی که نمک هیمالیا را به دون آب وان ترکیب کرده و از آن استفاده کنید، می توانید علاوه بر جذب مواد معدنی به درون بافت های بدن خود به سم زدایی عملکرد های آن نیز بپردازید. هنگامی که نمک به درون آب حل می گردد، در نهایت به یک محلول یونی تبدیل می گردد که به دفع مواد سمی بدن از پوست و بافت های چربی بدن می انجامد.

این فرایند به کمک مواد مدنی موجود و طبیعی در نهایت به بهبود عملکرد های بدن و ایجاد حس طراوت و شادابی در شما می انجامد.

تنظیم اب بدن با محلول نمک هیمالیا

  • تنظیم آب بدن

قابل به ذکر است که نمک هیمالیا از الکترولیت های موثر و مفید برای بدن برخوردار است که از این رو به تنظیم آب بدن و بهبود عملکرد های وابسته به آن می پردازد.

  • کم کردن فشار خون

به دلیل آن که سدیم بسیار بالا در ترکیبات نمک هیمالیا به کاهش فشار خون کمک بسیاری می کند، نا گفته نماند که از این سو افراد بسیاری را برای مصرف نسبت به خود جذب کرده است. شاید تا به کنون از گوشه و کنار نیز شنیده باشید که نمک به افزایش فشار خون منجر می شود، اما بد نیست که این باور را در رابطه با نمک هیمالیا تغییر دهید. شاید بسیار شنیده شود که در تهیه نمک معمولی نیز از نمک هیمالیا استفاده می شود، که این باور به خودی خود بسیار غلط است. چرا که بدن در شرایط دفع سدیم اضافی از بدن به مقادیر بالایی آب نیاز دارد که از این رو در صورتی که این آب به خوبی در بدن تامین نگردد به سخت کار کردن در شما منجر خواهد شد.

  • تنظیم PH و کاهش رفلاکس اسیدی بدن

در صورتی که مقدار PH در بدن به سطح تعادلی نرسد، می تواند زمینه ساز بروز مشکلات متعددی برای افراد شود. این مشکل می تواند منشا گرفته از ایجاد آسیب در سیستم ایمنی بدن، کاهش تراکم استخوان ها، بروز سنگ کلیه و در نهایت اضافه وزن شدید شود. مقدار این عامل را در بدن می توانید به خوبی اندازه گیری کنید و در این صوت باید توجه داشته باشید که حالت طبیعی PH در بدن ۶/۵ است که این مقدار در صبح کاهش و در بعد از ظهر نیز افزایش می یابد.

همچنین بزاق دهان نیز دارای ۶/۵ الی ۷/۵ PH در طی روز است که در صورت کاهش تر از مشخص شده برای این امر، بایستی اقدام به مصرف نوشیدنی دارای نمک هیمالیا برای درمان کنید.

بهبود عملکرد های گوارشی با نمک هیمالیا

  • بهبود عملکرد های گوارشی

قابل به ذکر است که خواص نمک هیمالیا در بهبود سیستم گوارشی و بهبود عملکرد های آن بسیار موثر واقع شده است که از این رو جذب مواد مغذی بدن را با موفقیت مواجه می کند. از این رو پیشنهاد می کنیم که نمک صورتی همیالیا را جایگزین نمک های معمولی کنید و در نهایت سلامتی را به تمام سیستم های بدن خود هدیه دهید.

توجه داشته باشید که با انجام عمل هضم به درستی، کمتر از قبل احساس گرسنگی دارید که در نهایت می تواند به کاهش وزن در طی زمان نیز منجر شود.

  • افزایش تراکم بافت های بدن

گفتنی است که بسیاری از مواد معدنی موجود در این نوع نمک می تواند به افزایش استحکام استخوان ها و بافت های پیوندی بدن منجر شود که بسیار حیات بخش نیز است. این عامل در ترمیم ماهیچه های بدن و در نهایت بهبود گردش خون بسیار تاثیر گذار است.

در صورت ابتلا به هر یک از مشکلات همانند آرتروز، شکستگی استخوان ها و عارضه های روحی می توانید مصرف نمک هیمالیا را در وعده های غذایی خود بگنجانید.

اشپری صورت به وسیله محلول نمک هیمالیا

  • اسپری صورت

برای استفاده بیشتر از خواص نمک هیمالیا می توانید ۱ قاشق سوپ خوری از نمک صورتی هیمالیا را در ۱ قاشق سوپ خوری پوسته منیزیوم و آب مقطر ترکیب کنید و سپس ۳ الی ۵ قطره از روغن های اسطوخودوس، نعناع، اکالیپتوس را به آن اضافه کنید.

حالا محلول به دست آمده را به روی اندام های بدن و یا صورت خود اسپری کنید و سپس به انجام دقایقی ماساژ به روی آن ها بپردازید.

  • ماساژ بدن

استفاده از نمک هیمالیا به صورت یک لایه بردار طبیعی می تواند پوستی ابریشمی به شما هدیه دهد. در صورتی که از این لایه بردار به صورت پیوسته استفاده کنید، می توانید تاثیری موثر در تولید کلاژن و پروتئین هایی که به موجب آن ها، پوست بدن نرم و ابریشمی باقی می ماند، ایفا کرد.

برای تهیه این لایه برداری بایستی ۱ فنجان نمک را در ۱ چهارم فنجان از روغن زیتون و ۱۰ قطره از اسانس آن را با یک دیگر ترکیب کنید. حالا پوست را مقداری خیس کرده و سپس محلول را به روی پوست برای ماساژ نواحی مورد نظر از بدن، بریزید. قابل به ذکر است که این لایه برداری طبیعی از نمک هیمالیا می تواند تاثیر موثری در درمان پوست های آسیب دیده و باز سازی سلول های مرده پوست ایفا کند.

  • افزایش مقدار الکترولیت های بدن

بهره گیری از خواص نمک هیمالیا برای افزایش سطح ذخیره سازی الکترولیت های بدن بسیار موثر شناخته شده است که از این رو پیشنهاد می شود تا ۲ فنجان آب تصفیه شده را با نصف فنجان آب پرتغال تازه و یا آبلیمو ترکیب کنید، سپس ۱ چهارم فنجان نمک هیمالیا و ۱ قاشق سوپ خوری عسل نیز به آن اضافه کنید تا قدرت تاثیر بخشی خود را افزایش دهد.

معرفی نمک همالیا

قابل به ذکر است که این نوشیدنی برای افرادی که در طی روز از تمرین بدنی بسیاری برخوردار هستند و یا به یکی از بیماری های آنفولانزا و یا سرما خوردگی مبتلا هستند، بسیار موثر است. همچنین باید توجه داشت که در صورت ابتلا به هر یک از عارضه های فشار خون بالا، و یا بیماری های کلیوی باید با پزشک مورد نظر در این باره صحبتی داشته باشید.

  • افزایش جذب مواد مغذی توسط روده

طبیعی است که بخش بسیاری از مواد مغذی را به وسیله مواد خوراکی و تغذیه در بدن تامین کنید. از این رو برای خواص نمک هیمالیا ارتقای ظرفیت روده نیز در نظر گرفته شده است که در این صورت عملکرد خوبی در جذب مواد مغذی و در نهایت سیستم گوارشی پدید می آید.

  • بهبود عملکرد های سوخت ساز بدن

همان طور که می دانید مقدار سوخت و ساز بدن با توجه به نوع ماده غذایی مصرفی می تواند متغیر باشد. از این رو باید توجه کافی نسبت به مصرف مواد غذایی که در نحوه متابولیسم بدن شما تاثیر گذار هستند، داشته باشید. طبق نظر بسیاری از پزشکان برای تثبیت نگه داشتن مقدار متابولیسم در بدن می تواند از خواص نمک هیمالیا بهره برد.

  • افزایش ارزش غذایی

گفتنی است که تکه های بلورین و درخشان نمک صورتی هیمالیا در غذای مورد پخت و بشقاب هایی که برای سرو استفاده می کنید، می توان تاثیر به سزایی قائل شود و در ادامه نیز ارزش غذایی خوراکی ها را افزایش دهد.

خواص نمک هیمالیا به چه صورت است؟

  • درمان گلو درد

حتما شما نیز تا به کنون تجربه غرغره آب و نمک برای درمان گلو درد خود را داشته اید. قابل به ذکر است که محلول آب و نمک می توان درمان فوری و موثر برای بسیاری از عارضه ها شناخته شود، چرا که می تواند باکتری ها را به سرعت نابود سازد و در نهایت با کاهش التهاب خلط های نرم گلو را از بین برده و به تسکین گلو درد منجر شود.

از این رو نصف قاشق چایی خوری نمک هیمالیا را در ۱ فنجان آب ولرم ترکیب کرده و سپس غرغره کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *