دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

میوه های آلرژی زا و شناخت علائم آلرژی به میوه ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که حساسیت داشتن نسبت به برخی از میوه ها ممکن است شما را از ادامه مصرف آن ها منع نماید که به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم شما را با روش های درمان این حساسیت و همچنین انواع میوه های آلرژی زا آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که حساسیت یا آلرژی به میوه های تازه یکی از انواع آلرژی های غذایی شایع در کشور ما و حتی جهان محسوب می شود زیرا که میوه ها دارای گروهی بزرگ و ناهمگونی از مواد غذایی هستند که ممکن است آلرژی زا باشند و موجب ایجاد علائم حساسیت شدید در برخی از افراد شود.

آشنایی با میوه های آلرژی زا

به طور کلی آلرژی به میوه ها یک نوع آلرژی غذایی محسوب می شود و از آنجایی که میوه بخش مهمی از رژیم غذایی هر انسان را تشکیل می دهد قادر است تمامی مواد معدنی، ویتامین های مورد نیاز بدن و فیبر را برای عملکرد صحیح تامین کنند. اما متاسفانه برخی از افراد به میوه آلرژی دارند و قادر نیستند یک میوه خاص یا گروه خاصی از میوه ها را بخورند و به همین خاطر هر فرد پس از شناسایی آلرژی میوه در او بایستی برای طی کردن روند درمان از خوردن آن میوه خودداری نماید. توجه داشته باشید که آلرژی میوه تنها به نوع خاصی از میوه ها محدود نمی شود زیرا ممکن است برخی افراد به خوردن موز آلرژی نشان دهند و برای برخی دیگر ممکن است تنها سبب حساسیت گردد که به همین منظور هر انسانی می تواند به میوه های مختلفی آلرژی پیدا کند. بهتر است بدانید که دلایل مختلفی می توانند باعث ایجاد آلرژی میوه شوند برای مثال دلیل ایجاد حساسیت به میوه هایی مانند لیمو، گریپ فروت و پرتقال به دلیل خاصیت اسیدی بودن آن ها است و از آنجایی که متعلق به خانواده مرکبات می باشند ماهیت اسیدی آن ها می تواند واکنش های آلرژیک خفیف تا شدیدی را در بدن فرد مبتلا به آلرژی میوه ایجاد نماید.

خصوصیات میوه های آلرژی زا

علائم آلرژی به میوه ها:

توجه داشته باشید که اگر در اثر مصرف میوه های آلرژی زا و همچنین سبزیجات دچار آلرژی شده باشید علائم و نشانه های موجود در شما شامل اختلالات و مشکلات گوارشی و پوستی خواهند بود که در ادامه به بیان آن ها پرداخته ایم:

تورم دهان، زبان و یا گلو که اغلب به عنوان آنژیوادم شناخته می شود.

خارش یا سوزش دهان، زبان یا لب ها

علائم پوستی مانند اگزما که معمولا در بیماران مبتلا به اگزما افزایش پیدا می کند.

  •  آرون گروپس

به ندرت ممکن است دچار استفراغ، اسهال یا گرفتگی معده شوید.

از علائم بسیار نادر این آلرژی می توان به شوک آنافیلاکسی اشاره کرد.

همچنین بهتر است بدانید که اغلب افراد حساس به برخی از میوه ها یا سبزیجات خام واکنش آلرژیک نشان می دهند اما اگر به خوب پخته شوند قادر به تحمل آن ها خواهند بود. برای مثال پس از خوردن سیب خام ممکن است دهانتان دچار خارش شود اما شما باز هم قادر به خوردن سیب پخته خواهید بود. علت می تواند این باشد که برخی از پروتئین هایی که موجب ایجاد واکنش هایی مرتبط با آلرژی شده اند در اثر حرارت از بین خواهند رفت.

علائم آلرژی به میوه ها

چگونگی تشخیص آلرژی:

بهتر است بدانید که تشخیص سندرم آلرژی معمولا بر اساس سابقه واکنش ها و آزمایش های آلرژیک می باشد. در این زمینه پزشک از شما پس از خوردن میوه های آلرژی زا و یا سبزیجات خاص در مورد سابقه بیماری آلرژی فصلی و همچنین آبریزش بینی سوال خواهد کرد. همچنین برای شناسایی گرده های مخصوص و غذاهایی که موجب بروز این نشانه ها در شما می شوند پزشک ممکن است از آزمایش پوست یا خون نیز استفاده نماید. توجه داشته باشید از آنجایی که نتایج واکنش ها بر اساس طراوت غذا و تماس مستقیم آن با پوست زبان و دما متفاوت است ممکن است نتیجه آزمایش چندان دقیق نباشد. برای مثال یک قرص سیب آماده ممکن است واکنشی ایجاد نکند در حالی که خوردن سیب خام می تواند موجب بروز علائم آلرژی در شما گردد.

درمان آلرژی ناشی از مصرف میوه:

به طور کلی مانند بسیاری از آلرژی هایی غذایی روش اصلی برای مدیریت آلرژی میوه ها پرهیز از خوردن چنین مواد غذایی محرکی یعنی میوه های آلرژی زا است. برخی از مردم ممکن است تنها برای جلوگیری از علائم خود نیاز داشته باشند که از مصرف فرم خاک این میوه اجتناب نمایند. توصیه می شود چنانچه علائم شما بدتر شد حتما با پزشک خود در مورد مصرف آنتی هیستامین یا سایر داروهای آلرژیک برای کمک به کنترل علائم آلرژیک حرف بزنید. توجه داشته باشید که مطالعات متعددی در مورد آلرژی زایی انجام شده که نشان می دهد افرادی که دوره ایمنوتراپی را برای آن گذرانده اند قادر به تحمل مصرف سیب خام هستند. با این حال نیز این مطالعات چندان وسیع نبوده و مطالعات چندانی در مورد سایر متابولیسم های خاص حساسیت به مواد غذایی و میوه ها در زمینه ایمن سازی انجام نگرفته است.

راه های درمان آلرژی میوه ای

انواع میوه آلرژی دار:

همانطور که متوجه شدید مصرف برخی از میوه ها ممکن است در افراد موجب بروز آلرژی شود و از آنجایی که برخی میوه های آلرژی زا را به خوبی نمی شناسند در ادامه سعی داریم به بیان تمامی آن ها بپردازیم:

توت فرنگی:

توجه داشته باشید که علائم واکنش آلرژیک به میوه توت فرنگی در واقع شامل علائم آلرژی دهان مانند تورم دهان، زبان، لثه و کام می باشد. آلرژی به این میوه مشابه آلرژن موجود درون گرده درخت توس است. به این نکته دقت داشته باشید که پخت و پز توت فرنگی باعث کاهش یا از بین رفتن آلرژی ها نمی شود و به همین خاطر به افرادی که نسبت به توت فرنگی آلرژی دارند توصیه می شود حتما از مصرف توت فرنگی خام و پخته شده به شدت خودداری کنند. همچنین لازم است تا از خوردن مربای توت فرنگی، توت فرنگی خشک شده و حتی استفاده از خوشبو کننده های توت فرنگی دوری کنید.

انواع میوه های آلرژی زا

میوه کیوی:

بهتر است بدانید که کیوی نیز مانند توت فرنگی حاوی مقدار زیادی آلرژن مشابه درخت توس می باشد که علائم آن معمولا در بزرگسالان خفیف اما در کودکان می تواند موجب علائم آلرژیک شدید گردد. توصیه می شود افرادی که به میوه کیوی حساسیت دارند حتما از خوردن میوه خام و آب آن پرهیز کنند.

بروز حساسیت با مصرف کیوی

گوجه فرنگی:

به طور کلی واکنش آلرژیک نسبت به گوجه فرنگی ممکن است موجب سوزش لب ها یا دهان شود و بثورات خارش دار قرمزی را ایجاد کند. افرادی که به این میوه حساسیت دارند ممکن است به سیب زمینی، بادمجان و فلفل نیز حساسیت داشته باشند. جالب است بدانید بسیاری از افرادی که به گوجه فرنگی آلرژی دارند نمی توانند پروتئین موجود در گوجه فرنگی خام را تحمل کنند اما ممکن است قادر به تحمل گوجه فرنگی پخته باشند.

شناخت میوه های آلرژی دار

مرکبات:

بهتر است بدانید که داشتن آلرژی نسبت به مرکبات بسیار نادر می باشد و علائم خفیفی دارد. به طور معمول علائم این آلرژی شامل زخم در ناحیه دهان و ظهور بثورات است و به همین خاطر به افرادی که به مصرف مرکبات حساسیت دارند توصیه می شود از مصرف میوه هایی مانند پرتقال، آناناس، آلو، لیموشیرین و لیمو ترش به شدت خودداری کنند. البته که جدا کردن پوست میوه ها تا حدودی می تواند به کاهش خطر آلرژیک کمک نماید.

میوه های دارای آلرژی

موز:

اگرچه آلرژی میوه موز چندان شایع نیست اما ممکن است برخی افراد با خوردن آن دچار عدم تحمل پروتئین شوند که در واقع یک واکنش آلرژیکی نیست و آلرژی به این میوه تنها به خاطر وجود پروتئین کیتیناز می باشد. این افراد ممکن است به کیوی و میوه های دیگری مانند هلو، خربزه، هندوانه و انگور نیز واکنش آلرژیکی نشان دهند.

عدم مصرف میوه های آلرژی دار

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب درمان حساسیت فصلی و همچنین داروهای ضد حساسیت نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *