دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی انواع گل های آب شور و ویژگی های آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید گل های آب شور در واقع گیاهانی هستند که معمولا برای رشد آب شور را ترجیح می دهند و به همین منظور در این مطلب سعی داریم شما را با این دسته گیاهان آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی بر خلاف بیشتر گیاهان که در خشکی یا آب های شیرین زندگی می کنند تعداد اندکی از گل ها هم هستند که در آب شور زندگی می کنند و معمولا این گیاهان از مقاومت و امتیاز بیشتری نسبت به سایر گیاهان برخوردار می باسند. توجه داشته باشید که ساختار فیزیکی این گیاهان به نوعی است که در برابر نمک و شوری آب مقاوم هستند

آشنایی با گل های آب شور

بهتر است بدانید که گیاهان شورپسند در واقع گیاهانی هستند که می توانند با آب دریا و دیگر آب به خوبی هم زیستی کنند و نمک اضافی را درون خاک کاهش دهند. همچنین می توان از آب دریا برای آبیاری آن ها استفاده نمود و از طرفی می توانند کمک خوبی برای مهار بیابان و بیابان زدایی باشند. در آب دریا به طور معمول در هر لیتر ۴۰ گرم از نمک های معدنی به صورت محلول وجود دارند که گیاهانی مانند حرا، اسفناج باغی و سالیکورنیا در این گروه قرار گرفته اند و قادر هستند شوری آب را به اندازه ۷۰ گرم در هر لیتر تحمل کنند. در واقع زندگی گیاهان درون آب یکی از شگفت انگیز ترین شیوه های رشد و نمو جانداران است که برخی گیاهان در آب های شیرین زندگی می کنند و برخی دیگر درون آب های شور. البته که گیاهان شورپسند اغلب دارای ویژگی های منحصر به فرد و ممتازی می باشند که باعث می شود در اثر شوری آب از بین نروند. معمولا این دسته گیاهان دارای سلول های ویژه ای در بدنه خود می باشند که به دفع شوری آب کمک می کند و برخی دیگر نیز حاوی یک پوشش ژلاتینی درون بدنه خود هستند که بافت های داخلی را از اشباع شدن با آب نمک محافظت می کند. از آنجایی که این گیاه مقاوم در برابر آبیاری با آب شور هستند و همچنین مقاومت آن ها بستگی به درصد نمک درون آب دارد اگر مقدار نمک در آن ها زیاد باشد تنها یک تعداد کمی از آن ها قادر به رشد خواهند بود.

ویژگی گل های آب شور

انواع گیاهان شورپسند:

همانطور که متوجه شدید علاوه بر گیاهان آب شیرین گیاهان دیگری نیز هستند که برای رشد آب های شور را ترجیح می دهند و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم:

گیاه هالیمدا:

گل هالیمدا در واقع یک جلبک بزرگ سبز رنگ با بافتی آهکی بوده که یکی از ارزشمند ترین گیاهان ویژه آکواریوم ها ی آب شور محسوب می شود. این گیاه ذخیره بزرگ کربنات کلسیم را درون بافت های خود نگهداری می کند و به همین منظور نیازمند منبع تهیه کلسیم و نور بسیار کافی برای رشد و نموی خود می باشد.

گیاه فیتوپلانگتون:

این گیاه زیبا دارای ابعادی بسیار کوچک و در حد میکروسکوپی است که اغلب بر روی آب زندگی کنند. از ویژگی این گیاه میکروسکوپی می توان به تحمل آب شور اشاره کرد. همچنین که با افزایش گرمای کره زمین و گرم شدن آب تعداد زیادی از فیتوپلانگتون ها دچار مرگ شده و این موضوع سبب تجمع حجم زیادی از جنازه آن ها درون آب و تولید مقادیر قابل توجهی از گاز دی اکسید کربن می شود.

انواع مختلف گیاهان شورپسند

  •  آرون گروپس

گیاه کلپ:

یکی دیگر از گیاهان آب شور گل کلپ یا همان اشنه دریایی است که نوعی جلبک دریایی محسوب می شود و سرشار از مواد معدنی به ویژه عنصر ید است. این گیاه در واقع یک مکمل غذایی ایده آل برای جبران کمبود ویتامین ها و مواد معدنی شناخته شده است. کلپ معمولا در عمق ۱۵ الی ۴۰ متری از کناره آب ها رشد می کند و حالت شناوری به خود می گیرد و قابلیت منحصر به فرد آن توانایی زنده ماندن در آب های گرم و شور است.

گیاه راک وید:

توجه داشته باشد که گل راک وید در واقع نوعی جلبک قهوه ای می باشد که در امتداد مناطق ساحلی رشد می کند. همچنین این گیاه یک ماده غذایی بسیار ایده آل برای جانداران دریایی شناخته شده که اغلب به دلیل نوع پوشش خود به عنوان یک مکان زیست بی مهرگان و ماهی های کوچک دریایی محسوب می شود.

درختان حرا:

این گیاه زیبا نیز در آب های شور و همچنین مکان هایی که میزان کمی آب دارند رشد می کند. همچنین حرا دارای ریشه هایی هوایی است که می تواند اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق خاک یا هوای اطراف به دست بیاورد. ریشه های حرا قادر می باشند تا نمک را درون بافت های خود ذخیره کنند و حتی آب دریا نیز تصفیه نمایند.

گل های شور پسند و نحوه پرورش ان ها

گیاه سی گرس:

گیاه سی گرس در واقع به گل های چمندار زمینی گفته می شود که ظاهر زیبایی دارند و به عنوان یک منبع غذایی عالی برای تغذیه گیاهان مانند جوجه تیغی و خرچنگ دریایی شناخته می شود.

گیاه سالیکورنیا:

این گیاه نیز از دسته گل های آب شور می باشد که قابلیت رشد در خاک غیر حاصلخیز و صحرا ها را دارد و حتی می تواند با آب شور دریاها نیز به خوبی کنار بیاید. ارتفاع این گیاه زیبا کمتر از ۳۰ سانتی متر است و معمولا گرده افشانی های آن توسط باد انجام می شود. سالیکورنیا در واقع دارای میوه های آبدار، کوچک و به شکل یک بذر منفرد است که همراه با کامل شدن مراحل رشد میوه گیاه از سبز به قرمز تغییر رنگ می دهد.

گیاه کاهویی روشن:

گل کاهویی روشن نیز از دسته گیاهان شورپسند محسوب می شود که برای رشد نیاز به نور متوسط رو به زیاد دارد و همچنین نگهداری آن در آکواریوم های آب شور نسبت به سایر گیاهان آسان تر خواهد بود. جالب است بدانید که این گیاه تنها بر روی سنگ رشد می کند و تنها در اندکی از موارد ممکن است روی بستر دریا آن را مشاهده نمایید.

انواع گیاهان آب شور

گیاه اسفناج باغی:

اسفناج باغی در واقع گیاهی همیشه سبز است که گروه گیاهان شور پسند قرار می گیرد. همچنین می توان از آب دریا برای آبیاری آن استفاده نمود. این گیاه در برابر سرما و گرما به خوبی مقاومت می کند و همچنین بازه دمایی بین ۱۵ الی ۴۰ درجه سانتی گراد را برای رشد ترجیح می دهد و البته که در بیشتر نقاط ایران به صورت محدود وجود دارد.

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب گیاهان آکواریومی و همچنین گیاهان آپارتمانی سایه دوست نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *