دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چند تکنیک کاربردی برای رهایی از رودربایستی

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید رودربایستی از دورهای قدیم در میان مردم ما وجود داشته که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده که اغلب می تواند به ضرر افرادی باشد که توانایی نه گفتن و رد کردن درخواست اطرافیان را ندارند و به همین منظور در این مقاله سعی داریم شما را با راهکارهای موثر برای رهایی از رودربایستی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی وقتی که فرد به دلیل حفظ احترام و حرمت دیگری از انجام رفتار یا گفتن حرفی خودداری می کند معنا و مفهوم رودربایسی را به نحو مطلوبی تداعی کرده و به عبارت دیگر می توان گفت که رودربایستی با نوعی فشار عاطفی همراه می باشد که نتیجه ای جز آزردگی و پژمردگی روح انسان را در بر ندارد و اغلب نیز در زمان صمیمیت میان افراد و تعاملات احتماعی انجام می شود.

چگونگی رهایی از رودربایستی

در واقع می توان گفت که رودربایستی حالتی است که فرد از گفتن حرفی یا انجام رفتاری به دلیل حفظ حرمت طرف مقابل پرهیز می کند که در این مورد فرد علی رغم میل باطنی خود و همچنین بر خلاف خواسته در جهت رضایت طرف مقابل عمل می کند. انجام این رفتار صرفا به این دلیل انجام می شود که نکند کسی درباره او حرفی بزند و یا اگر آن را انجام ندهد باعث ناراحتی دیگری گردد. توجه داشته باشید که مفهوم رودربایستی از گذشته های دور در فرهنگ ما وجود داشته و نسل به نسل از اجداد گذشته با فرزندانشان منتقل شده است و به طور قاطع می توان گفت که در میان هیچ ملتی جز ما ایرانی ها وجود ندارد. معمولا تعارفات ریشه در الگوهای ارتباطی دوران کودکی و سبک فرزند پروری دارند. والدینی که اجازه نمی دهند کودکانشان هیجانات و احساسات خود را بروز بدهند و یا اگر تصمیم گیری فرزندان بر اساس میل شخصی آن ها نباشد آن را نوعی سریچی تلقی خواهند کرد و می توان حاصل این روش تربیتی را تعامل ضعیف در فرزندان دانست که توانایی نه گفتن را ندارند و در برخی از مواقع از خواسته خود گذشت می کنند و بر خلاف میل درونی خود به خواسته دیگران پاسخ می دهند.

چگونگی رهایی از رودربایستی

پیامدهای منفی رودربایستی:

توجه داشته باشید که لطمه دیدن وجهه اجتماعی فرد یکی از تبعات بارز و برجسته رودربایستی شناخته می شود و از آنجایی که در این زمینه فرد با تعارفات پی در پی خود درصدد جلوه دادن خوش برخوردی و مهربانی می باشد به تدریج به عنوان یک فرد ریاکار شناخته می شود که در نتیجه این امر از شخصیت منفعلی برخوردار گشته که توان هر گونه انتقاد کردن را در وجود خود نمی بیند و از این طریق از سوی دیگران مورد سوء استفاده قرار می گیرد. به طور کلی در اثر رودربایستی فرد از ابراز احساسات خود اجتناب می کند و در نتیجه مهارت های تصمیم گیری و حل مسئله را از دست رفته می بیند. با گذر زمان و به دلیل تداوم یافتن رودربایستی انسان با مشکلات مختلفی از جمله ناامیدی، رنجیدگی، احساس درماندگی، عاصی شدن از دست دیگران و افسردگی مواجه می شود. همچنین علاوه بر عدم کنترل و مدیریت خشم، عدم توانایی در دستیابی به اهداف و ناکامی از دیگر پیامد های ناخوشایند این پدیده محسوب می شوند.

پیامد های منفی رودربایستی

راهکار های مقابله با رودربایستی:

همانطور که متوجه شدید رودربایستی پدیده پیچیده ای می باشد که اغلب به ضرر افرادی می باشد که توانایی انتقاد و مهارت نه گفتن را ندارند. به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از راهکارهای ایده آل برای مقابله و رهایی از رودربایستی بپردازیم:

قاطعیت داشته باشید:

به طور کلی قاطعیت داشتن و یا جرات ورزی یکی از راهکارهای مثمر ثمر و تاثیرگذار در روند رهایی از رودربایستی محسوب می شود که بر این اساس قاطعیت داشتن موجب می شود شخص در موقعیت های مختلف سر تعظیم در برابر خواسته های دیگران فرود نیاورد. همچنین در این زمینه صادقانه صحبت کردن و عوض نکردن نظر با پافشاری و خواهش اطرافیان هم سازگار و موثر خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از قضاوت نترسید:

توجه داشته باشید ترس از اینکه چطور در خصوص من قضاوت می کنند از عوامل مهم در رهای از رودربایستی شناخته می شود. ترس از قضاوت دیگران در واقع فکر لحظه ای آن ها است و هیچ تغییری در روش زندگی کردن و هدف گذاری های ما ندارد که به همین خاطر در شرایط رودربایستی از این که افراد دیگر در خصوص ما چه فکری می کند ترس نداشته  و به مقصد و عمل خود فکر کنید.

راهکارهای مقابله با رودربایستی

از انجام کارهایی مخالف میلتان پرهیز کنید:

قبول کردن و پذیرفتن مسئولیت اطرافیان بر عهده شما نیست و بدانید که پیش از پذیرفتن هر عملی باید تمامی شرایط خود و افرادی را که در الویت زندگی شما قرار دارند را بررسی نمایید و پس از آن بدون رودربایستی کاری را که مایل به انجامش هستید را یا انجام دهید یا ندهید.

دوستی را با فرمانبرداری اشتباه نگیرید:

بهتر است بدانید که برخی از مواقع افراد فکر می کنند علاقه داشتن، دوستی و یا حتی رفاقت به معنای مطیع شدن در برابر دیگران است که معمولا این مسئله در میان جوانان بسیار صدق می کند زیرا آن ها به پذیرفته شدن در گروه دوستان نیاز بسیاری دارند و به همین خاطر از این روش به دنبال کسب هویت دلخواه خویش می باشند. در این شرایط لازم است بدانید که اگر در گروه پذیرفته هم نشدید فرصت های شما به صورت کامل از بین نمی روند و می توانید به فکر گروه دیگر و رفاقت دیگری باشید که در آن حس آزادی بیشتری پیدا کنید و در واقع نیاز به پاگذاشتن روی خواسته های خود نداشته باشید. توصیه می شود که آغاز رفاقت با خویش را تمرین و تلاش کنید و برای خواسته های خود نهایت ارزش را قائل شوید و بعد به فشار گروه یا دوستان خود فکر کنید.

چگوگی مقابله با رودربایستی

چیزی بخواهید و تنها شنونده نباشید:

ممکن است دوستتان از شما بخواهد که برای یک مهمانی از روز قبل به کمکش بروید اما شما با وجود اینکه دوست دارید به کمک وی بروید اما قادر نیستید تمام روز از کارهایتان چشم پوشی کنید و در این میان پاسخ نه یا آری نیز به دردتان نمی خورد. با این وجود می توانید پیشنهاد خود را مطرح کنید. برای مثال خیلی روراست بگویید که من خیلی دوست داشتم به تو کمک کنم اما واقعا گرفتار هستم البته که می توانم یکی دو ساعتی را پیش تو بیایم. اگر وی دو ساعت به دردش نمی خورد می تواند از فرد دیگری درخواست کند زیرا شما با توجه به گرفتاری هایتان دو ساعت را برای رفتن به پیش او خالی کرده اید و در نتیجه وظیفه ای ندارید. همچنین که شیوه پیشنهاد متقابل صرفا نوعی آگاه کردن است که می گویید و این بهترین رفتاری محسوب می شود که می توانید در برابر دوستتان انجام دهید زیرا اگر برایش موثر نباشید خودش پاسخ نه را می گیرد.

شما مسئول برآورده کردن خواسته دیگران نیستید:

بهتر است بدانید در رهایی از رودربایستی زمانی که به این باور برسیم ما صرفا مسئول خویش و اشخاص مهم زندگی خود هستیم در هیچ رودربایستی قرار نخواهیم گرفت. البته مهم است که با دیگران مهربان، همدرد و با محبت باشیم اما چنانچه شرایط انجام کاری را برای دیگری نداریم بهتر است مسئولیت آن را نیز نپذیریم.

اصول رها شدن از رودربایستی

از خودتان مراقبت کنید:

به طور کلی افراد رودربایست بیش از اینکه به خواسته ها و نیاز های خود توجه داشته باشند خواسته ها و نیاز های دیگران برایشان در اولویت قرار می گیرد و حتی گاهی اوقات یادشان نمی آید آخرین دفعه برای خوشحالی خودشان چه کاری انجام داده اند. حتی اگر باز هم قرار باشد در زمره مهرطلب ها قرار بگیرند لازم است نخست به نیازهای جسمانی و روانی خودشان برسند تا اینگونه به شادی و خوشحالی دست پیدا کنند و قادر باشند به افراد دیگری زندگی خود نیز رسیدگی نمایند. توصیه می شود که خودتان را مجبور کنید تا همانقدر که خوشحالی دیگران برایتان اهمیت دارد خوشحالی خودتان نیز بااهمیت باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *