دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

با بهترین خوراکی های تقویت ریه آشنا شوید

  • سحر هودانلویی
  • ۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در این روز های کرونایی، افزایش سیستم ایمنی بدن و تقویت ریه بسیار حائز اهمیت است. برای آشنایی با خوراکی های تقویت ریه در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

به طور کلی تغذیه در به دست گیری تمام عملکرد های بدن تاثیر گذار است که این اهمیت در روز های کرونایی، افزایش می یابد. با شناسایی خوراکی های تقویت ریه، می توان سلامتی آن را در برابر ویروس و باکتری تضمین کرد. از این رو توصیه می شود که نکاتی را در جهت افزایش سیستم ایمنی بدن خود و به خصوص ریه و سیستم تنفسی که در راس آن تغذیه است، رعایت کنید.

ادامه مطلب را جهت آشنایی با این خوراکی در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید.

معرفی خوراکی های تقویت ریه

معرفی خوراکی های تقویت ریه

  • موز:

همان طور که می دانید، موز غنی از پتاسیم است که در نهایت بهترین گزینه برای سلامت عملکرد های ریه به حساب می آید. پتاسیم در مراقبت و حفظ عملکرد های ریه بسیار تاثیر گذار است که از این رو به کودکان توصیه می شود که در وعده های غذایی خود از این میوه سرشار از ویتامین مصرف کنند. علاوه بر موز از دیگر خوراکی های غنی از پتاسیم به مانند؛ کدو سبز، آواکادوو، پرتغال می توان استفاده کرد.

  • گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی نیز از دیگر خوراکی های سرشار از پتاسیم است که عاملی تاثیر گذار در سلامتی ریه به شمار می آید. طبق مطالعات انجام شده در دانشکده های بهداشت عمومی که توسط جان هاپکینز صورت گرفت، این چنین مشخص شد که برخورداری از یک رژیم غذایی دارای گوجه فرنگی در افراد سیگاری به کاهش تخریب بافت ریه ها منجر می شود.

همچنین این میوه از ویتامین C غنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن می پردازد و به طور فوق العاده ای عملکرد های ریه را تسریع و بهبود می بخشد. قسمتی از تاثیرات گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی است که از بروز عفونت هایی به مانند ذات الریه پیشگیری می کند و از آزادی رادیکال های مضر در ریه و دیگر بخش های بدن نیز جلوگیری می کند.

کاروتنوئید های گیاهی به خصوص لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به بهبود عملکرد های ریه منجر می شود که تماما از ترکیبات موثر برای سلامتی ریه برخوردار است.

  •  آرون گروپس

تاثیر سیب زمینی شیرین در تقویت ریه

  • سیب زمینی شیرین:

سیب زمینی شیرین از دیگر خوراکی های تقویت ریه است که به عنوان دیگر منابع تامین کننده پتاسیم در بدن به شمار می رود. همچنین این میوه به مانند گوجه فرنگی و توت از خواص کارتنوئید و آنتی اکسیدانی برخوردار است که تمام رادیکال های آزاد شده و مضر برای بدن را از بین می برد. سبزیجات نارنجی رنگ و سیب زمینی شیرین از ویتامین A سرشار هستند که از لایه های تنفسی مراقبت می کنند و خطر ابتلا به بسیاری از عفونت ها را کاهش می دهد.

  • قارچ:

قارچ هایی به مانند مرغ چوب، کرکونوسه، چنترله، صدفی و شیتاکه از ویتامین D غنی هستند که مصرف این مواد خوراکی به کاهش عفونت و التهاب در مسیر های هوایی ریه می انجامد. به طور کلی این ماده خوراکی برای بدن تاثیرات بسیاری در پی دارد که می تواند به افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن نیز منجر شود.

دیگر گونه قارچ نیز به نام سرچماقی برای عملکرد های ریوی بسیار تاثیر گذار است که در نهایت به تنظیم تعادل در عملکرد های آن منجر می شود.

  • تخم مرغ:

از دیگر خوراکی های تقویت ریه می توان به تخم مرغ اشاره کرد. تخم مرغ نیز دارای مقادیر بالایی از پروتئین است که به مراقبت از ریه و حفظ ماهیچه های تنفسی منجر می شود. در شرایطی که ریه بخش بسیاری از سیستم تنفسی را در بر دارد، باید به وسیله پروتئین انرژی کافی را برای مراقبت از توده ها و افزایش مقاومت آن ها تامین کند. در صورتی دیگر این ویتامین به بهبود عملکرد های سیستم تنفسی و درمان زخم و التهابات منجر می شود.

تاثیر تخم مرغ در تقویت ریه

ماهی چرب و تخم مرغ از ویتامین D بسیاری سرشار است که تاثیر به سزایی به روی ریه ها قائل است.

  • میوه سیب:

همان طور که مطالعات لازم در رابطه با خواص گوجه فرنگی برای عملکرد های ریه انجام گرفت، به نتیجه موثری برای میوه سیب نیز قائل شد. گفتنی است که سیب از کوئرستین غنی است که باخواص آنتی اکسیدانی به از بین رفتن التهاب و عفونت منجر می شود و در نهایت نیز تاثیر به سزایی در پیشگیری از تخریب ریه ها قائل می شود.

همچنین خوراکی های دیگری به مانند پیاز، انگور، مرکبات، گیلاس، گیاه کبر دارای کوئرستین هستند.

  • آویشن:

همان طور که از خواص آویشن می دانید، تاثیر به سزایی در درمان سرفه قائل است که از این رو به بهبود مجاری تنفسی و گلو منجر می شود. همچنین برای درمان برونشیت نیز تاثیر موثری قائل است که می توان به روش های مختلف از آن استفاده کرد.

روغن گیاهی و برگ های آویشن نیز از این قاعده درمانی مستثنی نمی باشند.

  • زنجبیل:

زنجبیل نیز در سلامتی ریه تاثیر موثری قائل است که در کنار زرد چوبه به عنوان ادویه ای ویژه شناخته شده اند. تاثیرات ضد التهابی قوی زنجیبل به کاهش آسیب به ریه ها و در نهایت مراقبت در برابر صدمات DNE منجر می شود.

تاثیر زنجبیل در تقویت ریه

از خواص زنجیبل می توان به تاثیرات آرام بخشی نیز اشاره داشت که با تاثیر به روی عضلات بدن در نهایت به باز شدن مجاری هوایی بدن هم کمک بسیاری می کند.

  • سیر:

از دیگر خوراکی های تقویت ریه می توان به سیر اشاره کرد. سیر نیز چه در صورت پخته، خام و عصاره تاثیرات شگفت انگیزش را دارا است. چرا که با دارایی از آنتی اکسیدان موجود به مراقبت از سلول های ریه و دفاع در برابر رادیکال های آزاد شده می پردازد. سیر می تواند مسیر های سم زدایی را به خوبی تقویت کند و در نهایت به تقویت سیستم ایمنی در راه های مجاری بینی بپردازد.

از خواص سیر می توان به تاثیرات ضد عفونی کننده نیز اشاره کرد که در نهایت به سلامتی ریه و کاهش التهاب کمک به سزایی می کند.

  • ترب کوهی:

ترب کوهی و یا ترب ژاپنی می توانند سینوس های مخاط نازک ریه را تحریک کنند. همچنین در پی مطالعات انجام شده، این چنین مشخص شد که در ترشح آنزیم های مناسب برای مقابله با سرطان نیز بسیار تاثیر گذار است.

تاثیر قلم استخوان در تقویت ریه

  • قلم استخوان:

استفاده از قلم در بسیاری از غذا ها به مانند سوپ رشته فرنگی مرغ که برای درمان سرما خوردگی بسیار طبخ می شود، تاثیر به سزایی قائل است. چرا که غنی از مواد معدنی و کلاژن است که در نهایت محیط گلو را مرطوب نگه داشته و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *