دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های کاربردی برای کاهش صدای موتور ماشین

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از موارد بسیار آزاردهنده در هنگام رانندگی شنیدن صدای موتور خودرو می باشد به ویژه که این صدا مدام افزایش یافته و ناهنجار می شود. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با یازده روش کاهش صدای قطعات و موتور ماشین آشنا سازیم تا از این صدای ناهنجار و آزاردهنده رهایی یابید.

چنانچه صدای موتور یا دیگر قسمت های اتومبیل شما هر روز افزایش می یابد و به نوعی ناهنجار و آزاردهنده شده است و احتمالا به فکر تعویض خودرو خود هستید بدانید روشهایی وجود دارد که با برطرف کردن عامل ایجاد سرو صدا به کنترل این صدای آزاردهنده کمک می کنند. در ادامه این مطلب با یازده روش برای کاهش صدای موتور خودرو آشنا می شوید.

آشنایی با یازده روش کاهش صدای قطعات و موتور ماشین

از ویژگی های دلپذیر خودروهای نو و کم کارکرده این است که قسمت های مختلف آن بخصوص موتور اتومبیل با سروصدای کمی به انجام وظیفه خود می پردازند. هنگامی که شروع به افزایش گاز یا شتاب ماشین می پردازید موتور با صدای نرمی عمل می کند و رانندگی لذت بخشی را به ارمغان می آورد. اما با بالا رفتن سن خودرو به تدریج صدای نرم و دلپذیر موتور تغییر می کند و موجب آزار و اذیت راننده و سرنشینان می شود.

چنانچه نسبت به سر و صداس اتومبیل حساس باشید احتمالا با بیشتر شدن سر و صدای موتور و دیگر قسمتهای ماشین به فکر تعویض خودرو بیافتید. ولی بهتر است قبل از تصمیم گیری عجولانه ابتدا عوامل ایجاد این مشکل را بیابید. احتمالا بسیاری از عوامل به آسانی قابل رفع باشند. صدای داشبورد، دربها و صندلی ها با یک آچارکشی و رگلاژ ساده به طرز چشمگیری کاهش می یابد و صدای موتور نیز با انجام سرویس های کم هزینه قابل برطرف شدن و قطع شدن می باشد.  در ادامه این مطلب ابتدا به روشهایی برای شناسایی منشا صدای زیاد موتور اشاره می کنیم و سپس با روش کاهش صدای موتور ماشین آشنا خواهید شد.

منشا ایجاد صدای زیاد موتور

به طور کلی نیاز است ابتدا بدانید به چه دلیلی خودرو صدای زیادی ایجاد می کند. چنانچه به تازگی دریافته اید که اتومبیل شما نسبت به قبل صدای بیشتری تولید می کند و یا در هنگام رانندگی لرزش موتور احساس می شود به این موضوع دقت داشته باشید که احتمالا قسمتی از اتومبیل با مشکل روبرو شده است. این مشکل می تواند به موتور خودرو، اتصالات ماشین، جعبه دنده، اگروز،فن ها، عایق بندی و …. مربوط باشد. به این ترتیب برای دسترسی به بهترین نتیجه باید منشا ایجاد صدای زیاد خودرو را پیدا کنید. از این رو موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

  1.  بررسی اتصالات موتور و دسته موتور تا  فاقد هر نوع شل شدگی، شکستگی و ترک خوردگی باشد.
  2.  اگزوز و اتصالات آن را مورد بررسی قرار دهید که فاقد هر نوع شکستگی، روزنه یا گرفتگی باشد.
  3.  بررسی لاستیک ها از لحاظ ظاهری و ثابت بودن سرجای خود.
  4.  بررسی کمک فنرها، اکسل ها و دیگر موارد مربوط به سیستم تعلیق خودرو
  5.  بررسی سیستم گیربکس خودرو چنانچه در شماره دنده خاصی صدای ماشین تغییر می یابد.
  6.  بررسی قطعات نصب شده بیرون اتومبیل مانند آیینه ها، آنتن، قالپاق و … تا ببینید که سر جای خود محکم و ثابت هستند یا نه.
  7.  بررسی تسمه های خودرو از لحاظ میزان کشش
  8.  بررسی آزاد بودن فن های اتومبیل
  9.  بررسی صندلی ها، فرمان ، دربها، داشبورد و دیگر موارد داخل کابین
  10.  بررسی روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، فیلتر هوا و مواردی نظیر این که به صورت دوره ای تعویض نموده اید.

یازده روش کاهش صدای قطعات و موتور ماشین

۱. عایق بندی

چنانچه موتور و اتصالات ماشین شما مشکل خاصی ندارد یک روش برای کاهش صدای موتور ، عایق بندی مناسب خودرو می باشد. این عایق بندی شامل کف خودرو، داشبورد، دربها و درب کاپوت می باشد. انجام عایق بندی فقط در مراکز مختص این کار و توسط افراد متخصص این کار انجام می شود. ضمنا برای عایق بندی درب محفظه موتور می توانید از نمدهای کاپوت بهره ببرید که تاحد مطلوبی صدای موتور را می کاهند. همچنین برای کم کردن صدای خروجی اگزوز از سر اگزوزهایی استفاده کنید که موجب کاهش صدای موتور  ماشین می شوند. این سر اگزوزها اغلب در نمونه های اسپرت طراحی می شوند تا صدای خروجی از اتومبیل اندکی زیرتر و تیزتر به گوش برسد ولی مدلهای دیگری از این سر اگزوز ها موجب کاهش صدای خروجی موتور ماشین می شوند.

۲. عدم استفاده از ابزار ضد آیرودینامیک خودرو

یکی دیگر از مواردی که به کاهش صدای موتور ماشین کمک می کند عدم استفاده از ابزاری است که موجب برهم زدن آیرودینامیک خودرو می شوند. در سرعت های بالا باد موجب می شود صدایی زوزه مانند درون کابین شنیده شود که این صدا هنگام استفاده از ابزاری مانند باربند، آنتن و … بیشتر شنیده خواهد شد.

۳. عدم استفاده از لاستیک های پهن و بزرگ

لاستیک های پهن و بزرگ موجب افزایش صدای ورودی به داخل کابین می شوند. این لاستیک ها با زمین سطح تماس زیادی دارند که در هنگام حرکت سبب ایجاد صدای زیادی می شوند. از این رو با استفاده از لاستیک های سایز استاندارد می توان تاحدی افزایش صدای موتور ماشین را کاهش داد.

۴. استفاده از اسپیلتر

با استفاده از اسپیلتر می توان تاحدی میزان باد پیچیده شده در کف و زیر ماشین را کاهش داد و در نتیجه صدای باد را کمتر نمود. این ابزار معمولا در خودروهای اسپرت مشاهده می شود که به نوعی بادگیر به حساب می آید.

۵. بررسی کهنه نبودن تسمه

در موارد زیادی کهنه بودن تسمه می تواند دلیل ایجاد سر و صدای اضافی در محفظه کاپوت ماشین شود. ضمنا خشک بودن یا جنس نامرغوب تسمه هم در تولید صدای اضافی بی تاثیر نخواهد بود. از این رو اگر تمسه نامرغوب یا کهنه است حتما آن را تعویض کنید.

۶. بررسی غلطک تسمه سفت کن

شاید صدای اضافی تمسه مربوط به غلطک تسمه سفت کن باشد. اگر این غلطک خیلی سفت یا خیلی شل تنظیم شده باشد صدای ناهنجاری تولید می کند. در مواردی نیز امکان دارد تمسه به درستی سر جای خود قرار نگرفته باشد و به خاطر اصطکاک بین فولی ها و تسمه صدا تولید شود. در چنین شرایطی با رگلاژ کردن تسمه سفت کن یا جا انداختن صحیح تسمه از پارگی آن جلوگیری نمود. توجه داشته باشید که تعویض تسمه خراب هزینه زیادی نخواهد داشت ولی اگر در بیرون از شهر با این مشکل روبرو شوید باید هزینه بیشتری برای سرویس و تعمیر پرداخت کنید. بنابراین همواره تسمه و غلطک سفت کن آن را مورد بررسی قرار دهید.

۷. بررسی موتور و لوله های اطراف آن

 هنگامی که داخل موتور یا لوله های اطراف آن دچار نشتی شود صدایی شبیه فس فس شنیده می شود. برای کاهش این صدا در ماشین لوله های رادیاتور، بخاری و کولر را بررسی کنید. اگر صدا به لوله های رادیاتور مربوط باشد سیستم خنک کننده اتومبیل شما به شکل کامل کار نخواهد کرد و احتمال سوختن موتور یا صدمه به سرسیلندر وجود دارد که این امر برای تعمیر هزینه بالایی می خواهد. همچنین ممکن است لوله وکیوم ماشین صدمه دیده باشد که بی توجهی به آن سبب افزایش سوخت خودرو می شود. در این مورد نیاز است لوله های مربوط به بخاری و کولر را چک کنید.

هر چند نشت گاز کولر در ظاهر تنها موجب کار نکردن کولر در محیط های گرم می شود اما باید دانست که نشتی گاز کولر و کاهش فشار آن سبب وارد آمدن فشار مضاعف به کمپرسور کولر برای خنک کردن خودرو شده و احتمال صدمه دیدن قطعات کمپرسور و حتی خود کمپرسور را نیز در پی دارد. اگر هم لوله رادیاتور بخاری نشتی داشته باشد هم آب رادیاتور کم می شود و هم به سیستم خنک کننده و موتور صدمه وارد می شود ضمنا احتمال بروز نشتی در داخل کابین وجود دارد که موجب پوسیدگی و ایجاد بوی بد درون خودرو می شود. برای حل این مشکلات به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

۸. بررسی پلوس خودرو

اگر پلوس یا سرپلوس صدمه دیده باشد هنگامی که با سرعت پایین در حال رانندگی هستید موقع پیچاندن فرمان صدای تق تقی از سمت چرخهای ماشین به گوش خواهد رسید. و اگر چنین صدایی از قسمت عقب خودروهای دیفرانسیل عقب شنیده شود احتمالا ایراد به اتصالات میل گاردان مربوط است. بنابراین برای بررسی پلوس و دیگر قطعات سیستم تعلیق ماشین به یک زیر و بند سازی مطمئن مراجعه نمایید.

۹. بررسی پمپ هیدرولیک

در موارد متعددی مشاهده شده که موقع پیچاندن فرمان صدایی ناله مانند از داخل کاپوت شنیده می شود. این صدا به احتمال قوی به پمپ هیدرولیک فرمان اتومبیل مربوط است که ممکن است به دلایل مختلفی مانند کم بودن سطح روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک، خراب بودن اورینگ های درون پمپ و … ایجاد شود. در چنین شرایطی معمولا فرمان اتومبیل راحت عمل نمی کند. به این ترتیب حتما با شنیدن این صدا پمپ هیدرولیک را مورد بررسی قرار دهید چرا که احتمالا با اضافه کردن کمی روغن هیدرولیک مشکل رفع گردد یا با هواگیری صدا قطع شود.

۱۰. بررسی محفظه زیر موتور و داخل سیلندر

شنیدن صدای ضربه در محفظه زیر موتور و داخل سیلندر اتومبیل به احتراق ناقص و انفجار درون سیلندر مرتبط است که احتمالا به خاطر خرابی شمع یا عدم توانایی ماشین در ایجاد تعادل بین مخلوط سوخت و هوا به وجود آمده است. انفجار داخل سیلندر در مواردی قبل از جرقه زنی رخ می دهد که می تواند در تایمینگ خودرو نقص ایجاد کند. معمولا اتومبیل هایی که احتراق ناقص یا صدایی مشابه این دارند نمی توانند یکنواخت حرکت کنند و به اصطلاح موتور شل و سفت می شود که حرکت یکنواخت خودرو را به هم می زند. توجه داشته باشید که احتراق شدید درون سیلندر می تواند به سوپاپ و پیستون ها نیز صدمه ای جدی وارد کند.

۱۱. بررسی لنت ترمز

در مواردی که موقع ترمز گرفتن صدای تیز و گوشخراشی شنیده می شود قطعا لنت ترمزها در حال اتمام بوده و با دیسکهای خودرو در تماس است. در اکثر اتومبیل ها چراغی برای نشان دادن تمام شدن لنت تعبیه شده است. ممکن است این چراغ به خاطر قدیمی بودن ماشین وجود نداشته باشد یا هنگام تعویض لنتها فیش و سیم آن به درستی متصل نشده باشد از این رو اگر موقع ترمز گرفتن چنین صدایی شنیدید حتما به تعمیرگاه برای سرویس یا تعویض لنتهای خودرو مراجعه کنید. چرا که بی توجهی به این امر صدمه جدی به دیسکهای اتومبیل وارد می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *