دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش طراحی با مداد و تکنیک های مهم آن

  • ندا خوشرو
  • ۵ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب آموزش طراحی با مداد به صورت مرحله به مرحله را به همراه مدل هایی از طراحی ساده و پیچیده به کمک مداد را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار خواهیم داد.

اصول طراحی به کمک مداد از انواع مهارت هایی است که هر هنرمندی باید با آن آشنا باشد تا بتواند طرح هایی زیبا و حرفه ای را بکشد توجه داشته باشید که اگر شما این اصول را فرا گرفته باشید حتی طرح های ساده ای را که می کشید زیبا و متفاوت تر به نظر خواهند رسید.

تکنیک های طراحی با مداد

اگر شما به طراحی علاقه مند هستید بهتر است تکنیک های طراحی به کمک مداد را به خوبی فرا بگیرید تا بتوانید طرح هایی حرفه ای و جالب را روی کاغذ پیاده کنید. در مطالب قبلی آموزش نقاشی روی شیشه و آموزش نقاشی به کمک مداد رنگی و آموزش نقاشی روی پارچه را مشاهده کردید در ادامه این مطلب ترفندهایی برای طراحی به کمک مداد را پیش رو خواهید داشت.

طراحی به کمک مداد

ترفندهایی برای طراحی به کمک مداد

۱.نحوه صحیح گرفتن مداد در دست

در هنگام کشیدن طرح ها به کمک مداد اغلب برای افزایش کاربری از کناره های مداد استفاده می شود و برای طراحی قسمت های بزرگ کار مداد باید به صورت عمودی در دست گرفته شود تا خط هایی نرم و پهن ایجاد شود. از نوک مداد فقط برای افزودن جزییات به کار استفاده می شود.

نحوه صحیح گرفتن مداد در دست

۲. ترکیب تکنیک های سایه زنی

  •  آرون گروپس

سایه زنی را می توانید به دو صورت انجام دهید :

  • همه خطوط در یک سمت قرار بگیرند که این روش باعث می شود تا سایه ها منسجم تر شوند.
  • سایه ها را به صورت تکه ای بزنید که این روش به شکل معنا می بخشد. این روش برای پس زمینه ها و افزودن بافت به طرح کاربرد بیشتری دارد.

اگر راست دست هستید طراحی و سایه زدن را از چپ به راست شروع نمایید و اگر چپ دست هستید طراحی و سایه زدن را از راست به چپ شروع نمایید.

نحوه سایه زنی طرح

۳. گرفتن پهنای خطوط در دست

تسلط بر پهنای خطوط راهی مناسب برای جداسازی اشیاء از یکدیگر می باشد و علاوه بر این باعث تشدید سایه ها می شود همچنین خط های پهن کم رنگ می شوند و در نتیجه ناپدید می گردند و به سایه تبدیل می شوند که این روش باعث تشکیل شکلی سه بعدی می شود.

توجه داشته باشید که بهتر است از رسم خط های بیرونی در طراحی خودداری نمایید به این دلیل که طراحی دارای ظاهری مسطح می باشد و حالت سه بعدی آن از بین می رود همچنین بریدگی و فضا در خط ها نشانه اشکال در نور و سایه ها می باشد.

طراحی به کمک مداد

۴. ایجاد کردن اسکیس

در هنگام شروع طراحی بهتر است به کمک خط هایی کم رنگ طرح را روی کاغذ بکشید و در ادامه این خط ها تغییر می کنند سپس آن ها را به صورت مرتب بررسی نمایید سپس در پایان نیز خط ها را پر رنگ نمایید و جزئیات را به آن ها بیفزایید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد روی یک نقطه تمرکز داشته باشید همچنین در طراحی متقارن نیز باید روی خط ها متمرکز شوید و در طول کار نیز دوباره همه چیز را ارزیابی نمایید.

طراحی به وسیله مداد

۵. طرح را دائما بررسی نمایید.

طراحی را بررسی کنید زیرا قبل از اضافه کردن جزئیات نباید هیچ اشکالی در طرح وجود داشته باشد همچنین در زمان اضافه کردن جزئیات نباید به صورت حدسی عمل کنید و از متقارن بودن همه چیز قبل از اضافه کردن خط های تیره و محکم مطمئن شوید و زمانی که از صحت همه چیز اطمینان پیدا کردید به کشیدن طرح ادامه بدهید.

مراحل طراحی با مداد

۶. مراقب ایجاد لکه ها به کمک مداد باشید.

همیشه در هنگام کشیدن طرح روی کاغذ یک تکه کاغذ زیر دست های خود قرار دهید تا از لک شدن سطح کار جلوگیری شود.

ترفندهای طراحی به کمک مداد

۷. کشیدن طرح را به موقع پایان دهید.

اغلب هنرمندان حتی بعد از زدن امضاء در زیر طرح خود دوباره آن را بررسی می کنند زیرا همیشه چیزهایی پیدا می شود که نیازمند تغییر هستند از این رو به سختی می توان گفت که کشیدن یک طرح چه زمانی به پایان می رسد ولی بهتر است شما به شدت از زیاده روی در طراحی پرهیز نمایید.

اصول طراحی به کمک مداد

۸. ایجاد سایه نرم

در اغلب طرح هایی که به کمک مداد کشیده می شوند باید از افکت های نرم و یکدست استفاده شود که این کار با مخلوط کردن اثر مدادها با یکدیگر به راحتی امکان پذیر می باشد. توجه داشته باشید که مخلوط کردن خط های مداد نیازمند دقت زیادی است و شما می توانید برای ایجاد سایه نرم از مدادهای نرم و تکه کاغذ و ابزارهای حرفه ای تر نظیر Tortillion و Paper Stump استفاده می شود.

طراحی

۹. ایجاد تمایز بین اشیاء

اگر در طراحی شما اشکال مختلفی با جنس های متفاوت به چشم می خورند بهتر است در سایه زدن آن ها تفاوت هایی را ایجاد کنید. به عنوان مثال سایه زدن آهن و فلزات با سایه زدن پوست و کاغذ متفاوت می باشد و توجه به این جزئیات پر اهمیت است که باعث می شود شما در پایان کار طرحی حرفه ای تری داشته باشید.

توجه داشته باشید که قبل از زدن سایه باید از خودتان بپرسید که بافت یا جنس شی که برای کشیدن انتخاب کرده اید سخت است یا صاف ؟ و اگر نور به آن تابیده شود نور را به چه مقداری جذب و منعکس می کند.

جسم هایی که دارای بافت صیقلی و منعکس کننده هستند معمولا دارای کنتراست یا تضاد بیشتر هستند و هایلایت هایی برجسته تر دارند در حالی که جسم ها با بافت سخت دارای کنتراست کم و هایلایت اندکی هستند همچنین ممکن است این جسم ها هیچ هایلایتی نداشته باشند.

آموزش مرحله به مرحله طراحی به کمک مداد

مدل های طراحی به کمک مداد

به کمک مداد می توانید طرح هایی ساده و پیچیده را بکشید که انتخاب طرح برای پیاده سازی روی کاغذ به مهارت شما در زمینه طراحی بستگی دارد.

توجه داشته باشید که اگر طرحی ساده را برای کشیدن انتخاب کرده اید بهتر است در هنگام سایه زدن طرح دقت و حساسیت لازم را به خرج دهید تا طرح شما زیبا و جذاب تر به نظر برسد همچنین برای کشیدن طرح های پیچیده و حرفه ای باید زمان بیشتری را صرف کنید و طرح کشیده شده را چندین بار بررسی نمایید تا هیچ نقصی نداشته باشد.

طراحی اسب به کمک مداد طراحی چشم طراحی دختر طراحی زیبا و شیک طراحی طراحی لب با مداد طرح دختر طراحی چشم گریان طراحی زیبا طراحی دست طراحی کفش طراحی پارچه طراحی اشیای بی جان طراحی زیبا و حرفه ای طراحی ساده اشیای بی جان طراحی حیوانات با مداد طراحی گرگ طراحی اشیای بی جان طراحی زیبا و جالب از مادر و فرزند آموزش طراحی به کمک مداد طراحی سیب طراحی منظره به کمک مداد

در فیلم زیر نحوه کشیدن چشم با مداد را مشاهده کنید:

در این مطلب تکنیک هایی برای طراحی به کمک مداد را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را برده باشید و بتوانید به کمک نکات ذکر شده در کشیدن طرح های مختلف به کمک مداد اطلاعات لازم را بدست آورید. همچنین می توانید برای مشاهده انواع فیلم های طراحی با مداد به کانال نقاشی آرتو در یوتیوب مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *