دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گل فوشیا و آموزش تکثیر و کاشت این گیاه

  • شقایق ایران دوست
  • ۹ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

پرورش گل و گیاه یکی از کار هایی می باشد که بسیاری از افراد به آن علاقه مند اند و دوست دارند با استفاده از گل ها خانه خود را زیبا تر کنند. یکی از انتخاب هایی که می توانند برای این کار داشته باشند گل فوشیا می باشد زیرا این گل دارای رنگ های متنوعی است.

گیاه فوشیا یکی از متنوع ترین رنگ ها را در گل هایش دارد و همیشه گلدهی دارد مگر این که در محیطی نا مناسب قرار بگیرد. رنگ گل های این گیاه شامل سفید، قرمز تیره، ارغوانی، نارنجی و زرد می باشد.

رنگ های گل فوشیا

پرورش گل فوشیا

گل فوشیا یکی از گیاهانی می باد که به شدت تحت تاثیر آفات قرار می گیرد از این رو باید از آن ها مراقبت کنید. در ادامه روش های پرورش این گیاه را برای شما بررسی می کنیم.

میزان آب لازم برای پرورش گل فوشیا

آبیاری یکی از رکن های اساسی و مهم پرورش گیاهان می باشد و بیش تر گیاهان بدون آبیاری دوام چندانی ندارند. برای آبیاری این گیاه لازم است ابتدا به دمای محیط توجه کنید. در صورتی که در نیمه اول سال قرار داریم می توانید در هفته دو الی سه بار آن را آبیاری کنید در غیر این صورت یک بار در هفته برای این گیاه کافی است. البته یکی دیگر از کار هایی که باید در حین آبیاری به آن توجه داشته باشید سطح خاک می باشد و در صورتی که آن را خشک مشاهده کردید می توانید دوباره به گیاه آب بدهید. در اواخر پاییز و اوایل زمستان گیاه نیاز به استراحت دارد بنابراین بهتر است از آبیاری بیش از حد بپرهیزید و هر دو هفته یک بار آن را آبیاری کنید.

میزان نور

نور برای رشد و فتوسنتز گیاهان یک امر کاملا ضروری می باشد ولی برخی از گیاهان هستند که به نور کمی برای رشد بهتر نیاز دارند و برخی دیگر برعکس نوع اول هستند و نور زیادی برای رشد نیاز دارند. گیاه فوشیا از دسته دوم می باشد و میزان نور بالایی برای رشد خود می خواهد. در نظر داشته باشید که تنها در صورتی می توانید این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بدهید که هوا خنک باشد زیرا نور شدید خورشید برای این گیاه ضرر دارد و گاها با بالا بردن دمای ریشه ها می تواند گیاه را از بین ببرد. کم رسیدن نور به گل فوشیا می تواند منجر به باریک شدن ساقه ها و ریزش برگ ها و گل های آن شود.

پرورش گل فوشیا

  •  آرون گروپس

دمای مناسب

اکثر گیاهان با دمای بالا سازگاری ندارند و گل فوشیا نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در صورتی که دمای محیطی که این گل قرار دارد به بالای ۲۶ درجه رسید می توانید مکان قرار گیری گل را تغییر داده و آن را به محیط سرد تری ببرید. بیش ترین تاثیری که دمای بالا بر این گیاه دارد کاهش گلدهی آن می باشد. البته در خانواده این گیاه انواع مختلفی وجود دارد و برخی از آن ها می توانند تا دمای -۱۲ درجه را تحمل کنند ولی نمی توانند دمای +۱۰ درجه را تاب بیاورند و خشک می شوند. بنابراین به شما توصیه می کنیم قبل از خرید گل، اطلاعات لازم را از فروشنده دریافت کنید.

خاک مناسب

برای پرورش گل فوشیا نیازمند خاک مناسب هستید. خاکی که برای این گیاه می توانید در نظر بگیرید مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ، ورمی کمپوست و مقداری شن و ماسه می باشد. به طور کلی می توانید از خاک های سبک برای پرورش این گل استفاده کنید تا رشد بهتری را شاهد باشید.

خاک مناسب گل فوشیا کدام است؟

کود دهی

بسیاری از افراد دوست دارند با استفاده از کود ها گیاه را وادار کنند تا گلدهی بهتری داشته باشد. باید بدانید که گیاه فوشیا در بیش تر ماه های سال گلدهی دارد ولی بیش ترین فصولی که گل دهی آن افزایش می یابد بهار و تابستان می باشد. برای کود دهی این گیاه می توانید بعد از گلدهی این کار را آغاز کنید و با استفاده از تغذیه های مصنوعی گیاه را تقویت کنید. در نظر داشته باشید که از هر نوع کودی که استفاده می کنید دستورالعمل آن را از فروشنده بپرسید تا با مصرف بیش از حد به گیاه خود آسیب نرسانید.

نکته : برای داشتن گل های درشت می توانید از کود های کامل که دارای نیتروژن، فسفر و پتاسیم می باشند استفاده کنید.

هرس گیاه فوشیا

گیاه فوشیا بر خلاف سایر گل ها نیازمند هرس کردن می باشد. این کار را باید در صورتی انجام بدهید که گیاه در حال استراحت می باشد و عمدتا فصل زمستان بهترین زمان برای این کار است. البته هرس کردن گل ها نیز تاثیرات بسیاری بر رشد گیاه خواهد داشت برای این کار لازم است تا زمانی که گل ها پژمرده شدند آن ها را از گیاه جدا کنید.

تکثیر گل فوشیا

تکثیر گل فوشیا

پرورش گل فوشیا بسیار راحت می باشد و شما می توانید آن ها را در منزل خود نگهداری کنید. در نظر داشته باشید که این گیاه را می توانید از دو طریق قلمه زدن و کاشتن بذر تکثیر کنید. در ادامه هر دو روش را برای شما بررسی کرده و نکات مربوط به آن ها را برایتان توضیح خواهیم داد.

قلمه زدن

  • قلمه زدن گیاه فوشیا از طریق قلمه های سبز و انتهایی آن صورت می گیرد.
  • برای جدا سازی قلمه ها باید از چاقو های تیز استفاده کنید زیرا هر برش درست و منظم می تواند رشد ریشه ها را افزایش دهد.
  • خاک مناسب برای کاشت قلمه ها مخلوطی از پرلایت و خاک برگ می باشد. بهتر است این خاک را از صافی عبور بدهید تا مخلوطی یک دست ایجاد شود.
  • در صورتی که می خواهید این گیاه در آب ریشه بدهد باید بدانید که ریشه های آن بسیار ضعیف خواهد بود و ممکن است رشد خوبی نداشته باشد.
  • بهترین زمان برای جدا سازی قلمه ها در حین گلدهی گیاه می باشد زیرا زمان بیش تری برای ریشه دار شدن نیاز دارند و زمانی که ریشه بدهند تمایلی به رویش نخواهند داشت و سریعا گل می دهند.
  • طول مناسب قلمه ها حدودا ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر می باشد. اگر از قلمه های کوتاه تر استفاده کنید گیاه شما رشد خوبی خواهد داشت ولی باید آن ها را در گلخانه نگهداری کنید. تنها عیبی که انتخاب کوتاه قلمه ها دارد این است که گلدهی کم تر می شود و گیاه گل های کوچک تری می دهد.
  • برای قلمه زدن سعی کنید برگ ها را کاملا از قلمه جدا کنید. باقی ماندن برگ ها روی قلمه و فرو رفتن آن ها در خاک هیچ کمکی به ریشه زایی ندارد و می تواند رشد گیاه را کاهش داده و موجب بیماری های قارچی شود.
  • سعی کنید اطراف این قلمه ها را مرطوب نگهدارید.
  • باید بدانید که قلمه هایی که می کارید حدودا ۶ هفته بعد می توانند رشد خود را شروع کرده و گل بدهند. اگر گیاه شما در این مدت نتوانست گلدهی داشته باشد یعنی قلمه شما نگرفته است و باید دوباره این کار را انجام بدهید.

روش های تکثیر گل فوشیا

کاشت گل فوشیا با بذر

یکی دیگر از روش های پرورش گل فوشیا استفاده از بذر های آن می باشد. بذر های این گیاه را می توانید از بازار تهیه کنید و یا حتی صبر کنید گل های گیاه شما پژمرده شود تا بتوانید بذر های آن را جدا کنید. زمانی که گل های گیاه خشک می شوند در بخش انتهایی آن ها میوه های کوچک قرمز و سیاه مشاهده می کنید. البته باید بدانید که زمانی که شادابی گیاه از بین رفت بهتر است از این میوه ها استفاده نکنید و تازمانی که شاداب هستند و پوست صافی دارند آن ها را جدا کنید و با در آوردن پوسته آن ها بذر های مورد نظر را در بیاورید. بذر های این گیاه به راحتی رشد می کند و جوانه می زند. در ادامه مراحل کاشت این بذر ها را برای شما بیان می کنیم.

  • زمانی که بذر های گیاه را خارج کردید بهتر است آن ها را بشویید و غلاف آن ها را خارج کنید. در نظر داشته باشید که بذر های دایره ای شکل رشد بهتری دارند بهتر است روی آن ها تمرکز کنید.
  • بذر ها را به مدت ۲ الی ۳ هفته بذر ها را در محیطی سرد و بدون نور قرار بدهید. باید بدانید که نگهداری بیش تر می تواند رشد و گلهدهی گیاه را افزایش دهد.
  • فاصله لازم بین کاشتن هر بذر را رعایت کنید.
  • برای نگهداری بهتر می توانید روی خاک گلدان را با پلاستیک پوشانده و روی آن را چند سوراخ ایجاد کنید تا از اتلاف رطوبت جلوگیری شود. توجه داشته باشید که برای پرورش گل فوشیا خوب و زیبا نباید این پلاستیک با خاک گلدن تماس داشته باشد.
  • جوانه زدن بذر ها به مدت ۳ الی ۵ هفته زمان نیاز دارد.
  • جوانه زدن سریع تر بذر ها به نور ملایم و دمایی بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد نیاز دارد.

پرورش گل فوشیا

باید بدانید که پرورش هر نوع گیاه شرایط خاصی را می طلبد و شما با دانستن نکات مهمی درباره آن ها می توانید گیاهان خوبی را با بهترین گلدهی و کم ترین هزینه پرورش دهید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را درباره پرورش گل آلسترومریا و پرورش گل پرنده بهشتی مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *