دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع جنس مو و نحوه مراقبت از آن ها

  • ساناز براتی
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

مو از نظر جنس و بافت دارای انواع مختلفی می باشد که با شناسایی آنها می توان موهایی سالم و زیبا داشت.

داشتن موهای سالم باعث افزایش جذابیت و زیبایی چهره خواهد شد، از این اغلب افراد همیشه سعی در مراقبت از موهای خود دارد تا دچار ریزش، خشکی، موخوره و دیگر بیماری های مو نگردد. به منظور رسیدگی مناسب و مراقبت صحیح از موها باید قبل از هر چیزی جنس موهای خود را بدانید، در این مطلب با انواع جنس مو و نحوه مراقبت از آنها آشنا خواهیم شد.

آشنایی با انواع جنس مو

اغلب مردم گمان می کنند که با لمس موها می توانند به راحتی بافت و جنس موی خود را تشخیص دهند. ممکن است در زمان لمس حس خشکی یا شاید حس خوبی داشته باشید و یا حتی احساس چرب بودن را داشته باشید اما باید بدانید که خشک بودن یا چرب بودن موها بافت مو را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده وضعیت موهای شما است، بافت و نوع مو چیزی است که با آن متولد می شوید. سه نوع بافت مو و همینطور چهار نوع از مو وجود دارند که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد. با آگاهی داشتن از انواع مو و جنس موهای خود می توانید به راحتی از آنها مراقبت و نگهداری نمایید.

انواع مختلف جنس مو

طبیعت انواع مو

در حالت کلی می تواند طبیعت موها را در سه دسته بندی مشخص کرد:

  • موهای ظریف و کرکی، این نوع مو در صورت و دست و پا و برخی قسمت های دیگر از بدن به خصوص بدن کودکان و خانم ها دیده می شوند که ظریف و کرکی هستند.
  • موهای زبر و کوتاه، این موها همانطور که از نامشان مشخص است زبر و کوتاه مانند موهای ابرو و مژه ها و همینطور موهای داخل بینی و گوش می باشند.
  • موهای بلند و نرم، این دسته موها بلند و نرم هستند و در روی سر و یا زیر بغل دیده می شوند.

معرفی اقسام مختلف جنس مو

وضعیت های مختلف انواع مو

موهای افراد با توجه به جنس و ظاهری که دارد در انواع وضعیت های مختلفی دیده می شود، در ادامه با وضعیت های مختلف انواع مو آشنا می شویم:

  • موهای معمولی:

این جنس از انواع مو بهترین نوع هستند و در زمان لمس نمودن نرم و انعطاف پذیر می باشند. در بیشتر اوقات موهای براق و درخشان هستند و حالت مات و کدری ندارند. نوع معمولی موها نه چرب بوده و نه خشک است و در بیشتر موارد با حفظ نمودن حالت خود زیبا و سالم به نظر می آیند. بر روی موها شوره و در پوست سر قرمزی دیده نمی شوند وخیلی ساده شانه می شوند. به منظور نگهداری از این نوع مو باید از شامپوهای مناسب موهای معمولی استفاده نمایید و یک روز درمیان نیز آنها را شستشو دهید تا زیبایشان حفظ شود.

  •  آرون گروپس

جنس مو و اقسام مختلف آن

  • موهای چرب:

موهای چرب ظاهری براق دارند ولی بعد از مدتی به خاطر داشتن چربی خیلی بالا و جمع شدن رسوبات چربی روی موها ظاهری مات و کدر به خود می گیرند. در برخی موارد در زمان شانه زدن شاهد شوره های چرب بر روی این دسته مو خواهید بود، چربی موها می تواند در برخی از افراد باعث خارش پوست نیز شود. این دسته از موها به خاطر چرب بودن حالت نگرفته و حجم موها کمتر دیده می شود. اشخاصی که دارای موهای چرب هستند عنوان کرده اند که بعد از شامپو زدن موهایشان خیلی زود و در کمتر از ۱۲ ساعت چرب خواهد شد. موهای چرب به خاطر تجمع چربی در سر و فعالیت بالای غدد چربی پوست سر، دچار ریزش شدیدی می شوند. همانطور که گفتیم ریزش موهای چرب به خاطر جمع شدن چربی زیاد در پیاز مو است که باعث ایجاد مشکل در تغذیه مو می شود و با گذشت زمان باعث ریزش موها خواهد شد. پر کار شدن غدد چربی پوست سر می تواند به دلایلل مختلفی مانند استرس، اختلالات عصبی و فشارهای هیجانی باشد. به منظور نگهداری و مراقبت از موهای چرب خود باید از شامپوهای مخصوص موی چرب استفاده نمایید و برای بیشتر شدن تاثیرات آن باید شامپو را به مدت ۱ تا ۳ دقیقه به شکل کف بر روی مو نگهدارید و در انتها با آب ولرم شست و شو دهید.

اقسام مختلف جنس مو

  • موهای خشک:

موهایی که در زمان شانه زدن خرد می شوند و می ریزند، از نوع موهای خشک هستند. این جنس از انواع مو یکی از شایع ترین موها به ویژه در ایران هستند که مشکلات زیادی مانند کدری، زبری، بدحالتی و شکننده بوده موها را به دنبال دارند. این دسته از موها خیلی سخت شانه می شوند و بسیار گره می خورند و احتمال موخوره داشتن آنها بالاست. موهای خشک ظاهری شفاف و خوش حالت نداشته و در بیشتر موارد فر ریز داشته و وز هستند. یکی از بهترین روش های ساده و طبیعی برای درمان موهای خشک، ماساژ دادن پوست سر می باشد. یکی از عواملی که باعث خشک شدن موها می شود کم کاری غدد چربی و ترشح کم این غدد در پوست سر می باشد. افزایش یافتن ترشح غدد چربی در پوست سر و بالا رفتن فعالیت این غدد باعث از بین رفتن خشکی، زبری و شکنندگی موها خواهد شد. به منظور نگهداری از این دسته از موها باید از شامپوهای نرم کننده مخصوص موهای خشک استفاده شود. تعداد دفعات شستن مو را خیلی کم انجام دهید و از شستن موها با آب داغ جدا دوری نمایید، همچنین از حجم مناسبی از شامپو استفاده کنید. همچنین می توانید از لوسین های نرم کننده مو و روغن های گیاهی برای موهای خود بهره ببرید.

انواع جنس موها

  • موهای آسیب دیده:

بعضی از موها نیز وجود دارند که به دلیل مواد شیمایی یا موارد فیزیکی دچار مشکلاتی شده و آسیب می بینند، از این موها با عنوان موهای آسیب دیده نام می بریم. موارد مختلفی وجود دارند که باعث آسیب رسیدن به موها می شوند:

رنگ گردن موها به دفعات، فر کردن موها، دکلره کردن مو، مش و هایلایت، سشوار نمودن موها با حرارت بیش از حد، برس زدن و شانه کردن مو بیش از اندازه به ویژه استفاده از شانه های پلاستیکی، در معرض آفتاب شدید در مدت طولانی بودن، دستکاری کردن موها

اشکال مختلف جنس مو

  • موهای مختلط:

موهای مختلط دارای دو حالت چرب و خشک می باشند و اغلب در خانم هایی دیده می شوند که موهای بلندی داشته و دارای پوست چرب باشند. در این اشخاص قسمتی از مو که به پوست سر نزدیکتر است چرب بوده ولی کم کم که به انتهای موها می رویم موها خشک و خشک تر می شوند، به شکلی که برخی اوقات موها موخوره گرفته و نوکشان شاخه شاخه می شود. برای نگهداری از موهای مختلط به آگاهی و دقت بالایی نیاز است، زیرا چربی در پوست سر نیاز به شستن زیاد داشته اما از طرفی انتهای موها با شست و شوی زیاد خشک خواهد شد و آسیب می بیند.

برای شستن موهای مختلط قسمت پوست سر و موهای نزدیک به آن را با استفاده از یک شامپوی مخصوص موهای چرب یا ضد شوره شسته و بگذارید تا کف مدتی روی آن بماند و تلاش کنید تا قسمت های پایینی مو کمتر شسته شوند. بعد از شامپو زدن از مقداری نرم کننده برای پایین موهای خود استفاده نمایید و سپس موها را آبکشی کنید.

اقسام جنس مو و معرفی آنها

شکل طبیعی انواع مو

همانطور که گفته شد مو انواع جنس مختلف داشته و به شکل های مختلفی دیده می شود: برای آشنایی با اشکال طبیعی مو در ادامه همراه ما باشید:

موهای صاف

موهای مواج

موهای مجعد و فرفری

موهای خیلی فر و وزوزی

  • موهای صاف:

موهای صاف در بیشتر موارد نازک بوده و خیلی راحت مستعد چرب و براق شدن هستند، نبود پیچ و تاپ در این موها باعث می شود تا روغن از پوست سر به راحتی به موهای صاف برسد و به سمت پاییین تر موها نیز برود، موهای نازک بافت شکننده ای داشته و در افرادی که موی نازک دارند تنها دو لایه مو، پوست و کوتیکول وجود دارد. بیشتر افراد ساکن کشورهای آسیایی این نوع مو را دارند. نوع دیگری از موهای صاف وجود دارند که کمی ضخیم تر هستند و بافتی متوسط با حجم بیشتری دارند، نوع بعد موهای صاف خیلی ضخیم هستند ولی صاف و براق نیز می باشند تا دوام بیشتری داشته باشند.

معرفی اقسام جنس مو

  • موهای مواج:

این نوع از موها به شکل طبیعی مواج بوده و فر خوردگی دارند. این موها تا حدودی ضخیم تر از موهای صاف می باشند . موهای مواج می توانند نازک و یا کمی خشن تر دیده شوند، موج این موها بیشتر به شکل S بوده و خیلی راحت حالت پذیر هستند. برخی دیگر از موهای مواج مجعد و ضخیم بوده و برخی دیگر مجعد و ضخیم و زبر هستند که ممکن است بسیار سخت باشند.

  • موهای مجعد و فرفری:

این دسته از موها وقتی خیس هستند صاف بوده وبعد از خشک شدن مجعد می شوند، آراستن این موها آسان بوده و دارای حلقه های فرفری هستند. یک نوع از موهای مجعد می تواند براق و ضخیم و با حلقه های مشخص باشد و توع دیگر این موها ترکیبی از بافت مو و فرهای ریز تر می باشد.

بررسی انواع جنس مو

  • موهای فرفری و وزوزی:

یک نوع دیگر از موها فرفری و وزوزی می باشند و بیشتر مواقع خشم هستند ولی در واقع این موها نیز حساس هستند و خیلی راحت صدمه می بینند. این موها در صورتی که سالم باشند تا حدودی براق و الاستیسیته هستند، موهای فرفری نرم و سفت هستند، برخی از آنها نیز نرم و شکننده بوده و وزی کمتری دارند، برخی دیگر نیز دارای فرهای ریزی بوده و مجعد به نظر می رسند.

اقسام مختلف جنس مو و بررسی آنها

بافت مو:

علاوه بر انواع جنس موها برای مراقبت از مو باید با بافت آن نیز آشنایی داشته باشید، بافت مو محیط مو را وصف می کند و هر بافت مویی ویژگی های خاص خود را دارد. مو می تواند دارای بافت های مختلف زیر باشد:

  • بافت نازک:

موهای دارای بافت نازک درخشندگی پایینی داشته و زمانی که موها کشیده شوند، این بافت از مو فرفری کمتری خواهد داشت و خیلی راحت خیس می شوند. درست است که این نوع بافت مو خیلی راحت خیس می شود اما خیلی راحت هم می توان آنها را خشک نمود.

انواع جنس مو و بررسی آن

  • بافت زبر و خشن:

بافت زبر و خشن درخشش و زرق و برق کمتری داشته و همچنین بافت موهای زبر وقتی ورطوب می شود، آب از روی تارهای مو جدا می شود و یا بازتاب دارد. مرطوب و خیس کردن کامل این موها تا حدودی سخت تر از موهای نازک می باشد.

  • بافت نرم و پفی:

موهای دارای بافت پنبه ای دارای زرق و برق پایینی هستند، وقتی که این موها کشیده می شوند درخشان تر بوده و معمولا هم مجعد هستند. بافت پنبه ای مو آب را بسیار سریع جذب کرده و با این وجود کاملا خیس نخواهد شد.

جنس مو و انواع آن

  • موی اسفنجی:

موهای دارای بافت اسفنجی مانند اسفنج آب را به خود جذب کی نمایند. این موها دارای زرق و برق می باشند.

  • بافت ابریشمی:

موهای دارای بافت ابریشمی دارای درخشندگی بالایی هستند و به همین سادگی ها خیس نخواهند شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *