دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از بین بردن مگس فاضلاب با ۷ راهکار اساسی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

آشپزخانه ، حمام و سرویس بهداشتی محل هایی از خانه هستند که همواره با حشرات موذی و مزاحم از جمله مگس فاضلاب روبرو می شوند. این حشرات به شدت آلوده بوده و وجود آنها در خانه بسیار آزار دهنده می باشد. از این رو در این مطلب قصد داریم شما را با راهکارهای از بین بردن حشرات به ویژه مگس فاضلاب آشنا سازیم.

مگس فاضلاب جزو حشرات ریز و موذی می باشد که به سرویس بهداشتی علاقه زیادی داشته و در حمام و آشپزخانه نیز مشاهده می شود. این نوع حشرات به شدت رطوبت هستند و هرجایی که مرطوب باشد را زیستگاه خود قرار می دهند. در این مطلب برای رهایی از شر این حشره بسیار آلوده و موذی به چند راهکار اشاره خواهد شد. با ما همراه باشید.

آشنایی با راهکارهای از بین بردن مگس فاضلاب

همانطور که می دانید آشپزخانه و انباری دو محل شناخته شده برای جذب حشرات موذی هستند ولی نقاط دیگری در منزل مانند حمام و سرویس بهداشتی نیز به خاطر مرطوب بودن زیستگاه خوبی برای انواع خاصی از حشرات از جمله مگس فاضلاب می باشند. مگس فاضلاب یکی از حشرات موذی و ریزی با ظاهر خزدار است که در مجرای فاضلاب، تانک و لوله های کثیف و آلوده به فاضلاب زندگی می کند. این حشره از مواد آلی موجود در این محل ها تغذیه نموده و با فراهم شدن موقعیت و شرایط مناسب خود را به مکان هایی مانند کف شور یا اطراف دوش حمام، اطراف سینک آشپزخانه و … می رساند و وارد خانه می شود. هر چند این نوع حشرات نیش نمی زنند و بی آزارند اما به سرعت تکثیر می شوند و به شدت آلوده و موذی هستند.

اندازه مگس فاضلاب ۱/۸ اینچ و هم اندازه با مگس میوه یا پشه می باشد از این رو احتمالا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. رنگ مگس فاضلاب خاکستری یا قهوه ای بوده و بال های روشنی دارد. اگر این حشره له شود ماده پودری شکلی از آن بر جای می ماند. ضمنا مگس فاضلاب حشره ای کرک دار است که بدن و بالهایش از مو پوشیده شده است و می توان این حشره را از روی الگوی خاص رگه های روی بال و الگوی پرواز نامنظمش شناسایی کرد. همچنین قابل ذکر است مگس فاضلاب معمولا در سینک و لوله های فاضلاب روشویی تخم گذاری می کند از این رو ضروری است که نشتی لوله ها را بررسی کنید تا از تخمگذاری این نوع حشرات موذی جلوگیری نمایید. با این مقدمه در ادامه این مطلب به راهکارهای از بین بردن مگس فاضلاب اشاره می شود.

راهکارهای از بین بردن مگس فاضلاب

 

  •  آرون گروپس

۱. آب جوش

ساده ترین کار برای از بین بردن مگس فاضلاب استفاده از آب جوش است. هنگامی که محل ورود مگس فاضلاب به خانه را شناسایی کردید یک ظرف آب جوش تهیه کنید و روزانه یک یا دو بار درپوش فاضلاب را بردارید و داخل مجرای فاضلاب آب جوش را بریزید و دوباره درپوش را بگذارید. با انجام این کار حداقل به مدت یک هفته می توانید از شر مگس های فاضلاب رهایی یابید.

۲. استفاده از نمک، بکینک پودر و سرکه

با نظافت روشویی و سینک همواره می توان از ورود حشرات موذی جلوگیری کرد. در این میان استفاده از ترکیب نمک، بکینک پودر و سرکه نیز برای از بین بردن مگس فاضلاب بی تاثیر نخواهد بود. به طور کلی با نظافت منظم سینک آشپزخانه و سرویس بهداشتی فرصت تخمگذاری و تکثیر از مگس فاضلاب گرفته شده و در مدت کوتاهی از بین می رود.

۳. سمپاشی

در زمینه مبارزه با آفات و حشرات اولین راهی که به ذهن می رسد استفاده از سموم و آفت کش ها می باشد. اما باید به زمان مناسب برای این کار نیز دقت داشت. بهترین زمان برای سمپاشی مگس فاضلاب موقعی می باشد که حداقل تا چند ساعت آبریزی درون فاضلاب ساختمان صورت نگیرد. به این ترتیب در آپارتمان ها بهتر است قبل از انجام این کار با همسایه ها هماهنگ کنید تا سمپاشی موثر واقع گردد. ضمنا قبل از سمپاشی مسواک، حوله و دیگر وسایل بهداشتی را از حمام و دستشویی خارج نموده تا بخار سم روی آنها تاثیر نداشته باشد و حدود ۴-۶ ساعت پس از سمپاشی آب روی سم نریزید تا اثرگذاری بیشتر گردد.

۴. نوار چسب بی رنگ

محل هایی از خانه را که احتمال می دهید مگس فاضلاب از آنجا وارد منزل می شود را با نوار چسب های بی رنگ بپوشانید. این کار از ورود دیگر مگس های فاضلاب به درون خانه جلوگیری کرده و هم موجب به دام افتادن و چسبیدن مگس هایی می شود که قصد ورود به منزل را داشته اند. ضمنا با گذاشتن درپوش فاضلاب نیز می توانید از ورود مگس فاضلاب جلوگیری کنید.

۵. شکر، سرکه سفید، آب

می توانید با ترکیب مساوی از شکر، سرکه سفید و آب برای مگس های فاضلاب تله ایجاد کنید. برای این کار مقدار مساوی از این موارد را در ظرفی ریخته و بعد بین ۵-۱۰  قطره مایع ظرفشویی درون این ترکیب بریزید و به مدت یک هفته در طول شب ظرف حاوی مواد را نزدیک سینک ظرفشویی یا کف شور حمام قرار دهید تا مگس فاضلاب را نابود کند.

۶. از راکد ماندن آب در لوله ها جلوگیری کنید.

علاوه بر نظافت و تمیز کردن مداوم سینک آشپزخانه، روشویی و سرویس بهداشتی یک راه خوب دیگر این است که اجازه ندهید هیچ آب راکدی در لوله های خانه باقی بماند. گهگاه این آب راکد در منحنی لوله هایی حضور دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. نظیر لوله های فاضلاب محل هایی مانند دستشویی حیاط یا حمام مهمان که به ندرت از آنها استفاده می شود.  از این رو برای خارج کردن آب راکد فقط کافی است یکبار در هفته و هر بار حدود یک دقیقه ای در دوشها یا مجاری فاضلابی که کمتر استفاده می شوند آب را جاری سازید. جهت اطمینان نصف پیمانه نمک و نصف پیمانه جوش شیرین را درون مجرای فاضلاب ریخته و بعد یک پیمانه سرکه سفید نیز با فشار به داخل مجرا بریزید.

۷. جلوگیری از ورود این نوع حشرات

جهت جلوگیری از ورود حشرات موذی و مگس فاضلاب به درون خانه باید محیط زندگی را برای این نوع حشرات ناامن و نامناسب بسازید. هرچند استفاده از سم مخصوص مگس فاضلاب راه حل لازمی است ولی با برخی روشهای پیشگیرانه می توانید از حضور این نوع حشرات جلوگیری کنید. از جمله این اقدامات  موارد زیر می باشد.

  • اولین و بهترین رروش این است که همواره و به صورت مرتب به نظافت حمام ،سرویس بهداشتی و سینک آشپزخانه بپردازید.
  • رطوبت مکان های مورد علاقه مگس فاضلاب را بکاهید.
  • لوله کشی محل هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی را چک کنید و اگر مشکلی وجود داشت برطرف سازید.
  • درزهای پنجره حمام و سرویس بهداشتی را خوب بپوشانید تا هر گونه معبر برای ورود حشرات موذی ریز بسته شود.

همچنین در مقالات رو به رو به نحوه از بین بردن حشرات گلدان و از بین بردن بوی بد فاضلاب آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *