دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پهنای باند چیست؟ و چطور بفهمیم چقدر پهنای باند داریم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۸ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

اینترنت در دنیای امروزی از اهمیت به سزایی برخوردار است که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی پهنای باند اینترنت پرداخته ایم.

به طور کلی پهنای باند اینترنت از معانی بسیار مختلفی برخوردار است که در دنیای پیشرفته امروزی؛ به طور کلی تنها در قسمت کوتاهی به اشاره حجم بیشتری از میانگین انتقال اطلاعات در یک واحد زمانی که به طور مثال در ارتباطات اینترنتی وجود دارد و بر روی آن ها کنترل بسیاری دارد، پرداخته شده است.

به طور مثال؛ بسیاری ارتباطات اینترنتی که از باند تخصصی تری برخوردار هستند، به طور کلی می توانند حجم بیشتری را به مانند ارسال یک پیام ویدئویی که باید سریع تر انجام گیرد، در باند های اختصاصی کوتاه تری بارگذاری کنند.

پهنای باند به چه معناست؟

آشنایی با پهنای باند

در معرفی اولیه و کوتاهی از این روش می توان این چنین گفت که مقدار ترافیک و داده هایی که در بین سایت ها، استفاده کنندگان و اینترنت پر سرعت ADSL منتقل می شود. بسیاری از شرکت های میزبان در وب از بیشترین مقدار پهنا برای بسیاری از بسته های تولیدی خود استفاده می کنند. قابل به ذکر است که در صورت مشاهده هر یک از وب سایت های میزبان، به طور کثیر معیار های مشخص شده ای برای تشخیص ۳ عنصر اصلی در عصر ارتباطی امروز به نام های شبکه، ارتباطات و سیستم دارا هستند.

همچنین به طور معمول هر چه مقدار بیشتری از این باند توسط میزبان برای وب ایجاد شود، ۳ عامل گفته شده نیز با سرعت و عملکرد بهتری به کار می پردازند. همچنین باید توجه داشته باشید که از قبول پیشنهادات وسوسه انگیز پهنای باند جلوگیری کنید، چرا که این دسته از پیشنهادات آن چیزی نیستند که در ظاهر نشان داده می شوند، بلکه ممکن است برایتان خطر افرین نیز باشد.

معرفی انواع پهنای باند

حالا که با این اصطلاح در ابتدای مطلب آشنا شدید، در ادامه نیز با ۲ نوع کلی از آن آشنا شوید.

  • اشتراکی

به طور معمول بسیاری از افراد در گروه مصرف کنندگان باند اشتراکی هستند. در منازل، محیط کار، دفتر های کوچک و هر مکانی که به اینترنت چندان پر سرعتی نیاز نداشته باشد، قابل استفاده است. شیوه کار این سیستم به این صورت است که چندین مصرف کننده به طور همزمان می توانند به آن کانکت شوند و سپس از اینترنتی اشتراکی در بین خود استفاده کنند. گفتنی است که افت و نوسان سرعت در این نوع باند ها بسیار زیاد است که از این رو برای شرکت های تجاری بزرگ پیشنهاد نمی شود.

  •  آرون گروپس

آشنایی با پهنای باند اشتراکی

همچنین ترافیک های این نوع سیستم برای مصرف کننده بسیار محدود است، به این صورت که هر یک از فایل های دانلود شده در آخر ماه برای فرد مصرف کننده محاسبه می شود و صاحب آن نیز به پرداخت هزینه های موظف است.

  • اختصاصی

همان طور که از اسم این نوع پهنای باند مشخص است، به طور خصوصی تنها به یک سازمان و یا مجموعه تعلق دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ تجاری برای انجام کار های خود به اینترنتی نیاز دارند که از باند اختصاصی تری برخوردار باشد. در این صورت دیگر خبری از نوسانات اینترنتی نمی باشد که از این رو برای شرکت های بزرگ و بیزینس های قدرتمند کار آمد می باشد.

این نوع اینترنت برای منازل و شرکت های کوچک؛ چندان توصیه شده نمی باشد.

حجم پهنای باند دریافتی به چه میزان است؟

قابل به ذکر می باشد که سیستم، سایت و برنامه های بسیاری وجود دارد که با استفاده از هر یک آنان می توانید سرعت اینترنت خود را بررسی کنید و در این زمان نیز به خوبی از مقدار پهنای باند مصرفی خود اطلاع یابید. همچنین سایت های بسیاری در این رابطه وجود دارد که همیشه استفاده از آن ها، بهترین گزینه نیست. ادامه مطلب را به معرفی تعدادی از این وب های تست سرعت اینترنت پرداخته ایم؛

  1. SPEED Smart
  2. Internethealth Test
  3. Speedof
  4. Speedgheck

معرفی انواع پهنای باند

همچنین مقدار مصرف پهنای باند هر یک از بسته ها با توجه به مقدار مصرف هر یک افراد از سطح اینترنت متغیر می باشد. طبیعی است که هرچه مقدار باند بیشتر باشد؛ عملکرد های کاری نیز با سرعت بیشتری انجام می شوند. همچنین توجه به هزینه هایی که باید در هر یک از این سرویس ها استفاده کنید، بسیار حائز اهمیت می باشند.

همچنین اگر استفاده از اینترنت نیز به فعالیت های روزمره تان در هر یک از شبکه های اجتماعی و تماشای فیلم هایی کوتاه محدود شود، می توانید از یک سرویس با سرعت بالا و پهنای کم و یا متوسطی برخوردار شوید که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، برایتان موثر تر خواهد بود.

  • استفاده چندین نفر از این سیستم به چه صورت است؟

گفتنی است که اگر چندین سیستم به این اینترنت برای بررسی شبکه های اجتماعی و تماشای فیلم وجود داشته باشد، باید باند اینترنتی خود را گسترش دهید تا در نهایت برای افت سرعت از نگرانی کمتری برخورار شوید.

مثالی که در ادامه گفته شده است به شما در درک بهتر این چنین موضوعات کمک به سزایی می کند. (نسبت هر یک از داده های اینترنتی با پهنای باند به مانند آب است؛ به این صورت که هر اندازه مقدار لوله های آب بشتر باشند از باند گسترده تری برخوردار هستید که از این رو به خدمات لوله کشی مشابه است.)

پهنای باند اختصاصی به چه معناست

در صورتی که از این بخش دانستنی علمی در رابطه با سیستم های اینترنتی به خوبی بهره بردید، می توانید با کلیک به روی دیگر لینک های مرتبط همانند سرعت اینترنت ایران و دلایل کند شدن اینترنت کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *