دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش شانس بارداری در خانم ها و آقایان با این اقدامات ساده

  • سحر هودانلویی
  • ۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

بارداری از هدف های اصلی در ازدواج و تشکیل خانواده به شمار می آید که در ادامه نیز بنیان خانواده را استوار تر از قبل بنا می کند. در این بین زوجینی وجود دارند که از مشکلاتی در عدم حاملگی رنج می برند، از این رو در این مطلب به معرفی روش های موثر و نکات مرتبط با افزایش شانس بارداری پرداخته ایم.

شرایط متفاوت ژنتیکی و محیطی می تواند تاثیر به سزایی در باروری زنان و مردان داشته باشد. گفتنی است که با بررسی هر یک از این عوامل و کنترل آن ها، می توان به صورت طبیعی از بارداری موفقی برخوردار شد. برای افزایش شانس بارداری می بایست، زوجین نکاتی را به صورت منحصر و سپس کلی رعایت کنند تا هر چه سریع تر طعم شیرین فزند را بچشند.

در ادامه این مطلب علاوه بر معرفی روش های افزایش شانس بارداری زنان و مردان به صورت اختصاصی، به نکاتی که در این حین باید رعایت کرد و سپس در کنار یک دیگر سبکی مناسب برای بارداری در پیش گرفت، پراخته ایم.

نکات مرتبط با افزایش شانس بارداری

بالا بردن روش های شانس بارداری برای زنان

قابل به ذکر می باشد که خانم ها برای افزایش شانس بارداری خود باید نکات بسیاری را عایت کنند که تماما بر نحوه دوران بارداری آن ها تاثیر گذار است.

  • رفع استرس

استرس در نحوه بارداری زنان تاثیر به سزایی قائل می باشد که رفع و کاهش آن در برخورداری از حاملگی سالم بسیار تاثیر است. گفتنی است که آلفا امیلاز نوعی مارکر بیولوژیکی مربوط به استرس می باشد که محققان با اندازه گیری بزاق دهان به بررسی آن می پردازند. در این تحقیقات این چنین مشخص شد که خانم های دارای الفا امیلاز به مقدار بالا از شانس بارداری بسیار کمتری نسبت به سایرین نیز برخوردار هستند.

از این رو فعالیت هایی را در راستای کاهش استرس انجام دهید و در صورت ابتلا به انواعی از بیماری های روحی همانند افسردگی و اضطراب به مشاور و روان پزشک مراجعه کنید.

  • ترک استعمال سیگار

استعمال سیگار و دیگر مواد مخدر می تواند به ایجاد اختلال در مقدار هورمون های بدن منجر شود. همچنین در خانم هایی معتاد به سیگار، یائسگی زودرس بسیار دیده شده است که از این رو اولین گام برای تعادل هورمون ها و افزایش قدرت بارداری، ترک سیگار و هر گونه مواد مخدر است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاثیر تناسب اندام خانم ها در افزایش شانس بارداری

  • تناسب اندام

اضافه وزن شدید و کمتر از حد طبیعی می تواند به کاهش قدرت باروری منجر شود. گفتنی است که بر طبق بسیاری از مطالعات انجام شده؛ اضافه وزن به ایجاد اختلال هایی در مراحل تولید مثل و تشکیل لقاح می پردازد که در نهایت رشد جنین را با مشکل مواجه می کند. درمان این دسته از خانم ها، کاهش وزن و رسیدن به شاخصی معتدلی از وزن شان است تا در نهایت مرحله بارداری را با موفقیت پشت سر بگذرانند.

همچنین در پی تحقیقات؛ این چنین مشخص شد که خانم های دارای وزن کمتر از حد طبیعی به مشکلاتی همچون؛ ناباروری، زایمان زودرس و بروز اختلال در تخمدان ها مبتلا می شوند.

  • انجام تمرینات ورزشی مناسب

با انجام نحوه صحیح ورزش می توانید تاثیر موثری بر افزایش شانس بارداری خود قائل شوید. طبق بسیاری از آزمایشات انجام شده؛ دارا شدن از فعالیت جسمانی مرتب می توان یائسگی را به عقب انداخت و در نهایت به افزایش شانس بارداری منجر شد. قابل به ذکر است که در این موضوع نباید زیاده روی کرد، چرا که در مقابل این امر با افزایش بیش از حد فعالیت های جسمانی و مصرف نوشیدنی های کافئین دار می توان چرخه پریودی را با اختلال مواجه کرد که در نهایت این امر، تاثیرات منفی برای بارداری تان بروز پیدا خواهد کرد.

  • نظر پزشکان در این باره

بسیاری از پزشکان با در نظر گرفتن آزمایش هایی به مانند؛

  1. آزمایش اسپرم
  2. سنجش تخمک گذاری
  3. سونوگرافی
  4. هیستروسالپنگو گرافی
  5. لاپاراسکوپی

عملکرد پزشکان متخصص برای افزایش شانس بارداری به چه صورت است؟

علت ناباروری زوجین را تشخیص خواهد داد. در این صورت روش های درمان پزشکی به مانند؛

  1. دارو و قرص های شیمیایی
  2. عمل جراحی
  3. لقاح مصنوعی
  4. روش های مدرن و امروزی

برای رفع مشکلات بارداری بسیار تاثیر گذار می باشند.

بالا بردن شانس باروری برای مردان

برای آقایان نیز روش های بسیاری وجود دارد که با در نظر گرفتن هر یک می توانند تاثیر موثری برای افزایش شانس خود در باروری قائل شوند.

  • تناسب اندام

وزن مردان نیز در این شرایط بسیار تاثیر گذار است و با کاهش و افزایش آن نیز می توان شانس بارداری را افزایش داد. طبق مطالعات انجام شده، ناباروری مردان چاق بیشتر از سایرین است که در این صورت بایستی وزن خود را به حد معتدلی برسانند. در این شرایط باید در نظر داشته باشید که کاهش وزن بیش از حد نیز به عدم قدرت اسپرم ها منجر می شود.

  • ترک سیگار

همان طور که مصرف سیگار به کاهش باروری زنان منجر می شود، در مردان نیز به همین صورت است. برخی از محققین بر این باورند که سیگار تاثیر منفی بر سلامت اسپرم ها قائل می باشد که در نتیجه به کاهش شانس باروری منجر می شود. از این رو آقایان معتاد به سیگار، برای چشیدن طعم پدر باید هر چه سریع تر اقدام به ترک آن کنند.

تاثیر ترک مشروبات الکی در افزایش شانس بارداری

  • ترک مصرف نوشیدنی های الکلی

مصرف نوشیدنی الکلی بر قدرت باروری می تواند تاثیر گذاری منفی در پی داشته باشد. طبق آزمایشاتی که بر روز ۳۰ مرد انجام شد؛ این چنین مشخص شد که هر چه مصرف نوشیدنی الکلی بیشتر باشد، مقدار اسپرم موجود در مردان کاهش می یابد. در صورت ترک این دسته از نوشیدنی ها می توان قدرت اسپرم را تا حد چشم گیری افزایش داد.

نکاتی که در این شرایط باید در نظر داشته باشید

موارد گفته شده در ادامه مطلب، تاثیر به سزایی در افزایش شانس بارداری قائل می باشند.

  • افزایش کیفیت سطح اسپرم

همان طور که می دانید؛ بهترین موقعیت برای اسپرم ها و سپس اقدام به باروری، قدرت، سلامت و تعداد آن ها می باشد که برای ایجاد این شرایط، پیشنهاد می کنیم تا نکات گفته شده را در نظر داشته باشید.

  1. مصرف نوشیدنی های الکلی را ترک کنید. طبق مطالعات انجام شده مصرف روزانه الکل به موجب کاهش سطح تستوسترون بدن و در نهایت کاهش تعداد اسپرم های سالم است.
  2. از مصرف دخانیات و انواعی از قرص های روان گردان اجتناب کنید. گفتنی است که این عامل در کاهش عملکرد های موثر اسپرم ها تاثیر به سزایی قائل است.
  3. وزن خود را در حد مناسب و متعادلی نگه دارید؛ چرا که اضافه وزن به کاهش سرعت و کیفیت اسپرم ها منجر می شود.
  4. به وعده های غذایی خود توجه کافی داشته باشید؛ از این رو مواد معدنی به مانند روی، فولیک اسید، کلسیم، ویتامین c و d را مصرف نمایید. گفتنی است که این ویتامین ها در تولید اسپرم های قوی و با تعداد بیشتر موثر به شمار می روند.
  5. از حمام با آب داغ اجتناب کنید. همچنین برای این دسته از افراد سونا و جکوزی قابل توصیه نمی باشد؛ چرا که حرارت و گرما بیش از حد به از بین رفتن اسپرم ها می انجامد. قابل به ذکر می باشد که اندام تناسلی آقایان، بهترین عملکرد را در دمای ۳۴ تا ۳۵ دارا است.

چگونگی تشکیل لقاح

با رعایت هر یک از نکات گفته شده، تغییراتی در اندام های بدن رخ می دهد که پس از آن به زمانی برای رشد اسپرم ها نیاز می باشد. از این رو باید تاکید بر آن داشت که هر تغییری در حال انجام دهید که به موجب افزایش سلامتی عملکرد های بدن تان در آینده تلقی شود. از این رو تغییر را در سبک زندگی خود و همسرتان هر چه سریع تر آغاز نمایید.

  • روش های تقویت تخمدان

  1. خوراکی های دارای پروتئین به مانند گوشت قرمز، حبوبات و لبنیات را در وعده های غذایی خود بگنجانید، چرا که تاثیر به سزایی در افزایش شانس بارداری قائل می باشد.
  2. در برنامه غذایی خود مقدار بیش از حد کربوهیدرات، شیرینی و چربی را کاهش دهید، چرا که در تنبلی تخمدان نقش موثری ایفا می کند.
  3. خوراکی های سرشار از اسیدهای چرب ضروری و امگا۳، ویتامین e را در برنامه غذایی خود جای دهید. مغز هایی به مانند گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زمینی شامل این گروه می باشد.
  4. مصرف مقدار مناسبی از آب و مایعات طبیعی از روش های مناسب و موثر برای بالا بردن احتمال بارداری به شمار می آید. چرا که آب و مایعات به افزایش مخاط دهانه رحم منجر می شود که در این صورت اسپرم ها خیلی راحت به رحم راه پیدا می کنند.
  • تغییر در سبک زندگی

از روش های افزایش شانس بارداری و ایجاد تغییر در نحوه آن باید به نکات گفته شده در ادامه مطلب، اشاره داشت.

  1. زندگی سالم و به دور از استرس و حاشیه در پیش بگیرید.
  2. استرس و اضطراب را از خود دور کنید.
  3. آرامش و آسایش را در زندگی ایجاد کنید.
  4. افکار مثبت را در ذهن افزایش دهید و همواره ذهن را به سوی خوبی ها سوق دهید.

گفتنی است که عوامل گفته شده در ابتدا به افزایش سرعت بارداری در خانم ها نیز منجر می شود. همان طور که می دانید سلامت روح و روان در کنار سلامتی جسمی بسیار تاثیر گذار است که در نحوه بارداری تان نیز نقش موثر ایفا می کند.

تاثیر تغییر سبک زندگی در افزایش شانس بارداری

همچنین با چندین بار اقدام نباید از بچه دار شدن خود نا امید شوید، چرا که اقدام های ابتدایی برای بارداری تا چندین مرتبه با عدم آن مواجه است.

  • خوراکی های مناسب برای بارداری

  1. مواد غذایی حاوی از فولیک اسید و فولات مصرف نمایید. این خوراکی ها شامل؛ سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کلم بروکلی، جوانه گندم است.
  2. خوراکی های دارای املاح موثر در افزایش سرعت بارداری و تامین سلامتی سیستم عصبی و مغزی را در وعده های غذایی خود بگنجانید.
  3. از مصرف نوشیدنی های طبیعی و آب در طی روز غافل نشوید.
  4. مصرف غذا های دارای اسید های چرب ضروری و امگا۳ را فراموش نکنید.
  5. انواعی از مکمل ها، کلسیم و ویتامین را در طی روز با توجه به تجویز پزشک مصرف نمایید.
  • زمان مناسب رابطه جنسی برای بارداری

برای آگاهی از زمان مناسب برای بارداری و تشکیل لقاح و تخمک گذاری به نکات گفته شده در ادامه توجه کنید.

زنانی که از پریودی منظم برخوردار هستند در ۱۴ امین روز از پس پریودی باید اقدام به رابطه جنسی کنند تا در نهایت عمل تخمک گذاری به خوبی انجام گیرد. امکان دارد که این امر برای خیلی از افراد موثر واقع نگردد، چرا که آگاهی از دقیق ترین روز تخمک گذاری بسیاری مهم می باشد.

قابل به ذکر است که انجام رابطه جنسی با دفعات ۵ الی ۶ مرتبه در روز های قبل تخمک گذاری نیز احتمال بارداری را افزایش می دهد.

آگاهی از زمان مناسب تشکیل لقاح

  • زمان مناسب برای تشکیل لقاح

نکته قابل توجه آن است که تخمک های آزاد شده باید تا ۱۲ الی ۲۴ ساعت بعد با اسپرم تماس پیدا کنند که در غیر این صورت شانس بارداری از بین می رود. به آن دلیل که زمان تخمک گذاری مشخص نیست، باید لقاح قبل از آزاد شدن تخمک انجام شود.

همچین قابل به ذکر است که اسپرم در بدن زن می تواند تا ۵ روز زنده بماند. از این رو پیشنهاد می شود که تا ۵ روز قبل از تخمک گذاری به ذخیره اسپرم در رحم و لوله های فالوپ بپردازید. از این رو به محض خارج شدن تخمک و تماس با اسپرم لقاح صورت می گیرد که در نهایت به بارداری خانم منجر می شود.

  • روش های انجام بارداری سریع

گفتنی است که یکی از روش های موثر در افزایش شانس بارداری، مصرف انواعی از ویتامین ها و مکمل غذایی است. ویتامین هایی به مانند فولیک اسید مجاز به مصرف ۶۰۰ میکرو گرم در طی روز و حداقل ۳ ماهه اول بارداری است. قابل به ذکر است که فولیک اسید علاوه بر افزایش شانس بارداری از بروز انواع نقص های مادرزادی و لوله های عصبی در جنین پیشگیری می کند.

  • نکات مرتبط با باروری زوجین کمتر از ۳۵ سال

در صورت عدم موفقیت در این امر بایستی آرامش خود را حفظ کنید و این گونه فکر کنید که شما نیز به مانند دیگر افراد از بارداری سخت و دیر هنگام برخوردار هستید.

قابل به ذکر است که خانم های کمتر از ۳۵ سال سن نباید به فکر حاملگی سریع باشند، چرا که باید در طی ۱ سال با آگاهی از چرخه تخمک گذاری به انجام رابطه بپردازند. و در پایان نیز اگر نتیجه ای حاصل نشد، می توان به پزشکان متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

آشنایی با زمان مناسب برای اقدام به بارداری

  • بارداری سریع برای خانم های بالا تر از ۳۵ سال به چه صورت است؟

در این میان نیز اقدام خانم ها برای بارداری بعد از ۳۵ سالگی؛ اگر پس از ۶ ماه رابطه منظم باز هم نتیجه دریافت نکردند، باید به پزشکان مربوطه جهت رفع مشکل مراجعه کنند.

 افزایش شانس بارداری چگونه امکان پذیر است؟

ازدواج هدفی است که در پس آن تولد فرزند و پرورش نیمه ای از وجودشان قرار گرفته است. در این میان برخی از زوجین برای اولین باروری با مشکلات متعددی مواجه می شوند که به علت عدم تجربه در رفع آن روشی موثر به ذهنشان خطور نخواهد کرد. از این رو در این بخش از مجله آرگا به معرفی نکاتی اساسی برای بارداری زوجین پرداخته ایم تا همه افراد طعم شیرین فرزند را بچشند.

  • تاثیر تغذیه

گفتنی  است که اگر به فکر بچه دار شدن هستید، باید برخی از مواد غذایی را در برنامه روزانه خود حذف کنید. در این میان خوراکی های هستند که در قدرت باروری زوجین تاثیر منفی خواهند گذاشت. از این رو می توان گفت که تغذیه قبل از بارداری و پیروی از یک رژیم غذایی معتدل در افزایش شانس بارداری بسیار تاثیر گذار است.

از این رو می توانید نکات گفته شده در ادامه مطلب را به برنامه غذایی خود بگنجانید.

  1. وجود انواعی از ویتامین ها و مواد معدنی در برنامه غذایی تان امری ضروری است.
  2. در طی روز مقدار مصرف سبزیجات برگ سبز و تازه را از روی پیشین افزایش دهید.
  3. خوراکی های سرشار از اسید فولیک به مانند برخی از سبزیجات و کلم بروکلی را در رزیم های غذایی خود جای دهید.
  4. فرآورده های لبنی و خوراکی های سرشار از امگا۳ و اسید چرب ضروری برایتان موثر و مناسب می باشند.

تاثیر تغذیه در افزایش شانس بارداری

در ایجاد تناسب در رژیم غذایی تان؛ سعی کنید با هسرتان دقایقی را به پیاده روی برای تعویض هوای ریه هایتان و تنفس هوای تازه سپری کنید. در این میان طبق مشورت پزشک از مکمل های مورد نیاز بدن خود استفاده کنید و سعی کنید در سلامت خود نقش موثری واقع شوید تا در نهایت فرزندانی تندرست پرورش دهید.

  • جایگزینی نوشیدنی های فاقد کافئین

همان طور که می دانید تغذیه در افزایش شانس بارداری بسیار تاثیر گذار است. در این شرایط باور بسیاری از افراد به این صورت است که خوراکی های دارای کافئین؛ راه اندازی جریان خون در بافت اندام های تناسلی زن و مرد را متوقف می کند که در این شرایط شانس بارداری نیز بسیار کاهش می یابد. از این رو توصیه می شود که زوجین دارای تمایل به بچه دار شدن؛ بسیاری از خوراکی و مواد غذایی دارای کافئین را به مانند چایی و قهوه از وعده های غذایی خود حذف کنند و در مصرف برخی از نوشابه و شربت ها نیز دقت نمایند.

  • اجتناب از تماس واژن با انواعی از مواد شیمیایی

طبق مطالعات انجام شده؛ بسیاری از مواد شیمایی مورد استفاده زنان همانند اسپری واژن، تامپون های معطر، گلیسیرین، گریس و حتی بزاق دهان می تواند به کاهش ریسک بارداری منجر شود. چرا که مواد خارجی در رحم خانم ها می تواند یکی از موثر ترین قاتلان اسپرم به شمار آید.

همچنین توصیه می شود که خانم های مایل به بارداری از دوش واژینال استفاده نکنند و با کمک گرفتن از نوار های مخصوص، دهانه رحم و مخاط گردن آن را برای تحریک اسپرم تفویت کنید.

  • اجتناب از برخی رشته های ورزشی

زوجینی که قصد باروری دارند باید توجه کافی به هر یک از شرایط منحصر در قرار گیری اندام های تناسلی شان باشند. امروزه طبق تحقیقات انجام شده؛ این چنین مشخص شده که دوچرخه سواری و رکاب زدن برای آقایان به علت قرار گیری باسن و کشاله ران در معرض فشار صندلی دوچرخه، می تواند فشار بسیاری بر روی عصب های آلت تناسلی وارد کند که در نهایت قدرت باروری آن ها را کاهش دهد.

تاثیر برخی از رشته بر روی اندام تناسلی آقایان

گفتنی است که این امر به خودی خود در بروز مشکلاتی برای سلامتی اسپرم و تحریک آلت تناسلی نقش موثری را ایفا می کند.

  • روابط جنسی مکرر

اگر خود را ملزوم به انجام روابط جنسی مکرر در طی روز برای بارداری می دانید، گفتنی است که این امر به دلیل وارد شدن فشار های عصبی بسیار به خود و همسر تان می تواند در نهایت به کاهش ریسک بارداری تا حد چشم گیری بی انجامد. چرا که داشتن گرایشی به منظور انجام اجباری این امر به بروز احساسات سر خوردگی و آزار روحی می شود که در نهایت با بروز ناهنجاری در روابط زناشویی به کاهش احتمال بارداری منجر می شود.

  • هدف از انجام رابطه جنسی

طبیعی است که بچه دار شدن یکی از اهداف اصلی مردان برای رابطه جنسی به شمار آید. هنگامی که آقایان فکر کنند با توجه به کاهش عملکرد های جنسی، کانون خانواده شان در حال فروپاشی می باشد بیش از حالت طبیعی به استرس و اضطراب مبتلا می شوند که این امر در کاهش قدرت اسپرم ها برای باروری تاثیر گذار است.

از این رو قابل به ذکر می باشد که زمان های انجام رابطه جنسی به هدف لذت و وقت گذرانی، به علت کاهش سطح استرس و افزایش هورمون شادی صورت گیرد تا در نهایت به بالا رفتن شانس بارداری نیز بی انجامد. از این رو پیشنهاد می شود که زوجین روابط جنسی خود را بدون فشار عصبی و استرس با کمال صمیمیت و عشق انجام دهند تا در نهایت به تولد فرزند منجر شوند.

روش های افزایش شانس بارداری به چه صورت است؟

  • سم زدایی بدن

همان طور که در ابتدای مطلب به آن پرداخته شد؛ مصرف مشروبات الکی در کاهش ریسک بارداری بسیار تاثیر گذار می باشد. همچنین از این نوشیدنی ها برای خانم و آقا به عنوان قاتلی برای نابودی اسپرم و تخمک نام برده شده است که حتی مصرف آن به مقدار خیلی کم نیز پیامد های منفی برای افراد در پی دارد.

از این رو هر گاه که به اخذ تصمیم بارداری پرداختید، مصرف این نوشیدنی ها را تا مدتی به کنار بگذارید تا در نهایت عمل سم زدایی بدن به خوبی انجام گیرد و فرایند تشکیل لقاح نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

  • اقدام به انجام آزمایش غربالگری

در پایان نیز اگر هر یک از اقدامات شما برای بچه دار شدن با موفقیت مواجه نشد و باز هم در این امر به نتیجه ای  مناسب دست پیدا نکردید، می توانید با انجام آزمایشات غربالگری به این دوره استرس زا پایان دهید. از این رو طبق برنامه ریزی مناسب به دکتر زنان و زایمان همراه با همسر خود مراجعه کنید تا پس از آگاهی مشکل به درمان آن بپرداید. در نظر داشته باشید که در این شرایط ملزوم به انجام بسیاری از آزمایشات باروری و اسکن ها هستید تا بدن تان به خوبی تحت معاینه قرار گیرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *