دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی بیشتر با قلعه بابک تبریز و راهنمای بازدید از این مکان تاریخی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

قلعه بابک در شمار جاذبه های مهم استان آذربایجان شرقی و شهرستان کلیبر است یخیلی از گردشگران این قلعه را به عنوان یکی از جاذبه های تبریز می شناسند نزدیکی شهرستان کلیبر به تبریز موجب شده است تا این قلعه به عنوان یکی از منحصر به فردترین جاذبه های این شهرها باشد و هر ساله علاقه مندان و تاریخ نگاران زیادی را از نقاط مختلف به سوی خود جذب می کند.

قلعه بابک از قلعه های تاریخی و باستانی در منطقه آذربایجان شرقی است این قلعه دارای جذابیت های بسیار زیادی است و از جذابیت های تاریخی متعددی برای گردشگران برخوردار می باشد شما گردشگران برای رسیدن به این قلعه باید راهی تبریز شوید و با پیمودن مسیر سه ساعته در منطقه کلیبر می توانید این جاذبه تاریخی را از نزدیک مشاهده کنید و از جذابیت های تاریخی و زیبایی آن دیدن  نمایید. خیلی از گردشگران و علاقه مندانی که تا کنون به این قلعه رفته اند تجربه های زیادی از سفر خود به دست آورده اند سختی هایی که برای رسیدن به این قلعه طی کرده اند موجب شده تا این سفر برای آن ها به یاد ماندنی باشد و به دلیل هیجان زیادی که در بازدید از این قلعه دارند می توانند تجربیات جدید به دست آورند. این قلعه دارای زیبایی های زیادی است وجود جاذبه های تاریخی متعدد در این منطقه و مناظر زیبای اطراف آن از زیبایی هایی هستند که برای شما گردشگران دارای جذابیت می باشند و مورد توجه شما قرار می گیرند. همانطور که اشاره شد این قلعه در منطقه کلیبر واقع شده است و کلیبر علاوه بر وجود این قلعه دارای زیبایی های دیگری نیز می باشد که این منطقه را بکر و دیدنی تر کرده است آشنایی با شهر کلیبر و فضاهای سبز و نواحی کوهستانی آن از سوی گردشگران زیادی مورد توجه است و از این حیث هر ساله گردشگران زیادی از این منطقه توریستی تبریز دیدن می کنند.

درباره قلعه بابک تبریز چه می دانید؟

آشنایی با پیشنه های تاریخی بناها و قلعه های تاریخی می تواند اطلاعات گردشگری و باستانی ارزشمندی را درباره این مناطق در اختیار شما قرار دهد برای آشنایی با یکی دیگر از قلعه های تاریخی در ایران می توانید سفری به استان آذربایجان شرقی و تبریز داشته باشید با رسیدن به تبریز باید به شهر زیبای کلیبر بروید که فاصله زمانی آن تا تبریز سه ساعت است و با قلعه باستانی این منطقه آشنا شوید. کلیبر شهری بسیار دیدنی و زیبا است که دارای مناظری بسیار بکر و فوق العاده است این شهر دارای دامنه های بسیار سرسبز و بکری است و ویژه طبیعت گردان می باشد.

دیدنی های بابک

پیش از اینکه راهی سفر به شهر کلیبر و قلعه بابک شوید باید بدانید که در طی مسیر رسیدن به این قلعه باید پیاده روی داشته باشید بنابراین داشتن یک گروه خانوادگی و دسته جمعی می تواند سفر شما را دلنشین تر کند و این امکان را دارید تا مسیر رسدن به قلعه را تنها پیاده روی نکنید. داشتن نوشیدنی های خنک و کفش های مناسب از ضروری ترین لوازم و مواردی است که پیش از سفر خود باید آن ها را مهیا کنید تا در طول سفر با سختی های کمتری مواجه شوید و به راحتی سفر کنید. در طی این مسیر که می خواهید به قلعه برسید از جاذبه های مختلف دیگری نیز دیدن می کنید دیدن چشمه های آب معدنی و جوشان یکی از جذابیت ها و دیدنی های طی مسیر هستند. با رسیدن به قلعه باید پله های سیمانی آن ها طی کنید صندلی هایی که در طی مسیر در اختیار شما گردشگران قرار گرفته است این امکان را می دهد تا نفسی تازه کنید و در صورت نیاز نوشیدنی میل کنید و نفسی تازه کنید.

قلعه بابک

پیشینه تاریخی قلعه:

این قلعه یکی از جذابیت های تاریخی و باستانی است این قلعه به دلیل پیشینه تاریخی بسیار غنی که دارد مورد توجه است و اهمیت بسیار زیادی دارد علت نامگذاری این قلعه برگرفته شدن نام بابک خرمدین است این قلعه برای خیلی از شخصیت های ایرانی دارای اهمیت است و یک شخص دارای احترام است اهالی این منطقه در سالروز تولد خرمدین به پای این قلعه می رفته اند و سالروز این بزرگوار را جشن می گرفته و گرامی می داشته اند. خرمدین از جوانان به نام و شجاع بوده است و در طی تاریخ افسانه های زیادی از رشادت های او ذکر شده است او یکی از وطن پرستانی است که بیش از ۲۰ سال به مبارزه با حکومت عباسیان پرداخته است.

دژ قدیمی بابک

  •  آرون گروپس

جاذبه های این قلعه:

این قلعه دارای دیدنی های زیادی است علاوه بر نمای تاریخی این قلعه اطراف آن پوشیده از مراتع سرسبز و دلنشین است و با بالا رفتن از ارتفاعات این قلعه می توانید نمایی زیبا و دلنشین از این منطقه را مشاهده کنید این قلعه از بناهای تاریخی مهمی است که در دوران ساسانیان ساخته شده است این منطقه ویژه علاقه مندان به طبیعت گردی است. این بنای تاریخی از جذابیت های دیگری نیز برخوردار می باشد جالب است بدانید اشیای تاریخی ارزشمندی که در این قلعه یافت شده اند بسیار با اهمیت هستند سکه های مسی یافت شده در این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

حالا که قرار است راهی تبریز شوید بهتر است در طی مسیر از دیدنی های تبریز نیز دیدن کنید یکی از بازارچه های قدیمی تبریز که مکانی بسیار مناسب برای خرید است می تواند از زیبایی هایی باشد که در طی سفر خود می توانید از آن دیدن کنید. شاید در این میان دیدن جنگل های ارسباران نیز خالی از لطف نباشد و حال و هوای دلتان را بهتر کند همچنین مسیری  که به سمت قلعه بابک طی می کنید پر از چشم اندازهای زیبا است و جالب تر اینکه  می توانید زندگی عشایران شاهسون را نیز از نزدیک ببینید و بیشتر با سبک زندگی این گروه های قومی آشنا شوید.

ارتفاعات بابک

این قلعه دارای معماری بسیار زیبایی است و جاذبه های مهمی را در خود حفظ کرده است در این بنا قلعه ای چهار سو را می بینید که دارای دروازه و برج می باشد این دژ دارای دو طبقه است و در بخش های مختلفی از آن آب انبارها دیده شده اند تالارهای فرعی و اصلی نیز ز دیگر بخش های این قلعه هستند همچنین این بنا دارای پله های سیمانی است که جذابیت آن را بیشتر کرده اند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *