دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

ریزش موی سکه ای چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

یکی دیگر از بیماری های خود ایمنی که در اثر آن بدن شما موها را اضافه تلقی کرده و در مرور زمان آن ها را حذف کند ریزش موی سکه ای می باشد. این بیماری علاوه بر موی سر ممکن است دیگر بخش های بدن را درگیر کند.

ریزش ناگهانی مو به صورت دایره ای شکل در یک منطقه ریزش سکه ای مو نام دارد. این بیماری علاوه بر پوست سر می تواند نواحی بدن مثل ابرو، مژه، ناحیه تناسلی، زیر بغل و موهای دست و پا را در برگیرد در این مطلب به بررسی ریزش موی سکه ای خواهیم پرداخت و روش های درمان آن را معرفی خواهیم کرد.

ریزش سکه ای مو یک نوع بیماری خود ایمنی است که بدن موها را اضافی دانسته و آن ها را به طور تدریجی و کامل از بین می برد. علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نیست برخی می گویند این بیماری به دلیل وجود عفونت در بخش های بدن اتفاق می افتد که این نظریه رد شده است. ریزش و در این بیماری ارتباطی با اندازه سکه ندارد و ممکن است با مرور زمان گسترش یابد و گاهی اوقات حتی باعث کچلی کامل می گردد که در این موارد درمان سخت تر خواهد شد. تا پایان مطلب با بررسی عوامل و علائم این بیماری همراه ما باشید.

   ریزش موی در سر به صورت سکه ای

علایم، نشانه ها و درمان ریزش موی سکه ای

این مدل ریزش موی گاه ممکن است برای مدت کوتاهی مثلا شش ماه طول بکشد موهای شما ریخته و پس از گذشت شش ماه دوباره موهایتان رشد کرده و به حالت اول بازگردید اما اگر شما خوش شانس نباشید این بیماری ممکن است گسترده تر شود و به درمان جدی تری نیاز داشته باشید.

ریزش موی حاد سکه ای

علایم و نشانه های کچلی سکه ای

  1. ریزش موی ناگهانی در نواحی معین
  2. ریزش بیش از حد مو
  3. ریزش مو ممکن است به سرعت گسترش یابد.
  4. ممکن است احساس کنید موهای بدن شما در حال ریزش می باشد.
  5. ریزش مو ممکن است در تمام قسمت های بدن مشاهده شود و تنها محدود به موهای سر نمی باشد.
  6. پس از دوره ای استرس یا سابقه بیماری حاد ممکن است مشاهده شود.

ریزش موی به صورت سکه ای

عوامل خطر آفرین

علت ریزش مو در این بیماری می تواند متفاوت باشد در این بخش برخی از علل ریزش موی مهم و عوامل خطرزا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  1. عفونت ویروسی حاد
  2. در معرض عوامل استرس زای غیر معمول مثل شرایط آب و هوایی بد و غیره قرار گرفتن
  3. داشتن سابقه خانوادگی بیماری های خود ایمنی مثلSLE,RA
  4. استرس عاطفی

ریزش موی گلو سکه ای

انواع ریزش سکه ای مو

  1. ریزش مو بدون اثر زخم
  2. ریزش مو با وجود اثر زخم

ریزش موی سکه ای

روش های درمان ریزش موی سکه ای

  1. بررسی دقیق ماهیت مشکل و اینکه آیا قابل پیشرفت است یا خیر
  2. کاپیلوسکوپی برای بررسی موقعیت فولیکول ها و سلامت کلی پوست سر انجام می شود.
  3. مصرف آمینو اسیدهای ساده و مکمل های غذایی مو می توانند تجویز شوند.
  4. برنامه های موضعی کاربردی شامل محصولات فعال برای رشد مو می توانند پیشنهاد شوند.
  5. پزشک از ارائه درمان های بالینی زیاد خودداری می کند زیرا پوست سر حساس می باشد.
  6. از آنجا که به رویکردی جدی نیاز خواهید داشت ممکن است برخی از درمان های خانگی برای پیشگیری از پیشرفت ریزش سکه ای مو توصیه شوند.
  7. از آنجا که این اختلال قابل پیش بینی نمی باشد پیگیری های مکرر برای بررسی واکنش به داروها مورد نیاز می باشند.
  8. برای بهبود سیستم ایمنی بدن تغییر رژیم غذایی توصیه می شود.
  9. خودداری از پروتئین های حیوانی همچنین توصیه می گردد.

کچلی سکه ای

  •  آرون گروپس

رفع ریزش مو سکه ای با روش های طبیعی

روش های طبیعی و خانگی زیادی جهت رفع این مشکل وجود دارد که بیشتر تجربی می باشند اما باز هم امتحان آن ها هیچ ضرری ندارد و ممکن است برای شما مفید و موثر واقع شود در ادامه چند راهکار تاثیر گذار را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

سیر :

استفاده از سیر سبب تحریک جریان خون در کف سر می شود و در نتیجه فولیکول های مو را قوی می کند، می توانید آب هشت حبه سیر را گرفته و به آن یک قاشق غذا خوری عسل بیفزایید سپس ترکیب به دست آمده را بر روی کف سر بمالید و بعد از زمان بیست دقیقه موهایتان را با شامپو بشویید، از این روش هفته ای سه بار استفاده کنید.

درمان ریزش موی سکه ای

پیاز :

پیاز به دلیل داشتن ماده ای به نام گوگرد سبب تحریک رشد موها می شود و به درمان ریزش مو سکه ای نیز کمک شگفت انگیزی می کند فقط کافی است آب یک عدد پیاز را گرفته سپس بر روی تمام قسمت های کف سر پخش نمایید و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و با شامپو بشویید، از این روش هفته ای دو بار استفاده کنید.

روغن نارگیل :

این روغن دارای ویتامین E ویتامین K و آهن می باشد که باعث تحریک رشد موها می شود، دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل را در مایکروویو گرم کرده سپس بر روی کف سر بمالید و اجازه دهید روغن شب تا صبح بماند و در معرض هوا خشک شود و صبح با شامپو بشویید.

روش های درمان ریزش مو سکه ای

تخم مرغ :

تخم مرغ دارای فولات، بیوتین و ویتامین های A و D است به همین دلیل برای رفع ریزش مو سکه ای گزینه بسیار مناسبی است، یک عدد تخم مرغ را خوب هم بزنید سپس به آن دو قاشق چای خوری روغن نارگیل بیفزایید و مخلوط حاصل را بر روی کف سرتان بمالید و بعد از زمان بیست دقیقه با آب سرد بشویید و از نرم کننده استفاده کنید، به منظور دریافت نتیجه مطلوب هفته ای دو بار از این روش استفاده کنید.

لیمو :

آب لیمو سلول های مرده ای را که باعث مسدود شدن فولیکول های مو می شود را از بین می برد در نتیجه به رشد موها کمک شگفت انگیزی می کند، آب نصف یک عدد لیمو را گرفته سپس با مقداری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و بر روی تمام قسمت های سر بمالید و بعد از زمان نیم ساعت سرتان را با یک شامپوی ملایم بشویید، هفته ای سه بار از این روش استفاده نمایید.

راهکارهای طبیعی جهت درمان ریزش مو سکه ای

عسل :

به منظور رفع ریزش مو سکه ای نصف فنجان عسل را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون ترکیب کرده سپس ترکیب حاصل را به مدت چند ثانیه داخل مایکرویو گذاشته تا گرم شود و بر روی کف سر بمالید و پس از زمان نیم ساعت با شامپو موهایتان را بشویید، به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب هفته ای دو بار از این روش کمک بگیرید.

در این مطلب با روش های درمان، علایم و نشانه های بیماری خود ایمنی ریزش مو سکه ای آشنا شدیم. این مطلب صرفا جهت اطلاع شما دوستان عزیز و همراهان گرامی ترجمه و گرد آوری شده است. در صورت مشاهده این علایم حتما به پزشک خود مراجعه کنید و از دستورها و فرامین او برای درمان بیماری ها پیروی نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *