دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاثیر استرس بر دندان چقدر است؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

استرس از اختلالات مخرب روحی است که به موجب آن، پیامد های مخربی برای سلامتی فرد پدید می آید. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا از تاثیر استرس بر دندان مطلع شوید.

طبق مطالعات انجام شده استرس بر روی سلامتی دندان و لثه تاثیر به سزایی قائل می باشد. عوامل استرس زایی به مانند بیکاری، تنهایی، استرس شغلی و بیماری افسردگی می توانند تاثیرات مخربی بر روی استخوان ها و در نهایت تحلیل تراکم دندان ها و تخریب لثه منجر شوند. در رابطه با تاثیر استرس بر دندان مقالات بسیاری منتشر شده است که برخی از آن ها با دلایل علمی یک دیگر را نقض می کنند، از این رو در ادامه این مطلب به بررسی جامع و کامل آن پرداخته ایم.

در ابتدای مطلب با استرس و تاثیری که بر روی سلامت دندان ها قائل می شود، آشنا می شوید و در ادامه نیز به معرفی روش های درمان و دیگر موارد مرتبط با این موضوع پرداخته ایم.

معرفی علائم دندان درد

استرس به چه معناست؟

استرس را می توان اصلی ترین عامل تحریک اعصاب، مغز، سیستم گوارش و دیگر اعضای بدن نام برد که برای رفع آن به مقابله دسته جمعی با یک دیگر می پردازند. برای از بین بردن استرس در بدن ؛ ضربان قلب به مراتب افزایش می یابد، چرا که با بروز تغییر در متابولیسم بدن، عضلات به انرژی مختصری نیازمند هستند. هنگامی که مغز بر روی این وضعیت تهدید آمیز قرار می گیرد، تمرکز بیشتری را به خود اختصاص می دهد که در این جهت حواس پنچگانه فرد نیز ارتقا می یابد.

مقابل با استرس و اضطراب از ابتدایی ترین اعمالی بوده است که افراد در درون خود به آن می پرداختند. قابل به ذکر است که گذشتگان ما بدون این استرس و اضطراب نمی توانستند در دنیای وحش آن زمان طاقت بیاورند، چرا که استرس به همان میزان که برای بدن خطر آفرین است، می تواند پیامد های مثبتی هم داشته باشد. استرس به هنگامی که تنها برای کنترل نفس و حیات در وجود ما پدید آید، تاثیرات مثبتی به همراه دارد که در صورت غلبه و چیره شدن بر عملکرد های بدن می تواند این تاثیر مثبت را به خطر و زیان مبدل گرداند.

گفتنی است که در زندگی مدرن امروزی شرایط بسیاری بر روی افراد حاکم است که در نهایت به بروز استرس و اضطراب منجر می گردد. از جمله موارد بسیار مهم در این شرایط می توان به زندگی شخصی و اجتماعی، موقعیت شغلی، نوع تغذیه، آب و هوا و سن اشاره کرد.

استرس و اضطراب به همان میزان که می توانند زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، می تواند بر روی سلامت دهان و دندان وی نیز تاثیرات مخربی بر جای بگذارد که ادامه مطلب را به معرفی آنان اختصاص داده ایم.

  •  آرون گروپس

آشنایی با تاثیر استرس و اضطراب بر دندان

تاثیر استرس بر دندان چقدر می باشد؟

استرس می تواند انواعی از شرایط بیماری زا را که در ادامه مطلب به آن اشاره کرده ایم، ایجاد کند.

  • دندان قروچه

دندان قروچه در اصطلاح پزشکی برکسیسم نام دارد که می تواند عامل اصلی در بروز آسیب به دندان، مینای دندان، سردرد و فک درد به شمار آید. این عامل در اغلب موارد در طی شب رخ می دهد که فرد به بروز آن نیز آگاهی ندارد، چرا که متوجه آن نیست مگر این که از سوی اطرافیان به آن آگاه گردد. در صورت ابتلا به بیماری دندان قروچه می توانید به مراکز درمانی دندان پزشکی مراجعه کنید و سپس با مشورت پزشک، یک گارد شبانه برای محافظت از دندان هایتان خریداری کنید.

  • التهاب لثه

همان طور که می دانید استرس بر کاهش سیستم ایمنی بدن نقش موثری ایفا می کند. این عامل می تواند عفونت را در دهان گسترش دهد و در نهایت انواعی از بیماری های لثه را برای فرد پدید آورد.

  • خشکی دهان

خشکی دهان از دیگر موارد تاثیر استرس بر دندان است، چرا که با مصرف قرص و دارو های شیمیای در راستای درمان این بیماری روحی، ترشح بزاق دهان کاهش می یابد. از این رو گفتنی می باشد که ابتدایی ترین لایه دفاعی دهان بزاق است که در صورت کاهش می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان، التهابات لثه و عفونت را افزایش دهد.

آشنایی با علت دندان درد عصبی

  •  پوسیدگی دندان

گفتنی است که پیروی از یک سبک زندگی غلط می تواند به بروز شرایطی همانند خشکی دهان و بالا رفتن خطر بروز پوسیدگی دندان منجر شود.

روش های رفع استرس

همان طور که بر همه آگاه است، استرس در دنیای امروزی نقش موثری در بروز انواع مختلفی از بیماری های روحی و جسمی دارا است. گفتنی است که اولین گام برای رفع و جلوگیری تاثیر استرس بر دندان، پیدا کردن روش های موثری برای از بین بردن اضطراب است. در ادامه مطلب روش های متفاوتی برای رفع استرس و اضطراب معرفی کرده ایم.

  1. ورزش کنید و در طی روز فعالیت جسمانی داشته باشید.
  2. از شیوه تغذیه ای مناسب در بدن خود پیروی کنید.
  3. در تزئین دکوراسیون محل کار و منزل خود از گیاهان مورد علاقه و شمع استفاده کنید.
  4. زمان بیشتری را برای خوشگذرانی در کنار دوستان و خانواده تان اختصاص دهید.
  5. زمان منحصری را برای مسافرت و استراحت در نظر بگیرید.
  6. از حرکات یوگا در طی روز بهره ببرید.
  7. نه گفتن را باد بگیرید، توجه داشته باشید که قرار نیست همه افراد از شما راضی باشند.
  8. در طی روز موسیقی و ملودی های آرامش بخش گوش دهید.
  9. برای مدتی از شبکه اجتماعی، گوشی همراه و سیستم های رایانه ای کمتر استفاده کنید.
  10. تنها به روی موضوعات مهم در زندگی تان توجه داشته باشید، توانایی انسان محدود است و قرار نیست که بتوانید همه کار ها را با هم انجام دهید.

تاثیر استرس بر دندان به چه صورت است؟

تحت تاثیرهای استرس چگونه به بیماری های دهان و دندان مبتلا می شوند؟

طبق مطالعات انجام شده؛ استرس با ترشح سایتوکاین التهابی، تحت تاثیر قرار دادن فاکتور های ایمنی و تغیر در سیستم ایمنی بدن می تواند به افزایش تخریب استخوان های اطراف دندان و در نهایت بروز بیماری های لثه منجر شود. قابل به ذکر است که استرس در ترشح این هومون نقش موثری ایفا می کند که در نهایت، به بروز بسیاری از بیماری های دندان و لثه ختم می گردد.

  • افت بهداشت دهان

تاثیر استرس بر دندان می تواند به علت کاهش بهداشت دهان فرد مبتلا نیز باشد. طی تحقیقات انجام شده این چنین مشخص شد که پلاگ دندان و التهاب لثه در طی استرس برای فرد بروز پیدا می کند. اعتقاد بسیاری از محققین بر این صورت است که استرس به همراه بهداشت ضعیف دهان و دندان، تاثیرات مضاعفی در کنار یک دیگر دارند که استرس به تنهایی عامل انجام آن ها نمی باشد. قابل به ذکر است که با ایجاد تغییر در الگو ی بهداشت دهان و دندان می توان تاثیر موثری در رفع و درمان برخی از بیماری ها قائل شد.

  • وابستگی به دخانیات

استفاده از دخانیات را می توان از اصلی ترین عوامل موثر در بروز بیماری های پریودنتال به شمار آورد، چرا که افراد مبتلا به بیماری افسردگی از اعتیاد به مصرف دخانیات نیز برخوردار می باشند که در این رابطه، تاثیر سیگار و دخانیات در کنار افسردگی و اضطراب به ضعف دندان ها و بروز بیماری های التهابی لثه منجر می گردد.

قابل به ذکر است که استرس به تنهایی نیز می تواند مقدار و تعداد مصرف دخانیات را دست خوش تغییر کند که در صورت افزایش، تاثیر استرس بر دندان که ضرر و زیان های بسیاری در پی دارد، به وجود می آید.

تاثیر تغذیه در رفع تاثیر استرس بر دندان

  • نوع تغذیه

شاید بدانید که استرس در تغییر سبک غذایی افراد نیز تاثیر گذار می باشد. این تغییرات می تواند شامل پر خوری و یا کم خوری باشد که متعاقبا می تواند به بروز استرس نیز منجر گردند. از شایع ترین شرایط بروز استرس در افراد می توان به گنجاندن بیش از حد خوراکی های قندی به وعده های غذایی اشاره کرد.

گفتنی است که مصرف بیش از حد مواد قندی علاوه بر تحریک بروز استرس به ایجاد انواعی از بیماری های لثه و دندان منجر می شود.

  • عدم مراجعه به دندانپزشک

ترس از دندان پزشک و محیط آن امری شایع در بین افراد است. در طی سال ترس از محیط و دندان پزشک می تواند از مراجعه فرد به آن جلوگیری کند که این امر با استرس رابطه مستقیمی دارد. گفتنی است که عدم مراجعه به این مراکز می تواند تاثیرات مخربی بر روی دهان و دندان در پی داشته باشد که از این رو افراد استرسی همواره با این خطر مواجه هستند.

  • ساییدگی دندان

انواعی از ساییدگی های دندان به علت استرس می باشد که به طور معمول در طی شب و به هنگام خواب رخ می دهد. بسیاری از افراد در صورت ابتلا به این امر آگاه نیستند و در بیشتر مواقع نیز سردرد، درد فک و سر خود را از علائم ساییدگی دندان به شمار نمی آورند.

گفتنی می باشد که افراد، بسیاری از تنش ها و اضطراب خود را در طی شب و به هنگام خواب تجربه می کنند که در صورت نادیده گرفتن علائم و نشانه ها می توانند عاملی در تشدید بیماری به شمار آیند.

تاثیر رفلاکس معده در تخریب دندان ها به چه صورت است؟

  • ترشح اسید معده

در کنار تاثیر استرس بر دندان بد نیست که با مشکلاتی که برای سیستم گوارشی پدید می آید، آشنا شوید. ترشح بیش از حد اسید معده و بروز رفلکس در پی استرس در بین افراد بسیار رایج است که در پی آن؛ این اسید ها می توانند تاثیرات مخربی بر روی دهان و دندان قائل شوند. همچنین این امر در از بین بردن لایه های مینای دندان تاثیر به سزایی قائل می باشد که در آخر فرد را مستعد ابتلا به حساسیت، آسیب و پوسیدگی دندان می کند.

آشنایی با دندان درد عصبی

قابل به ذکر است که برخی از درد های مربوط به فک و دندن به علت بروز آسیب در این نواحی می باشد که در این صورت برای آن ها نام درد های غیر دندانی در نظر گرفته شده است. درد های غیر دندانی که بیشتر در نواحی دهان بروز پیدا می کند با توجه به تشدید عواملی همانند استرس و اضطراب ایجاد می گردد که میگرن از اصلی ترین این موارد در گروه شناسایی شده است.

همچنین گفتنی می باشد که استرس در بروز سردرد تاثیر به سزایی قائل است که این سردرد ها نیز می توانند از علائم دندان درد به شمار آیند. ادامه مطلب را جهت آشنایی با روش های درمان دندان درد عصبی مطالعه نمایید.

آشنای با تاثیر استرس بر دندان

  1. اگر پس از بیدار شدن علائمی به مانند سردرد و درد شکم دارید، به احتمال مبتلا به دندان قروچه در خواب هستید که در این رابطه باید هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه کنید. در این رابطه پزشک متخصص دهان و دندان علائم شما را مورد بررسی و معاینه قرار می دهد که سپس بر طبق آن روش هایی موثر برای درمان معرفی می کند. در اکثر موارد تهیه یک گارد محافظ شبانه برای دندان تاثیر گذار تر است.
  2. در طی روز از دندان قروچه بپرهیزید و اگر مستعد به انجام آن هستید، پیشنهاد می کنیم به جوییدن آدامس های فاقد قند در طی روز بپردازید.
  3. برای خود یک سبک زندگی درست برای سلامتی دهان و دندان تان تهیه کنید؛ به این صورت که در طی روز ۲ مرتبه مسواک بزنید و پس از هر وعده غذایی به استفاده از نخ دندان بپردازید.
  4. برای رفع استرس از روش های گفته شده، پیروی کنید.
  5. از برنامه غذایی معتدل پیروی کنید و نوشیدنی های پر کافئین را از وعده های غذایی خود تا حد امکان حذف کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *