دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص روغن هسته انگور

  • ساناز براتی
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

روغن هسته انگور دارای ویتامین ها و مواد معدنی و مغذی بسیاری است که باعث شده این روغن خواص بسیاری داشته باشد.

روغن هسته انگور از گذشته به دلیل خواص دارویی بیشماری که داشته مورد اهمیت بوده است، در حال حاضر نیز مصرف آن ادامه دارد و به راحتی در دسترس می باشد.

خواص مختلف روغن هسته انگور

روغن هسته انگور دارای خواص بسیاری بوده و خاصیت های آن به دلیل سرشار بودن از فلاوانوئید، بتاکارون، ویتامین C و ویتامین E می باشد، در گذشته از روغن هسته انگور در اغلب محصولات آرایشی استفاده می شد، چون این روغن به راحتی جذب پوست می شود و خواص بسیاری برای پوست به دنبال دارد. علاوه بر این روغن هسته انگور دارای خاصیت های بسیاری بر سلامت بدن نیز می باشد. در این مطلب با مهمترین خواص این روغن آشنا خواهیم شد.

انواع خاصیت روغن هسته انگور

درمان کننده آفتاب سوختگی و لکه های پیری

روغن هسته انگور تاثیر بسزایی در درمان آفتاب سوختگی، لک و پیس های پوست و برطرف کردن لکه های پیری دارد. برای بهره بردن از این خاصیت روغن هسته انگور می توانید هر بار کمی از این روغن را بر روی ناحیه مورد نظر در پوست بمالید.

برطرف کننده سیاهی دور چشم

سیاهی اطراف چشم به دلایل مختلفی ایجاد می شود که از مهمترین آنها بی خوابی و استرس می باشد. داشتن استرس بالا و بی خوابی های شدید باعث می شوند تا اطراف چشم تیره و سیاه شود. با کمک روغن هسته انگور و مالیدن آن به اطراف چشم این مشکل را حل کنید. نی توانید ۲ الی ۳ قطره از روغن هسته انگور را با ۱ تا ۲ قطره روغن حامل با هم مخلوط نمایید و بعد آنرا به زیر پلک چشم های خود مالیده و به آرامی ماساژ دهید، بعد از ۱۰ دقیقه می توانید با آب ولرم پوست خود را بشویید. روزی دو بار به مدت چند هفته این عمل را انجام دهید.

خاصیت های روغن هسته انگور

مرطوب کننده و تغذیه کننده پوست مرده

روغن هسته انگور روغنی عالی و جذب شونده در لایه های پوستی است که باعث نرمی پوست شده و پوست را تغذیه می کند. روغن هسته انگور نقش یک مرطوب کننده ارگانیک را داشته و ملایم و غیر چرب برای لایه های پوستی می باشد.

  •  آرون گروپس

مناسب برای پوست های چرب

روغن هسته انگور، روغنی بسیار سبک بر روی پوست می باشد که هیچ اثر چربی از خود باقی نخواهد گذاشت و در عوض بسیار مناسب مرطوب کنندگی پوست می باشد و بین چربی و خشکی پوست تعادل برقرار خواهد کرد. استفاده از روغن هسته ی انگور باعث باز شدن منافذ بسته ی پوست شده و جوش ها را تمیز می کند.

تونر مناسب پوست

در عوض استفاده از سرم های گران قیمت می توانید برا صاف کردن پوست خود از روغن هسته انگور استفاده کنید، بعلاوه استفاده از این روغن باعث روشن تر شدن پوست نیز خواهد شد. قبل از خواب مقداری از این روغن را به پوست بمالید تا آلودگی ها را از روی پوستتان پاک نماید.

خاصیت هایی برای روغن هسته انگور

کاهش دهنده چین و چروک های پوست

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد روغن هسته انگور دارای بتاکارون و ویتامین های D، E و C به میزان بالایی می باشد، بعلاوه اسیدهای چربی مثل پالمیتیک، استئاریک و لینولئیک در آن وجود دارد. این مواد مغذی در هسته انگور باعث رفع چین و چروگ های پوست شده و در پیشگیری از آن موثر می باشند، بعلاوه استفاده از این روغن برای کاهش اثر زخم ها نیز تاثیز گذار است.

پیشگیری کننده از جوش های پوستی

روغن هسته انگور دارای پلی فنول ها به میزان بالایی می باشد، پلی فنول ها آنتی اکسیدان های ضد حساسیت می باشند که باعث به تعویق افتادن پیری شده و از بروز جوش های پوستی پیشگیری می نماید و همچنین در بهبود آنها موثر است از این رو در بسیاری از لوازم آرایشی از این روغن استفاده شده است.

خواص مختلف روغن هسته انگور

درمان کننده خشکی لب ها

یکی دیگر از خواص روغن هسته انگور بهبود دهنده خشکی لب ها می باشد. برای استفاده از این خاصیت روغن هسته انگور به این روش عمل می کنیم: ۲ الی ۳ قطره از روغن هسته انگور را با حدود ۱ قاشق غذا خوری روغن نارگیل، ۲ قطره عسل، ۱ قاشق غذاخوری موم عسل رنده شده و ۲ عدد کپسول ویتامین E مخلوط نمایید و در ادامه مخلوط حاصل شده را بر روی لب هایتان بگذارید تا تاثیر آن را ببینید.

لایه بردار و درخشان کننده پوست

همانطور که گفتیم روغن هسته انگور دارای خواص عالی برای پوست می باشد که یکی از آنها خاصیت لایه برداری پویت می باشد. لایه برداری پوست باعث می شود تا جریان خون در پوست افزایش یافته و کلاژن بیشتری تولیدد شود. برای لایه برداری پوست خود ۲ تا ۳ قطره از این روغن را با اسکراب شکر مخلوط کنید و خیلی آرام و با حالتی دورانی با آن پوست را به مدت ۵ دقیقه را ماساژ دهید و بعد با آب گرم بشویید. می توانید در طول هفته سه مرتبه این عمل را انجام دهید.

بررسی خاصیت های روغن هسته انگور

جوان کننده پوست

رادیکال های آزاد همواره در بدن و پوست وجود دارند و باعث مشکلاتی در آن خواهند شد. با استفاده از روغن هسته انگور می توانید پوست خود را از این رادیکال ها حفظ کنید و از بروز چین و چروک در پوست تا حدودی پیشگیری کنید. می توانید چند قطره از این روغن را با مقدار کمتری روغن سبزیجات مخلوط کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه به پوست خود بمالید و ماساژ دهید.

حذف لک های آکنه و تیره روی پوست

روغن هسته انگور دارای محلول اسید لینولئیک می باشد و باعث مستحکم شدن لایه های پوستی می شود. همچنین به دلیل وجود مواد دی اکسید کنندگی اش منافذ پوست را تمیز کرده و جوش و آکنه را درمان می کند و از بروز آن پیشگیری می کند. حدود ۲۰ قطره از روغن انگور را با ۱۰ قطره روغن نعناع فلفلی و نصف فنجان شکر قهوه ای و نصف فنجان روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید و بر روی پوستتان قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه پوست را ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید. سه بار در هفته می توانید این عمل را انجام دهید.

انواع خواص روغن هسته انگور

خاصیت آبرسانی به پوست

هسته روغن انگور دارای خواص آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست بوده و بدون اینکه هیچ اثر چربی روی پوست بگذارد. خشک بودن پوست قابل تحمل نبوده و بسیار آزار دهنده است و بیشتر پوست در هوای سرد و خشک دچار خشکی می شود. روغن هسته انگور به دلیل داشتن ویتامین E و آنتی اکسیدان های مختلف باعث رفع خشکی پوست شده و آن را درمان می کند.

خاصیت های مختلف روغن هسته انگور برای مو

روغن هسته انگور باعث کاهش تاثیرات مخرب اشعه UV شده و تاثیرات ریز گرد و غبار بر روی موها را کاهش می دهد. از این رو باعث تقویت ریشه مو شده و از ریزش آن جلوگیری می کند. همچنین خواص دیگری برای سلامت موها دارد که در ادامه با آن آشنا می شویم:

  • درمان کننده شوره سر: اگر مشکل شوره سر را دارید می توانید بدون نگرانی از این روغن استفاده نمایید. استفاده از روغن هسته انگور باعث هیداتاسیون شدن پوست سر می شود و اجازه نمی دهد تا پوست سر پوسته پوسته شده و شوره بزند. می توانید ۳ الی ۴ قطره روغن هسته انگور را با مقداری از شامپوی خود مخلوط کرده و در حمام استفاده نمایید.
  • کمک به رشد سریع موها: روغن هسته انگور دارای مواد مغذی بسیاری می باشد که برای رشد موها مورد نیاز هستند و باعث تقویت بهتر موها می شوند.
  • نرم کننده مو: روغن هسته انگور بسیار طبیعی بوده و باعث تقویت موها می شود و مو خورده را نیز از بین خواهد برد. علاوه بر این اجازه نمی دهد تا موهای شکننده و خشکی داشته باشید و باعث نرم شدن موها می شود. این روغن با عنوان یک نرم کننده موهایی صاف و بدون گره به شما خواهد داد.
  • درمان کننده موهای وز شده: ویتامین موجود در ویتامین E باعث ساخت بافت موها می شود و همچنین وجود لینولئیک در آن باعث درمان وزی در موها می شود. با استفاده منظم از این روغن بر روی موهای خود می توانید براقی و استحکام موها را بیشتر کنید و رطوبت موها را حفظ کنید و از موخوره و وزی موها پیشگیری نمایید.

خواص روغن دانه انگور

خاصیت آنتی اکسیدانی روغن هسته انگور

عامل اصلی برای خواص مختلف روغن هسته انگور ناشی از آنتی اکسیدان های موجود در آن است که سلامت را به دنبال دارد. در روغن هسته انگور فلاونوئیدی به اسم اولیگومریک پروآنتوسیانیدین وجود دارد که نوعی آنتی اکسیدان با خاصیت بالا می باشد. این آنتی اکسیدان در برابر رادیکال های آزاد بدن را مقاوم کرده و آنها مبارزه می نماید.

تنظیم کننده فشار خون

روغن هسته انگور سرشار از آنتی اکسیدان های پر قدرتی مثل فنولیک اسید، فلاونوئیدها و اسید لینوائیک می باشد، به همین دلیل دارای خاصیت کاهش دهندگی فشار خون بالا است و تاثیر باور نکردنی بر فشار خون دارد، در صورتی که از فشار خون بالا یا پایین رنج می برید این روغن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کاهش دهنده خطر ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر در اثر از دست دادن حافظه به وجود می آید، بر طبق مطالعات انجام شده ترکیبات خاصی که در روغن هسته انگور وجود دارد می تواند باعث کاهش التهاب و پیشگیری از تشکیل شدن پلاک های مغزی گردد و از این طریق خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش می دهد، استفاده از روغن هسته انگور جزء شش روشی است که برای پبشگیری از آلزایمر عنوان شده اند.

خاصیت های بسیار روغن هسته انگور

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص روغن هسته انگور تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن می باشد، چونروغن هسته انگور منبع مهمی از ویتامین E می باشد، این ویتامین یک نوع آنتی اکسیدان قوی بوده که توانایی از بین بردن میکروب ها و سلول های سرطانی را دارا است. بعلاوه این ویتامین باعث تحریک سلول های ایمنی که با نام سلول های B شناخته می گردند و نقش بالایی در تولید پادتن ها و خنثی نمودن باکتری ها ایفا می نماید، را تحریک می کند.

کاهش دهنده احتمال ابتلا به سرطان

یکی دیگر از خواص عجیب و شگفت انگیز روغن هسته انگور کاهش خطر ابتلا به سرطان می باشد، این خاصیت به دلیل وجود پروآنتوسیانیدین ها در این روغن می باشد. استفاده از این روغن به شکل منظم می تواند مانع از رشد سلول های سرطانی شود و پوست را در برابر اثرات مختلف اشعه ماوراء بنفش حفظ نماید. محققان بر این عقیده هستند که روغن هسته انگور برای پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ بسیار موثر می باشد، همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستان را نیز کاهش می دهد.

خواص بسیار روغن هسته انگور

کاهش دهنده سطح ورم

در برخی موارد وجود جراحت یا داشتن عمل جراحی می تواند باعث ورم کردن بدن شود. روغن هسته انگور می تواند باعث کم شدن این ورم ها شود، همچنین استفاده از روغن هسته انگور می تواند در بهبود نارسایی مزمن ورید که باعث ورم می گردد، موثر باشد. روغن هسته انگور و عصاره ی آن به منظور کاهش ورم ناشی از سرطان سینه از دیگر داروها بسیار مفید تر می باشد.

کاهش دهنده کلسترول بالای خون

علاوه بر خواص گفته شده در بالا روغن هسته انگور به منظور کاهش کلسترول بالای خون موثر می باشد. یکی از ترکیبات مفید موجود در هسته انگور به نام پروآنتوسیانیدین، باعث کاهش دادن سطح کلسترول بدن می شوند و از انباشتگی کلسترول در بدن ممانعت می کند. مصرف روغن هسته انگور برای کاهش لیپوپرروتئین های کم چگالی و همچنین سطوح کلسترول کلی بدن مفید می باشد.

روغن هسته انگور و خاصیت های آن

بهبود دهنده نارسایی مزمن وریدی

ترکیبات مختلفی که در روغن هسته انگور وجود دارد باعث درمان نارسایی مزمن وریدی می شوند. با توجه به مطالعات انجام شده حدود ۸۰ درصد از افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی بعد از استفاده حداقل ۱۰ روزه از روغن هسته انگور علائم بهبودی قابل توجهی داشته اند. این روغن در درمان علائم این مشکل مانند حس خارش، سنگینی و درد به شکل چشمگیری تاثیر گذار است.

تقویت کننده استخوان

روغن هسته انگور منبع مهمی از کلسیم می باشد و در حقیقت یک عامل مهم در افزایش قدرت استخوان ها و استحکام آنها می باشد. استفاده از روغن هسته انگور به عنوان یک درمان خانگی موثر برای ضعف استخوانی محسوب می شود. ضعف استخوانی به دلیل کمبود کلسیم در استخوان ها به وجود می آید.

معرفی خاصیت های مختلف روغن هسته انگور

حفظ کننده سلامت قلب و عروق

ترکیب پروآنتوسیانیدینی که در روغن هسته انگور وجود دارد دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند از رگ های خونی در مقابل آسیب های احتمالی محافظت نماید. وجود ویتامین های E و C در روغن هسته انگور که جزء آنتی اکسیدان های قوی هستند باعث بهبود سلامت قلب و عروق شده و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

کنترل کننده و بهبود دهنده دیابت

روغن هسته انگور بسیار موثر در بهبود و کنترل دیابت می باشد، روغن هسته انگور از متفورمینی که برای درمان دیابت استفاده می شود موثر تر بوده و اثبات شده است، روغن هسته انگور ظاهرا باا افزایش انسولین و کاهش سطح خون بالا، دیابت را بهبود می دهد.

خاصیت های متفاوت روغن هسته انگور

تقویت کننده سلامت ذهنی و شناختی

از دیگر خواص هسته انگور کمک به تقویت سلامت ذهنی و شناختی می باشد. این روغن دارای پروآنتوسیانیدین هایی می باشد که قابلیت بهبود عملکردهای شناختی مانند ادراک و خود آگاهی را دارد.

تامین کننده مواد مغذی برای بدن

همانطور که گفته شد روغن هسته انگور سرشار از بیوفلاونوئیدها می باشد، علاوه بر این سرشار از دیگر مواد مغذی مثل اسید سیتریک، استرول ها، پتاسیم، توکوفرولها، فیبر و پکتین می باشد. کلیه این مواد مغذی توانایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهند و حالت دفاعی در مقابل رادیکال های آزاد و باکتری ها را بیشتر می کنند.

خواص مختلف روغن دانه انگور

بهبود دهنده بواسیر و رگ های واریسی

مصرف روغن هسته انگور می تواند سبب کنترل جریان خون در رگ ها شود و از تجمع خون در رگ ها جلوگیری نماید. روغن هسته انگور به دلیل غنی بودن از فلاونوئیدها و اولیگومریک پروآنتوسیانیدین برای سلامت مویرگ ها بسیار مفید می باشد. خوردن این روغن و یا عصاره آن می تواند اختلال های دریچه های مویرگی، رگ های آسیب دیده و گردش خون ضعیف را که به دلیل هموروئید و رگ های واریسی ایجاد می گردند را درمان کند.

پیشگیری کننده از آرتریت روماتوئید

مصرف روغن هسته انگور می تواند باعث تقویت تولید کلاژن در بدن شود و از این رو منجر به سلامت بیشتر بافت های پیوندی مفاصل خواهد شد. همچنین روغن هسته انگور دارای خواص ضد التهابی بوده که باعث کاهش درد ناشی از آرتریت می شود.

بررسی خواص روغن هسته انگور

بهبود دهنده سینوزیت

استفاده از روغن هسته انگور یک درمان خانگی برای بهتر شدن و درمان سینوزیت می باشد که کاملا شناخته شده است. برای این منظور می توانید چند قطره از روغن هسته انگور را با نمک مخلوط کنید و سپس این مخلوط را به داخل بینی خود اسپری نمایید.

محافظت کننده از سلامت دهان و دندان

مصرف روغن هسته انگور باعث تامین مواد معدنی بدن می شود و در پیشگیری از کرم خوردگی دندان و افزایش کرم خوردگی ها نقس بسزایی دارد. تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن و دندان ها از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کرده و درمان کننده است.

خواص روغن هسته انگور برای سلامت

کاهش دهنده علائم آسم

روغن هسته انگور با پیشگیری از ترشح هیستامین در سیستم ایمنی بدن در هنگام بروز واکنش آلرژی زا، علائم مربوط به آسم و آلرژی را کاهش خواهد داد.

تصفیه کننده خون

یکی دیگر از خواص روغن هسته انگور تصفیه کردن خون می باشد. روغن هسته انگور باعث تحریک جریان خون می شود و از لخته شدن خون پیشگیری می نماید و در نتیجه باعث کنترل فشار خون خواهد شد. اغلبان متخصصان طب سنتی بر این عقیده هستند که استفاده کردن از روغن هسته انگور باعث تقویت رگ های خونی شده و باعث تصفیه خون از بقایای داروها و عناصر دیگر خواهد شد.

روغن هسته انگور و خواص آن

افزایش دهنده قدرت بینایی

همانطور که قبل تر هم اشاره شد روغن هسته انگور دارای مقدار بالایی از ویتامین E می باشد. هسته انگور به منظور کاهش خستگی چشم ها به هر دلیلی مثل مطالعه زیاد یا چشم دوختن زیاد به رایانه و تلویزیون تاثیر گذار می باشد. کاملا مشخص است که استفاده از روغن هسته انگور یا عصاره آن برای مقابله با بیماری های چشمی ناشی از دیابت مفید می باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ما تحت عنوان خواص انگور را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *