دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شرایط و دستور العمل تکثیر و پرورش گل ساق عروس

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش گل ساق عروس در واقع کار سخت و پیچیده ای نیست و شما می توانید با فراگیری برخی از اصول و نکات لازم به پرورش این گیاه زیبا در محیط خانه و کار بپردازید.

به طور کلی یکی از گیاهان محبوب انواع ساکولنت ها گیاه ساق عروس می باشد که اغلب در باغ هایی که دارای گونه های مختلفی از ساکولنت ها هستند در زمینه چیدمان و تزئینات گلکاری، آثار هنری و یا حتی کیک های عروسی از آن زیبا استفاده می شود زیرا می تواند جذابیت زیادی به فضا ببخشد. از این رو پرورش گل ساق عروس برای علاقه مندان با گیاهان تزئینی جذاب است.

پرورش گل ساق عروس

بهتر است بدانید که گل ساق عروس با نام گل آشوریا نیز شناخته می شود و از دسته خانواده گیاهان ساکولنت ها محسوب می شود که در تمامی نقاط مختلف دنیا مورد پرورش قرار می گیرد. این جنس از گیاه دارای حدود ۱۵۰ گونه مختلف از گیاهان گلخانه ای چند ساله می باشد که همگی بومی آمریکای لاتین می باشند. این گیاه اغلب به دلیل برگ های زیبا و گوشتی اش پرورش داده می شود. گل ساق عروس دارای برگ هایی کشیده تا استوانه ای، قاشقی یا مثلثی پهن است که اغلب به صورت طوقه ای قرار می گیرند. گل های آن نیز خوشه ای و بسیار کم پشت می باشند و در برخی از گونه های دیگر دارای ساقه گلدهنده بسیار بلند هستند و معمولا به صورت کوتاه و بلند به چشم می خورند. توجه داشته باشید که زمان گلدهی ساق عروس بسته به گونه مختلف آن است و اگرچه اغلب آن ها دارای ۵ الی ۱۰ سانتی متر طول می باشند اما به تدریج و با رشد پاجوش ها از کنار گیاهان مادری بر روی سطح زمین گسترده می شوند و حداقل ۱۰ سانتی متر و حداکثر ۵۰ سانتی متر بر روی زمین فضا اشغال می کنند.

چگونگی پرورش گل ساق عروس

روش های پرورش و تکثیر گیاه ساق عروس:

جالب است بدانید که پرورش گل ساق عروس یا همان تکثیر گل آشوریا در واقع از طریق روش های مختلفی از جمله تکثیر از طریق برگ، کاشت بذر، تنه جوش و قلمه زنی انحام می شود که در ادامه سعی داریم به هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

دستورالعمل کاشت برگ:

به طور کلی تکثیر از طریق برگ اینگونه است که هر یک از برگ ها را کنده و در یک خاک گیاه کاکتوس مرطوب همراه با ماسه قرار می دهید و کمی بستر را فشار دهید تا پایین تر برود و سپس برگ را به صورت اریب قرار دهید. حال بایستی یک مشما بر روی گلدان آن بکشید و به این نکته دقت داشته باشید که هنگام تکثیر یا باید فضای گلخانه مرطوب باشد و یا یک سایه بان همراه با پلاستیک رویش برای بستر گیاهتان درست کنید. پس از گذشت مدتی متوجه خواهید شد که گیاه در حال جوانه زنی است که در این هنگام باید گیاهتان را به هوایی گرم و مرطوب منتقل کنید تا گیاه بتواند رشد خوبی را در پیش بگیرد.

دستورالعمل کشات برگ های ساق عروس

دستورالعمل کاشت بذر:

توجه داشته باشید که برای کاشت بذور ساق عروس بایستی پس از رسیدن و خشک شدن گل یکی از گل ها را از گیاه مادری جدا کنید و با دست فشار دهید تا بذرهای آن بر روی دستتان بریزد و سپس آن ها را داخل بستر حاوی خاک ماسه ای مرطوب بکارید. توصیه می شود که روی بستر را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت فضای کشت تامین گردد و هر زمانی که بستر کاملا خشک شده با آبپاش اقدام به آبیاری نمایید و صبر کنید تا بذرها جوانه بزنند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت تنه جوش:

توچه داشته باشید که برای انجام این روش بایستی معمولا در مواقعی از سال مانند فصل تابستان که هوا بسیار گرم است گیاه هیچ رشدی ندارد و به تولید تنه جوش می پردازد. بهتر است بدانید که رشد این تنه جوش ها بعدها مانع رشد گیاه اصلی خواهد شد و به همین خاطر شما باید وارد عمل شوید و تمامی تنه جوش ها را با استفاده از کتر تیز یا قیچی باغبانی جدا کنید و سپس درون بستری حاوی ماسه بکارید و سپس آن را در فضای گرم و مرطوبی قرار دهید. بهتر است بدانید که قلمه ها حدود ۲ هفته زمان می برند تا ریشه بدهند و لازم است در طول این مدت مراقب دمای محیط کشت و همچنین آبیاری منطم باشید.

دستورالعمل قلمه زنی:

به طور کلی برای انجام این روش شما می توانید خود گیاه اصلی را گردن بزنید بعد برگ های پایینی را جدا کرده و سپس درون ماسه و خاکی مرطوب قرار دهید. توجه داشته باشید که قلمه ها برای ریشه زایی باید در شرایطی ایده آل قرار بگیرند و آبیاری منطمی داشته باشند.

اصول قلمه زنی ساق عروس

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه ساق عروس:

توجه داشته باشید که تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان اصول و شرایط لازم برای پرورش گل ساق عروس بپردازیم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

بهتر است بدانید که پرورش گل ساق عروس نیز مانند پرورش و نگهداری کاکتوس ها نیاز به آبیاری منظم دارد و برای آبیاری آن باید اجازه دهید سطوح بستر تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری کامل خشک شوند و سپس به آبیاری بپردازید. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد و خیس ماندن بستر خاک از دلایل اصلی پوسیدگی ریشه و ریزش برگ های گیاه می باشد که به خصوص ابتدای برگ های پایینی ساقه گیاه شروع به ریختن خواهند کرد.

انجام آبیاری منظم برای گیاه ساق عروس

دما:

به طور کلی گیاه ساق عروس دمای حداقل دما تا ۷ درجه سانتی گراد را تحمل خواهد کرد اما بهتر است که دمای محیط به ویژه در طی شب به پایین تر ۱۳ درجه سانتی گراد نرسد. همچنین حداکثر میزان دما تا ۲۵ درجه سانتی گراد نیز قابل قبول خواهد بود. توجه داشته باشید که در صورت افزایش دما و گرم شدن محیط کشت و در مقابل عدم افزایش آبیاری به تدریج از گوشتی بودن برگ ها کاسته خواهد شد و با ادامه این وضعیت برگ ها به تدریج چروکیده خواهند شد و در نهایت دچار ریزش می شوند.

نور:

بهتر است بدانید که گل ساق عروس برای رشد معمولا محیطی سرشار از نور و اشعه های مستقیم آفتاب را می پسندد و در چنین شرایطی بهترین رشد خود را در پیش خواهد گرفت البته که لازم است آن را از نور مستقیم خورشید به ویژه در طول روز های گرم تابستان محافظت کرد. همچنین که آفتاب شدید در بعدازظهر نیز می تواند به برگسار های گیاهتان آسیب بزند.

خاک:

گل ساق عروس برای رشد نیاز به خاکی سبک همراه با زهکشی ایده آل دارد و بسیاری از پرورش دهندگان مخلوط های خاک کاکتوس را نیز برای این گیاه استفاده می کنند اما از آنجایی که این گیاه دارای سیستم ریشه ای کم عمقی می باشد بهتر است از مواد ارگانیک از جمله خاک برگ نیز در مخلوط خاکی آن استفاده شود.

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل ساق عروس

کوددهی:

به طور کلی توصیه می شود در دادن مواد شیمیایی به گیاه خود دقت کنید و به هیچ وجه در این روند زیاده روی نکنید زیرا باعث از بین رفتن شادابی گیاهتان خواهد شد و همچنین می تواند آن را دچار مسمومیت کند. در واقع مقدار صحیح کود برای تغذیه گیاه ساق عروس یک قاشق چای خوری است که باید در یک لیتر آب حل شود و به صورت آبیاری هر دو هفته یک مرتبه به گیاه بدهید.

آفات و بیماری های گیاه

حال که با تکثیر و پرورش این کاکتوس زیبا آشنا شدید، بهتر است از آفات و مشکلاتی که می تواند به این گیاه صدمه بزند، آگاهی پیدا کنید، در صورتی که نکات ذکر شده در بالا را رعایت کنید، با برخی از مشکلاتی که در زیر اشاره کرده ایم رو به رو می شوید :

سیاه شدن طوقه و له شدگی

آبیاری بیش از حد این گیاه در صورتی که گلدان, زهکشی مناسبی نداشته باشد، موجب ایجاد خفگی ریشه گیاه و در نتیجه پوسیدگی آن می شود، علت به وجود آمدن چنین مشکلاتی به دلیل وجود قارچ فوزاریوم است که در این حالت گیاه به طور کامل از بین خواهد رفت.

پرورش و تکثیر گل آشوریا

لکه های سیاه آبکی

وجود این لکه ها بر روی گیاه نیز نشان دهنده قارچ است که در اثر آبپاشی روی برگ ها ایجاد شده است، برای این منظور برگ های آسیب دیده را جدا کرده و از قارچ کش ها استفاده نمایید.

لکه های سیاه روی برگ ها

وجود این لکه ها بر روی گیاه آشوریا یا ساقه عروس نیز به دلیل تابش اشعه های مستقیم و سوزنده آفتاب می باشد.

رشد بیش از حد ساقه

اگر گیاه را در نور کم قرار دهید، ساقه ها رشد زیادی داشته و بلند می شوند.

آفت های گیاه : گل آشوریا به دلیل آب دار بودن برگ های خود جزو گیاهان محبوب شته ها، مگس های سفید و شپشک ها محسوب می شود، حال برای رهایی از این آفات می توانید سم های سیستمیک را مورد استفاده قرار دهید.

پرورش ساق عروس

استفاده از این گل ها برای تراریوم نیز کاربرد دارند، به منظور ساختن تراریوم لازم است گیاهانی را انتخاب کنید که از نظر نیاز های آبیاری، نور، خاک و دما تقریبا مشابه باشند، تا به این صورت گیاهان رشد خوبی داشته باشند.

در صورت تمایل برای آشنایی با انواع پرورش گل می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *